Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2500)
MOUNJARO KWIKPEN 15 mg/annos Injektioneste, Liuos, Esitäytetty Kynä ELI LILLY NEDERLAND 4 annosta (25 mg/ml)
Annostus ja käyttötarkoitus
2.5mg viikossa ihon alle. Säilytettävä jääkaapissa.
Painonhallintaan Sain tälläisen reseptin ja lääkäri sanoi, että kestää puoli vuotta, mutta säilyykö tämä niin kauan? Olen siis aloittelemassa tämän käyttöä, painoa on 101 kg ja tavoitteena 75-80 kg. En ole aiemmin lääkkeitä kokeillut, kaikki muut konstit on jo kokeiltu ja alan olla epätoivoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen laihdutuslääkettä ja kiinnostaa kehonkoostumus. Olen sen ikäinen että lihasmassasta ei saisi lähteä. Kuinka paljon teette lihaskuntotreeniä? Seuraatteko kehonkoostumusta?
Seuraan kehonkoostumusta (käytettävä samaa mittaria jotta voi vertailla) koska se antaa tärkeää tietoa siitä mistä paino on lähtenyt. Ja tietenkin alussa kehonkoostumusmittaus auttaa asettamaan terveellisen tavoitteen.
Pelkkä paino kun kertoo valitettavan vähän.Suosittelen voimatreeniä, ettei paikat ala roikkua. Oleellista on riittävä proteiinin saanti.
Itsellä paino pudonnut 20 kg ja tästä 1,5 kg lihasta (lihasta on paljon joten tuo 1,5 kg ei niin haittaa).
Mitä olet harrastanut että tullut paljon lihaksia? bodaus?
Pelkkää lenkkeilyä ja salia. Ei mitään bondausta. Nuorena rakennettu kunto auttaa näin aikuisena. Enemmän varmaan kyse vartalotyypistä.
Vierailija kirjoitti:
MOUNJARO KWIKPEN 15 mg/annos Injektioneste, Liuos, Esitäytetty Kynä ELI LILLY NEDERLAND 4 annosta (25 mg/ml)
Annostus ja käyttötarkoitus
2.5mg viikossa ihon alle. Säilytettävä jääkaapissa.
Painonhallintaan Sain tälläisen reseptin ja lääkäri sanoi, että kestää puoli vuotta, mutta säilyykö tämä niin kauan? Olen siis aloittelemassa tämän käyttöä, painoa on 101 kg ja tavoitteena 75-80 kg. En ole aiemmin lääkkeitä kokeillut, kaikki muut konstit on jo kokeiltu ja alan olla epätoivoinen.
Itsellä kesti 5 kk koska nostin annosta.
Säilytin kynää jääkaapissa ja vaihdoin uuden neulan (kärjen) joka kerta.
Jos saat vanhan malliseen kynän saat siitä ulos lopuksi vielä extra-annoksia insuliiniruiskulla (tai mikä sen nimi nyt on).
Itsellä ei ainakaan ollut mitään ongelmia säilyvyyden ja tehon hiipumisen kanssa.
Et tässä vaiheessa vielä voi tietää riittääkö 2,5 mg annos sinulle. Näet sen viikkojen edetessä.
15 mg kynä maksaa n. 503 eur ja sitten siihen tulee ostaa ne neulat mutta ne on halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävät määrät lisäravinteitä monilla, ja suurin osa täysin turhia, ihan mun lääkäriki sanoi sen.
Ei kenenkään tarvitse elektrolyyttejä tankata yms. (joo,jos joku sairaus,mikä on äärimmäisen harvinaista ).
Suolaa saa melkeen jokainen ihan liikaa vaikka ois kevyemmällä ruokavaliolla.
Mistäs sä tiedät mitä mun lääkäri on suositellut? :)
Vierailija kirjoitti:
13 kg ja 3 kk
Lähtöpaino kesäkuussa 89 kg ja nyt 76 kg. Vielä pitää rutistaa ainakin 10 kg. Olen 165 cm.
Itse olen käyttänyt 4-5 kk ja laihtunut n.10kg. Toiset 10kg haluaisin vielä mutta laihtuminen loppui kuin seinään 3kk kohdalla. Olen nostanut annosta 5mg, 7.5mghen, kuntoinen 1-2 kertaa viikossa, ruokavalion olen muokannut (herkut pois, ainoastaan sokerittomia juomia, vain arkiruokaa, pienemmät annoskoot, yritän olla syömättä niin pitkään kuin pystyn). Mikään ei auta enää kesän jälkeen ja olen hieman jo toivoton.
Ensimmäiset 3 kk oli tuntui jatkuvasti miellyttävän täydeltä ja söin yleensä vain aamiaisen, yhden lämpimän ruoan. Nyt nälkä ei varsinaisesti ole niin kova, mutta vatsa tuntuu usein siltä että täytyy syödä 4x päivässä ja helpommin heikottaa. Toki toisena syynä varmasti että kesällä tuli ulkoilua reippaasti ja lomat edesauttoivat. Nyt kuitenkin paluu arkeen ja normaali toimistotyöläisenä ei päivällä tule liikuttua, eikä kyllä sen puoleen kauheasti illallakaan kun kurjat kelit ja pieniä lapsia.
Pitääkö nostaa annostusta vai mikä auttaisi että saisi takaisin sen täyden tunteen/vatsan turvotuksen (osa ihmisistä ei pitänyt siitä mutta minä pidin)?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käyttänyt 4-5 kk ja laihtunut n.10kg. Toiset 10kg haluaisin vielä mutta laihtuminen loppui kuin seinään 3kk kohdalla. Olen nostanut annosta 5mg, 7.5mghen, kuntoinen 1-2 kertaa viikossa, ruokavalion olen muokannut (herkut pois, ainoastaan sokerittomia juomia, vain arkiruokaa, pienemmät annoskoot, yritän olla syömättä niin pitkään kuin pystyn). Mikään ei auta enää kesän jälkeen ja olen hieman jo toivoton.
Ensimmäiset 3 kk oli tuntui jatkuvasti miellyttävän täydeltä ja söin yleensä vain aamiaisen, yhden lämpimän ruoan. Nyt nälkä ei varsinaisesti ole niin kova, mutta vatsa tuntuu usein siltä että täytyy syödä 4x päivässä ja helpommin heikottaa. Toki toisena syynä varmasti että kesällä tuli ulkoilua reippaasti ja lomat edesauttoivat. Nyt kuitenkin paluu arkeen ja normaali toimistotyöläisenä ei päivällä tule liikuttua, eikä kyllä sen puoleen kauheasti illallakaan kun kurjat kelit ja pieniä lapsia.
Pitääkö nostaa annostusta vai mikä auttaisi että saisi takaisin sen täyden tunteen/vatsan turvotuksen (osa ihmisistä ei pitänyt siitä mutta minä pidin)?
P.s kesälläkin laihtuminen oli tasaista n.3 kg per kk
Toissa päivänä tuli runsas 1v ja 8,5 kk tavoitepainon saavuttamisesta. Tavoitteen ohitettuani ajoin lääkkeen alas pistämällä mielä aikataulun mukaan seuraavana päivä ja sen jälkeen 2 kertaa viivästetysti hieman pidennetyllä aikavälillä koko ajan annosta vähentäen Nyt kun mietin, niin tuo viivästetty pistosväli oli aika marginaalinen, mutta silloin jännitti jokainen viivästetty päivä tosi paljon. Panostin tutkimustuloksiin pohjautuen ekaan vuoteen tosi paljon luottaen siihen, että ensimmäinen vuosi on kriittisin. Nyt sitten edessä on seuraava merkkipaalu. Vielä n. 3,5 kk siihen 2 vuotta tavoitteeen ohittamisesta. Paino laski myös myöhemmin puolivuosittain ihan tarkoituksettomasti, mutta kevään jälkeen olen jotenkin onnistunut tasaamaan energiat siten ettei paino laske eikä nouse. Eli aika kauan siinä lopulta meni.
Uskon että painon vakiinnuttamisen hankaluuteen osaltaan vaikuttaa alitajuinen ja reaali pelko siitä, että jos paino sitten lähteekin nousemaan eikä sitä kykene hallitsemaan. Siksi varmaan paino putosi edelleen puolen vuoden välein yllättäen sen 2-3 kg.
Sitten se THE JUTTU. Tänään oli oikeasti ensimmäinen kerta, kun hahmotin muutoksen kokonaisvaltaisuuden peilikuvasta. Ihan oikeasti, miten tämä voi olla niin syvällä korvien väissä, että jos aamupaino on välillä 200-500g enemmän, niin koen itseni heti tosi suureksi. Jos on joku takki tms. päällä, nii ajattelen, että se päällä näytän entistäkin isommalta. Tänään lin asiakasyrityksessä ja portaat noustuani näin peilikuvani aulan peilissä. No, melkoinen kehin vääristymä on edelleenkin mielessä. Eli vaikka minulla oli pitkähkö ja löysä päällysvaate niin näytin paljon pienemmältä/hoikemmalta kuin olen mieltänyt. Olen koko ajan ajatellut, että vaikka paino on laskenut, niin kiloista, mitoista, BMI:stä, kehonkoostumuksesta, vaatekoosta jne. riippumatta olen hieman punkero. No, en ole. Nyt se rävähti tajuntaan ekaa kertaa ihan kunnolla. Yllätyin rajusti. Mitä ajatuksia tämä herätti?
Päällimmäisenä ajatuksena olette te. Edelleen pidän erittäin epätodennäköisenä, että olisin päässyt tavoitteeseeni ja kyennyt hallitsemaan painoa ilman teitä ja tätä vertaiskokemusten vaihtamista. Toisena ajatuksena nousi mieleen, että vaikka miten vastahankaisesti suhteudun kaiken maailman asiantuntijoihin, niin tämä on kuitenkin myös pään sisäinen prosessi ja joku terapeutti matkan varrella ei olisi ainakaan haitaksi. Huomasin nimittäin, että pahimmillaan prosessissa voi olla ainekset ääripäästä toiseen siirtymiseen.
Henkilökohtaisella tasolla olen tyytyväinen, että heräsin siihen, ettei paino saa alkaa minään aamuna vitosella, koska on vaara että alan tavoittelemaan painoa, joka pitäytyisi aina vitosella. Joskus aikanaan (vuosia, vuosia sitten) minulle on käynyt niin jonkun treenikauden jälkeen painonpudotusvaiheessa jäin koukkuun tuohon. Lopulta vedin painon ihan liian alas, enkä silloinkaan nähnyt peilistä todellisuutta. Se hieman hävettää minua, enkä ole tainnut siitä vaiheesta aiemmin kertoa täällä.
Olette tärkeitä minulle. Tsemppiä kaikille,
AP
Vierailija kirjoitti:
Väliaikatieto, että ainakin 15 mg kynä oli vielä sitä ns. vanhaa mallia, josta saa extrat ulos.
Otin 7,5 mg ja aloin oksentaa ihan hirveästi. Siinä mietin ettei tämä ole enää terveellistä. Nyt otan 5 mg ja oksennan kerran aamulla, kun pistän lääkkeen illalla ennen nukkumaan menoa. Tuo 15 mg kuulostaa hirmu isolta annokselta. Onko mitään sivuoireita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väliaikatieto, että ainakin 15 mg kynä oli vielä sitä ns. vanhaa mallia, josta saa extrat ulos.
Otin 7,5 mg ja aloin oksentaa ihan hirveästi. Siinä mietin ettei tämä ole enää terveellistä. Nyt otan 5 mg ja oksennan kerran aamulla, kun pistän lääkkeen illalla ennen nukkumaan menoa. Tuo 15 mg kuulostaa hirmu isolta annokselta. Onko mitään sivuoireita?
Annosta ei kannata nostaa ennenkuin painon pudotus hiipuu, eikä automaattisesti neljän viikon välein.
Moni täällä on saanut pudotettua painon tavoitteeseen alle 5mg annoksilla. Kokeile pienentää niin ettei tule ei-toivottuja oireita.
-64
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annostelen 15 mg kynästä 2,5 - 3,75 mg annoksia.
Hei, 1 vko takana mj , hyvältä tuntuu. Ei heikotusta tai muitakaan sivuoireita. Painoa putosi -3kg ja vyötäröltä 6 cm. Tosin olen ollut aika tiukalla ruokavaliolla. Olen jaksanut ihan hyvin ja innostunut taas uusista asioista. Tänään oli toisen pistoksen vuoro. Jotenkin hämäsivät nuo ohjeet annostuksen suhteen. Pyöritänkö niin kauan kunnes annosikkunaan tulee nro 1, siis joka kerta. Näin tein ja pistin. Ohjeissa ja kuvissa on kerrottu vain tuo eka aloitus pistos. Ostaisitteko selostaa minulle? Kiitos. Taas uusin mielin uuteen viikkoon. Tsemppiä meille😅.TS
Hei TS, tervetuloa mukaan. Onko sinulla nyt 2,5 mg kynä jolloin saat annoksen juuri noin (60 yksittäistä naksua) Alun jälkeen kannattaa pyytää vahvempi esim 15mg kynä ja siitä annostellaan haluttu pistosvahvuus säätämällä maksujen määrää. Silloin vaikkapa 2,5mg annos on 10 naksua eli 1/6 osa täydestä 16mg määrästä.
Näin säästät tosi paljon hoidon kustannusten kanssa. Minulla on vielä ensimmäinen kynä käytössä 4 kuukauden matkalla. Kuukauden kulu niin 100€
-64
Hei, kyllä siis aloituskynä on käytössä, jossa pitäisi olla neljä annosta. Kiitos ohjeista -64. Viikko tuntui tosi pitkältä, mutta koitetaan jaksaa. TS
Ja sahailu jatkuu. Taas oli perjantaina yli 70kg. Tätä samaa on menty nyt toukokuusta. Viimeinen yritys päällä ja aloitin ENE-dieetin. Kokeillaan, lähtisikö paino sillä vielä laskemaan. Ellei sekään auta, aikaa 14vrk katsoa, niin annan periksi ja hyväksyn sen, että painoni jäi siihen noin 70kg eli vajaat 5kg tavoitteesta. Yritän ajatella sitten vain niitä noin 45 kiloa, jotka on lähtenyt. Maailmanihan ei siitä muutu tai ulkonäkökään mitenkään merkittävästi, painanko nyt vaikka 69,5 vai 65,5. Kyse on vain siitä, että olen ollut niin sitkeä ja olisi kiva ollut saada se tavoite tauluun. Vähän kuin olisi juossut maratonin ja stadionin kulmalla sitten jäänyt pötköttömään maahan. Sitä haluaisi edes ryömien päästä maaliin, jotta voisi sanoa oikeasti juosseensa sen maratonin eikä melkein.
Kymppikeiju
Kymppikeiju, mulla kanssa ollut sahausta, olen pudottanut 43kg ja laitoin tavoitteen että vaaka näyttäisi 62kg. Mulla kesti monta viikkoa saada paino putoomaan ja se oli välillä -200g ja seuraavalla viikolla +300g. Oli niin turhauttavaa. Ravintoterapeutti sano että nosta kaloreita muutamaksi päiväks ylemmäksi ja lisää pähkinöitä 15 kpl joka päivälle. Tuntui hullulta kun pähkinöissä on niin paljon kaloreita, mutta miten ollakaan, paino humpsahti 1,2kg alemmaksi. Voi olla että keho ei ole saanut tarpeeksi rasvaa ja pähkinöissä sitä todellakin on. Rasva polttaa rasvaa. Nyt olen ajamassa mj alemmaksi, jos jossain vaiheessa pääsisin jopa lopettamaan. Mutta tiedän tunteen miten turhauttavaa on kun paino ei ala putomaan, vaikka päälläs seisois.
TA
Voi Kymppi, olet ollut niin sitoutunut, että on ihan vääryys, että se paino jumittaa tuossa plus miinus 70 kilossa. Mutta kiistatonta on se, että olet pudottanut painoa ihan mielettömästi, eikä tässä vaiheessa se 5 kg ole enää mitenkään mullistava pudotus. Joten jos ENEkään ei auta, niin nauti siitä mitä olet saavuttanut. Olet onnistunut pudottamaan painoa ihan mielettömän määrän. Respect siitä.
TA:n kokemus tuosta rasvahommasta tukee myös omia kokemuksia. Aikanaan kun tuli tunne tankkauspäivän tarpeesta ja söin enemmän, niin keho lähti taas liikkeelle ja paino jatkoi putoamistaan. Tosin ne viimeiset kilot oli tiukassa ja pieni vatsatauti avitti tavoitteen saavuttamista. ENEEn taas viittaa se, että olin aika paljon todella pienillä kaloreilla. Osin uskon, että se nälän tunteen sietämisen opettelu on ollut merkityksellistä myös sen suhteen, että paino on pysynyt myös lääkkeen lopettamisen jälkeen. No, mystisiä asioita nämä kuitenkin ovat.
Tsemppiä kaikille,
AP
Terve! Ensi viikolla pitäisi aloittaa kyseinen lääke onko teillä ollut minkälaiset aloitus oireet pitäisi kuitenkin jaksaa hoitaa raskas fyysinen työ
Mitä olet harrastanut että tullut paljon lihaksia? bodaus?