Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole laihtunut yhtään vaikka yritän

Vierailija
05.08.2024 |

Aloin muutta elämäntapoja juhannuksen aikaan tänä kesänä. Toiveissa laihtuminen, mitat 104 kg/ 175 cm eli on mistä laihtua. Tätä ennemmin en liikkunut kuin arkiliikuntaa, lisäsin siis liikuntaa. Olen kävellyt joka viikko noin neljänä päivänä tunnin reippaan kävelylenkin. Ja ne syömiset.. yritän katsoa kriittisesti huijaanko itseäni, mutta kyllä minä mielestäni syön paljon vähemmän kuin ennen. Ennen napostelin koko illan ja söin karkkia/sipsiä/keksejä päivittäin, nykyään syön 4 ateriaa päivässä enkä sen ulkopuolella. Liikunnan ansiosta ei edes tee mieli napostella, mieluummin syö kerralla niin että nälkä lähtee. Mielestäni annokset ovat kuin kenen tahansa normaalipainoisen ihmisen annoksia. Aamulla esimerkiksi kuppi kahvia ja leipä päällisineen, lounaalla lautasellinen keittoa jne. Toki nyt edelleen opettelen oikein syömistä ja varmasti siinä on parantamisen varaa, mutta mielestäni olen tehnyt jo hyviä muutoksia. Harmittaa todella kun paino ei ole pudonnut ollenkaan, joinakin päivinä on näyttänyt kilon vähemmän mutta sitten taas palannut lähtölukemiin. Auttakaa, mitä vielä pitää muuttaa että saan laihtumisen käyntiin? 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei laihduta. Kunto kyllä kasvaa ja ehkä elämänlaatu paranee muuten, ellei liialla äkkikasvatetulla riehumisella riko itseään. Maltti on tärkein valtti liikunnan aloittamisessa. Kuten sanottu, yleensä liikunta lisää myös ruokahalua. Keho pyrkii automaattisesti täydentämään kulutetun energian.

Ruoan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Leipä, peruna, riisi, makaroni yms. ovat vähän turhia, koska sisältävät pääasiassa hiilaripohjaista energiaa tiiviissä muodossa, eivät juuri muita ravintoaineita. Kun vähentää niitä ja korvaa kuitupitoisilla kasviksilla (vihannekset, hedelmät, marjat, juurekset), niin kalorimäärät vähenevät, mutta annoksia ei tarvitse pienentää ja kärsiä näläntunteesta. Panosta laadukkaisiin lihoihin, kalaan, pähkinöihin, siemeniin sen lisäksi, niin saat vitamiinit, hyvät rasvat, hivenaineet kasaan. Ja tuiki tärkeän proteiinin, mikä edistää kunnon kasvua ja laihtumista. Niin ja se rasva. Syö sitä, sillä se täyttää ja vähentää verensokerin heittelyä, mikä aiheuttaa sekä nälkää, että rasvaa kerryttävää metaboliaa. Syömällä rasvaa alat polttaa rasvaa.

Ja viimeksi; syömisen määrää on helpoin vähentää aterioita vähentämällä. Kun syö ravinteikasta ja täyttävää ruokaa, ateriaväliä voi harventaa. Aikuinen terve ihminen ei tarvitse neljää ateriaa, jos ei tee fyysistä työtä tai urheile vaan lähinnä liikkuu maltillisesti kävellen. Kolme riittää hyvin ja moni pärjää jopa kahdella. Mitään välipaloja ei tartte lainkaan tai sellaisina voi käyttää jotain vähäenergisiä vihanneksia ja vetisiä hedelmiä, jos naposteluun on mielihyväkoukku tms. Kahvi, tee yms. juoma (ilman sokeria yms) käy myös hyvin ateriavälien tauottamiseen ilman oleellisia lihotus- tai nälänlisäysvaikutuksia syötävän välipalan/aterian sijaan.

Vierailija
22/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Täällä sama tilanne. Paino ei ole pudonnut, mutta mielestäni vatsani on aavistuksen pienentynyt. Käyn joka päivä nyt parin kilometrin kävelyllä. Aloitin nollasta, koronan sairastettuani talvella en jaksanut kävellä kuin korttelin ympäri ja jo yskin ja henkeä ahdisti. Mulla on askellaskuri ja tän hetken tavoite päivittäin 5000 askelta. Usein se ylittyykin, mutta tuo on tän hetken minimi mihin pyrin. Jossain vaiheessa kun tuntuu sopivalta niin nostan taas. Koska pikkuhiljaa jaksan liikkua paremmin, antaa se valoa eteenpäin. Kun kunto on parempi riittää voimat paremmin kaikkeen olemiseen, ehkä sitten koitan tarkkailla syömisiäkin paremmin. Nyt riittää vielä liikunnan eli kävelyn lisäys ja ettei ylenmäärin syö herkkuja. Kokonaan en oo niitä jättänyt. Kunhan vointi ja jaksaminen vielä kasvaa, olen ajatellut myös kuntosalia tai pilatesta kävelyn rinnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein muutama vuosi sitten elämäntaparemontin oheisella mallilla.

- Alkuun ruokailut kuntoon eli jätin kaikki herkut ja alkoholin kokonaan pois. Kiinnitin huomiota annoskokoon ja annoksen sisältöön. 

- Aloitin kävelemään muutamana päivänä viikossa

- Punnitsin itseni joka lauantain aamulla vessakäynnin jälkeen ja pidin kirjaa excelissä tuloksista

Totuttelin parisen viikkoa tilanteeseen ja sitten hieman vähensin päivän syömisiä. Pidin mehupaastoviikonloppuja kolme kertaa ekan kolmen kuukauden aikana. Kun viimeisimmällä ei ollut mainittavaa vaikutusta painoon, niin lopetin paastoviikonloput.

- Lisäsin liikkumiseen salikäynnin kahdesti viikossa

Totuttelin taas pari viikkoa uuteen tilanteeseen ja lisäsin uimisen kahdesti viikossa liikkumiseeni. Kokeilin pätköpaastoilua jättämällä aamiaisen kokokaan pois. Muun päivän koitin syödä tavalla, minkä kuvittelin olevan se uusi elämäntapa eli kalorivaje tulisi aamisisen poisjäämisen kautta.

Kun aloitin uuden ohjatun harrastuksen kahdesti viikossa kävelyt jäivät pääosin pois. Mikäli illalla oli fiilis, että voisi lähteä ulos, nini kävin erikseen kävelyllä mutta muuten kuusi treenikertaa viikossa riitti minulle.

Vierailija
24/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus salilla ja laihduin 25 kg. Kaks tuntia päivisin 5 kertaa viikossa kävin salillla. Tein kaikkea nostelin puntteja ja poljin kuntopyörää, kävelin juoksumatolla 20 minsaa aina.

Vierailija
25/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin juoksemalla kuluu kaloreita tosi helposti. Hieman pidempi, mutta rento juoksulenkki polttaa 2 000 kcal!

Kolme lenkkiä viikossa tekee 6 000 kcal.

Toki edellyttää hyvää kuntoa, mutta helppoa kalorien polttaminen ainakin on.

Vierailija
26/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävely on se huonoin liikunta vaihtoehto jos laihtua haluaa. Sinun pitää juosta tai polkea kuntopyörää koska kuntopyörää polkemalla kuluttaa 3 kertaa enemmän kaloreita kuin kävelemällä. Tunnin kuntopyörää polkemalla kuluttaa 800-900 kaloria mutta se riippuu vähän ihmisestä sekin. Itse olen kuntopyörää polkemalla laihtunut 30 kg ja poljin sitä 90-120 minuuttia joka päivä 5 kuukautta. Minulla oli säännölliset ruokailuajat ja söin 3-4 kertaa päivässä.

Laihduttaminen on aika kovaa hommaa ja pelkkä kävely ei ole tehokasta liikuntaa että kaloreita kuluu tarpeeksi ellei sitten syö erittäin vähän. Itse en laskenut kaloreita vaan liikuin ja treenasin paljon. Sinun pitää siis harrastaa tehokkaampaa liikuntaa että hiki alkaa valuumaan.

Hyvä että sinulla on toiminut, mutta minua ei kiinnosta yhtään kuntopyöräily. En aio siis ostaa sellaista pölyttymään vaatetelineeksi. Mun mielestä on tärkeintä löytää sellainen liikuntamuoto mistä tykkää, ja mulle se on kävely metsässä. Kyllä siinäkin poluilla ja ylämäissä saa sykkeen nousemaan. En varsinaisesti ajattele laihduttavani liikunnalla, mutta toki kaikki liikunta tukee kehon toimintaa ja aineenvaihduntaa. Ap 

Vierailija
27/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin juoksemalla kuluu kaloreita tosi helposti. Hieman pidempi, mutta rento juoksulenkki polttaa 2 000 kcal!

104 kg painavan ei todellakaan kannata lähteä juoksemaan. 

Vierailija
28/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit tuon 2000 kcal kulutuksen? Kuntoplussan laskurin mukaan 9,5 km/h 60min lenkki 100 kiloisella kuluttaisi noin 980 kcal. 19km lenkkiä ei voi minusta kutsua hieman pidemmäksi lenkiksi.

Vierailija
29/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää olla lähes syömättä että laihdun. Valitettavasti. Nyt reilu 10 kiloa lähtenyt mutta nekin tuskallisen hitaasti. Heti kun syö normaalisti niin painonlasku pysähtyy.

Oliko ap sun paino nousujohteista vai vuosia ollut tuon 104kg? Aattelin että jos nousujohteista niin nyt syöt sen verran että painonnousu on pysähtynyt. Nyt vaan vielä vähemmällä syömisellä niin paino lähtee laskuun. Kituuttamistahan se on. Olisiko laihdutuslääkkeistä apua? Siis ihan reseptilääkkeistä jotka hillitsee ruokahalua.

Ja ekalle vastaajalle että ärsyttää tuo kommentti että.muksi painon putää tippua nopeasti kun ei ole nopeasti tullutkaan. Kyllä mulle ainakin tuli tosi nopeasti. Parissa kuukaudessa yli kymmenen kiloa ja puolessa vuodessa reilusti yli 20 kiloa. Nyt olen käyttänyt yli puoli vuotta sen kympin pudottamiseen ja  Mieluummin nopea pudotus kun tämä hidas kituminen. Nytkin pari kuukautta paino junnannut välillä jopa kilon pari noustenkin. Tänä aamuna näytti kyllä vähemmän eli josko se taas tästä lähtisi tippumaan kun nälässä tullut oltua.

Vierailija
30/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000 kcal juoksulenkki ei ole mikään rento!! Se on yli kaksi tuntia juoksua reipasta vauhtia ilman taukoja.

Tuollainen reilu satakiloinen sohvaperuna kun lähtee toteuttamaan niin ensimmäisen puolen tunnin kohdalla on sellainen olo, että pelkää kuolevansa. Kahden tunnin juoksemisen jälkeen saa tulla joku kantamaan takaisin kotiin. Seuraavana päivänä hyvä jos pääsee omin voimin ylös sängystä aamulla.

Täysin utopiaa, että kukaan juoksua aktiivisesti treenaamaton pystyisi alkaa heittämään parin päivän välein tuollaisia kymmenen kilometrin juoksulenkkejä.

Vierailija
31/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely on se huonoin liikunta vaihtoehto jos laihtua haluaa. Sinun pitää juosta tai polkea kuntopyörää koska kuntopyörää polkemalla kuluttaa 3 kertaa enemmän kaloreita kuin kävelemällä. Tunnin kuntopyörää polkemalla kuluttaa 800-900 kaloria mutta se riippuu vähän ihmisestä sekin. Itse olen kuntopyörää polkemalla laihtunut 30 kg ja poljin sitä 90-120 minuuttia joka päivä 5 kuukautta. Minulla oli säännölliset ruokailuajat ja söin 3-4 kertaa päivässä.

Laihduttaminen on aika kovaa hommaa ja pelkkä kävely ei ole tehokasta liikuntaa että kaloreita kuluu tarpeeksi ellei sitten syö erittäin vähän. Itse en laskenut kaloreita vaan liikuin ja treenasin paljon. Sinun pitää siis harrastaa tehokkaampaa liikuntaa että hiki alkaa valuumaan.

Hyvä että sinulla on toiminut, mutta minua ei kiinnosta yhtään kuntopyöräily. En aio siis ostaa sellaista pölyttymään vaatetelineeksi. Mun mielestä on tärkeintä löytää sellainen liikuntamuoto mistä tykkää, ja mulle se on kävely metsässä. Kyllä siinäkin poluilla ja ylämäissä saa sykkeen nousemaan. En varsinaisesti ajattele laihduttavani liikunnalla, mutta toki kaikki liikunta tukee kehon toimintaa ja aineenvaihduntaa. Ap 

Liikuntamuoto kannattaa ehdottomasti valita sen mukaan mistä itse nauttii. (ts. mitä inhoaa kaikista vähiten)

Kannattaa myös yhdistellä erilaisia aktiviteettejä. Välillä voi käydä uimassa tai kavereiden kanssa frisbeegolfia pelaamassa. Tärkeintä on saada liikettä niveliin. Ei niinkään se mitä harrastaa. Kaikki aktiivisuus on pelkästää hyväksi. Vaikka menisi soutelemaan järvelle tai hyppisi hyppynarulla. Kaikki käy!

Vierailija
32/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopein tapa laihtua itselle on ollut jättää kokonaan kaikki lisätty sokeri pois. Kaikki limsat, pullat, hillot, karkit, jogurtit, jäätelöt, rahkat, mehut, smoothiet jne.

Ei kannata ajatella että tarvitsee loppuelämä olla ilman niitä, vaan sen aikaa että näet että paino lähtee oikeasti tippumaan. Jos pystyy vielä vaihtamaan valkoisen vehnän ja riisin täysjyvään niin sekin auttaa.

Vierailija
33/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta leivän ja muiden naposteltavien syöminen kokonaan. 

Kaksi ateriaa päivässä. Itsellä toimii lounas (raskas) ja sitten kevyempi illallinen. 

Tiedän, että mammat ei arvosta tällaisia juttuja mutta sillä itse tiputin 15kg ja ajattelin jatkaa elämän loppuun asti. Sinun ei ole pakko syödä neljää ateriaa päivässä, jos vähemmälläkin pärjää. 

Vierailija
34/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus salilla ja laihduin 25 kg. Kaks tuntia päivisin 5 kertaa viikossa kävin salillla. Tein kaikkea nostelin puntteja ja poljin kuntopyörää, kävelin juoksumatolla 20 minsaa aina.

Sopii varmaan työttömälle yksinasujalle ihan hyvin. Tosin salilla ei ole mitään järkeä olla kahta tuntia kerrallaan muutenkaan.

Vierailija
35/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitää olla lähes syömättä että laihdun. Valitettavasti. Nyt reilu 10 kiloa lähtenyt mutta nekin tuskallisen hitaasti. Heti kun syö normaalisti niin painonlasku pysähtyy.

Oliko ap sun paino nousujohteista vai vuosia ollut tuon 104kg? Aattelin että jos nousujohteista niin nyt syöt sen verran että painonnousu on pysähtynyt. Nyt vaan vielä vähemmällä syömisellä niin paino lähtee laskuun. Kituuttamistahan se on. Olisiko laihdutuslääkkeistä apua? Siis ihan reseptilääkkeistä jotka hillitsee ruokahalua.

Ja ekalle vastaajalle että ärsyttää tuo kommentti että.muksi painon putää tippua nopeasti kun ei ole nopeasti tullutkaan. Kyllä mulle ainakin tuli tosi nopeasti. Parissa kuukaudessa yli kymmenen kiloa ja puolessa vuodessa reilusti yli 20 kiloa. Nyt olen käyttänyt yli puoli vuotta sen kympin pudottamiseen ja  Mieluummin nopea pudotus kun tämä hidas kituminen. Nytkin pari kuukautta paino junnannut välillä jopa kilon pari nou

En ole painanut näin paljon kovin kauaa. Tätä laihdutusta ennen punnitsin itseni viimeksi kaksi vuotta sitten viimeisilläni raskaana ja painoin 91 kiloa. Paino oli pitkään vakiintuneena johonkin 80-90 välille, ylipainoa sekin mutta huomattavasti kevyempi olo oli kuin nyt. Siitä se sitten lähti nousemaan. On vaikeaa olla näin lihava enkä todellakaan halua tottua tähän vaan eroon kiloista nyt. Olen itseasiassa jokin aika sitten aloittanut masennuslääkkeen joka on myös tämä ruokahalua hillitsevä lääke. Sillä sainkin napostelun loppumaan yllättävän helposti, muuten en olisi pystynyt. Mutta, ei tässä auta kuin päättäväisesti vähentää syömistä edelleen. Tsemppiä sullekin ja mahtavaa että olet saanut pudotettua vaikkakin hitaasti. Ap 

Vierailija
36/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juhannuksena olet aloittanut? Liian lyhyt aika yhtään mihinkään suuntaan. Se kilo mikä sulla jojoilee on todennäköisesti nestettä. Katsele tilannetta uudelleen puolen vuoden päästä.

Vierailija
37/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis juhannuksena olet aloittanut? Liian lyhyt aika yhtään mihinkään suuntaan. Se kilo mikä sulla jojoilee on todennäköisesti nestettä. Katsele tilannetta uudelleen puolen vuoden päästä.

No ei laihdutus nyt noin pitkäveteistä puuhaa ole. Kyllä asiaa kannattaa tarkastella jos muutamassa viikossa ei tapahdu mitään. Suositeltu laihdutusnopeus on 0,5 kiloa viikossa ja kun ylipainoa on paljon, alussa lähtee usein enemmän. Joten kyllä ap voisi odottaa olevansa jo ainakin pari kolme kiloa kevyempi. Vinkkinä on että kirjaa alkuun tarkasti kaikki syömiset, kyllä sieltä paljastuu mitä pitäisi korjata. 

Vierailija
38/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut pätkäpaastoa? Se on ollut mulla ainoa keino, millä laihtuminen lähtee käyntiin. Mieluiten yhdistettynä ketoruokavalioon. Parin viikon päästä voi jo vähän löysätä hiilareiden kanssa. Toki mulla on ollut voimakas insuliiniresistenssi, mikä on vaikeuttanut laihtumista. Nyt kun sain siihen lääkkeen, laihdun kuin itsestään. 

Vierailija
39/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksun välipäiville lisää kuntonyrkkeilyn joka on vielä tehokkaampaa, niin läskit lähtee. 20 kg 4kk aikana. Alkoholi pois. Herkut saa pitää niin jaksaa. 5dl hikea joka treeni.

Vierailija
40/73 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laihtua vähäiselläkin liikunnalla, kun jättää kaiken sokerin pois ja puolittaa ruoka-annokset. Mutta ei kannata odottaa tuloksia liian pian. Ihmiset ovat yksilöitä, kaikille ei sovi sama tapa.

Itselläni putoaa paino, jos jätän leivän pois kokonaan ja syön lämpimän ateria vain kerran päivässä. Muulloin sitten raakoja porkkanoita (tai raastetta), lanttua, hedelmiä, soijajogurttia, vähän pähkinöitä.

Maustamattomaan jogurttiin voi laittaa hedelmien paloja tai marjoja, jos haluaa herkutella.

Välimeren ruokavaliota voi kokeilla, mihin kuuluu kalaa, kasviksia, oliiviöljyä, hedelmiä, pähkinöitä, salaatteja, vain harvoin lihaa ja ei ollenkaan prosessoituja ruokia kuten makkaroita, eineksiä, ym. Ei lisättyä sokeria.

Kuntosaliharjoittelu voi olla tehokasta, jos siihen on mahdollisuus.