Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2115)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yleistä, että jos olet ensin laihduttanut yhdellä lääkkeellä ei Mounjaro (tai toinen lääke ylipäätään) purekaan kovin hyvin ja vasta isoimmilla annoksilla. Ylipäätään nämä meidän 1kg/vko lukemat koskee sitä, kun on lähdetty kylmiltään pizza-annoksen viereltä vähentämään syömistä ja ollaan ns. natiivilaihduttajia. Jumittaa se minullakin pahasti. Tänään kävin vaa'assa ja iloisesti +1,3kg perjantaista. Kiitos niiden munkkien ja muun. On tämä uskomatonta hilailua, vaikka tietoisesti söinkin enemmän viikonloppuna. Ensin väännät satoja grammoja kerralla kuukauden ja yksi viikonloppu pamauttaa kaikki takaisin. Tiedän kyllä, että kyse on varmaan nesteestä osittain ja eiköhän tuo lähde tässä viikon aikana, mutta jotenkin se on vaan ärsyttävää. Koska hosuli, koska vaa'antuijottaja, koska kaikkea muutakin epätervettä ajattelua edustava henkilö....
Napa on edelleen ongelma. Se helposti ärtyy ja joka päivä hoidan sitä. Antiseptisellä pyyhintää, tarkkaa kuivausta, föönillä jopa. Sitten Bebanthenia ja vauvan talkkia. Siltikin hieman punottaa välillä. Olisiko sinkkivoide hyvä? Se sama, jolla vauvan nivusia tarpeen mukaan hoitelin aikanaan menestyksellä...
Toinen on tuo hormonikysymys. Onko joku huomannut hormonilääkityksen vaikutuksen painoon tai onko asiasta tietoa? Itse aloitin laastarimallisen korvaushoidon alkuvuodesta ja olen miettinyt, voiko se pahentaa tätä jumia.
Kymppikeiju
Mulla on kans hormoonilääkitys, lääkäri sano kun kysyin että miten vaikuttaa painonpudotukseen niin kuulema auttaa juurikin siinä, että putoaa paremmin.
Mulla kans ollut jumia jonkin aikaa, mutta nostin annosta 10mg niin nyt alkoi tapahtua, paino putosi viikossa 1,5kg
Nyt paino alkoi vihdoin 68,9kg.
Kaks kuukautta paino vaihteli -200g ja +200g välillä
Tosi mahtava juttu.
Pudotusta kaikkiaan vuodessa -40kg
Kallis, vaikea saada kelakorvausta.
Muuta elämäntapoja muuten niin ei tarvitse lääkkeisiin kajota
Kymppikeiju: Jättäisin navan desinfioinnin pois ellei iho ole rikki, se voi vain ärsyttää lisää. Talkkikin voi ärsyttää, jos on kuiva tai herkkä iho. Sinkkivoidetta kannattaa kyllä kokeilla, se rauhoittaa tarvittaessa jopa ärtyneen naaman.
Nebula
Onko teille muille tullut lihaskipuja ja nivelkipuja lääkkeen myötä? Lääkäri sanoi että laihtumisessa helposti katoaa lihasta ja se voi rasittaa enemmän muita lihaksia ja niveliä ja aiheuttaa kipuja.
En ole lukenut koko ketjua, 105 sivua huh, niin en tiedä onko täällä jo keskusteltu lääkkeen lopettamisesta. Kuulemma kilot tulee helposti takaisin kun näläntunne ei enää pysy poissa. Onko kokemuksia lopettamisesta?
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, 105 sivua huh, niin en tiedä onko täällä jo keskusteltu lääkkeen lopettamisesta. Kuulemma kilot tulee helposti takaisin kun näläntunne ei enää pysy poissa. Onko kokemuksia lopettamisesta?
Ap on lopettanut lääkkeen toista vuotta sitten ja itseasiassa laihtunut hieman lisää sen jälkeen. Se on totta, että kilot, laihdutustavasta huolimatta, pakkaa helposti tulemaan takaisin. En ole lukenut, että tämä olisi lääkkeen kanssa sen kummempi riski kuin millään muullakaan laihdutustavalla. Mutta ainakin itse aion jatkaa lääkettä tavoitteen saavutettuani. Eli ideana on, että alan laskea annostusta 2,5mg/4kk ja voi olla, että jätän pikkuannoksen vuosiksi. Lisäksi lääkettä voi lisätä tai ottaa jopa uudelleen käyttöön kokonaan (jos lopetti välissä), jos näyttää siltä, että paino alkaa hiipiä. Tietenkään ei ole järkevää lopettaa vaan yhtenä päivänä vaan hidas lasku + tarvittaessa isompi annos tai uudelleen aloittaminen. Tärkeintä on tosiaan itsensä punnitseminen ja heti lisääntyneeseen painoon puuttuminen. Ap:lla on hienoa pohdintaa siitä, miten sitä painoa pystyy hallitsemaan uudenlaisella tavalla syödä ja pureskella ruokaa rauhassa.
Ja sinulle, joka kerroit, että 40kg takana ja 2kk sahaillut paino. Niin ollaan samoissa joka tavalla. Minäkin nostin tänään annoksen 10mg ja kokeilen sitä ap:n vinkkiä, että nostot ja laskut, josko sillä paino lähtisi liikkeelle taas.
Sitä omakin järki sanoo, että hormonitasapaino pitäisi edistää painonlaskua, ei jumittaa sitä. Jatkan siis laastareiden kanssa normaalisti ja en syytä niitä tästä.
Ja täytyypi käydä ostamassa sinkkivoidetta. On tämä kanssa, kun valikoimassa on nykyään koko vauvarepertuaari: bebanthen, vauvatalkki ja seuraavaksi vielä sinkkivoide. Jätän siis desifioinnin pois, kuulostaa ihan järkevältä hylätä se toistaiseksi. Napa on ainoa paikka, jossa tulee hautumaa. Se on niin poimun sisällä. Välillä mietin, että voisiko sen ihoteipillä teipata yöksi aina "auki", niin saisi ilmaa....
Kymppikeiju
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tälle vuosituhannelle vai hoidatko korvatulehduksesi edelleen tupakansavulla? Jos se tupakansavu sinua auttaa niin kaikkien korvia se ei paranna.
Elämäntapa muutokset auttavat joitakin, muttei läheskään kaikkia. Jos viitsisit lukea tätä ketjua sekä niitä nykyaikaisia tutkimustuloksia, tajuaisit sinäkin että painoon liittyvät asiat on jo todistetusti niin monisyisiä asioita että kaikille eivät riitä pelkät elämäntapamuutokset. Ja jos viitsisit käyttää saman ajan tämän ketjun lukemiseen kuin shitin kirjoitteluun, huomaisit että jokainen joka käyttää lääkitystä, toteuttaa MYÖS elämäntapamuutoksia.
Joidenkin korvat paranevat tupakansavulla (eli keho korjaa itse itsensä), toiset tarvitsevat avuksi antibiootin/penisilliinin....
Linolan suojabalsami auttaa hiertyneisiin reisiin kesällä. Voisi auttaa napaankin.
Olen pitänyt reilun kuukauden tauon tämän ketjun kanssa, kun tuolla Kiinassa ei vaa'alle päässyt.
Palattua toki jännitti ensimmäinen punnitus, mutta tulos oli lohdullinen. Olin selvinnyt kiinalaisten herkuista käytännössä muuttumattomalla painolla.
Olen siis viime elokuusta lähtien ollut 2,5 mg viikkoannoksella. Painoa lähti tammikuun alkuun mennessä 15 kg, siitä lähtien pysynyt samassa. Ei toki ole enää tarvettakaan laihtua, painoindeksi on nyt 23. Se on liki kuusikymppiselle aika sopiva.
Reissaan aika paljon sekä vapaa-aikana että töissä. Etenkin työmatkoilla liikunnan ja niukan ravinnon yhdistelmä on hankala ylläpitää, kun päivät ovat pitkiä, ja edustaakin pitää. Kiinan hotellin mainostama "kuntosali" oli kaksi juoksumattoa.
Käyn täällä Suomessa salilla 2-4 kertaa viikossa. Palattuani on kyllä ollut helppo huomata, miten se vaikuttaa ruokahaluun. Tuntuu, ettei keho saa proteiinista kyllikseen. Pyrin Kiinassa kävelemään päivittäin vähintään 5 km, viikonloppuisin 15, mutta ei se vaikuta ruokahaluun samalla tavalla.
Syön myös rautatabletteja ja monivitamiinivalmisteita "varmuuden vuoksi". Eipä niistä ole haittaakaan ollut.
Julkisuudessa ja myös tämän Vauva-palstan ketjuissa on ollut kummallista kirjoittelua. Laihduttaminen ei muka kannata, kun kilot tulevat joka tapauksessa takaisin. Erityisen nopeasti ne kertyvät kuulemma lääkkeiden avulla laihduttaneille. Kuulostaa höpöhöpöltä. Minulla 15 ylikilon kerryttämiseen meni 20 vuotta, joten tällä tahdilla kasvan aika todennäköisesti horsmaa ennen kuin nyt menettämäni kilot ovat tulleet takaisin.
a&a
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit, että lääkkeellä laihtuminen tapahtuu? Olemalla muuttamatta elintapoja?
Kolme viikkoa Mounjarolla ja -5,9 kg lähtenyt. Aamulla on herätessä sellainen sopiva nälkä, kun yleensä en ole noin 12 tuntiin syönyt, mutta muuten nälkäsignaalit on aika kadoksissa. Äitienpäivän ravintolabuffa vähän jännittää, mutta katsoin että siihen kuuluu myös erilaisia salaatteja ja hedelmiä ja muuta, joten eiköhän se siitä. Ajattelin, että levittelen sitten Ap:n oppien mukaan ruokaa sievästi lautaselle, niin tuntuu enemmältä.
Nebula
Muuten, valuuko jolla kulla muullakin osa lääkkeestä pois pistokohdasta, vaikka annoksen jälkeen odotan sen yli 5 sekuntia ennen kuin nostan kynän neulan pois? Nämä on 8 mm:n neuloja, joten pitäisikö vaan vaihtaa hieman pidempään malliin?
Nebula
Vierailija kirjoitti:
Mounjaro on ollut itselleni todella iso pettymys. Helmikuun alusta käytössä ja painoa tippunut -2kg. Kaloreita en voi enää vähentää (minulla on ravintoterapeutin kanssa katsottu ruokavalio) ja liikuntaakin tulee harrastettua 5-6 päivää viikossa. Aikaisemmin ollut Ozempic käytössä ja siihen verrattuna tämä lääke oli omalla kohdallani iso pettymys. Nyt on menossa 7,5,mg annos ja ei juuri mitään vaikutusta - ehkä pistospäivänä vähän etoo muutaman tunnin ajan ja that's it. Lääkäri yrittää vielä saada kokeilemaan 10mg annosta, sanoi että tuloksia alkaa kyllä tulla isommalla annoksella, mutta sanoi samaa jo 5mg ja 7,5mg annoksien kohdalla. Voin kokeilla 10mg annosta, mutta jos sekään ei ala auttaa, en tuhlaa rahaa enää yhtään tähän vaan vaihdan takaisin Ozempiciin tai Wegovyyn.
Itselläni oli siis n. 2 vuotta jonka aikana en käyttänyt laihdutuslääkkeitä, ja paino alkoi nousta vasta viimeisimmän 6 kuukauden aikana johtuen toisen lääkityksen lopetuksesta, joka pisti hormonitoiminnan sekaisin. Koska olen aikaisemmin ollut lihavampi ja tehnyt silloin paljon töitä pudottaakseni painon normilukemiin, en todellakaan halua mennä siihen pisteeseen takaisin. Sen takia havahduin nyt "ajoissa" ja ajattelin kokeilla Mounjaroa ajatellen, että juhannukseen mennessä olisi saanut 10-12kg pois. Kateellisena luen näitä tarinoita -1kg/viikko laihdutustahdista, kun itse lihoin 3kg pelkästään ensimmäisenä kuukautena, kun aloitin lääkkeen! Suoraan sanottuna suututtaa, koska tiedän että toisilla lääkkeillä olisin saavuttanut tuon tavoitteen kesään mennessä, ja rahaakin olisi säästynyt. Tsemppiä muille.
- Läskituuba
Me olemme kaikki yksilöitä geeneinemme ja kehoinemme. Ymmärrän kyllä hyvin, että sinua ottaa aivoon. Niin minuakin ottaisi!
Vierailija kirjoitti:
Muuten, valuuko jolla kulla muullakin osa lääkkeestä pois pistokohdasta, vaikka annoksen jälkeen odotan sen yli 5 sekuntia ennen kuin nostan kynän neulan pois? Nämä on 8 mm:n neuloja, joten pitäisikö vaan vaihtaa hieman pidempään malliin?
Nebula
Mulla on 6 mm neula eikä valu mitään.
Painan neulan kevyesti suoraan mahaan, en ota poimua käteen. Pidän noin 5 s paikallaan ja vedän neulan pois.
Nyt on kolme pistosta takana.
Kolmannen jälkeen ei tullut niin etovaa oloa kuin aiemmista mutta edelleen pistopäivän iltana aivan älytön väsy. Nukuin töiden jälkeen 4 h päikkärit ja siihen päälle melkein 7 h yöunet.
Painoa on tippunut ”vain” 2 kg.
Toki 1 kg/vk on hyvä jos niin menisi pitkään mutta pelkään, että vauhti hyytyy.
Eduksi katson sen, että paino tippuu ilman nälän tunnetta. Ei tule puputettua koko iltaa mitään ylimääräistä niin kuin aiemmin.
Olin aiemmin ajatellut, että pysyn tuossa aloitusannoksessa mahdollisimman pitkään mutta nyt tekee mieli nostaa annosta, jotta vauhti kiihtyisi. Samaten tekisi mieli pistää jo ennen uutta pistopäivää :-)
En tiedä miksi mieli koittaa ahnehtia nopeampia tuloksia.
Toki voisihan tässä 2,5 mg pysyä niin kauan kun lähtee se kilo viikossa ja nostaa sitten annosta.
Nyt vaan jäitä hattuun.
Kevät27
Uskoisin, että tuo kilo/viikko on pidemmällä aikavälillä melkein järkevän painonpudotuksen maksimi.
Jos nopeammin laihduttaa, niin lähtee väkisin myös lihaksia. Se ei ole hyvä idea. Ei myöhemmän painon ylläpidon tai jatkossa toimintakyvyn kannalta.
Vaikka olen käynyt aika reippaasti salilla ja syönyt proteiinia jopa liioitellen, huomauttelee vaimo aina välillä "kuihtuneesta" kropasta. Toki leikillään, mutta näkyyhän se peilistäkin. Ei rasvattomuus erityisesti kuusikymppistä kaunista, ja lihasten kasvattaminen samalla laihtuen tuntuu ikäiselleni mahdottomalta yhtälöltä.
a&a
No niin, nyt se taas iskee.
Olin työmatkalla ja lähdin sinne iloisin mielin. Hotelleissa/laivoissa jne on monesti "laihduttavia" peilejä aina huoneista ja hyteistä lähtien. Tutkitusti on huomattu, että' ihmiset kuluttavat enemmän lähtiessään huoneesta vilkaistuaan imartelevaa peilikuvaa itsestään.
No, olin tässä työreissussa ja majapaikassa ei ollut todellakaan mitään hotellipeiliä ja peilikin oli asemoitu hieman siten kallelleen, että se enemmänkin isonsi ihmistä kuin pienensi. Vaikka tietoisesti havaitsin efektin, niin tuli ihan hirveä morkkis. Eli taas se ajatus, että jos kuitenkin vielä se 2 kg. Tai vaikka 5kg.
Onneksii olen jumpannut tämän asian valmiiksi mielessäni ja tiedän että ei, ehdottomasti ei. Siitä huolimatta huomasin, että kehonkuvan vääristymä voi yllättää ihan milloin tahansa. Yllättäen ja vyöryen.
Joka tapauksessa ei e enää yhtään.
AP
+1 Mounjaro - https://htm109.com/track.php?c=cmlkPTg0MDc0NCZhaWQ9MjQ1ODMyNTI Olen pudottanut yli 14 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää.
Jos jonkun asian voisin muuttaa omasta -20 kg matkastani, niin tuon hötkyilyn. Hötkyilin ja tilitin tännekin välillä sitä, kun paino ei pudonnut ja miksei se mene samaa vauhtia kuin alussa ja koska pääsen "loppuun". Kun mitään "loppua" ei ole. Se on tätä jatkuvaa tarkkailua loppuelämä. Jotkut onnistuvat ajamaan lääkkeen alas, toiset eivät - silti kaikki joutuvat tarkkailemaan painoa, jos aikovat pysyä saavutetuissa mitoissa. Ei ole mitään yleisesti hyväksyttyä, joka pätee kaikkien kohdalla. Liian nopeasta laihtumisesta seuraa kaksi ongelmaa: lihasten nopea lähtö kuten a&a oikein sanoo, ja nahan nopea rypistyminen tai roikkumaan alkaminen, varsinkin jos on vanhempi. Eli kannattaa asennoitua siten, että tämä ei ole mikään päättyvä projekti, vaan elämänmittainen, jatkuva asia. Tavoitteen saavutettua ei saa syödä, eikä mässäillä, eikä koskaan enää palata aiempaan, tai kaikki on ollut aivan turhaa ja on köyhtynyt, eikä ole saavuttanut mitään.
Minulla edelleen kaikki ok - olen havainnut että tällä 1.25 mg annoksella ruokahäly on kyllä lisääntynyt, ja lisäksi makea ei enää maistu niin hirveältä kuin aiemmin.
mm
Tuo on yleistä, että jos olet ensin laihduttanut yhdellä lääkkeellä ei Mounjaro (tai toinen lääke ylipäätään) purekaan kovin hyvin ja vasta isoimmilla annoksilla. Ylipäätään nämä meidän 1kg/vko lukemat koskee sitä, kun on lähdetty kylmiltään pizza-annoksen viereltä vähentämään syömistä ja ollaan ns. natiivilaihduttajia. Jumittaa se minullakin pahasti. Tänään kävin vaa'assa ja iloisesti +1,3kg perjantaista. Kiitos niiden munkkien ja muun. On tämä uskomatonta hilailua, vaikka tietoisesti söinkin enemmän viikonloppuna. Ensin väännät satoja grammoja kerralla kuukauden ja yksi viikonloppu pamauttaa kaikki takaisin. Tiedän kyllä, että kyse on varmaan nesteestä osittain ja eiköhän tuo lähde tässä viikon aikana, mutta jotenkin se on vaan ärsyttävää. Koska hosuli, koska vaa'antuijottaja, koska kaikkea muutakin epätervettä ajattelua edustava henkilö....
Napa on edelleen ongelma. Se helposti ärtyy ja joka päivä hoidan sitä. Antiseptisellä pyyhintää, tarkkaa kuivausta, föönillä jopa. Sitten Bebanthenia ja vauvan talkkia. Siltikin hieman punottaa välillä. Olisiko sinkkivoide hyvä? Se sama, jolla vauvan nivusia tarpeen mukaan hoitelin aikanaan menestyksellä...
Toinen on tuo hormonikysymys. Onko joku huomannut hormonilääkityksen vaikutuksen painoon tai onko asiasta tietoa? Itse aloitin laastarimallisen korvaushoidon alkuvuodesta ja olen miettinyt, voiko se pahentaa tätä jumia.
Kymppikeiju