Naapurin koira haukkuu, minulle suututaan
Lyhyesti:
Naapuriin mutti pariskunta muutama kk sitten joilla on iso koira joka haukkui aluksi 24/7 nyt "enää" öisin muutaman kerran viikossa.
Olen tehnyt siitä nyt kolme valitusta koska eivät saa yöllistä haukkumista loppumaan. Naapurit ovat tietoisia että koira haukkuu, ovat tällöin itsekkin paikalla. Koira haukkuu usein 2-3 tuntia ja ääni kuuluu todella selvästi asuntooni. Minulla on tästä videoita todisteena eikä se edes videolla kuulu niin kovaa mitä livenä.
Nyt naapureille sanottu va:n toimesta että koiran täytyy lähteä.
Tästä ihmiset suuttuneet minulle että valitan turhasta ja joutuvat siksi luopumaan koirasta. Minun pitäisi käyttää kuulema kuulosuojaimia että saisin nukuttua. (olen testannut kolmea mallia eikä ne auta, eikä pysy korvissa kun vaihtaa asentoa nukkuessaan)
Olen ymmällään että minä olen tässä nyt paha ja ilkeä valittaja kun en meinaa jaksaa herätä töihin kuunneltuani yöllä tunteja haukkumista. Päälle se että kun koira haukkuu ensin 2-3 tuntia niin siinä kestää vielä puolituntia-1tunti ennekuin saa uudelleen unta. On todella raskata sen jälkeen herätä töihin. Minulle myös sanottu että mene nukkumaan aiemmin niin saat pidemmät unet.
Ihmiset (omat kaverit ja naapurit ja naapureiden ja minun yhteiset kaverit) syyttää siis minua että minä olen turhan valittaja. Enkä oikeasti valita ikinä juuri mistään mutta tarvitsen yö uniani työni puolesta jossa joudun ajamaan.
Mielipiteitä? Kestäisitkö itse kuunnella yöllä haukkumista vai tyytyisitkö keksimään kuulosuojain kokeiluita tai muita kikkoja että koira saisi haukkua yöllä.
Kommentit (47)
Vaikea tilanne. Ymmärrän sinua mutta on se kyllä aika iso asia luopua koirasta. Se on rakas perheenjäsen. Itselläni ei ole lemmikkejä mutta ymmärrän sen.
Mitä se koira haukkuu öisin, jos omistajatkaan eivät saa sitä hiljaiseksi? Ei todellakaan tarvitse öisin kuunnella jatkuvaa haukkumista. Yksittäiset haukahtelut muuton jälkeen on ymmärrettävää jonkin aikaa. Senkin pitäisi kyllä jo viikoissa hävitä.
Eipä haukkumista kukaan jaksa tai kestä, asunnot tehty liian lähekkäin. Ota varalle korvatulpat. Nyt sitruunapannat ovat ilmeisesti kiellettyjä, sillä ei voi pikakorjata asiaa. Se maksaa, mutta on koirakuiskaajia (naisia ainakin löytyy alalta) eli koiran käytöksen asiantuntijoita, osa osaa myös kouluttaa koiraa hiljaiseksi vaikkapa kerrostalossa - pitää silti tutkia onko koira ahdistunut jos jää yksin ja tylsistynyt. Koirat ovat liian monta tuntia yksin tai haukkuuko koira kun innostuu. Mutta entä jos koiralla hätä ja se ei sitten haukukaan, jos on opetettu olemaan täysin hiljaa vai vinkuisiko se. Ehkä on tapahtunut edistystä koulutuksessa jo?
Vierailija kirjoitti:
Eipä haukkumista kukaan jaksa tai kestä, asunnot tehty liian lähekkäin. Ota varalle korvatulpat. Nyt sitruunapannat ovat ilmeisesti kiellettyjä, sillä ei voi pikakorjata asiaa. Se maksaa, mutta on koirakuiskaajia (naisia ainakin löytyy alalta) eli koiran käytöksen asiantuntijoita, osa osaa myös kouluttaa koiraa hiljaiseksi vaikkapa kerrostalossa - pitää silti tutkia onko koira ahdistunut jos jää yksin ja tylsistynyt. Koirat ovat liian monta tuntia yksin tai haukkuuko koira kun innostuu. Mutta entä jos koiralla hätä ja se ei sitten haukukaan, jos on opetettu olemaan täysin hiljaa vai vinkuisiko se. Ehkä on tapahtunut edistystä koulutuksessa jo?
Juu ei tarvi, tietenkin räkyttäjä hävitetään, piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei tarvi, tietenkin räkyttäjä hävitetään, piste.
Eikö koiran tunteilla ole väliä? Se perhe on sen koko maailma
Miksi valitat asiasta vuokranantajalle? Ainoa mitä vuokranantaja voi tehdä on häätö koiralle eli sekö on tavoitteesi? Mikset yritä ratkaista ongelmaa naapureiden kanssa?
En usko tätä tarinaa.miksi ihmeessä koira haukkuisi öisin kun omistajat on kotona???? Ei järkeä tuossa.
Et todellakaan valita turhasta ja olet toiminut täysin oikein. En kestäisi tuollaista metelöintiä itsekään eikä kestäisi koiranikaan. Omistajat ovat tilanteesta vastuussa, et sinä!
Vierailija kirjoitti:
Tee sille "herkku" lihapullia.
Toivottavasti joku tekee sinulle herkkulihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat asiasta vuokranantajalle? Ainoa mitä vuokranantaja voi tehdä on häätö koiralle eli sekö on tavoitteesi? Mikset yritä ratkaista ongelmaa naapureiden kanssa?
Ai puhua koiranomistajalle järkeä, heh, heh.....
Miksi koira haukkuu yöllä? Ovatko omistajat töissä vai kotona? Onko koira siis yksin? Jos eivät saa öisin pidettyä koiraansa hiljaisena, niin on heidän tehtävä etsiä siihen ratkaisu. Ja se ei ole se, että naapurin on pidettävä kuulosuojaimia. Mutta joo, jotenkin tämä aloitus vaikuttaa trollilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koira haukkuu yöllä? Ovatko omistajat töissä vai kotona? Onko koira siis yksin? Jos eivät saa öisin pidettyä koiraansa hiljaisena, niin on heidän tehtävä etsiä siihen ratkaisu. Ja se ei ole se, että naapurin on pidettävä kuulosuojaimia. Mutta joo, jotenkin tämä aloitus vaikuttaa trollilta.
Taitaa totuus olla että koira haukkuu päivisin eikä öisin ja ap joku pummi joka nukkuu päivällä kun kerran omat kaverinsakin paheksuvat.
Koiralla ei ole mitään syytä haukkua öisin kun omistaja paikalla.
Olen asunut useissa kerrostaloissa,enkä oo koskaan valittanut. On ollut 1) rappukäytävään sammuvia naapureita,2) parveketupakoijia, 3) yöllä musiikkia luukuttavia, 4) mieluisia lapsiperheitä ja 5) haukkuivat koiria.
et valita turhasta, hiljaisuus kai pitäis olla klo 22-06 välisellä ajalla?
Vaikka kerrostalossa asuessa pitääkin olla valmis sietään jonkin verran häiriöitä, niin kyllä tuossa pääasiallinen vastuu on koiran omistajalla.
Ja sanon tämän ihmisenä, jolla itsellään on ollut koira, jonka eroahdistus purkautui jatkuvana haukkumisena. Mulle naapuri kävi tästä ystävällisesti sanomassa (mikä oli hyvä, enhän mä ollut tätä haukkumista todistamassa, koska haukkui nimenomaan poissaollessani) ja sen jälkeen järjestelinkin asiat niin, että sain koiran muualle työpäivieni ajaksi, ettei kenenkään naapurin tarvinnut sitä kuunnella.
Tämäkin naapuri voi halutessaan keksiä muita ratkaisuja kuin koirasta luopuminen, jos se tuntuu ikävältä.
Noh. Sentään jotain hyvää tuossa yöllisessä haukkumisessa, kun sait selville millaisten vatipäiden kanssa olet tekemissä.
Välit poikki ilkeisiin ja selkärangattomiin "ystäviin" ja naapureihin.
Ps. Kyllä se koiran jatkuva haukunta häiritsee muitakin kuin vaan sinua.
Uskon että koirasta pidetään huolta. Näyttää hyvin voivalta. Epäilen että koiralla liikaa energiaa kun on iso koira ja tarvitsisi varmaan paljon liikuntaa. Tosin en tiedä miten paljon saa liikuntaa joten en voi sanoa varmaksi johtuuko liikunnan puutteesta.
Vahvin epäilyni on että omistajat eivät vaan osaa kouluttaa koiraa ja koira kehittänyt tällaisen ongelma haukkumisen. (esim oppinut että haukkumalla saa rapsutuksia tai ruokaa tms.) Kerran he olivat yhteisellä pihalla ja koira haukkui taukoamatta. Omistaja vaan puhui kaverilleen, rapsutti koiraa samalla ja välillä "lässytti" koiralle että älähän nyt, miksi sinä haukut... ja rapsutus jatkui. Vahvisti siis kokoajan äänellään ja rapsuttamisella tätä haukkumista.
Koira ei ole enää yksin kun haukkuu, alkuun oli myös yksin ja myös omistajien kanssa eikä vaikutusta tälle haukkumiselle ollut.
Ymmärrän uudessa paikassa haukkumisen eikä haittaisi jos koira silloin tällöin haukkuisi vaikka hetken. Eikö haittaisi jos silloin tällöin yöllä kuuluisi pari haukahdusta. En varmaan edes heräisi sellaiseen. Mutta haukkuminen on taukoamatta vahvalla äänellä "hau hau hau hau hau hau hau hau hau hau hau......" eli koiran äänikin kuulostaa komentavalta esimerkiksi että haluaa jotain herkkuja ja omistajat yrittäneet saada aiemmin herkuilla hiljaiseksi ja tietämättään samalla palkinnut koiraa haukkumisesta. Nyt sitten haukkuu, omistaja ei enää palkitsekkaan, haukkuminen jatkuu kunnes omistaja kyllästyy ja taaas sortuu palkitsemaan.
Tämä siis vain epäilyni asiasta koska en keksi miksi muuten koira haukkuisi omistajien aikaan.
AP
Et todellakaan valita turhasta.