Voinko aloittaa työt johon pitäisi herätä klo 7.00 kun mulla on viivästynyt unirytmi ja saan unta vasta 2.00 maissa?
Olen koittanut korjata tuota viivästynyttä unirytmiä jo vuosia mutta en saa unta ennen tuota koskaan. Niin mietin kannattaako ottaa tuollainen työ vastaan...
Kommentit (51)
Minkä ikäinen olet ja millä tavoin olet pyrkinyt korjaamaan?
7 vasta heräät? Mä kukun vielä klo 2 ja herätys on 5.30 ja seiskalta pitää olla jo töissä. Hyvin jaksaa. Tosin mä välillä meen töihin klo 13 ja välillä klo 21.
Kokeilepas matkustaa vähäksi aikaa itään päin sellaiseen maahan, missä kello on esim. 5 tuntia vähemmän kuin Suomessa. Esimerkiksi Thaimaahan tai sille alueelle. Kun menet siellä nukkumaan yöllä 2.00 aikaan, niin kello onkin Suomessa vasta 9 illalla. Kokeile vaikka 3-4 viikkoa olla siellä ja tule sitten takaisin Suomeen ja pidä sama rytmi. Tämä on auttanut minulla ja muutamalla muulla.
Se selviää kokeilemalla. Alkuun on itselläni aina vaikeaa loman jälkeen palata töihin, kun rytmi on vapaalla samanlainen kuin sulla. Sitten siihen tottuu. Iltaisin alkaa olemaan niin väsy, että nukahtaa väkisin aiemmin. Kesken loman yksittäinen klo 7 herätys on mahdottomuus.
Rytmin saa käännettyä kun kääntää kaiken aikaisemmaksi. Voit kokeilla melatomiimia nukahtamiseen.
Tai menet duuniin. Heräät ajoissa ja menet. 2 viikossa rytmi kääntyy oikeaksi. Kunhan et vetele pitkiä päikkäreitä. Joillakin oikeaan rytmiin pääsy tapahtuu parissa päivässä.
Ei sinun kannata mennä mihinkään töihin, se kaikki aika on pois nukkuma ja vapaa-ajasta.
Vittuako täältä kyselet tuntematon .
Vierailija kirjoitti:
Rytmin saa käännettyä kun kääntää kaiken aikaisemmaksi. Voit kokeilla melatomiimia nukahtamiseen.
Tai menet duuniin. Heräät ajoissa ja menet. 2 viikossa rytmi kääntyy oikeaksi. Kunhan et vetele pitkiä päikkäreitä. Joillakin oikeaan rytmiin pääsy tapahtuu parissa päivässä.
Juu. Heti pillereitä huuleen.
Mitä syöt? Mitä teet päivän aikana? Rasitatko itseäsi koskaan niin, että oot fyysisesti tosi väsynyt?
Kokeile. Itse nukahdan yhden aikoihin ja herään puoli viideltä, työt alkaa kuudelta. Joskus nukun iltapäivällä tunnin tai pari. Ihan ok olen jaksanut, muisti ei pelaa mutta kettuakos siitä.
Kyllä on mahdollista, että muuttuu. Alussa voi olla vaikeaa ja väsyttää hirveästi töissä, mutta sitten sitä kyllä jossain vaiheessa illalla on niin väsynyt että uni tulee melkein väkisinkin.
Eihän sitä tiedä muuta kuin kokeilemalla. Rupea heräämään aamulla viimeistään 6.00 ja mene illalla nukkumaan viimeistään 22.00. Päivällä ei saa ottaa päikkärit eikä illalla pelata.
Kokeile herätä vaikka viikon verran viideltä joka aamu. Ei päiväunia. Eiköhän ala aika aikaisin illalla jo nukuttamaan.
Tol rytmil kyl iltavuorot käy hyvin tai yövuoro meet nukkumaan aamulla vasta tai menet iltavuoroon ja nukut aamut.
Ei kannata. Eikä se ole mitään korjaamista, vaan väkisin vääntämistä, jos yrität itseäsi muuttaa. Voit saada sen hirveällä työllä ehkä pari tuntia aikaisemmaksi, mutta silti unet jäisi lyhyiksi.
Uskon ta kokemuksesta tiedän, että unirytmiään voi muuttaa, vaikka toiset ovatkin enemmän ilta- ja toiset aamuihmisiä. Ap:ta saattaa jännittää uuteen työhön menemisessä jotkut muutkin asiat ja huomio pyörii nyt tämän nukkumisasian ympärillä.
Mitä konsteja olet rytmin kääntämiseen kokeillut? Muuta kuin aikaisempaa nukkumaanmenoa?
Oma konstini, joka on aina toiminut:
Herätyskello soimaan siihen aikaan, kun pitää herätä tulevina työaamuina. Nouse heti ylös, kun kello soi. Käy vessassa. huuhtele kasvot viileällä vedellä. Syö pieni aamupala.
Järjestä koko päiväksi niin paljon tekemistä, että et jouda päiväunia nukkumaan.
Illalla ota melatoniini n. 9-10 tuntia ennen toivottua heräämisaikaa. Tee iltatoimet ja käy vuoteeseen. Tee mitä tahansa, mikä ei stressaa ja voit tehdä sitä vuoteessa. Jotain, minkä voit keskeyttää milloin vain. Heti ensimmäisen väsymyksen tunteen tullessa lopeta se tekeminen, sammuta valot, ala nukkumaan. Se väsymyksen tunne on merkki siitä, että melatoniini alkaa vaikuttamaan. Jos päästät sen vaikutuksen menemään ohi, valvot taas ties kuinka myöhään.
Tätä vähintään kolme päivää, mutta kuitenkin niin kauan, että herääminen toivottuna aikana ei tunnu vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vittuako täältä kyselet tuntematon .
Täältä on moni haikallut ja kysellyt vittua, mutta aloittaja kyselee unirytmin perään.
Unentarpeeni ylittää vähäisemmät tarpeet. Viisveisaisin, miksi olisin edes hakenut moisiin töihin.
En suosittelisi jos on vaihtoehtoja. Sairastut lopulta kun pakotat itsesi tuollaiseen rytmiin.
Nimim. kokemusta on.