Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (2555)

Vierailija
2541/2555 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounjaro. Ensimmäinen kuukausi meni umpeen tänään ja paino putosi 3 kiloa. Lähtöpaino on 140 kg ja 178 m pitkä. Ilmoitan pituuden ja painon siksi, että lukijat saavat ajatuksen siitä mistä lähdetään liikkeelle. Olisi hyvä jos joku muukin ilmaisisi painon ja pituuden tässä asiassa. Tänään pistin 5ml eli toisen vaiheen lääkityksestä. Tämä myös motivoi olla syömättä "koko ajan" jotain pientä. On ihan sama miten paino putoaa kunhan se putoaa. Jos jollakin on ajatus, että ei ylipaino haittaa niin ei kannata tätä edes aloittaa. Jos tuntuu ja harmittaa ylipaino niin silloin on ihan hyvä aloittaa lääkitys ihan mielialan takia.

Vierailija
2542/2555 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Mounjaroa kohta kaksi kuukautta, ensimmäiset 5 annosta 2,5 mg ja seuraavat 3 annosta 5 mg. Paino on tippunut tässä ajassa 116,8 kilosta 101 kiloon. Inbody-mittausten perusteella lihasta on tullut tässä ajassa myös noin 1,5 kg lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2543/2555 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wegovy maksimiannoksella ollut käytössä 8 viikkoa. Aloitin Wegovy 0.5mg lokakuussa 2025. Olen laihtunut 7kg, joista 6,6kg aikavälillä 1.10. -31.12.2025. Liikun todella paljon aktiivisemmin kuin vuosi sitten, osaan lopettaa syömisen ajoissa, en himoa herkkuja, olen sisäistänyt ateriavälit. Rasvaprosentti on laskenut, lihasta tullut lisää. 

Mutta onhan tämä hemmetin masentavaa. Käytännössä olen kaatanut kankkulan kaivoon noin 1700 euroa, sillä paino ei ole laskenut koko vuoden aikana. Vähän epätoivoinen olo, välillä sitä kiristää ja fokusoi laihdutukseen, samalla kuitenkin yrittää estää stressitasojen nousua, välillä nostaa kalorimääriä josko polttomoodi lähtis käyntiin ja välillä laskee tarkasti joka suupalan, ettei tulisi liikoja.

Neuvoja kuulen mieluusti.

- Hillevi

Vierailija
2544/2555 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän viikkoa tavoitepainossa, jätin ruokapäiväkirjan samaan aikaan ja nyt mennyt oman tuntemuksen mukaan. Työpaikkaruokalan kevyemmät vaihtoehdot ovat tulleet tutuksi, yleensä päivä alkaa kotona kahvilla ja leivällä. Töissä sitten aamupuuro ja kananmuna ennen kahdeksaa, lounas seisovasta klo 11, kotona päivällinen ja illalla ennen nukkumaanmenoa raejuusto tai proteiini rahkaa. Luulen että energiat on yli 2000 kcal, paino on nyt pysynyt vähän alle 70kg ja olisiko se uusi normaali. 

Onko teillä joku ajallisesti kauempana oleva haave joka antaa voimia jaksaa eteenpäin? Minulla Porto Santiago pyhiinvaellus ensi huhtikuussa mikäli mitään haaveria ei satu sitä ennen. Matkaa tulee 270km joten varmaan ehtii omat ja kaverin ajatukset tulla tutuksi. Jotain pidempiä kävelyitä kokeillut ja talvella pidettävä kilot kurissa.

MJ tällä hetkellä 2,25mg ja ensimmäisen kynän goldendose. Jatkan annosta pienentämällä hyvin hitaasti lääkärin ohjeen mukaan.

Kevyttä syksyä kaikille -64

Vierailija
2545/2555 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wegovy maksimiannoksella ollut käytössä 8 viikkoa. Aloitin Wegovy 0.5mg lokakuussa 2025. Olen laihtunut 7kg, joista 6,6kg aikavälillä 1.10. -31.12.2025. Liikun todella paljon aktiivisemmin kuin vuosi sitten, osaan lopettaa syömisen ajoissa, en himoa herkkuja, olen sisäistänyt ateriavälit. Rasvaprosentti on laskenut, lihasta tullut lisää. 

Mutta onhan tämä hemmetin masentavaa. Käytännössä olen kaatanut kankkulan kaivoon noin 1700 euroa, sillä paino ei ole laskenut koko vuoden aikana. Vähän epätoivoinen olo, välillä sitä kiristää ja fokusoi laihdutukseen, samalla kuitenkin yrittää estää stressitasojen nousua, välillä nostaa kalorimääriä josko polttomoodi lähtis käyntiin ja välillä laskee tarkasti joka suupalan, ettei tulisi liikoja.

Neuvoja kuulen mieluusti.

- Hillevi

Hillevi, mitä sun lääkäri sanoo? Luulisi, että olisi tässä vaiheessa jo ehdottanut esim. Mounjaroon vaihtamista tai muita vaihtoehtoja.

Wegovystä ei ole itsellä kokemuksia enkä tiedä niin tarkkaan kuinka tehokkaasti sen pitäisi toimia, mutta kyllähän tuo nyt vähän kuulostaa siltä, ettei lääke tue tarvittavalla tavalla painonpudotuksessa. Veikkaisin, että joko kalorinsaantisi menee todellisesti yli kulutuksen säännöllisesti tai sitten on mahdollisesti joku piilevä vaiva taustalla (hormonit, tulehdus, insuliini tms.) joka sitten hidastaa/estää painonpudotuksen. Vaikka toki mainitset, että rasvaprosentti tippunut ja lihasta tullut lisää, joten eihän se kilojen tippuminen ole ainoa asia millä onnistumista voi mitata? Mutta asiasta tai taustoista sen enempää tietämättä aika arpapeliä sanoa yhtään mitään. Joten itse kääntyisin ammattilaisen puoleen. 

Vierailija
2546/2555 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minä olen käyttänyt Mounjaroa nyt 1,5 vuotta ja painoa on tippunut tasan 30 kg. Lähtöpaino oli 122,5 ja nyt siis 92,5. Nyt käytössä 10 Mg annos. Minullahan on välillä todella pitkiä aikoja (2-3kk) ettei paino putoa lainkaan. Ja sitten se saattaa pudota useamman kilon aika nopeasti. Jumit ei muutu edes annosta nostamalla. Kyllä elimistö on kummallinen. 
Kuitenkin kokonaispudotus on tyydyttävä, vaikka mitenkään nopeasti se ei ole tapahtunut. 
Olen oppinut ruokailuun sopivaa annoskokoa ja rytmiä, ja nehän jatkossa ovatkin ratkaisevia asioita. Myös makutottumukset ovat muuttuneet jonkin verran. Aiemmin pidin leivonnaisista, mutta nykyään ne eivät ole enää suurimpia herkkuja. Niiden tilalle on tullut  marjat ja hedelmät. 
Te, jotka olette kyniä ostaneet Tallinnasta, miten ostos tehdään? Kelakortilla vai tarvitaanko paperinen resepti? Paljonko siellä maksaa 15mg kynä?

T. Minninen 

Vierailija
2547/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassa maksaa 15mg kynä n. 430€ (uutta mallia oli ainakin minulla) ja ei tarvitse paperista reseptiä. Apteekissa sanoin farmaseutille, että minulla on suomalainen resepti ja näytin passin (myös henkilökortti käy) ja resepti löytyy sitten sitä kautta. Esim. Südameapteekin sivuilla voi katsoa hintoja ja missä apteekeissa lääkettä on saatavilla.

Vierailija
2548/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toteutit lääkkeen kylmäsäilytyksen Tallinnasta kotijääkaappiin? Itse olen todella tarkka siitä, että lääke ei koe pitkää lämpötilavaihtelua edes lähiapteekin ja kodin siirtymän välillä.

Minulla on oli kylmälaukku ja kylmäkalleja mukana.

Tai ostaa kaupasta vaikka pakastevihannespusseja paikan päältä ja laittaa ne matkalle otettuun kylmälaukkuun ennen apteekkiin menoa. Vanhan ajan jäätelöpaketin pakkauskeinosta eli sanomalehteen käärimisestäkin on hyötyä. Käärii siis sanomalehteen pakkauksen ennen kylmälaukkuun laittoa. Silloin pakastevihannekset ja sanomalehti aikaansaavat tuplavarmistuksen yhdessä.

Vierailija
2549/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lämpö kyllä koko laivamatkaa stabiilina pysy… se vaikuttaako se lääkkeen säilyvyyteen onkin eri asia- tarkoitan- jäiset vihannepussit/kylmä kallet, siinä sitten ennen kotia lämpötila vaihtelee… mut joo, onhan hinta edukkaampi.

Vierailija
2550/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee toki itse päätöksensä siitä, että onko laivamatka jne. liian pitkä aika, mutta itselläni lääkkeet olivat kyllä ihan kylmiä kun kotiin pääsin.  

Vierailija
2551/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounjaro matkaa takana nyt puolisen vuotta ja painoa tippunut ~20kg. Lähtöpaino oli 138kg eli maratonia on vielä reilusti jäljellä (pituus 164cm). Välillä tuntuu, että paino tippuu madellen, mutta keskiarvona kuitenkin 0,8kg/viikko mikä on kuitenkin ihan hyvä. Ja itseasiassa viikot 4-8 paino jumitti. En tiedä oliko se sitten stressiä vai mikä, mutta annoksen nosto auttoi tuohon jumiin. 

Olen kyllä olla todella kiitollinen siitä, että on mahdollisuus tähän lääkkeeseen. 😭🙏🏻 Tuntuu, että on saanut osittain jo ison osan elämästä takaisin, kun se ainainen ruokahäly ja nälkä ei täytä mieltä. Syön säännöllisesti ja ihan kunnon annoksia, mutta en ajattele jatkuvasti seuraavaa ateriaa. Ja muutenkin tuntuu, että mieli on jotenkin rauhoittunut. Tottakai myös painon tippumisella on ollut vaikutuksia yleiseen energiatasoon ja myös pitkäaikaissokeri laskenut täysin normaalilukemiin, aiemmin kun oli hieman koholla, mikä tietenkin on loistava juttu. Ja liikkuminen on myös huomattavasti helpompaa. Kävin myös kehonkoostumusmittauksessa 5kk sitten ja nyt uudestaan, ja olihan sielläkin paljon parannusta tapahtunut! Pääasiassa rasvaa lähtenyt, lihasta vain 400 grammaa mittauksen mukaan, mitä pidän myös onnistumisena!

Matkaa on tosiaan vielä pitkästi edessä, mutta tästä on hyvä jatkaa!

KTH

Vierailija
2552/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee toki itse päätöksensä siitä, että onko laivamatka jne. liian pitkä aika, mutta itselläni lääkkeet olivat kyllä ihan kylmiä kun kotiin pääsin.  

Jos kyniä ei varastoon osta, niin ei sitä kynää tarvitse kylmässä säilyttää.

Vierailija
2553/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko täällä ketään, joka käyttää kynää vain sen 4 vko eli ajan jonka se säilyy huoneen lämmössä. Suurimmalla osalla taitaa ainakin olla käytössä isompi kynä jota naksutella, koska lääke tulee halvemmaksi siten…

Ei matka tallinnaankaan ilmainen ole, tosin sinne voi olla muitakin syitä matkustaa.

Vierailija
2554/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Minä olen käyttänyt Mounjaroa nyt 1,5 vuotta ja painoa on tippunut tasan 30 kg. Lähtöpaino oli 122,5 ja nyt siis 92,5. Nyt käytössä 10 Mg annos. Minullahan on välillä todella pitkiä aikoja (2-3kk) ettei paino putoa lainkaan. Ja sitten se saattaa pudota useamman kilon aika nopeasti. Jumit ei muutu edes annosta nostamalla. Kyllä elimistö on kummallinen. 
Kuitenkin kokonaispudotus on tyydyttävä, vaikka mitenkään nopeasti se ei ole tapahtunut. 
Olen oppinut ruokailuun sopivaa annoskokoa ja rytmiä, ja nehän jatkossa ovatkin ratkaisevia asioita. Myös makutottumukset ovat muuttuneet jonkin verran. Aiemmin pidin leivonnaisista, mutta nykyään ne eivät ole enää suurimpia herkkuja. Niiden tilalle on tullut  marjat ja hedelmät. 
Te, jotka olette kyniä ostaneet Tallinnasta, miten ostos tehdään? Kelakortilla vai tarvitaanko paperinen resepti? Paljonko siellä maksaa 15mg kynä?

T. Minninen 

Minninen, kiva lukea tähänastisesta matkastasi. Onneksi olkoon pudotuksesta! Juuri tuo n. 30 kg:n pudotus on minulla tähtäimessä.

Aloitin 2.1.2026 120-kiloisena, nyt olen n. 98 kg. Eli MJ-elämää on takana 9 kk. 

Ekat 18 kg lähti helposti ensimmäisen viiden kuukauden aikana. Sen jälkeen, kesä-syyskuussa, on lähtenyt vaivaiset 4-5 kg. 

Annokseni on edelleen, usean viikon jälkeen, 7,5 mg, eli luultavasti liian alhainen. 

Miten pitkään sinulla, Minninen, on kestänyt tuo jumi 10 mg annoksella? Itse olen ajatellut, etten 'ikinä' nostaisi ainakaan yli 10 mg:aa, mutta saa nähdä. Nostan kyllä kiltisti vaikka 15 mg:aan asti, jos mikään muu ei auta. Mutta alkaa tulla budjettirajat kohta vastaan.

Minulla on uusi haaste: Tukkaa lähtee nyt aika paljon. Olen aina ollut suht paksutukkainen, mutta nyt kun laitan tukan ponnariin, niin tuntuu selkeästi ohuemmalta. Ja kun pesen hiukset hiuksia irtoaisi vaikka miten paljon. Oliko se biotiini, vai minkä lisäravinteen pitäisi auttaa? Olisiko ehkä kyse 'telogeenisesta hiustenlähdöstä', jonka pitäisi korjaantua, kun paino on tasaantunut? AI (ja sen lähteet) on sitä mieltä, että hiustenlähtö joka liittyy painonpudotukseen tulee viiveellä, ja oma painonpudotuksenihan oli keväällä, joten tuo voisi stemmata.

Jos jollain on hyviä neuvoja hiustenlähtöön liittyen, otan mielelläni vastaan. Lääkäriaika (MJ-asiaa yms.) minulla on lokakuun lopussa, joten viimeistään silloin saan sieltä lisätietoa. Mutta teidän kokemustieto on minulle kullanarvoista. <3

Hyvää ja aurinkoista lokakuun alkua kaikille! T. Fifty-Sixty

Vierailija
2555/2555 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KTH, olet pudottanut suurin piirtein saman verran, kuin minä puolessa vuodessa. Tiedän tunteen: se on kyllä ihana. Minä puolestani pääsin verenpainelääkkeistä eroon tuon ekan 20 kg:n jälkeen. 

Hyvää jatkoa sinulle ja meille kaikille GLP1:läisille! F-S