Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2249)
Ainehan säilyy 30vrk huoneen lämmössä, mutta ei kuulema kestä jos sitä vaihdellaan jääkaapin ja huoneen lämmön välillä
Monenlaisia ohjeita lääkkeen säilyvyyteen on. Olin myös tuon ohjeen kanssa ihan kummissani. Apteekin ohje oli, että jos säilyttää huoneenlämmössä niin 30 vrk ja jääkaapissa viimeiseen käyttöpäivään, avattunakin todennäköistä sinne saakka. Jos neste on kirkas, kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Olen säilyttänyt kyniä aina vain jääkaappissa, ja ottanut huoneenlämpöön n. 15-20 min ennen pistosta. Olen ottanut 6.75 mg 10mg kynästä insuliinineulalla, en naksutellen. En ole huomannut tehon heikkenemistä, tosin mun tahdilla 1 kynä kestää sen 8vkoa. Harmi jos 'golden dose' poistuu.
Tungetaanko insuliinineula läpi siitä kohtaa mihin kynän piikki kierretään ja sieltä sitten imaistaan sopiva määrä vai avaatko kynän jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen säilyttänyt kyniä aina vain jääkaappissa, ja ottanut huoneenlämpöön n. 15-20 min ennen pistosta. Olen ottanut 6.75 mg 10mg kynästä insuliinineulalla, en naksutellen. En ole huomannut tehon heikkenemistä, tosin mun tahdilla 1 kynä kestää sen 8vkoa. Harmi jos 'golden dose' poistuu.
Tungetaanko insuliinineula läpi siitä kohtaa mihin kynän piikki kierretään ja sieltä sitten imaistaan sopiva määrä vai avaatko kynän jotenkin?
Netistä löytyy videoita, mutta itse teen näin:
- Avaan kannen ja pyyhkäisen desifiointipyyhkeellä siitä kumipäästä.
- Avaan sen kertakäyttöruiskun ja työnnän sen siitä kumista keskeltä sisään.
- Sen jälkeen käännän ruiskun alapuolelle ja kynän yläpuolelle vetäen halutun ml-määrän ruiskuun.
- Sitten ilmat pois varovaisesti ja piikki nahkaan.
- Pyyhkäisen desifiointipyyhkeellä uudelleen sen kumipäädyn ja korkki kiinni, jos on tarkoitus vielä toinenkin ottaa. Muuten siirrän suoraan apteekkiroskapussiin käytettyjen neulojen kanssa.
Eli et avaan mitään. Siitä kumikohdasta piikki sisään.
Aloitin uuden kynän tiistaina ja kyllä huomaa, että vaikutus on taas selvästi tujumpi. Kyllä se taitaa olla niin, että kynän pidempi käyttö heikentää tehoa. Vaikka säilytän jääkaapissa, en anna lämmetä yhtään ja käytän "vain" 10 viikkoa kynää. Silti ne loppupään annokset on ihan toista kuin tämä ensimmäinen taas uudesta kynästä...
Kymppikeiju
Vierailija kirjoitti:
Aloitin uuden kynän tiistaina ja kyllä huomaa, että vaikutus on taas selvästi tujumpi. Kyllä se taitaa olla niin, että kynän pidempi käyttö heikentää tehoa. Vaikka säilytän jääkaapissa, en anna lämmetä yhtään ja käytän "vain" 10 viikkoa kynää. Silti ne loppupään annokset on ihan toista kuin tämä ensimmäinen taas uudesta kynästä...
Kymppikeiju
Olen huomannut saman asian.
Pistin 15mg kynästä 7,5 annoksia, paino putosi 100g/ viikko ja seuraavalla viikolla +100g taas -100g ja ihme jojoilua. Vaihdoin uuden kynän niin heti putosi 900g ja seuraavalla viikolla 1,4
Ruokailut ja lenkkeillyt oli samana
AP: Kyllä, taidan myös kuulua hosuleiden suureen sukuun.
Kahden viikon saldo on -5,1 kiloa, ja ainoastaan eilen hiukan nälkä kaihersi juuri ennen kun otin uuden annoksen lääkettä. Jos eka kuukausi mennään näin helposti 2,5 mg:lla, niin tuskin ihan heti nostan pistosannosta.
Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta on ilmennyt, että haisen mielestäni metallilta aina pistoksen jälkeisenä päivänä. Sitten haju katoaa. Mutta puolisoni mielestä ominaishajussani ei ole eroa.
Nebula
Pitääkö olla huolissaan jos ensimmäisellä viikolla paino tippuu vain kilon?
Kevät27
Ei tarvitse olla yhtään huolissaan. Se on valtava tiputus. Juuri oman lääkärini kanssa keskustelin, kun minulla tippunut ekan kuukauden aikana yhteensä 3,6 kiloa. Lääkäri sanoi, että kuulostaa todella hyvältä vauhdilta aluksi se vähän alle kilo per viikko. Silloin pysyy keho paremmin mukana, eikä pääse tulemaan vitamiinien vajausta tai väsymystä samalla tavalla kuin jos laihtuisin paljon enemmän.
Tsemppiä siis alkaneeseen matkaan! Kaikessa rauhassa on hyvä mennä.
Kolmekymppinen
Kevät27, en missään nimessä itsekään suosittelisi tätä pudotusvauhtia, mutta jostain syystä se nyt vaan putoaa. Olen toki fyysisesti aika aktiivinen, mutta syön kyllä vähintään 1500 kcal per päivä, joskus jopa 1700. En usko, että kauaa tällä vauhdilla mennään, mutta myöskin hiukan hirvittäiisi nostaa annostusta, jos jo aloitusannoksella mennään näin vauhdikkaasti alaspäin.
Nebula
Nebula, onpa vauhdikas alku. Varmasti lähtee sitä pöhötystä eli nestettä ja suolistokin tyhjenee, mutta joka tapauksessa erittäin motivoiva alku. Itsellä oli alku myös vauhdikas ja aloitin tämän ihan kylmiltäni eli edellisenä päivänä mätin vaikka mitä ja seuraavasta päivästä alkoi. Moni kuitenkin aloittelee hiukan jo etukäteen vähentämään ja siksi se ensimmäinen viikko ei ole niin raflaava, kun sitä nestettä on ehtinyt jo lähteä.
Kevät27, kaikki on kotiinpäin ja siitä jatketaan. Ei nämä isot lukemat alussa kuitenkaan ole mitään pysyvä linja ja se tasaantuu nopeasti. Noin kilo viikossa on loistava tahti alussakin. Itse olen tosiaan siinä 1kg/kk tahdissa enää. Itseasiassa juuri 3,2kg nyt 3kk:n aikana. Kalliita on kilot, mutta olisin kyllä valmis maksamaan jokaisesta kilosta sen 500 euron kynän. Niin paljon haluan vihdoin olla normaalipainoinen, että tämä on ykkössijoitus elämässä.
Aloitin mässypäivät vapun kunniaksi. Olen tarkoituksella syönyt enemmän. Ruokahalu ei ole erityisen kova, kun lääke taas puri uudesta kynästä kiukkuisemmin. Mutta silti olen syönyt. On mennyt kolme munkkia kahdessa päivässä, olen syönyt ulkonakin jne. Tein tietoisen päätöksen, että nyt on syömispäivät, koska paino on niin jumissa ja josko sillä saisin ennen kesäkuuta sen kutosella alkavan.Tarkasti sanottuna tavoite on 30.5. lauantaina ja kutosella alkava. Jään tuolloin kesälomalle ja se olisi kiva aloittaa uudella kymmenellä. Matkaa sinne on 1,3kg. Ensi viikolla aletaan taas kiristellä ja lisään liikuntaa.
Kymppikeiju
Vappuviikonloppu takana. Positiivista on ollut se, että oikeasti keho alkaa kuukausi kuukauden ja viikko viikon jälkeen olemaan yhä enemmän sinut pudotetun painon kanssa. On totta, että tarkkailen joka aamu painoa ja teen tarvittaessa korjausliikkeitä pienelläkin toleranssilla. Eli jos paino lähtee laskemaan tai nousemaan. Silti olen huomannyt nyt esim. vappukarkeloissa, että masun koko on jotenkin pienentynyt siten, että saan ihan tavoin signaaleja siitä, koska on hyvä olla ja koska on riittävästi, en jaksa enempää tms. ja osaan myös keskeyttää ruokailun siihen. Vaikka olen ollut tavoitepainossa jo kauemmin kuin 1 v ja 5 kk, niin tarkkailu on jatkuvaa. Jotenkin tuntuu, ettei ote vaan voi herpaantua hetkeksikään, kun tähän on päästy. Olen kuitenkin niin iloinen, että keho on oikeasti oppinut uusia asioita niin tavoitteen saavuttamisen kuin samaan aikaan tapahtuneen lääkkeen alasajon jälkeen.
Mielenkiintoista on se, että vatsa viestittää entistä nopeammin, koska on saanut riittävästi eikä kertakaikkiaan voi syödä edes kohteliaisuudesta sen jälkeen. Tämä on tietenkin painonhallinnan kannalta erinomainen asia ja kertoo tietysti myös sitä, että jokainen päivä, viikko ja kuukausi tavoitteen saavuttamisen jälkeen helpottaa tavoitteessa pysymistä.
Tällaisiä ajatuksia täältä ja tsemppiä kaikille.
AP
Ihana kuulla AP, että oikeasti alat olla sinut uuden painosi kanssa ja ylläpito on selvästi helpottanut. Tsemppiä vaan ja pidä silti itsesi ruodussa (kuten pidätkin), koska pitkään jatkunut hyvä kausi helposti lerpauttaa sen ajattelun. Olen verrannut tätä alkoholismiin tai tupakointiin. Moni sortuu vielä vuosien päästäkin, kun luulee olevansa jo lopullisesti selättänyt ongelman. Tosin mainitsemani addiktiot on kyllä vaikeampia hallita kuin ruoka, mutta samaa sukua ovat kuitenkin. Itselläni on yksi kaveri, joka aikanaan laihdutti 50kg ja pystyi varmaan 10 vuotta pitämään painonsa, kunnes kilot alkoi hiipiä takaisin ja en ole nyt kysynyt, missä mennään, mutta varmasti se 40kg on palannut viimeisen 3-4 vuoden aikana.
Itselläni vappu meni tosiaan enemmän syödessä. Jotenkin uusi kynä kuitenkin taittoi ruokahalua ja mitään mässytysvimmaa ei tullut, vaikka siihen olisi ollut lupakin. Toisaalta surutta söin vielä neljännen munkin vapun aikana eilen. Siihen se sitten loppui. Tänään on taas oltu ruodussa ja pitää taas liikkua, kun kolme päivää on mennyt sohvalla istuskellen. Olen kovin epätoivoinen ostamani juhlamekon kanssa ja se kyllä edelleen kinnaa niin paljon tuosta rintojen alta, ettei taida tulla mitään sen käyttämisestä 30.5. Kyllähän siinä rasvaa on edelleen, mutta paljon se on sitä ruumiinrakennetta, että yksinkertaisesti rintakehä on iso. Odotan kovin kesäkuun alun matkaa, tällä kertaa olen melkein juhannukseen kesäkuun alusta matkalla. Paljon lepoa, paljon aurinkoa (en itseasiassa ota aurinkoa vaan luen varjon alla loputtomiin) ja uimista. Aion myös kävellä paljon sekä tietysti pitää syömisen kohtuudella kurissa eli välttelen nykyään all inclusive -hotelleja, joissa pitää tietysti syödä koko rahan edestä. Aamiaisen teen itse ja syön kerran päivässä ulkona. Se riittää. On ihanaa pukea kaikki pienemmät kesämekot päälle ja kahdet uudet uikkarit kokoa M. Bikineitä en osta. Sen verran mahassa on löllöä ja muutenkin olen tyytyväinen jo siihen, että uimapuvut on värikkäitä eikä ainaisia mustia, joilla kuvittelee häivyttävänsä itsensä ja läskinsä.
Olen taas saanut kommenttia painon tippumisesta. Tiedän, että jotkut kokee sen loukkaavana. Itselleni se ei sitä ole. Hyvin kohteliaita kommentteja tulee ja kukaan ei ole sanonut mitään "nytpä olet hyvännäköinen" vaan sanottu vain, että onpa lähtenyt painoa ja mitä olet tehnyt. Olen siihen vastannut, että toista vuotta olen pihistellyt syömisten kanssa, niin alkaa näkyä. Lääkkeestä en yleisesti puhu vieläkään, vaikka mieli tekisi. Tästäkin pitäisi kadota se mystisyys ja häpeä, mutta en ole jaksanut alkaa esitaistelijaksi ja asian normalisoijaksi yleisesti.
Kymppikeiju
Kymmpikeiju ->Voi kun hienosti kirjoitettu tuosta uimapukuhommasta: "....olen tyytyväinen jo siihen, että uimapuvut on värikkäitä eikä ainaisia mustia, joilla kuvittelee häivyttävänsä itsensä ja läskinsä." Eihän sitä kokoaan voi piilottaa, vaikka joskus sanotaankin, että musta laihduttaa. Höpö höpö. Esim. juuri värikkäät uimapuvut tekee iloisen fiiliksen ja nostaa ihmistä itseään esiin, eikä kukaan oikeasti näe mustaa (toisen päällä) yhtään sen hoikentavana. Sattumaa kyllä, mutta minäkin olen etsinyt värikkäämpää uimapukua, vaikka olen jo pitkään ollut tykästynyt yhteen malliin, jos valitettavasti en ole nähnyt myynnissä kuin mustana.
Tuo reissu kuulostaa myös hyvältä. Vaikka liikunkin jonkin verran, niin noilla reissuilla tulee käveltyä huomaamattakin monenlaisia reittejä, mikä on ihan hyvä. Ainakin minulle tulee reissuissa enemmän askeleita ihan huomaamatta kun vertaan perusarkeen. Eli työpäiväni ei sinällään kerrytä askelmittariin mitään teholukuja - pikimminkin päinvastoin. Joten uusissa matkakohteissa tulee askeleita mukavasti, mikä on varsin mukavaa varsinkin nyt, kun selkä- ja jalkaongelmat ovat painonputoamisen myötä helpottaneet.
Normaalisti en ole mikään aamupalan tankkaaja, mutta reissuissa minäkin käyn aamupalalla (tosin ihan hotellin tarjonnasta valikoiden), jonka lisäksi yksi ateria. Riittää hyvin, koska sokerini/energiani eivät mene siitä sekaisin eikä usein tankkaaminen/syöminen oikein ole minun juttu. Ei siitäkään huolimatta, että nykyään korostetaan usein toistuvien pienten annosten (ruoka, väliala tms) merkitystä painonhallinnassa. Tosin minulle ei myöskään tule mitään erillistä tankkaustarvetta esim. illalla, vaikka en olisikaan syönyt pitkin päivää pieniä annoksia. Tuo on ollut yksi painonnousuni taustatekijä - eli se, että jossain vaiheessa pyrin syömään siten kuin muut tai siten kuin pidetään juuri tässä hetkessä "oikeana". Mutta se ei vain ole minun keholle toimiva tapa. Niinpä olen painonpudotusprosessin myötä palannut minulle luontaiseen ateriarytmiin (nykyään sillä on nimi - pätkäpaasto) ja se näyttää toimivan. Eli kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia. On hyvä, että tunnistaa oman kehon rytmin. Myös painot putoavat eri tahteja kuten täälläkin on tullut esiin, eikä siinäkään ole parempia tai huonompia rytmejä. Jokaisen polku on omanlaisensa ja juuri sellaisenaan oikea.
Tsemppiä meille kaikille - AP
Heipat! Jännittävä vappuviikonloppu täälläkin takana. Ajattelin että yritän olla stressamatta syömisiä ja juomisia, koska tiedossa oli, että toisenlaiset päivät on edessä. No tulihan tuota syötyä ulkona 2 kertaa, parit pehmikset, kuohujuomaa ja virvokkeita muutenkin sekä hotelliyö aamiaisineen. Ihan mieletön fiilis, että vaikka tuli syötyä runsaammin kerralla parin päivän aikana kuin kuukausiin (edes joulu ei ollut tällainen kuin tämä herkkuviikonloppu), olo ei ollut tukala ja vatsa toimi normaalisti. Ei turvotuksia tai ähkyä. Muutenkin olen viime kuukausina huomannut, että se painon kertyminen turvotusten kautta ei ole enää samanlaista kuin viime vuodet. Jos hormooneista johtuen paino nousi viimeisten 7 vuoden aikana, jokainen kilo jäi. Jos oli jotkut juhlat tai reissu ja paino nousi, jokainen kilo jäi. Mikään ei palautunut enää kuten aiemmin. Jonkilaista dataa löytyy ja pahimmillaan painoni on noussut 7 kg/vuosi (2017-2025 yht. +28 kg). Nyt tuo samainen painon nousu tasoittuu normaalisti!! Esim. menkkojen +2kg palautuu normaalisti kuten aiemmin vuodon alettua! Ja kaikki muukin nestelasti, mikä tulee poikkeavasta, palautuu normaalisti! Tää on nii-in ihmeellistä. Olin jo niin varma että peli on pelattu ja olen vahvasti sitä mieltä, että Mounjaro on pelastanut minut takaisin elämälle <3
Ja nyt vappuviikonlopun jälkeen kävin aamulla vaa'alla vaikka en olisi uskaltanut. Aiemmin tämä olisi ollut arviolta +2-3 kg ja nyt +-0!!! Siis niin käsittämätöntä, kun ei enää oikein muista, millaista elämä oli aiemmin kun keho toimii kuten pitääkin!
Painon kanssa on useamman viikon jumi menossa, mutta nyt olen rentoutunut asian tiimoilta enkä kiirehdi enää. 8 kk jälkeen paino -14.5kg sekä vyötäröltä -20 cm. Olin toivonut että paino alkaisi 5 ennen kesää mutta sinne on vielä sen verran monta kiloa että ei varmaan ainakaan alkukesään ehdi.
-Mardu
Mahtava viesti Mardu. Yllätyn ihan samoista asioista edelleen ihan joka kerta, keho vaan toimii eri tavoin. Vaikka lääke oli käytössä "vain" sen 5 kk, niin jotenkin se muutti kaiken ja sen vaikutus on tavallaan jäänyt päälle. Eli vaikka olisi jokin poikkeava lyhytaikainen juttu, niin paino ei nousekaan. Tai jos näyttää jonain aamuna vähän enemmän, niin tasaantuu jo seuraavaan tai sitä seuraavaan päivään eikä jää jumiin niin kuin aiemmin. Toisaalta se, vaikka syö ulkona, ei automaattisesti tarkoita, että syö liikaa tai väärin, vaikka psykologisesti voi tuntua siltä.
Jotenkin tuntuu, että tietoisten valintojen lisäksi alitajunta ohjaa jotenkin oikeaan suuntaan, kun on lähtenyt tälle tielle. Minua ainakin motivoi edelleenkin osaltaan se, että lääke on kuitenkin niin hintava. Ei sitä nyt ihan tuosta vaan halua, että se meni turhaan. Tosin sama raha voi mennä (ja on mennyt) kaikkeen muuhunkin, mihin vain ei kiinnitä huomiota. Tämä lääkkeen hankkiminen on vain ollut niin konkreettista ja sitouttanut niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Tosin myös muutokset, kuten juuri vatsan säännöllinen toiminen, on tosi mahtavaa. Hieman pelkäsin jos koko elämäni vaivannut "jumivatsa" palaisi lääkkeen lopettamisen jälkeen, mutta niin ei käynyt. Se on konkreettinen lisä bonus painon putoamisen lisäksi.
Tsemppiä -AP
Mounjaro on ollut itselleni todella iso pettymys. Helmikuun alusta käytössä ja painoa tippunut -2kg. Kaloreita en voi enää vähentää (minulla on ravintoterapeutin kanssa katsottu ruokavalio) ja liikuntaakin tulee harrastettua 5-6 päivää viikossa. Aikaisemmin ollut Ozempic käytössä ja siihen verrattuna tämä lääke oli omalla kohdallani iso pettymys. Nyt on menossa 7,5,mg annos ja ei juuri mitään vaikutusta - ehkä pistospäivänä vähän etoo muutaman tunnin ajan ja that's it. Lääkäri yrittää vielä saada kokeilemaan 10mg annosta, sanoi että tuloksia alkaa kyllä tulla isommalla annoksella, mutta sanoi samaa jo 5mg ja 7,5mg annoksien kohdalla. Voin kokeilla 10mg annosta, mutta jos sekään ei ala auttaa, en tuhlaa rahaa enää yhtään tähän vaan vaihdan takaisin Ozempiciin tai Wegovyyn.
Itselläni oli siis n. 2 vuotta jonka aikana en käyttänyt laihdutuslääkkeitä, ja paino alkoi nousta vasta viimeisimmän 6 kuukauden aikana johtuen toisen lääkityksen lopetuksesta, joka pisti hormonitoiminnan sekaisin. Koska olen aikaisemmin ollut lihavampi ja tehnyt silloin paljon töitä pudottaakseni painon normilukemiin, en todellakaan halua mennä siihen pisteeseen takaisin. Sen takia havahduin nyt "ajoissa" ja ajattelin kokeilla Mounjaroa ajatellen, että juhannukseen mennessä olisi saanut 10-12kg pois. Kateellisena luen näitä tarinoita -1kg/viikko laihdutustahdista, kun itse lihoin 3kg pelkästään ensimmäisenä kuukautena, kun aloitin lääkkeen! Suoraan sanottuna suututtaa, koska tiedän että toisilla lääkkeillä olisin saavuttanut tuon tavoitteen kesään mennessä, ja rahaakin olisi säästynyt. Tsemppiä muille.
- Läskituuba
Vierailija kirjoitti:
Mounjaro on ollut itselleni todella iso pettymys. Helmikuun alusta käytössä ja painoa tippunut -2kg. Kaloreita en voi enää vähentää (minulla on ravintoterapeutin kanssa katsottu ruokavalio) ja liikuntaakin tulee harrastettua 5-6 päivää viikossa. Aikaisemmin ollut Ozempic käytössä ja siihen verrattuna tämä lääke oli omalla kohdallani iso pettymys. Nyt on menossa 7,5,mg annos ja ei juuri mitään vaikutusta - ehkä pistospäivänä vähän etoo muutaman tunnin ajan ja that's it. Lääkäri yrittää vielä saada kokeilemaan 10mg annosta, sanoi että tuloksia alkaa kyllä tulla isommalla annoksella, mutta sanoi samaa jo 5mg ja 7,5mg annoksien kohdalla. Voin kokeilla 10mg annosta, mutta jos sekään ei ala auttaa, en tuhlaa rahaa enää yhtään tähän vaan vaihdan takaisin Ozempiciin tai Wegovyyn.
Itselläni oli siis n. 2 vuotta jonka aikana en käyttänyt laihdutuslääkkeitä, ja paino alkoi nousta vasta viimeisimmän 6 kuukauden aikana johtuen toisen lääkityksen lopetuksesta, joka pisti hormonitoiminnan sekaisin. Koska olen aikaisemmin ollut lihavampi ja tehnyt silloin paljon töitä pudottaakseni painon normilukemiin, en todellakaan halua mennä siihen pisteeseen takaisin. Sen takia havahduin nyt "ajoissa" ja ajattelin kokeilla Mounjaroa ajatellen, että juhannukseen mennessä olisi saanut 10-12kg pois. Kateellisena luen näitä tarinoita -1kg/viikko laihdutustahdista, kun itse lihoin 3kg pelkästään ensimmäisenä kuukautena, kun aloitin lääkkeen! Suoraan sanottuna suututtaa, koska tiedän että toisilla lääkkeillä olisin saavuttanut tuon tavoitteen kesään mennessä, ja rahaakin olisi säästynyt. Tsemppiä muille.
- Läskituuba
Onpa ikävä kuulla. Tosin en ymmärrä miksi lääkäri kehottaa nostamaan annosta tilanteessa, jossa olet sitoutunut saamaasi ruokavalioon ja liikut kuitenkin paljon. Vaikka pistäisit miten paljon lääkettä, niin lääke ei ole se mikä laihduttaa, vaan painonlasku lähtee ennen kaikkea ruokailusta, jota sitten liikunta tukee. Vaikka ravintoterpeutit ovat koulutettuja jne. niin eivät hekään ihmeiden tekijöitä ole. Sinun kannattaisi ehkä keskustella hänen kanssaa uudestaan, koska nykyinen ruokavaliosi ei selkeästikään tue painotavoitteitasi.
Tuli vielä mieleen, että saattaa olla jokin muu perimmäinen syy miksi paino on noussut sen puolen vuoden aikana eikä lähde nyt laskuun. Jos kehoosi esim. jostain syystä kertyy nestettä, kilpirauhanen on voimakkaalla vajaatoiminnalla tms. niin laihdutuslääke ei olekaan se ratkaisu, vaan painon nousun taustasyy olisi hyvä selvittää.
Apteekissa sanottiin että kynää ei saa pitää huoneenlämmössä kuin sen verran että pistää heti kun ottaa jääkaapista.
Sanottiin että ei saa pitää yli 5min
Kuulema aine huononee