Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2461)
TA -> Mieletön painonpudotus - onnittelut. Ihan käsittämättömän hyvää sitoutumista.
Miten ystävät/tuttavat jne. ovat suhtautuneet painonpudotukseesi? Tuo on jo sellainen määrä, että se todellakin näkyy. Joskus yksi tuttavani pudotti useita kymmeniä kiloja ja kertoi etteivät kaikki ihmiset enää tunnistaneet häntä. Onhan se muutos valtava.
Mielenkiintoista on myös tuo, että lääkärisi puhui myös lääkkeen lopettamisesta. Aikanaan pidimme lääkärinin kanssa itsestään selvänä, että lääke lopetetaan, kun olen tavoitepainossa. Ei tullut edes mieleen muu. Tosin mounjaro tuli juuri markkinoille, eikä hänelläkään ollut juuri Mounjarosta kokemusta ennen minua. Hommahan on kuitenkin muuttunut/selkeytynyt siten, että ylläpitolääkitystä suositellaan ainakin aikaa x yksilölliset asiat huomioiden. Jossain kohtaa sitten kai jotenkin huomaa ettei lääke tuota enää lisäarvoa.
mm on ymmärtääkseni juuri tuossa vaiheessa. Eli tavoitteessa ja pienen pienellä ylläpitoannoksella.
-64 mahtava aloitus. Tsemppiä
AP
On pakko tunnustaa - nyt tavoitteet hieman säröilee. Kun paino on hiipinyt pikku hiljaa edelleen tarkoituksettomasti alaspäin. niin huomsan asettavani hälytysrajaa alemmas. Bmi ihan keskivaiheilla, joten mistään alipainosta ei ole kyse, mutta kuitenkin tunnistan että tarkkana on oltava. Hälytysrajani oli ensin 65, sitten jotain muuta ja nyt 60. Eli kun paino on laskenut alemmas, olen hilannut myös hälytysrajaa alemmas. Eli painoa, jonka alle ei saa antaa painon laskea. Tämä on asia, joka on syytä tunnistaa ettei mene överiksi. Eli sopuvan energiasaannin oivaltaminen ei ole kuitenkaan balanssissa, vaikka jo niin kuvittelin. Todennäköisesti alitajunnassa on pelko painon noususta ja se edistää painon putoamista edelleen, vaikka se ei ole ravoite. Nyt täytyy vaan uskalraa syödä vähän enemmän, jotta paino tasaantuu oikeasti. Ap
Vierailija kirjoitti:
TA -> Mieletön painonpudotus - onnittelut. Ihan käsittämättömän hyvää sitoutumista.
Miten ystävät/tuttavat jne. ovat suhtautuneet painonpudotukseesi? Tuo on jo sellainen määrä, että se todellakin näkyy. Joskus yksi tuttavani pudotti useita kymmeniä kiloja ja kertoi etteivät kaikki ihmiset enää tunnistaneet häntä. Onhan se muutos valtava.
Mielenkiintoista on myös tuo, että lääkärisi puhui myös lääkkeen lopettamisesta. Aikanaan pidimme lääkärinin kanssa itsestään selvänä, että lääke lopetetaan, kun olen tavoitepainossa. Ei tullut edes mieleen muu. Tosin mounjaro tuli juuri markkinoille, eikä hänelläkään ollut juuri Mounjarosta kokemusta ennen minua. Hommahan on kuitenkin muuttunut/selkeytynyt siten, että ylläpitolääkitystä suositellaan ainakin aikaa x yksilölliset asiat huomioiden. Jossain kohtaa sitten kai jotenkin huomaa ettei lääke tuota enää lisäarvoa.
mm on ymmärtääkseni juuri tuossa vaiheessa. Eli tavoitteessa ja pienen pienellä ylläpitoannoksella.
-64 mahtava aloitus. Tsemppiä
AP
Kiitos! On tosiaan jännä että en ite oikein tajua että olen pienentynyt 42kg. Tuntuu että peilistä katsoo aina se puntero mikä olen ollut ennen. Kaikki vaatteet on mennyt uusiksi, koosta XXL- kokoon s.
Huvittavaa oli kun kaupassa yksi tuttu tuli vastaan niin tervehdin häntä, katso vaan pitkään ja sano että anteeks kuka olet? En tiedä kauanko kestää että nään itseni pienempänä??
Ihan mieletön muutos. On varmasti omituista tmsm. Kun joutuu esittelemään itsensä tuttavalle. Se on varmasti erikoinen tilanne kummallekin 😊
Myös vaatekoon muutos on ihan mieletön. Minulle s on pieni muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Koko on muuttunut koosta 44-46 kokoon 38. Jo se tuntuu isolta muutokselta ja tuo oman koon hahmottaminen on edelleen toisonaan vaikeaa. Tsemppiä ap
Tuosta lääkkeen lopettamisesta: juuri noin kuin AP sanoo, että lääkärin kanssa sovittu, että olen nyt tällä puolikkaalla annoksella eli 1.25 mg vuoden ja mietitään lisää jos jotain isompaa tapahtuu vuoden aikana. Sanoi myös, että voi oman harkinnan mukaan nostaa annosta, jos jostain syystä tarvitsee, ja että kumulatiivinen efekti näkyy vasta kuukauden tasolla. Minulla on juuri painonhallintaan erikoistunut lääkäri, niin luotan häneen ja sillä mennään.
On se muuten tosi jännä juttu, miten stressi on minulla edelleen se suurin vaara. Tässä oli juuri iso ponnistus, ja paino hilautui ylöspäin. Kun ponnistus oli ohi, se palautui takaisin. Varmasti nesteitä, ja auttaa, kun tiedostaa tämän, niin ei ala hulluna syömään. Toinen kohta, missä elimistö edelleen peittoaa lääkkeen vaikutuksen, niin migreenin aurassa. Järjetön himo makeaan, vaikka normaalisti enää ei tee mieli. Eli lääke tekee sen yhden jutun suolistossa, mutta kun painoon vaikuttaa moni muukin asia, niin tulosta ei välttämättä tule, ellei hoida kokonaisuutta. Tuon opin lääkäriltäni.
Tsemppiä kaikille, aivan upeita tuloksia - onnittelut!
mm
mm:n kirjoituksesta kumpusi mieleen, että lopettaessani lääkityksen, luin lääkkeen puoliintumisajoista ym. Jännitti ihan mielettömästi ajankohta, jolloin lääke oli laskennallisesti poistunut kokonaan kehosta. Se oli se hetki, kun jännitti että tuleeko ruokahäly tms. Olin kyllä varautunut siihen, että jos tilanne tulee vaikeaksi, jatkan lääkitystä uudeleen. Eli tuo mm:n lääkärin viittaama kuukausi pohjautunee juuri siihen, milloin alennetun lääkeannoksen riittävyyden todellinen vaikutus alkaa näkymään.
Samoin kuin mm, on joku muukin viitannut tuohon stressin vaikutukseen painonhallinnassa. Valitettavasti en nyt muista kuka/ketkä. Se on oikeasti jopa mystistä, miten monet asiat vaikuttaa eikä niitä osaa aina edes tunnistaa. Lisäksi monet asiat juontuvat johonkin niin kauas, ettei niitä osaa oikein eritellä. Taisi olla Keiju, joka kertoi myös havainneensa syöneensä aiemmin liian nopeasti jne. Tunnistan tuon niin hyvin ja sen, että syö lautasen nopeasti tyhjäksi saadakseen lisää ajattelematta se kummemmin, onko oikeasti saanut jo riittävästi vaiko eikö. Tuokin juontuu johonkin, mutta ainakaan omalla kohdalla en voi vedota esim. lapsuuden kokemuksiin, koska sisareni joka on lähtenyt ihan samoista lähtökohdista, on koko elämänsä ollut erittäin hoikka, aivan painoindeksin alarajoilla. Ainut ero on se, että hän on ollut koko elämänsä tavallinen peruskuntoilija (jos sitäkään) samaan aikaan, kun vedin täysillä treeniohjelmia ja kilpailin into piukeana. Kehoni on ollut pitkään kovilla - äärilaidasta toiseen. Loukkaantumisen jälkeen jotenkin en osannut suhteuttaa energiamääriä (pienentyneeseen) kulutukseen. Enkä edes osannut ajatella koko asiaa. Niinpä kiloja kertyi ensin enemmän ja sitten hiipien aina vähän lisää.
No aivan sama, pääasia, että tilanne on tällä hetkellä jokseenkin balanssissa. Silti jotenkin ajattelen, että noiden juurisyiden tunnistaminen olisi tärkeää jatkon kannalta. Samoin edelleen koen merkitykselliseksi kaiken mentaalisen ajatustyön ja itsereflektoinnin.
Tsemppiä kaikille,
AP
Taas vähän kevennystä: Paino on pysynyt sitkeästi samassa (annos 2, 5 mg) , mutta ei ole mistä ottaa. Sixpäkki näkyy, käyn ahkerasti salilla, ja syön sitä proteiiniakin aika runsaasti.
Paikalliselta kuntosaliketjulta tuli tarjous ilmaisesta "kehonkartoituksesta", kuntotestistä ja -ohjelmasta. Ajattelin käyttää tarjouksen hyödyksi.
Tyty kyseli, ja laittoi minut vaa'an näköiselle laitteelle, jossa kahvat. Kahden sekunnin jälkeen vehje sylki paperin, jonka mukaan rasvaprosentti oli 20 %, ja ennen kaikkea viskeraalirasvan osuus korkea. Tyttö selitti ihan tosissaan, että minun tapauksessani rasva ei vain näy.
Olin käynyt edellisviikolla (ihan muista syistä) vatsaontelon ultrassa, jota tekevä lääkäri ihmetteli ääneen juuri tuon viskeraalirasvan vähäisyyttä.
Numeroiden (ja iän) perusteella tyttö sitten suositteli varovaista kunto-ohjelmaa, jossa heidän automaattilaitteistonsa seuraisi kunnon kehitystä. Hinta naurettavan edullinen 89 €/kk. Erikoistarjouksena ilman liittymismaksua.
Pisti vähän miettimään, mitä kaikkea meille myydään! Ilman sitä edellisviikon ultraa olisin ehkä uskonut puolet. Nyt jäi sopimus kyllä tekemättä.
a&a
a&a -> mielenkiintoinen tapahtuma. Jotenkin ajattelisin, ettei noita "koneita" voisi manipuloida, mutta sitten taas... Tuli nimittäin vähän mieleen se, kun vanhuksille myydään kaiken maailman remontteja osoittamalla miten huonossa kunnossa heidän kiinteistöjensä putket, sähköt tms. ovat. Eli olisi ollut mielenkiintoista, jos olisit käynyt samana päivänä jossain toisessa paikassa kehon koostumusmittauksessa ja verrannut niitä.
Tuo tuntuu jotenkin turhauttavalta, jos/kun tällaisessakin asiassa markkinoinnin tukeva käytetään kepulikonsteja. Paino ja terveys on kuitenkin tärkeistä asioita ja ihmiset ovat niiden suhteen haavoittuvia.
AP
Hei kaikki! Tietääkö kukaan, mistä näkee tai muuten tietää, että Mounjaro Kwikpen on vanhaa (tai toisaalta uutta) mallia? Eli haluaisin vielä ostaa "vanhanmallisen" Kwikpenin, jossa on Golden Dose. Kysyin jo apteekista, mutta eivät tienneet. Onko joku esim. viimeinen käyttöpäivä, jonka perusteella tietäisi, kummasta Kwikpenistä on kyse? Kysyn nyt ensin täältä, ennen kuin alan summamutikassa googlettamaan.
Tasaisin - ei dramaattisin - painonpudotusterveisin, Fifty-Sixty
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki! Tietääkö kukaan, mistä näkee tai muuten tietää, että Mounjaro Kwikpen on vanhaa (tai toisaalta uutta) mallia? Eli haluaisin vielä ostaa "vanhanmallisen" Kwikpenin, jossa on Golden Dose. Kysyin jo apteekista, mutta eivät tienneet. Onko joku esim. viimeinen käyttöpäivä, jonka perusteella tietäisi, kummasta Kwikpenistä on kyse? Kysyn nyt ensin täältä, ennen kuin alan summamutikassa googlettamaan.
Tasaisin - ei dramaattisin - painonpudotusterveisin, Fifty-Sixty
En osaa kyllä vastata, mutta jonkinlainen määrä golden dosea joka tapauksessa on. Se on väistämätöntä valmistusprosessin vuoksi.
Muutenkin mukava kuulla sinusta. Miten prosessi on edistynyt? Onko kaikki edennyt toivomallasi tavalla? Oikeasti tätä ei voi hallita ihan kokonaan itse ja odottaa epärealistisia tuloksia viikko toisensa jälkeen, mutta jos muistan oikein, niin sinulla on realistinen ote tähän prosessiin. Muistanko oikein?
Tsemppiä FS ja me kaikki, AP
Tilasin apteekkiin uuden 15mg kynän viime viikolla ja se oli vielä vanhaa golden dose mallia. Lienee sattuman kauppaa milloin vanhat on loppu ja saa sitten uutta mallia.
Vanhassa on mäntä enemmän piilossa kuin uudessa. Tekoäly näillä sanoilla ainakin tuo tuloksen kuvin "new mounjaro pen vs old"
-64
Terveisiä Espanjasta!
Koko toukokuu oli niin kiireinen, etten ehtinyt juuri projektiin paneutua. Mm. Pistos unohtui ja väli venyi. Paino tuntui hilaavan edes-takas kilon välillä, mutta statistiikasta näkyy, että 1,4kg on tippunut toukokuussa.
Nyt ollaan lomailemassa ja punnitseminen on siis tauolla ja ruokailu muuta kuin arjessa. Saas nähdä mikä on puntarin lukema kun kotiin palataan.
Tavoitteeseen olisi vielä 3,5kg.
Olisi mielenkiintoista käydä mahdollisimman tarkassa kehonkoostumusmittauksessa. Nyt olen seurannut kehonkoostumusta Withings vaa’alla ja käsityksenk mukaan tämää sopii lähinnä trendin seuraamiseen.. Paino pudonnut nyt 13kg ja rasvaprosentti 32,6%->27%.
millä kenoin itse mittaatte jos mittaatte? Ja millaisia arvoja olette saaneet?
Viskeraalirasvalle vaaka antaa jonkin indeksi-luvun joka pudonnut 2.7->2.1 . Jo alun perin tämä oli ok arvossa, eli minä ilmeisesti kerään rasvani suoraan ihon alle..
Hienoa kuulla muiden onnistumisista! Siitä saa itsekin motivaatiota eteenpäin!
AP, mielenkiintoista kuulla miten sinulla turvaraja painossa laskee. Jotenkin tunnista itselläni saman koukkuun jäämisen riskin. Vaikkakin epäilen, että lääkkeettä jatkuvaa laskua ei minulla pääsisi imman ponnisteluja tulemaan. Mutta tässä bikineissä tepastellessa tulee vääjäämättä mieleen, että vähintään kiinteyttää pitää vielä.
-neppari
Kiitos tsemppi-toivotuksesta, AP, ja kiitos kaikille teidän kirjoituksistanne!
Painoa on lähtenyt nyt 17 kg tammikuun alusta, ja esim. toukokuussa lähti ihan kivasti 3,5 kg. Minähän lähdin 120 kg:sta, joten ei olla ihan mallin mitoissa vielä. Eikä tarkoitus sellainen olekaan. Tavoite on päästä alle BMI 30. Doctor's orders :-D
Koska paino nyt on 103 kg tuo 100 kg:n alitus kesän aikana näyttää todennäköiseltä. Voi onnistua jo ensi kuun vaihteessa. Mutta koska luvassa on lomia ja reissuja, en aio ottaa stressiä asiasta. Jos paino on 99 tai alle elokuun lopussa olen onnellinen. Siitä sitten kohti noin 88, 89 kg esim. ensi vuoden alussa. Katsotaan.
Mutta onko joku teistä, jolla MJ-lääkitys on alkanut hyvin, kuukausien jälkeen yhtäkkiä kokenut enemmän sivuvaikutuksia? Minulla oli ikävä vaihe viime viikolla, kun hyvin sujuneen viiden kuukauden jälkeen aloin tuntea pre-MJ-ajoista tuttua pahoinvointia, vatsanvääntöjä ja painetta ylävatsassa. Minulla on ennestään IBS ja olen käyttänyt Zolt 30 mg (plus välillä Imodiumia) siitä lähtien, kun kokeilin Ozempicia muutama vuosi sitten ja vatsaan jotenkin jäi krooninen herkkyys. (Edes gastroenterologi ei ole oikein keskinyt syytä pre-MJ-aikojen oireiluun. Mutta oma diagnoosini on, että minulla on ennen Mounjaroa ollut GIP-puutos, jos nyt noin asian voi ilmaista.)
Koska olo on ollut niin mainio MJ:lla, pienensin pari viikkoa sitten Zolt-annosta 15 mg:aan, ja luulen liian pienen Zolt-annoksen olleen syynä erittäin kurjaan oloon ja vatsatuntemuksiin. Luulin jo, että tarvitsemani GIP ei enää toiminutkaan. Mutta nyt kun taas käytän aamuisin Zolt 30 mg:aa, ovat vatsaoireet pääosin hellittäneet.
Hirveää hienosäätöä, kun on ollut pitkään herkkä vatsa. Mutta viime viikkoista pahoinvointiepisodia lukuun ottamatta siis vatsani on ollut hyvin rauhallinen koko MJ-kuurin aikana. Kuten jo taisin aiemmin kirjoittaakin, tuntuu siltä kuin MJ toimisi myös eräänlaisena IBS-lääkkeenä.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, että MJ toimii IBS-lääkkeenä? Entä onko kellään tullut usean hyvän kuukauden jälkeen yhtäkkiä pahoinvointia? Ja syökö täällä muutkin Zoltia tms? Oletteko pystyneet pienentämään happosalpaaja-annosta?
Ihanaa kesäkuun jatkoa kaikille GLP1:n (ja (GIP:n) käyttäjille! Voikaamme hyvin :-)
Fifty-Sixty
Minulla tuli tänään täyteen 4 viikkoa. Paino on pudonnut -5,7 kg aloituspainosta. Alussa lähti nopeammin, sitten sellainen suvantovaihe ettei mennyt ylös eikä alas. Nyt painos laskee n. 1 kg viikossa tahtia. Tänään myös vaihtui annoskoko 2,5 mgrammasta 5 mgrammaan. Pistin aamulla enkä ole huomannut mitään oireita. Osta Mounjaro verkossa - https://hespac.com/mounjarofi.htm
Fifty-Sixty -> Melkoisella vauhdilla painosi on kuitenki pudonnut ja tavoiteaikataulusi vaikuttaa realistiselta. Siten tuo IBS - mitä se tarkoittaa? En nyt googlettanut, koska osaat kuitenkin itse kertoa parhaiten mitä se tarkoittaa sinulla.
Neppari -> kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa. Tsemppiä viimeisiin kiloihin. Niitä ei ole enää montaa.
"Turvarajan" osalta huomaan siirtäväni sitä, jos painoni on jostain syystä mennyt alaspäin uudelle kiloluvulle. Toisaalta huomaan alkavani pitää ko. kilolukua sopivampana ja toisaalta ehkä alitajuisesti ei aina ole rohkeutta lisätä energiaa riittävästi. Lopulta koska painoni on laskenut tarkoituksettomasti todella hiipien eli korkeintaan muutaman satagrammaa kuukaudessa, niin se tarkoittaa että olet todella lähellä sopivaa energiamäärää. Ehkä pelkällä yksi ruoka-annos lisää per kuukausi olisi hyvä määrä. Eli olen hyvin lähellä optimaalia energian saantia ja tasapainoilen siinä. Nyt aamupainoni sahaa 61,5-62,4 välillä riippuen millainen edellinen päivä on ollut. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että on ihan ehdotonta, ettei painoni saa laskea alle 60 kilon edes vilaukselta.
Tsemppiä kaikille
AP
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsemppi-toivotuksesta, AP, ja kiitos kaikille teidän kirjoituksistanne!
Painoa on lähtenyt nyt 17 kg tammikuun alusta, ja esim. toukokuussa lähti ihan kivasti 3,5 kg. Minähän lähdin 120 kg:sta, joten ei olla ihan mallin mitoissa vielä. Eikä tarkoitus sellainen olekaan. Tavoite on päästä alle BMI 30. Doctor's orders :-D
Koska paino nyt on 103 kg tuo 100 kg:n alitus kesän aikana näyttää todennäköiseltä. Voi onnistua jo ensi kuun vaihteessa. Mutta koska luvassa on lomia ja reissuja, en aio ottaa stressiä asiasta. Jos paino on 99 tai alle elokuun lopussa olen onnellinen. Siitä sitten kohti noin 88, 89 kg esim. ensi vuoden alussa. Katsotaan.
Mutta onko joku teistä, jolla MJ-lääkitys on alkanut hyvin, kuukausien jälkeen yhtäkkiä kokenut enemmän sivuvaikutuksia? Minulla oli ikävä vaihe viime viikolla, kun hyvin sujuneen viiden kuukauden jälkeen aloin tuntea pre-MJ-ajoista tuttua pahoinvointia, vatsanvääntöjä ja painetta ylävatsassa. Minulla on ennestään IBS ja olen käyttänyt Zolt 30 mg (plus välillä Imodiumia) siitä lähtien, kun kokeilin Ozempicia muutama vuosi sitten ja vatsaan jotenkin jäi krooninen herkkyys. (Edes gastroenterologi ei ole oikein keskinyt syytä pre-MJ-aikojen oireiluun. Mutta oma diagnoosini on, että minulla on ennen Mounjaroa ollut GIP-puutos, jos nyt noin asian voi ilmaista.)
Koska olo on ollut niin mainio MJ:lla, pienensin pari viikkoa sitten Zolt-annosta 15 mg:aan, ja luulen liian pienen Zolt-annoksen olleen syynä erittäin kurjaan oloon ja vatsatuntemuksiin. Luulin jo, että tarvitsemani GIP ei enää toiminutkaan. Mutta nyt kun taas käytän aamuisin Zolt 30 mg:aa, ovat vatsaoireet pääosin hellittäneet.
Hirveää hienosäätöä, kun on ollut pitkään herkkä vatsa. Mutta viime viikkoista pahoinvointiepisodia lukuun ottamatta siis vatsani on ollut hyvin rauhallinen koko MJ-kuurin aikana. Kuten jo taisin aiemmin kirjoittaakin, tuntuu siltä kuin MJ toimisi myös eräänlaisena IBS-lääkkeenä.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, että MJ toimii IBS-lääkkeenä? Entä onko kellään tullut usean hyvän kuukauden jälkeen yhtäkkiä pahoinvointia? Ja syökö täällä muutkin Zoltia tms? Oletteko pystyneet pienentämään happosalpaaja-annosta?
Ihanaa kesäkuun jatkoa kaikille GLP1:n (ja (GIP:n) käyttäjille! Voikaamme hyvin :-)
Fifty-Sixty
Mulla on ibs sekä refluksitauti palleatyrän takia.
Jo alusta ollut paljon haittavaikutuksia.
Närästystä, pahoinvointia, väsymystä. Syön Omeprazol päivittäin, joskus joutunut ottamaan extra annonsen.
Ripulia ja että maha on ollut kovalla on ollut pariin otteeseen. Ennen Mounjaroa oli enemmän ripulia. Mutta nytten mietin tarkemmin mitä syön, varmasti ibs parempi jo tästäkin syystä.
Maalipainoon kaksi kiloa. Alotin helmikuussa, painoa tippunut 10 kiloa.
Olen todella tyytyväinen lääkkeeseen.
Eli samansuuntaisia kokemuksia kuin kirjoittaja 2177:lla. Minä olen siis yleisesti ottaen kokenut, että IBS-oireet (ärtynyt suoli) ovat huomattavasti helpottuneet MJ:n avulla. Poikkeuksena tuo parin päivän takapakki muutama viikko sitten. Syynä todennäköisesti happosalpaajan väliaikainen vähentäminen./Fifty-Sixty
Tällä hetkellä n. -15kg, lähtö oli 130kg joten matkaa on vielä edessä.
Sain lääkäriltä tammikuussa otetut vatsanympärysmitat ja olin järkyttynyt, kun on vyötäröltä lähtenyt 21cm!
Se onkin oikeastaan kasvojen lisäksi ainoa paikka missä nuo 15kg "tuntuu", peilistä katsoo edelleen melkoinen mörssäri ja valokuvissa näyttää pahemmalta kuin koskaan :D
Ensimmäinen tavoitteeni on päästä alle 100kg kerhoon ja siihen tavoitteeseen ollaan melkein puolivälissä! Nyt pitäisi löytää itsestä vähän vielä tarkkaavaisuutta ruuan laatuun ja liikkumiseen - hyötyliikunta eli koti- ja pihapuuhat on lisääntyneet valtavasti, mutta enemmänkin voisi vielä liikkua. Ruuan kanssa olen huomannut, että liha on aika yök ja herkkuja ei tee mieli, syömisnopeus on myös murto-osa entisestä ja annoskoot todella pieniä.
Olen yrittänyt juoda proteiinijuomia puoliväkisin, koska huomaan välillä touhutessa, että energiansaanti on aivan liian niukkaa.
Minulla oli myös useamman viikon paussi painossa, ei noussut eikä laskenut ja lääkärin mielipide oli stressi - nyt kun se on helpottanut on taas lähtenyt tapahtumaan.
Olen päättänyt, etkö kunhan pääsen alle 100kg kerhoon niin palkitsen itseni laskuvarjohypyllä! Olen unelmoinut siitä 20 vuotta ja kokenut, että olen liian painava siihen.
2179 -> Sentit ei valehtele. Ihan mielettömät sentit on lähtenyt vyötäröltä. Samoin paino on pudonnut paljon. Itse ei aina huomaa miten paljon painon putoaminen näkyy ulospäin. Välillä näkee edistymisen ja välillä mieli voi tehdä temput ja peilikuva tuntuu samalta kuin alussa. Tuo laskuvarjohyppy on hyvä (en uskaltaisi), koska se on niin konkreettinen.
Kesä on jo vauhdissa, vaikka osin tuntuu, että se on vielä kokonaan edessä. Painonhallinnan kannalta kesä on minulle se kriittisin hetki. Paljon asiakastilaisuuksia, paljon vieraita, paljon kekkereitä ja paljon tarjoilua.
Varsinainen kesärumba alkaa tämän viikon lopulla ja kestää elokuun loppupuolelle.
Tämä on toinen kesä tavoitepainossa. Viime kesän selvitin opetellen oikeita ruokamääriä jne. Paino pysyi kuin pysyikin sopivassa toleranssissa. Nyt edessä on toinen kesä ja toivon, että homma menee jo luonnostaan.
Kaikesta kekkereihin ja vierailuihin liittyvistä tarjoiluista ei voi kieltäytyä, enkä myöskään halua kieltäytyä. Silti kohtuuden taso on syytä muistaa tekemättä siitä kuitenkaan numeroa. Henkilökohtaisesti en pidä miellyttävänä sitä, että ihmiset voivottelevat syömisiään/juomisiaan. Se vie tilaa tunnelmalta, joten en halua olla myöskään itse se voivottelija.
Tämän lähes puolentoista vuoden aikana olen oppinut mielestäni hyvin sen, miten osallistua ruokailuun silloinkin, kun itselläni ei ole varsinaisesti nälkä. Otan vähän ja keskityn seurusteluun, jolloin kukaan ei vaivaannu tai kiinnitä huomiota siihen, miten paljon/vähän syön. Oikeastaan tuntuu myös mukavalta, että ystävät ja asiakkaat ovat tottuneet pienempään painooni, eivätkä enää kiinnitä siihen samoin huomiota kuin vaikkapa vuosi sitten. Se on mukavaa.
Tsemppiä kaikille, AP
Minun matkani on kestänyt nyt 4 viikkoa, vaste pistokseen on hyvä sillä painoa on pudonnut kusi kiloa ilman suurempia ponnisteluja. Seuraan kaloreita ja mennyt 1500 huitteissa josta proteiinia yli 100g. Liikuntaa työmatkapyöräilyä osin sähkön auttamana muutama kerta viikossa ja kävelyä lisäksi, salilla käyntiä en ole saanut aikaiseksi vaikka varmasti olisi tarpeen. Huomenna on asiaa kylille ja käyn samalla inbody mittauksen tekemässä.
Tällä viikolla on pientä vääntöä ollut mahassa ja röyhtäisyt pahentunut, kävin ostamassa suuvettä ja sillä purskuttelut aamuin illoin. Yöunet ei ole mitenkään häävit, älykello kertoo sykevälivaihtelun jatkuneen huomattavasti ja battery ei ole ollut pitkään aikaan aamulla täynnä.
Ensi viikon sitten reissu pohjoiseen ilman kotona löytyviä vaakoja, en usko että kompastun siihen. Lämmitä kesän alkua teille kaikille -64