Onko se Kamala Harris afrikkalainen vai intialainen?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan african american kun isä jamaikalainen.
Isoisä oli valkoihoinen plantaasiherra euroopasta.
Täytyisi saada kouluihin enemmän historiaa. Kamala Harrisin isovanhemmat ovat eläneet 1900-luvulla. Ei silloin ollut orjuutta tai Euroopasta tulleita plantaasiherroja.
Orjuus loppui Jamaikalla vuonna 1833, eli tuskin isoisä oli ainakaan orjan ja plantaasiherran jälkeläinen.
Se plantaasiherra josta puhutaan esi-isänä on Hamilton Brown (1776 1843)
Afroamerikkalaisilla noin ylipäänsä on keskimäärin 25% eurooppalaista alkuperää DNA testien mukaan.
Lisäksi afroamerikkalaisuus on ennen kaikkea kulttuurinen käsite.
Termi ylipäänsä keksittiin, koska orjien jälkeläiset eivät tienneet mistä Afrikan modernista maasta heidän sukunsa tarkalleen tulivat, vaikka ehkä tiesivät että tulivat länsiosasta jne. Termi viittaa siis aina orjuuteen. Siksi esim nigerialaiset eivät ole afroamerikkalaisia.
On mahdollista omata monenlaista syntyperää.
Mun isä on Turusta ja äiti Tampereelta. Itse asun Helsingissä. Olenko siis turkulainen cai tamperelainen?
Ette voi tietää. Hän saa itse määritellä kulloisenkin perimänsä.
Jos on mustavalkoinen maailmankuva, ei ymmärrä, että se ei ole joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on Turusta ja äiti Tampereelta. Itse asun Helsingissä. Olenko siis turkulainen cai tamperelainen?
Tumperelainen mukahesalainen.
Vierailija kirjoitti:
Olennaisinta: hänen mies on juutalainen. Bidenin ministereistä puolet juutalaisia, juutalaisia Yhdysvaltojen väestöstä 2-3%...
Pientä yliedustusta tällä yhdellä kansalla vallan huipulla, mutta se on vain antisemitismiä huomautella tästä...
Juutalaiset ovat varmasti hyvin fiksuja ja työteliäitä, kun ovat päässeet tuollaiseeen asemaan.
Mitä merkitystä, kun pitäisi valita pätevin eli järkevin. Olkoon minun puolestani vaikka inuiti, kunhan Trumppia ei valita.
oranssi voi pitää kokouksen porkkanoille, olisi saman värisiä, mutta pikkuisen itseään fiksumpia kuulijoita.
Ulkonäön perusteella veikkaisin, että on malesialainen, mutta ehkä vain minun silmääni.
Suomenruotsalainen on ruotsinkielinen suomalainen.
Käsittääkseni amerikkalainen on. Siellä ei vissiin ulkomaalaiset voi hakeutua presidentiksi.
Teknisesti hän on oikeassa. Rodut eivät ole kadonneet, koska niitä ei ole ollut koskaan :)
Lisäksi etnisyydestä väite on ihan ok.