Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduitko ottamaan opintolainaa tai ottavatko lapsenne?

Vierailija
05.08.2024 |

Ihan mielenkiinnosta vain kyselen. Itse jouduin ottamaan ja niin myös nyt opiskelemaan lähtevä nuoreni. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin ottamaan. En paljoa, mutta kuitenkin. Sitten kävi niin, että isäni sai kohtuullisen kokoisen perinnön ja halusi antaa siitä minulle sen summan jonka voi verottomasti lahjoittaa, onko se n. 4000 e. Maksoin lainan samantien pois. Olin ollut tuossa vaiheessa jo vähän aikaa työelämässä ja maksanut lainaa pois, mutta sitä oli jäljellä noin 1000 e. 

Omien lapsien kohdalla asia ei vielä ole ajankohtainen, mutta toivon, että voisin tukea heitä silloin taloudellisesti eikä lainaa tarvitse ottaa. Toki kannustaa sanalla esim. kesätöihin, mutta niitä ei enää niin helposti saa. 

Vierailija
42/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut. Vanhemmat antoi muutaman satasen ja sillä pärjäsi hyvin. Ensimmäiselle vuodelle en edes saanut opintotukea, kun olin alle 21 ja vanhemmilla mukamas liian isot tulot. Töissä en käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistasataatuhatta oli yhteensä. Opintorahoista ei paljon ollut tietoa. Viinanen Aho saivat korot 14%Iin silloin. Hauskaa oli.

Vierailija
44/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin maksimilainat. En olisi niitä tarvinnut, joten sijoitin ne. Sijoitustuototilla maksoin valmistumisen jälkeen lainat pois ja rahaa jäi ylikin omistusasunnon käsirahaksi. Ilmasita lainaa kannattaa aina ottaa, jos sitä tyrkytetään.

Vierailija
45/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin opintolainaa, mutta pidän huolen ettei nuoreni ota (hän aloittaa nyt opinnot). Moni valmistuu suoraan kortistoon eikä työttömyyskorvauksella maksella lainoja. Nykyisinhän saa 850 eur/kk, 5 vuoden opinnot niin siitä tulee n. 38 000 euroa. Onhan tuo iso summa. Parempi valmistua velattomana. 

Tuen nuortani rahallisesti sekä maksan kotivakuutuksen ja puhelinkuliut. 

Vierailija
46/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut. Olin joka vuosi 3 kk kesätöissä, ja niillä säästöillä pääsi jo pitkälle. Lisäksi kävin kerran viikossa vanhempieni kanssa kaupassa, jolloin he siis maksoivat myös minun ruokaostokseni.Opintotuki ja asumislisä riittivät hyvin kattamaan vuokran, ja jäiv vielä vähän käyttörahaakin.

Vierailija
47/47 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin ottamaan lainaa pari vuotta. Minulla oli kolme lasta tuolloin ja lapsille piti ostaa ruokaa ja vaatetta. 

Nyt yksi lapsi lähtee opiskeleen. On puhuttu että ostan ruokaa, maksan harrastuksen ja avustan maksuissa ja vaateostoksissa ettei tarvii lainaa ottaa. Töitä aikoo kesäksi etsiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi