Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko aloittaa työt johon pitäisi herätä klo 7.00 kun mulla on viivästynyt unirytmi ja saan unta vasta 2.00 maissa?

Vierailija
04.08.2024 |

Olen koittanut korjata tuota viivästynyttä unirytmiä jo vuosia mutta en saa unta ennen tuota koskaan. Niin mietin kannattaako ottaa tuollainen työ vastaan...

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole pakko niin älä mene, itselläni ei puolessa vuodessakaan rytmi muuttunut ja terveys oli hiuskarvan varassa. Vaihdoin työpaikkaa.

Vierailija
22/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tiedä muuta kuin kokeilemalla. Rupea heräämään aamulla viimeistään 6.00 ja mene illalla nukkumaan viimeistään 22.00. Päivällä ei saa ottaa päikkärit eikä illalla pelata. 

Itse olen yrittänyt tätä, mutta väsymys häviää aina illalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile herätä vaikka viikon verran viideltä joka aamu. Ei päiväunia. Eiköhän ala aika aikaisin illalla jo nukuttamaan. 

Mutta väsyttää tuolla tavoin koko päivä mutta ei enää illalla

Vierailija
24/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun normaali unirytmi on 2-10. Kääntyy tähän heti lomilla. Työarjessa herätys on 6.30 ja nukkumaan pystyn alkaa aikaisintaan 01. Ikinä en ole ennen klo 24 nukahtanut. En nuku päiväunia koskaan. Perheelliselle ei ole helppoa mennä nukkumaan kun alkaa väsyttää. Vielä on monen monta hommaa tekemättä. 

Vierailija
25/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Ei sinusta tule aamuvirkkua millään. Hankkiudu iltapainotteisiin töihin.

Vierailija
26/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi jos on vaihtoehtoja. Sairastut lopulta kun pakotat itsesi tuollaiseen rytmiin. 

Nimim. kokemusta on.

Minä olin vuorotyössä, lopulta jouduin jo kardiologille, kun pumppu touhusi omiaan, no löytyi sieltä vikaakin, mutta rytmi pysyy kun saan nukkua pidempään. Jos nukahdan ennen puolta yötä herään sitten 15 min-2 tuntia myöhemmin täysin pirteänä enkä saa unta pariin tuntiin. 

Vierailija
27/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainneet tähän ketjuun vastanneet tietää, että viivästynyt unirytmi tarkoittaa juurikin sitä, että sitä unirytmiä ei pysty kääntämään. Se on ihmisen ominaisuus, jota vastaan ei voi taistella, sen kanssa pitää vaan oppia elämään.

Kannattaa suosiolla unohtaa kaikki tuollaiset hommat, missä pitäisi olla joka aamu töissä. Miehelläni on viivästynyt unirytmi ja hän selviää kyllä sellaisesta tilapäisestä aamuheräilystä, mitä on esim. työmatkoilla. Mutta ei puhettakaan, että pystyisi säännöllisesti elämään sellaista elämää, missä herätään seitsemältä tai kahdeksalta, saati että siellä töissä pitäisi olla jo noihin aikoihin.

Kannattaa etsiä työ, jossa noita aamuja ei ole. Tai opiskella alalle, jossa on joustavat työajat. 

Vierailija
28/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennekysymys. Mulla on sama ongelma. Unta saa vasta 1 ja 2 välillä. Olen silti töissä 7.00 ma-pe. Tähän tottuu kyllä.

Vierailija
29/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rytmi muuttuu, ei tuo mikään jumalallinen totuus ole jostain biologisesta kvartsikellosta. Rytmi muuttuu kun pakotat itsesi hereille tarpeeksi aikaisin. Eihän se mukavaa ole ennen kuin elimistö rytmiä vaihtaa, mutta turha sanoa etteikö se rytmi vaihtuisi.

Vierailija
30/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaista ominaisuutta noin vain ohiteta tai korjata, valitettavasti. Minulla ja sisaruksellani on sama rytmi kuin sinulla, eli luontainen nukkumaanmenoaika on meillä molemmilla noin klo 02. Veljeni teki useamman vuoden töitä raksalla, jossa oli pakko olla ennen aamuseitsemää. Ei hän siihen tottunut, oli ihan sumussa ne vuodet. Minulla sama. Silloin, kun pystyn aloittamaan työpäivän klo 10, elämä on hyvää. Olen työssä, jossa päivät alkavat klo 8-10 välillä, ja mitä enemmän saan myöhäisiä aamuja, sitä paremmin voin.

Väkivaltaiset aamuherätykset eivät koskaan helpotu, kun kyse on omasta luontaisesta rytmistä. Sekä minulla että veljelläni ilta on aktiivista aikaa, ei ole mitään ongelmaa tehdä vaativaa ajatustyötä tai pikkutarkkaa käsityötä aamuyöllä. On surullista, että meidän yhteiskunta arvostaa lähinnä aamurytmisiä, ja viivästynyt unirytmi liitetään usein laiskuuteen. Vaikka vähintään yhtä paljon saamme aikaan kuin muutkin, eri aikaan vuorokaudesta vain,

Vierailija
31/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis tietää moneltako sitten aamupäivällä heräät? Ja kuinka kauan herääminen kestää? Kerro.

Vierailija
32/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis tietää moneltako sitten aamupäivällä heräät? Ja kuinka kauan herääminen kestää? Kerro.

Nykyään olen herännyt aina tuossa 8.00-9.00 maissa. Mutta silti iltaisin vasta aina piristyn ja löytyy energiaa. Eli vielä tähän aikoihin olen ihan pirteä. Ja unta saan vasta 2.00 maissa... En myöskään juo kahvia iltaisin 18.00 jälkeen. Päivisin ulkoilen ja pyörilen paljon. 

Vierailija
33/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennekysymys. Mulla on sama ongelma. Unta saa vasta 1 ja 2 välillä. Olen silti töissä 7.00 ma-pe. Tähän tottuu kyllä.

Mutta onko se pidemmän päälle terveellistä, jos työ vaikka kestää vuosia?? Järkeä pilata sit omaa terveyttä työn takia... :s

Vierailija
34/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoita valkoisen sinivalon määrää hyvissä ajoin illalla ja yhdistä muihin jo mainittuihin keinoihin. Hämärä valaistus, tietokone kännykkä tv valaistus minimiin ja väritasapainon säätö (esim. ajastettu Twilight-ohjelma), laitteet kokonaan pois myöhemmässä vaiheessa iltaa.

Vierailija
35/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii yöunet klo 2-7 ja päikkärit 17-18. Jos menen aikaisin nukkumaan vaikka 23, herään 2-3, enkä nuku enää. Lomalla nukun 4-11, ei päiväunia. 

Vierailija
36/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ennen mennyt nukkumaan kello 9.45 ja heräsin puoli seitsämän. Sitten uusi työ ja herätys kello 5.30 ei ollut muuta mahdollisuutta. Illalla ajoissa vaikka pyörimään petiin.

Nyt elökkeellä vuosien ajan ja unirytmi siirtynyt niin, että käyn nukkumaan vasta 12 jälkeen ja joskus nukun vasta kello2. Luen sen ajan, että uni tulee. Uneen johtavaa tabletin puolikasta toisinaan , jos ei meinaa uni ollenkaan tulla.

Tämä aamulla kello 8 tai jopa 10 saakka nukkuminen on nyt tosiasia. Toteutui vasta eläkkeellä ollessa kun sain työrytmin pois, kesti monta vuotta.

Vierailija
37/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rytmin saa käännettyä kun kääntää kaiken aikaisemmaksi. Voit kokeilla melatomiimia nukahtamiseen. 

Tai menet duuniin. Heräät ajoissa ja menet. 2 viikossa rytmi kääntyy oikeaksi. Kunhan et vetele pitkiä päikkäreitä. Joillakin oikeaan rytmiin pääsy tapahtuu parissa päivässä. 

Oli mulla viikkoja kun pakotin itseni heräämään aina 6.00-7-00 välillä ja olin koko aamupäivät aina ihan tokkurassa... :s tein tuota jotain 3 viikkoa enkä ottanut päivunia lainkaan mutta en huomannut mitään muutosta, kuin vaan että olin koko ajan väsynyt

Vierailija
38/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä korjaa älä huoli. Tyypillistä teineillä ja opiskelijoilla, valvoin minäkin nuorempana 2-3 aamulla vaikka töitä aamulla klo 9. Nykyisin 40+ ja tuskin jaksan 23 asti valvoa, mutta pakko on tai herään neljältä. 23-06 saan just nukuttua 7h mikä riittää.

Vierailija
39/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tiedä muuta kuin kokeilemalla. Rupea heräämään aamulla viimeistään 6.00 ja mene illalla nukkumaan viimeistään 22.00. Päivällä ei saa ottaa päikkärit eikä illalla pelata. 

Itse olen yrittänyt tätä, mutta väsymys häviää aina illalla. 

Mittaa illalla aina verenpaine. Minä otan taoisinaan verenpaineen alentamiseen tabletin. Illalla verenpaine 150-170/ 80 ja pulssi joskus hieman koholla. se auttaa myös nukkumiseen.

Vierailija
40/51 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko se pidemmän päälle terveellistä, jos työ vaikka kestää vuosia?? Järkeä pilata sit omaa terveyttä työn takia... :s

No olen jo 10v tätä tehnyt ja edelleen teen. Valitin aiheesta jo työterveydessä, mutta ei sieltä saanut kuin voivottelua. Käskivät mennä sänkyyn aiemmin. Koko ajan olen mennyt, mutta pyörin siellä pikkutunneille.

Tähän mennessä ainoa sivuvaikutus on pyöristyvä keskivartalo. Muuten ei mitään vaikutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä