Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (2166)

Vierailija
2161/2166 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun matkani on kestänyt nyt 4 viikkoa, vaste pistokseen on hyvä sillä painoa on pudonnut kusi kiloa ilman suurempia ponnisteluja. Seuraan kaloreita ja mennyt 1500 huitteissa josta proteiinia yli 100g. Liikuntaa työmatkapyöräilyä osin sähkön auttamana muutama kerta viikossa ja kävelyä lisäksi, salilla käyntiä en ole saanut aikaiseksi vaikka varmasti olisi tarpeen. Huomenna on asiaa kylille ja käyn samalla inbody mittauksen tekemässä. 

Tällä viikolla on pientä vääntöä ollut mahassa ja röyhtäisyt pahentunut, kävin ostamassa suuvettä ja sillä purskuttelut aamuin illoin. Yöunet ei ole mitenkään häävit, älykello kertoo sykevälivaihtelun jatkuneen huomattavasti ja battery ei ole ollut pitkään aikaan aamulla täynnä.

Ensi viikon sitten reissu pohjoiseen ilman kotona löytyviä vaakoja, en usko että kompastun siihen. Lämmitä kesän alkua teille kaikille -64

Vierailija
2162/2166 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TA -> Mieletön painonpudotus  - onnittelut. Ihan käsittämättömän hyvää sitoutumista. 

Miten ystävät/tuttavat jne. ovat suhtautuneet painonpudotukseesi? Tuo on jo sellainen määrä, että se todellakin näkyy. Joskus yksi tuttavani pudotti useita kymmeniä kiloja ja kertoi etteivät kaikki ihmiset enää tunnistaneet häntä. Onhan se muutos valtava.

Mielenkiintoista on myös tuo, että lääkärisi puhui myös lääkkeen lopettamisesta. Aikanaan pidimme lääkärinin kanssa itsestään selvänä, että lääke lopetetaan, kun olen tavoitepainossa. Ei tullut edes mieleen muu. Tosin mounjaro tuli juuri markkinoille, eikä hänelläkään ollut juuri Mounjarosta kokemusta ennen minua. Hommahan on kuitenkin muuttunut/selkeytynyt siten, että ylläpitolääkitystä suositellaan ainakin aikaa x yksilölliset asiat huomioiden. Jossain kohtaa sitten kai jotenkin huomaa ettei lääke tuota enää lisäarvoa. 

mm on ymmärtääkseni juuri tuossa vaiheessa. Eli tavoitteessa ja pienen pienellä ylläpitoannoksella.

-64 mahtava aloitus. Tsemppiä

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/2166 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko tunnustaa - nyt tavoitteet hieman säröilee. Kun paino on hiipinyt pikku hiljaa edelleen tarkoituksettomasti alaspäin. niin huomsan asettavani hälytysrajaa alemmas.  Bmi ihan keskivaiheilla, joten mistään alipainosta ei ole kyse, mutta kuitenkin tunnistan että tarkkana on oltava. Hälytysrajani oli ensin 65, sitten jotain muuta ja nyt 60. Eli kun paino on laskenut alemmas, olen hilannut myös hälytysrajaa alemmas. Eli painoa, jonka alle ei saa antaa painon laskea. Tämä on asia, joka on syytä tunnistaa ettei mene överiksi.  Eli sopuvan energiasaannin oivaltaminen ei ole kuitenkaan balanssissa, vaikka jo niin kuvittelin. Todennäköisesti alitajunnassa on pelko painon noususta ja se edistää painon putoamista edelleen, vaikka se ei ole ravoite. Nyt täytyy vaan uskalraa syödä vähän enemmän, jotta paino tasaantuu oikeasti.  Ap

Vierailija
2164/2166 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TA -> Mieletön painonpudotus  - onnittelut. Ihan käsittämättömän hyvää sitoutumista. 

Miten ystävät/tuttavat jne. ovat suhtautuneet painonpudotukseesi? Tuo on jo sellainen määrä, että se todellakin näkyy. Joskus yksi tuttavani pudotti useita kymmeniä kiloja ja kertoi etteivät kaikki ihmiset enää tunnistaneet häntä. Onhan se muutos valtava.

Mielenkiintoista on myös tuo, että lääkärisi puhui myös lääkkeen lopettamisesta. Aikanaan pidimme lääkärinin kanssa itsestään selvänä, että lääke lopetetaan, kun olen tavoitepainossa. Ei tullut edes mieleen muu. Tosin mounjaro tuli juuri markkinoille, eikä hänelläkään ollut juuri Mounjarosta kokemusta ennen minua. Hommahan on kuitenkin muuttunut/selkeytynyt siten, että ylläpitolääkitystä suositellaan ainakin aikaa x yksilölliset asiat huomioiden. Jossain kohtaa sitten kai jotenkin huomaa ettei lääke tuota enää lisäarvoa. 

mm on ymmärtääkseni juuri tuossa vaiheessa. Eli tavoitteessa ja pienen pienellä ylläpitoannoksella.

-64 mahtava aloitus. Tsemppiä

AP

Kiitos! On tosiaan jännä että en ite oikein tajua että olen pienentynyt 42kg. Tuntuu että peilistä katsoo aina se puntero mikä olen ollut ennen. Kaikki vaatteet on mennyt uusiksi, koosta XXL- kokoon s.

Huvittavaa oli kun kaupassa yksi tuttu tuli vastaan niin tervehdin häntä, katso vaan pitkään ja sano että anteeks kuka olet?  En tiedä kauanko kestää että nään itseni pienempänä?? 

Vierailija
2165/2166 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mieletön muutos. On varmasti omituista tmsm. Kun joutuu esittelemään itsensä tuttavalle. Se on varmasti erikoinen tilanne kummallekin 😊

Myös vaatekoon muutos on ihan mieletön. Minulle s on pieni muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Koko on muuttunut koosta 44-46  kokoon 38. Jo se tuntuu isolta muutokselta ja tuo oman koon hahmottaminen on edelleen toisonaan vaikeaa.  Tsemppiä ap

Vierailija
2166/2166 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lääkkeen lopettamisesta: juuri noin kuin AP sanoo, että lääkärin kanssa sovittu, että olen nyt tällä puolikkaalla annoksella eli 1.25 mg vuoden ja mietitään lisää jos jotain isompaa tapahtuu vuoden aikana. Sanoi myös, että voi oman harkinnan mukaan nostaa annosta, jos jostain syystä tarvitsee, ja että kumulatiivinen efekti näkyy vasta kuukauden tasolla. Minulla on juuri painonhallintaan erikoistunut lääkäri, niin luotan häneen ja sillä mennään.

On se muuten tosi jännä juttu, miten stressi on minulla edelleen se suurin vaara. Tässä oli juuri iso ponnistus, ja paino hilautui ylöspäin. Kun ponnistus oli ohi, se palautui takaisin. Varmasti nesteitä, ja auttaa, kun tiedostaa tämän, niin ei ala hulluna syömään. Toinen kohta, missä elimistö edelleen peittoaa lääkkeen vaikutuksen, niin migreenin aurassa. Järjetön himo makeaan, vaikka normaalisti enää ei tee mieli. Eli lääke tekee sen yhden jutun suolistossa, mutta kun painoon vaikuttaa moni muukin asia, niin tulosta ei välttämättä tule, ellei hoida kokonaisuutta. Tuon opin lääkäriltäni.

Tsemppiä kaikille, aivan upeita tuloksia - onnittelut!
mm