Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison mania ja siihen liittyvä rahankäyttö

Vierailija
06.08.2024 |

Ohjeistetaan, että maniaa sairastavan puolison täytyy pitää rahansa erikseen, mutta miten se käytännössä onnistuu, kun on asuntolainaa - kun maniaa sairastava tuhlaa rahansa muuhun eikä pysty maksamaan lainanhoitokuluja, niin aviopuoliso on velvollinen ne maksamaan tai lähtee asunto. Voiko tähän edes olla mitään ratkaisua? Varsinkin, jos sairastunut ei edes tunnista tai myönnä mitään ongelmaa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa  osan rahoistaan sinun tilille tilipäivänä.paha juttu toi mania,

Vierailija
2/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mania ja tilipäivä samaan aikaan voi olla huono juttu. Menee omat ja lainatut.

Tuo sairaus voi myös pahentua ja ostokset suurentua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa ennen kuin ehtii ottaa uutta lainaa. 

Vierailija
4/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puolisolla on tasainen jakso niin puhukaa asiasta ja laittakaa sillon sun tilille suoravelotus sillon kun rahaa tulee. Puoliso ei varmasti kuuntele maniassa, mutta tasaisella jaksolla moni tekee isojakin ratkaisuja estääkseen mania tuhlailua. Monilla Bipoilla on myös edunvalvoja. Tiedän että toi on ap varmasti äärettömän rankkaa elää bipon kanssa ja voit joutua ottamaan vastuuta toisen puolesta monista asioista. Ja sen sijaan että tulis kiitosta voi tulla kaikkea muuta. Oot kyllä vahva ihminen kun pystyt olemaan bipoa sairastavan kanssa.

Jättääkö sun kumppani lääkkeet syömättä vai eikö toimivia oo löytynyt? Tunnistatteko te manian ensi oireet?

Mulla on itellä bipo ja mun ystävät tunnistaa hyvin manian ensioireet, mä itse vaihtelevasti. En koskaan jätä lääkkeitä ottamatta ja oon ollu tosi hyvin tasapainossa pari vuotta. Tuona aikana oon tavannut mun nykyisen kumppanin, joka ei vielä oikein tunnista mun alku oireita, mut onneks ite tunnistan ja säätelen lääkitystä sen mukaan. Oon sanonu kavereille et jos multa kysyy et onko mulle tulossa mania kun näyttää siltä niin tuun varmasti väittämään että ei ja saatan loukkaantua, mutta kysymys jää mun päähän ja mietin sitä varmasti myöhemmin ja vaikka aluks oon asiaa vastaan niin tuun vielä kiittämään myöhemmin. Usein läheiset näkee alkuoireet ennen kun sairastava.

Mulla on kaikkiin luottoihin esto bipon takia ja oon kieltänyt ketään lainaamasta mulle rahaa. Mulla menee myös suurinosa laskuista suoravelotuksena heti. 

Vierailija
5/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota bipoa.

T. Bipo

Vaikka olisin kuinka ihana

Vierailija
6/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan ihan kumppanin asenteesta omaa sairauttaan kohtaan.

En pilaisi elämääni jos ei suostu ottamaan vastuuta. Voit joutua pahaankin liriin jos velkaannuttaa sinut koska tuossa ei välttämättä mietitä sekuntiakaan seurauksia. Varmaan löydät keskusteluapua/tukea netistä.

Vierailija
7/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, heh... mitä muita mt-ongelmia sulla? Siis uusi kumppani joka ei tätäkään tiedä?

Siis mitä kaikkia luurankoja sulla oikein on kaapeissa? Voisitko tehdä täyden tilityksen kun se ei nyt muuta mitään uuden kumppanin taholta - taitaa olla valmis ihan mihin vaan paitsi ei muistisairauteen ja dementiaan.

Nosta nyt kaikki kissat pöydälle niin tutkitaan ennen kuin hutkitaan!

Vierailija
8/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylipäätänsä teette jollain asuntolainalla eli omistusasunnolla jos tommonen oikea sairaustilanne? Eikö joku aso tai vuokrakämppä olisi parempi ratkaisu?

Mitä niin suuria seteleitä sitten tulee jotka muka kuluttaa muuhun ennen kuin kuukausittaiset lainanlyhennykset maksettu? Ei tommosille sairaille edes mitään asuntolainaa pitäisi antaa. 

Vierailija
9/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tililtä automaattinen siirto palkkapäivänä sinun/yhteistilille. Sitten ei ehdi niitä tuhlaamaan. Automaattinen siksi, että ei ehdi tuhlaamaan päivän aikana.

Vierailija
10/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina on otettu terveenä 15 vuotta sitten. Ei pidä itseään sairaana. On hoidossa kyllä mutta sairaus on vielä diagnosoimaton. Alkaa nyt vaikuttaa bipolta. Ap

Vierailija
11/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ylipäätänsä teette jollain asuntolainalla eli omistusasunnolla jos tommonen oikea sairaustilanne? Eikö joku aso tai vuokrakämppä olisi parempi ratkaisu?

Mitä niin suuria seteleitä sitten tulee jotka muka kuluttaa muuhun ennen kuin kuukausittaiset lainanlyhennykset maksettu? Ei tommosille sairaille edes mitään asuntolainaa pitäisi antaa. 

"Ei tommosille sairaille edes mitään asuntolainaa pitäisi antaa."

On muuten todella törkeesti ja alentavasti sanottu. Bipoa sairastavakin voi olla tasapainossa ja hoitaa asuntolainansa ihan hyvin. Jos toisella on vastoinkäymisenä sairaus on alentava olettamus, ettei hän voi selvitä sen kanssa jonka vuoksi hän ei saa saada jotain mitä muut, kuten asuntolainaa. Tää on suora kielto sille, ettei bipoa sairastava sais koskaan saada omistusasuntoa.

Vierailija
12/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat sinun tilillesi ja puolisolle vain viikkoraha/kuukausiraha. 

Kyseenalaistan kyllä vahvasti, että miten kukaan bipo uskaltaa ottaa isoa lainaa. 

Vierailija
13/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi seurustelet maniaa sairastavan kanssa? 

Vierailija
14/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolaina on otettu terveenä 15 vuotta sitten. Ei pidä itseään sairaana. On hoidossa kyllä mutta sairaus on vielä diagnosoimaton. Alkaa nyt vaikuttaa bipolta. Ap

Luulisi ettei lainaa enää paljon ole maksamatta, jos ottamisesta on noin kauan

Vierailija
15/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kestää jonkin aikaa, että lääkityksen saa kuntoon. Kovasti jaksamista sinne. Valoa on kuitenkin tunnelin päässä, koska oikealla lääkityksellä suurinosa saa tasapainon.

Mulla meni 1,5 vuotta diagnoosista ennen tasapainoa ja senkin jälkeen oli pari heittoa. Ehdin saada kunnon velat aikaan ennen kun sain diagnoosin ja olin kanssa alkuun sairauden tunnoton, mut en enää. Pääsin myös velkajärjestelyyn, koska velat oli selkeästi psykiatrin ja terapeutin mukaan sairaudesta johtuvia ja velkaa ei tullut lisää kun pääsin tasapainoon. 

Vierailija
16/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada puolisosi lääkäriin ja hoidon piiriin. Mania voi yltyä hurjaksi. Päivystykseen. Maniassa olevaa voi olla hankala saada hoitoon, kun on itse sairaudentunnoton.

Vierailija
17/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa ei tosiaan ole jäljellä enää paljon eikä sinänsä ole ongelma, mutta hänelle tuli nyt yhtäkkiä tämä asenne, että on oikeutettu shoppailemaan kaikkea ja minä voin maksaa lainakulut, koska aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus. Käytännössä siis maksaisin nämä shoppailut. Ap

Vierailija
18/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei tommosille sairaille edes mitään asuntolainaa pitäisi antaa."

On muuten todella törkeesti ja alentavasti sanottu. Bipoa sairastavakin voi olla tasapainossa ja hoitaa asuntolainansa ihan hyvin. Jos toisella on vastoinkäymisenä sairaus on alentava olettamus, ettei hän voi selvitä sen kanssa jonka vuoksi hän ei saa saada jotain mitä muut, kuten asuntolainaa. Tää on suora kielto sille, ettei bipoa sairastava sais koskaan saada omistusasuntoa.

Ap oli juuri huolissaan, ettei saa asuntolainaa maksettua sairaan puolison rahantuhlailun vuoksi. Joten on outoa sinulta väittää, ettei mitään ongelmaa ole.

Jos on niin sairas, ettei selviä lainanmaksuista, niin on päivänselvää, ettei sellaiselle pidä lainaa myöntää.

Vierailija
19/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo vähän liioittelua kuitenkin. Itsestäni on valehdeltu että olisin ihan hirmu tuhlari ja älttömiä osteleva. Ei ole totta , paitsi jos johonkin hirmu pihiin nihilistiin vertaa. 

Kauhisteltu että tilipäivänä pistää paljon menemään.

No kyllä silloin saattaa mennäkin jopa 250€ ruokamarkettiin ja 100€ lasten hankintoihin että sellaista tuhlailua. 

Ehkä joku meikki joskus myös ja pizza pizzeriassa. 

Vierailija
20/35 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puolisolla on tasainen jakso niin puhukaa asiasta ja laittakaa sillon sun tilille suoravelotus sillon kun rahaa tulee. Puoliso ei varmasti kuuntele maniassa, mutta tasaisella jaksolla moni tekee isojakin ratkaisuja estääkseen mania tuhlailua. Monilla Bipoilla on myös edunvalvoja. Tiedän että toi on ap varmasti äärettömän rankkaa elää bipon kanssa ja voit joutua ottamaan vastuuta toisen puolesta monista asioista. Ja sen sijaan että tulis kiitosta voi tulla kaikkea muuta. Oot kyllä vahva ihminen kun pystyt olemaan bipoa sairastavan kanssa.

Jättääkö sun kumppani lääkkeet syömättä vai eikö toimivia oo löytynyt? Tunnistatteko te manian ensi oireet?

Mulla on itellä bipo ja mun ystävät tunnistaa hyvin manian ensioireet, mä itse vaihtelevasti. En koskaan jätä lääkkeitä ottamatta ja oon ollu tosi hyvin tasapainossa pari vuotta. Tuona aikana oon tavannut mun nykyisen kumppanin, joka ei vielä oikein tunnista mun alku oireita, mut onneks

Onko bipo masennuksen aikana puolestaan säästeliäs?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän