Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2166)
Reilu kaksi viikkoa takana nounjaron kanssa, ensimmäisen pistoksen aikaan kävin inbody mittauksessa jotta saisin hyvää motivaatiota jatkaa matkaa kun varmasti tulee ne nolla viikot eteen ajallaan. Olen kokenut laihduttaja, ehkä se ei nyt ole mikään hyvä ansio mutta tietoa on enemmän mitä taitoa pitää paino tavoitteen jälkeen. Jo jääkaapissa odottanut kynä auttoi pudottamaan painoa ensimmäiset kaksi kiloa viikossa. Nyt sitten kaksi seuraavaa 1,2 ja tasan yksi. Pistos on hyvin pitänyt nälän tunteen pois ilman mitään sivuoireita.
Ruokapäiväkirjana Ravinne appi, ilman sitä varmasti tulisi syötyä aivan liian vähän, nyt menen 1500kcal mukaan jolloin laskennallinen vaje on 1000 kcal/päivä. Toinen haaste on lääkärin kanssa puhuttu vähintään 100 kcal proteiinia jotta lihakset ei sula läskin kanssa. teille kaikille tällä matkalla oleville
-64
-64: 1000 kalorin vaje kuulostaa kyllä hurjalta. Ootko kuitenkin jaksanu arjessa hyvin?
Mulla on apuna Aino Rouhiaisen ruokavalmennus ja siinä mulla on noin 500 kalorin vaje. Syön nyt 1900kaloria päivässä, salipäivinä vähän enemmän. Aluksi oli 2200kaloria päivässä.
Kävin myös syksyllä inbodyssa ja jännä nähä miten tämä nyt tulokseen vaikuttaa, lähinnä saanko säilytettyä lihasmassaa hyvin. 😊
Mulla oli tuossa reilun viikon jumi, paino nous eikä lähteny laskemaan niin tiputettiin kalorit tuohon 1900 ja nyt olikin paino humahtanu alas.
7.4 alotin ruokavalion noudattamisen ja 24.4 mounjaron, painoa lähteny nyt 4.7kg.
Just kävin hakemassa vitosen kynän ja ajattelin jatkaa tuolla 2,5 annoksella, kun se on riittäny pitämään mieliteot kurissa
Kyllähän tuo 1000 kcal vaje on aika raju. Laskin että sillä pitäisi viikossa kilo lähteä. Väsymystä ei ole muuten ollut kuin viime sunnuntaina tiukemmän liikutapäivän jälkeen. Tuossa vieressä on Puhdin inbody ja siihen sai tosi edullisen vuoden tarjouksen millä saa käydä niin paljon kuin hyvältä tuntuu. Mikäli paino alkaa tippua vielä tästä eteenkin päin nykyisellä vauhdilla niin nostan sitten ruokamääriä, kuitenkin maltti on hyväksi. REilun viikon päästä tulee ensimmäinen koettelemus kun lähden kaverin kanssa pohjoiseen viikoksi, kumpikaan vaaka ei lähde mukaan. Pitää vaan yrittää olla kohtuullinen suuntaan ja toiseen. Ostin insuliiniruiskuja jolla saan reissun ajaksi otettua yhden annoksen ilman että koko kynä saa lämpökäsittelyn.
Naksuttelen omat annokset 15mg kynästä, pienillä annoksilla riittää pitkälle. Yritän olla nostamatta annoksia jos pienetkin toimii. -64
Itse menin pitkään tuolla 1000kcal:n vajeella ja siksi sitä painoa lähtikin reippaasti. Nyt syön arviolta 800-1200 päivässä, mutta peruskulutuskin lienee enää joku 1700. Siihen päälle "säästöliekki", niin en osaa enää sanoa, paljonko se aktuaalinen vaje on sitten.
Kuten aiemmin kirjoitin, niin nousua on tullut ja tänään aamupaino oli 70,7kg. Tosin eilen söin 4-5cm:n pätkän kebularullaa ylimääräisenä vielä iltaseiskalta. En pystynyt pitämään näppejäni erossa, kun muu perhe söi ko. ruokaa. Yritän silti miettiä niin, että pitkän päälle pala kebabrulla ei voi pilata elämääni. Ehkä nyt laihduttaessa se on vielä virhe, mutta ei voi olla aina ehdoton ja täydellinen. Tärkeää on myös sisäistää se, että kaikkea voi syödä. Myös niitä lihottavia herkkuja, kunhan syö kohtuudella. Jos on pizza, voi ottaa kaksi slicea sen sijaan, että syö 3/4-osaa pizzasta kerralla. Tai ei ota omaa grilliannosta vaan keräilee muilta perheenjäseniltä makupalat lautaselle ja syö ne. Loppujen lopuksi pienempikin annos riittää, kun syö rauhassa (kuten ap neuvoo, että pureskelee rauhassa hitaasti), ei ole mahdollista jatkaa mättämistä ja odottelee, että tulee se kylläisyydentunne. Erityisesti kun on tottunut pienempään annoskokoon sekä pysymään erossa rasvapommeista. Pitää vaan ymmärtää, että herkuttelukaan ei tarkoita sitä, että syö niin paljon, että alkaa jo etoa. Hyvä on se, että vielä olisi voinut palasen ottaa, mutta tämäkin riittää. Se on se optimitunne ruuan kanssa.
Kymppikeiju
Vierailija kirjoitti:
Itse menin pitkään tuolla 1000kcal:n vajeella ja siksi sitä painoa lähtikin reippaasti. Nyt syön arviolta 800-1200 päivässä, mutta peruskulutuskin lienee enää joku 1700. Siihen päälle "säästöliekki", niin en osaa enää sanoa, paljonko se aktuaalinen vaje on sitten.
Kuten aiemmin kirjoitin, niin nousua on tullut ja tänään aamupaino oli 70,7kg. Tosin eilen söin 4-5cm:n pätkän kebularullaa ylimääräisenä vielä iltaseiskalta. En pystynyt pitämään näppejäni erossa, kun muu perhe söi ko. ruokaa. Yritän silti miettiä niin, että pitkän päälle pala kebabrulla ei voi pilata elämääni. Ehkä nyt laihduttaessa se on vielä virhe, mutta ei voi olla aina ehdoton ja täydellinen. Tärkeää on myös sisäistää se, että kaikkea voi syödä. Myös niitä lihottavia herkkuja, kunhan syö kohtuudella. Jos on pizza, voi ottaa kaksi slicea sen sijaan, että syö 3/4-osaa pizzasta kerralla. Tai ei ota omaa grilliannosta vaan keräilee muilta perheenjäseniltä makupalat lautaselle ja syö ne. Loppujen lopuksi pienempikin annos riittää, kun syö rauhassa (kuten ap neuvoo, että pureskelee rauhassa hitaasti), ei ole mahdollista jatkaa mättämistä ja odottelee, että tulee se kylläisyydentunne. Erityisesti kun on tottunut pienempään annoskokoon sekä pysymään erossa rasvapommeista. Pitää vaan ymmärtää, että herkuttelukaan ei tarkoita sitä, että syö niin paljon, että alkaa jo etoa. Hyvä on se, että vielä olisi voinut palasen ottaa, mutta tämäkin riittää. Se on se optimitunne ruuan kanssa.
Kymppikeiju
800-1200 kcal päivässä, jaksaako sillä? :O
Hei sain reseptin munjaroon ennen vappua ja olen venyttänyt aloitusta, koska pelottaa kaikki sivuoireet. Painoa pitäisi saada pois 25kg. Olen lukenut ketjun ja todella upeita tuloksia olette saavuttanut. Vertaistukea kaipailisin.
Mitä oireita teille on tullut aloitus päivän jälkeen? Ja onko ne ihan mahdottomia, pystyykö olemaan töissä, onko oksentelua huonoa oloa, mulla on pienellä annostuksella verenpaine lääke käytössä nii onko kellään laskenut paineet liian alas, onko huimausta.. kysymyksiä ois vaikka kuinka paljon.. pelkään myös allergista reaktiota siksi käynki pistämässä terveydenhoitajan valvonnassa..
Täytyy vielä sanoa että olen tämmöinen hermoilija jos jotakin lääkettä täytyy aloitella..
Ajattelin pistää eka pistoksen reiteen.. jospa ei tulis niin rajua oiretta..
Kiitos jos jaksatte vastailla..
Täytyykö noudattaa jotakin tiettyä ruokavaliota samalla..
Minulle ei ole tullut mitään sivuoireita, ja paino laski 15 kg ihan sillä 2,5 mg aloitusannoksella. Nyt se on pysyinyt samana, painoindeksi 23.
Olen alusta lähtien pistänyt aina reiteen.
Aluksi ruokahalun väheneminen on ilmiömäistä. Ei vain ollut nälkä. Paino tippui nopeasti.
Olen aina syönyt mielestäni monipuolisesti ja terveellisesti. Isot annoskoot ja viehtymys alkoholiin nostivat vähitellen painoa.
Kun paino alkoi putoamaan nopeasti, havahduin riskeihin. Lisäsin tuntuvasti proteiinia (kanamunia, tonnikalaa, proteiiinirahkoja) ruokavalioon hiilareiden kustannuksella. Vihanneksia valtavasti. Tuplasin salitreenit ja syön myös monivitamiinivalmistetta ja rautatabletteja. Ihan varmuuden vuoksi.
Ei tällainen ruokavalio mikään pakollinen ole. Paino putoaa muutenkin. Halusin vain, että paino häviää läskistä, ei lihaksista.
Sikäli onnistui, että penkistä nousee vieläkin vähän yli oman painon. Toki 10 kg vähemmän kuin vuosi sitten :)
Kiitos vastauksesta. Itse en käy salilla mutta koti jumppaa teen ja lenkkeilen.. nyt vain on jäänyt nuokin jospa innostus liikuntaan palaisi kun painoa saa pois. Mahtavasti olet pudottanut painoa toivottavasti saisin itsekin nuin hienon tuloksen..
Paino hiipinyt salakavalasti 2 vuoden aikana ylöspäin..
Täytyypä muistaa syödä monipuolisesti ja lisätä proteiinit joukkoon..
Nämähän on hyvin yksilöllisiä, että minkälaisia mahdollisia haittavaikutuksia kenellekin tulee. Mutta ymmärrän hyvin empimisen, koska itseänikin jännitti ja mietin asiaa pitkään. Hyvähän se onkin, ettei suinpäin vain ryhdy itseään pistelemään ilman mitään taustatutkimusta!
Itselläni ei ole ollut juurikaan haittavaikutuksia, tai ne ovat kaikki olleet ihan hallittavissa. Ihan ensimmäisen piston (vatsaan) jälkeen 1-2 päivää oli todella etova olo ja ruokahalu pois ja oli hieman vaikeaa syödä mitään. Ensimmäisen viikon aikana näläntunne katosi ja oli vaikeaa syödä. Mutta se tasaantui siitä sitten pikkuhiljaa sellaiselle tasolle, että näläntunnetta kyllä on ajoittain, mutta ruoan määrä pysyy kohtuullisena. Lääkkeen tarkoitushan ei ole, että ei pystyisi syömään mitään. Tuo etova on edelleen pistoksen jälkeisenä päivänä, mutta ei sekään ole mitään elämää rajoittavaa. Hieman epämiellyttävää ainoastaan. Ummetuksesta kärsin myös ajoittain pistoksen jälkeen, mutta sekin menee melko nopeasti ohi. Eli mitkään oireet eivät ole itselläni mitenkään rajoittavia, vaan pystyn pitkälti elämään ihan normaalia elämää. Juon paljon inkivääriteetä pistopäivänä ja pidän muutenkin nesteytyksestä huolen, se auttaa!
Mitä tulee ruokavalioon niin proteiinin ja kuidun saanti ovat varmaankin ne kaksi tärkeintä elementtiä. Liiallinen rasva voi myös ilmeisesti aiheuttaa pahoinvointia yms. Tasainen ruokailurytmi ja monipuolinen ruoka, paljon kasviksia jne. niin niillä jo pääsee pitkälle!
Tsemppiä, kyllä se siitä!
KTH
Mulla tuli ensimmäisen pistoksen jälkeen vatsa turposi ja tuntu että housut meinas ratketa vyötäröltä.
Se meni parissa päivässä ohi, toinen mikä tuli niin kamala närästys varsinkin yöllä. Lääkäri kirjoitti somakia. Sekin kyllä loppui. Alkuun pistin mahaan ja vaihdoin reiteen, siitä ei tullut ollenkaan oireita.
Nyt olen loppusuoralla, -42kg ja vielä olisi 2kg jäljellä,
Tsemppiä kaikille
Nyt takana 4 vk ja tänään viides pistos. Nostin annoksen 3,75:een. En viitsinyt nostaa suoraan 5:een kun edessä lento ja halusin välttää mahdollisen pahan olon.
Painoa tippunut n. 4kg.
Viimeisen viikon on vaivannut hengen haju ja psk maku suussa. Hyi hitto. Henki haisee kuin karppaajilla. Olen vetänyt hiilareita et kropan ei pitäis olla ketoosissa.
Onko muilla alkanut henki haista? Millä siitä pääsee eroon?
Kevät27
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli ensimmäisen pistoksen jälkeen vatsa turposi ja tuntu että housut meinas ratketa vyötäröltä.
Se meni parissa päivässä ohi, toinen mikä tuli niin kamala närästys varsinkin yöllä. Lääkäri kirjoitti somakia. Sekin kyllä loppui. Alkuun pistin mahaan ja vaihdoin reiteen, siitä ei tullut ollenkaan oireita.
Nyt olen loppusuoralla, -42kg ja vielä olisi 2kg jäljellä,Tsemppiä kaikille
Onpa kova pudotus eikä enää paljoa jäljellä. Respect.
Minäkin varauduin ekan pistoksen jälkeen kaikkiin mahdollisiin sivuvaikutuksiin, ennen kaikkea pahoinvointiin jne., mutta ainoaksi sivuoireeksi ilmeni sitten juuri tuo ensimmäisen pistoksen jälkeinen turvotuksen tunne vatsassa. Tunne oli niin voimakas, että pohdin jo lääkkeestä luopumista, jos tilanne on jatkuva. Niin ei kuitenkaan enää myöhemmin käynyt, joten lääke sopi minulle sinänsä varsin hyvin.
Olin viikon reissussa ja olin varautunut 1,5-2 kg vaikutukseen puntarissa, koska ruokailujen osalta tuli huomioida myös muiden aikatauluja. No, yllätys oli kuitenkin positiivinen, koska paino ei ollut noussut lainkaan. Tulipa hyvä mieli. mitä enemmän aikajännettä tavoitteessa tulee, sitä luontaisempaa tämä on ja sitä paremmin keho viestii omista tarpeistaan ja siitä, mikä on riittävästi. Se on todella helpottavaa ja toivon tietysti tämän jatkuvan myös tulevaisuudessa.
Tsemppiä kaikille,
AP
Hei Kevät, joku muukin mainitsi aiemmin tuosta ketoosin kaltaisesta hengitysilman hajuhaitasta. Omalla kohdalla ei kokemusta, mutta muistan henkilön vuosien takaa, jolla ketoosi kokemus tuli ihan pelkästään siksi, että oli todella pienellä kalorimäärällä ja liikkui todella paljon. Kertoi, että asetonin tms. oli selkeä myös hiessä, kun käsi urheilusuorituksen jälkeen suihkussa. Tietysti voi olla kyse myös siitä että suosii uusia painotuksia ruoka-aineissa, joihin kroppa vielä opettelee (esim. kaalit?) ja siksi sen huomaa itse hengityksessä. Eli nämä on nyt ihan vain arvailuja.
Tsemppiä projektiisi Kevät 27
AP
Syön kyllä vähän joten voi johtua siitä.
Täytyy lisätä hiukan ruuan määrää.
Kevät27
Kyllä olen ihan hyvin jaksanut pienillä kaloreilla. Energiaa on ollut enemmänkin johtuen siitä, etten ole niin lihava ja toisaalta nukun paremmin. Juuri mies kertoi, että aiemmin minulla oli kuulemma hengityskatkoksia nukkuessa, mutta nyt nukun levollisesti. Varmasti tämmöiset asiat on tuoneet sitä energiaa päiviin, jos energiansaanti muuten on ollutkin niukempaa.
Sivuvaikutuksia itselläni oli vähän. Ensimmäisinä viikkoina olo vaihteli voimakkaasti. Eli siinä ensimmäisinä päivinä pistoksen jälkeen olisin voinut olla täysin syömättä ja sitten päivinä 5-7 alkoi tulla hirveä nälkä. Sittemmin olo on tasaantunut. Jossain 2kk:n kohdalla olo oli jo ihan tasainen ja nälkä liittyi vain siihen, että olin syönyt kamalan vähän tai pidin tiukkaa päivää, koska edellisenä oli tullut syötyä liikaa. Tällä ololla menty siitä lähtien. Verenpaineeni on suhteellisen matala ollut aina (myös ylipainoisena olin ihan tavallisissa lukemissa) ja nyt se on luokkaa 105/58. Ei huimaa, koska tämä paine oli minulle ihan tyypillinen vielä kolmekymppisenäkin. Ummetus on ainoa hankala oire ja siitä en ole koskaan aiemmin kärsinyt. Sekin on hiukan helpottanut ja suhteellisen hyvin pärjään, vaikken aina muista/jaksa ottaa Visibiliä. Matkoilla aiemminkin tuli jumia lennon jäljiltä ja nyt se on niin rajua, että pakko ottaa ihan laksatiiveja, kun ei muuten tule mitään ulos.
Omalla kohdalla olen sanonut tämän sivuvaikutusten vähäisyyden johtuvan siitä, että olen tämmöisiä maalaisgeenejä. Vahva maha, vahvat raajat, ei satu oikein mistään koskaan ja olen sellainen perusjunttura, joka ei varmaan huomaisi hernettä selän alla edes ohuen lakanan läpi.
Kymppikeiju
Minullakaan ei ollut mitään sivuoireita. No ehkä aavistuksen väsytti pistoksen jälkeisenä päivänä alussa, mutta se meni ohi. Sen jälkeen pelkkiä positiivisia kokemuksia: 1) Veriarvot palautuivat täydellisiksi, 2) kaikki mekaaniset ongelmat kuten selkä- ja nivelkivut loppuivat, 3) henkistä puolta unohtamatta - paino oli iso stressitekijä. On ihanaa olla terve. En ole ollut näin terve kuin varmaan teininä viimeksi. Ihmiset eivät kommentoi painoani, mutta kylläkin kuulen sellaisia kehuja, kuin että olet niin nuorekas ja miten sinulla pysyy iho noin hyvänä. Eli lisätään 4) iho on parantunut erityisesti kasvoista, muualta se on aavistuksen rypyssä, erityisesti vatsan alueella.
Uusille tiedoksi, että ainakin minulla loppukilot lähtivät "humsahtelemalla" - eli pitkään ei mitään ja sitten yhtäkkiä iso pudotus. Kun tajusin tämän, pystyin olemaan enempiä hötkyilemättä.
Itse asiassa tämä humsaphtelu on jatkunut, vaikka olen puolittanut annokseni 2.5 mg -> 0.125 mg. Tällä hetkellä -21 kg. Olen kyllä omasta mielestäni syönyt tarpeeksi - mutta varovainen tietenkin olen, ettei vain lähde keulimaan. Ehkä tämä on sitä kuuluisaa "elimistö etsii uutta tasapainoa" tms. En ole jaksanut sitä stressata. Varmaan se jossain vaiheessa loppuu.
Tsemppiä kaikille!
mm
Myös minä pudotin painon hyvin pienillä kaloreilla samoin kuin Keiju ja moni muukin. Noista maalaisgeeneistä tunnistan sen, että polveudun varmasti nälkävuosista selvinneiden sukulinjasta. Eli kehoni tuntuu hyödyntävän kaiken saamansa energian tosi tehokkaasti. Tämä osaltaan vaikuttanee siihen, että ylläpitovaiheessa aidosti on yllättänyt se, miten vähän ja miten pienet annokset on riittävästi.
Tavoitteeni oli -20 kg ja tavoitteen saavuttamisen (ja lääkkeen lopettamisen) jälkeen olin mm:n sanoin tarkkana, ettei paino lähde keulimaan. Ajan mittaan se on aina vaan helpompaa. Alussa painon ylläpitäminen oli todella tarkkaa puuhaa, puolen vuoden kuluttua paino yllättäen putosi lisää ja tämän aamun punnitus osoitti, että kokonaispudotus on 26,3 kg. Tämä tosin on paino, jossa skarppaan ja pyrin syömään enemmän/raskaammin, jottei paino laske enempää ja nousisi hieman. BMI ei nyt sinällään kerro kokonaisuutta, mutta joka tapauksessa se on nyt 22,1 ja aikuisena naisena ruumiinrakenteelleni sopisi minimissään BMI 23-24 ja siitä ylöspäin. Tunnistan tämän hyvin, mutta huomaan kuitenkin olevani toisaalta varuillani jottei paino lähde hallitsemattomaan nousuun. Samaan aikaan yksinkertaista ja monimutkaista.
Mieli on kummallinen. Jos paino alkaa jonain aamuna uudella numerolla (esim. 62,7kg vs 63,2kg) alkaa mieltämään, että 62 alkuinen on parempi kuin aiempi 63 - 64 alkuinen paino, vaikka ero ei olisi kuin 200g. Tämä on sitä mielen jumppaa, jota valitettavasti joudun käymään edelleen säännöllisin väliajoin välttyäkseni siltä, ettei painonhallinta mene överiksi myöskään alaspäin.
Painon ylläpitoa on helpottanut se, että syön edelleen kaikkea samaa kuin ennen painonpudotustakin. Osaltani pidän edelleen yhtenä onnistumisen kulmakivenä sitä, etten luopunut mistään vaan keskityin annoskokoihin, ruokailutekniikoihin ja kehon viesteihin.
Kuten monesti aiemminkin tässä ketjussa on tullut esiin, niin painonpudotusprojekti on pitkä kokonaisuus eikä se todellakaan pääty tavoitepainon saavuttamiseen. Painonhallinta on ihan yhtä kokonaisvaltaista kuin painon pudottaminenkin, vaikka se ei enää näy ulospäin kehon muutoksina. Kiitos, että olette täällä. Olen saanut tästä keskustelusta niin paljon tukea omaan projektiini niin pudotusvaiheessa kuin sittemmin painonhallinnassa.
Tsemppiä kaikille, ollaan sitten missä vaiheessa tahansa tätä prosessia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Nyt takana 4 vk ja tänään viides pistos. Nostin annoksen 3,75:een. En viitsinyt nostaa suoraan 5:een kun edessä lento ja halusin välttää mahdollisen pahan olon.
Painoa tippunut n. 4kg.
Viimeisen viikon on vaivannut hengen haju ja psk maku suussa. Hyi hitto. Henki haisee kuin karppaajilla. Olen vetänyt hiilareita et kropan ei pitäis olla ketoosissa.Onko muilla alkanut henki haista? Millä siitä pääsee eroon?
Kevät27
Vastaan tuli artikkeli (Ozempiciin liittyen, mutta mekanismi sama) , joka voi selittää tuota haju- ja makuhaittaa. Voi siis liittyä ihan lääkkeen toimintamekanismiin. Eli voi olla vatsahappojen makua?
"Kun ruoka sulaa vatsassa pitkään, vatsahapot voivat tunkeutua takaisin ruokatorveen. Lisäksi Ozempic voi aiheuttaa muita ruoansulatusvaivoja, kuten pahoinvointia ja oksentelua.
– Monet kertovat, että tuntevat mahahapon maun kurkun takaosassa, kertoo lihavuuden lääkkeelliseen hoitoon erikoistunut lääkäri Daniel Rosen."
https://www.is.fi/viihde/art-2000012019896.html
AP
t. AP