Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset valehtelevat yhä enemmän työnhaussa - ja jäävät yhä helpommin valehtelusta kiinni

Vierailija
04.08.2024 |

Valehtelu työ hakemuksissa ja ansioluetteloissa on lisääntynyt ilmiönä Suomen työmarkkinoilla siitä huolimatta että valehtelusta jää yhä useammin ja helpommin kiinni.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/3771b223-7f5f-49a3-b5cc-4bc1baf0941c

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt rehellinen uskaltaa olla.

Jos kysytään, miten työskentelet ryhmässä.?

Oi, rakastan yli kaiken kaikkia ryhmätöitä ja ihmisten kanssa työskentelyä ylipäätänsä. (oikeasti vihaan ihmisiä ja haluaisin tehdä työni vaan omassa rauhassa)

jne...

Aina pitää olla joku superlaskelmoiktu vastaus. Ikinä ei saa suoraan pamauttaa mitä ajattelee. Jos nin teet niin jäät kyllä ilman töitä. 

Itsehän pyyhin hakemuksesta lähes kaiken työkokemuksen ja koulutukset ja vähättelen osaamista. Ei tule ainakaan liioiteltua, valehdeltua tai väritettyä osaamista =) 

Vierailija
42/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu on se joka kannattaa, olemalla rehellinen ja puhumalla totta ei pärjää. Sen sijaan huijaamalla pääsee pitkälle.

Suomalaiset ovat olleet rehellistä kansaa. Siitä hyvästä meitä on kusetettu mennen ja tullen. Mitä järkeä on olla rehellinen jos kaikki muut valehtelevat?

En ole kertaakaan ollut elämässäni kiltti ja rehellinen eikä ole ollut tarve. Huijaamalla, valehtelulla ja petkutuksella pärjäsi jo koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin CV-kurssilla, jossa valitettiin, että suomalaiset ovat liian vaatimattomia ja vähättelevät taitojaan. Neuvottiin, että jos vähän osaa jotain, niin kannattaa aina ennemmin liioitella taitoja ylöspäin ja miten joitakin taitoja voi opetella sitten jos työpaikka irtoaa.

Ihan suomalainen vetäjä ja työkkärin kautta. 

Kyllä osallistujat kuuntelivat ihmeissään, että tähänkö on tultu. 

Vierailija
44/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että valehtelu kannattaisi vain jos on rikollinen ja pestautumassa johonkin rikollisjengiin...

Työnantaja saa kuitenkin valehdella, mutta työntekijä ei, miksi?

Vierailija
45/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantsisko työnantajien katsoa peiliin? Nehän tämän työnhaun on tällaiseksi sirkukseksi tehneet että määräaikaiseen 10h/vko kassatyöhön pitäisi olla viisi tutkintoa, kolmen vieraan kielen natiivitason osaaminen sekä aukoton cv viimeisen 10vuoden ajalta sekä ainakin pari suosittelijaa.

Ja niin, ikää max 25 vuotta.

Aukoton cv ei pitäisi olla kenellekkään ongelma. Ei kaikkea työantaja kykene eikä jaksa selvittää ellei kyseessä ole jokin sellainen suurpamppu virka missä tehdään turvallisuus tarkastus.

Voi kuule, on paljon virastoja, joissa kaikille rivijampoillekin tehdään perusmuotoinen supotus. Ei tarvitse olla suurpamppuvirka. Itsellä on laaja..

Ok. miten selvität kun työnhakijan cvssä on 10 vuotta sitten kohta kun hän oli 2 vuotta afrikassa lähetystyössä?

Tai hän oli autokolarissa? Tai hän oli töissä firmassa mitä ei enää ole? Tai hän toimi omaishoitajana?

Mitä näillä resursseilla mitä pikku virasto uhraa näiden tietojen selvittämiseen saavuttaa muuta kuin järkyttäviä kuluja?

Vierailija
46/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Propagandakoneisto se vaan jaksaa mustamaalata työttömiä joka päivä.

Työttömiä ei tarvitse mustamaalata. Työttömät ovat surkimuksia.

Joutaisit joutua vastuuseen ihmisryhmää syrjivästä rasistisesta ja herjaavasta vihapuheesta, perättömästä lausumasta ja kunnianloukkauksesta.

Katso ensin miten rasismi määritellään.

Vierailija
47/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantsisko työnantajien katsoa peiliin? Nehän tämän työnhaun on tällaiseksi sirkukseksi tehneet että määräaikaiseen 10h/vko kassatyöhön pitäisi olla viisi tutkintoa, kolmen vieraan kielen natiivitason osaaminen sekä aukoton cv viimeisen 10vuoden ajalta sekä ainakin pari suosittelijaa.

Ja niin, ikää max 25 vuotta.

Aukoton cv ei pitäisi olla kenellekkään ongelma. Ei kaikkea työantaja kykene eikä jaksa selvittää ellei kyseessä ole jokin sellainen suurpamppu virka missä tehdään turvallisuus tarkastus.

Isompi ongelma taitaakin olla kun on päättänyt olla hakematta niitä töitä, joissa on tuvallisuustarkastus. No, päättävät tehdä silti turvallisuustarkastuksen, vaikka ei hakisikaan eikä vastaanottaisi kyseisiä hommia. 

Vierailija
48/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena oppiejo parhaiten valehtelemaan. Rahellisenä ei olisi saanut lapsena äidiltä keksejä ja veljelle rangaistuksia. Sama pätee aikuisena, jos haluaa töitä ei kannata olla rehellinen.

Vierailija
49/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin CV-kurssilla, jossa valitettiin, että suomalaiset ovat liian vaatimattomia ja vähättelevät taitojaan. Neuvottiin, että jos vähän osaa jotain, niin kannattaa aina ennemmin liioitella taitoja ylöspäin ja miten joitakin taitoja voi opetella sitten jos työpaikka irtoaa.

Mulle opetettin näin amiksessa vuonna 2007-2008

Vierailija
50/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat odottavat että työnhakija valehtelee haastattelussa. Se on suorastaan edellytys työnsaannille. He haluavat kuulla kaikenlaista paskaa esim. siitä miten numeropalvelussa työskentely on hakijan unelma ja intohimo ja vastaavaa roskaa. Kyllähän he oikeasti tietävät ettei asia ole näin mutta jos sanot rehellisesti että olet rahapulassa ja haluat tehdä tätä kun ei muutakaan ole (totuus) niin paikkaa ei heru. :D

Työnantajat odottavat että työntekijät ovat rehellisiä ja luottavat siihen. Artikkelissa puhutaan siitä kuinka hakemuksissa ja haastatteluissa on valehdeltu omista taidoista ja isaamisesta, mutta sitten kun on laitettu tekemään kyseistä työtehtävää niin eivät osaakaan tehdä sitä. Siksi on ihan adiallista ja perusteltua työnantajien irtisanoa näitä huijareita kun jäävät kiinni valehtelusta.

Eihän se ole valehtelua vaan työnhakijan "rehellinen" mielipide.

Vierailija
51/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle opetettin näin amiksessa vuonna 2007-2008

Meille sanottiin että jos työhistoriassa on aukkoja niin ne kannattaa täyttää ja pyöristä työsuhteita ilmoittamalla vain ne vuodet jolloin on ollut töissä, mutta ei kuukausia ja päiviä jolloin työt ovat alkaneet ja päättyneet.

Vierailija
52/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tätähän ne suomalaiset puhuu. Sitten toisaalta työtä hakiessa korostetaan kuinka ei saa valehdella, kaikki tarkastetaan ja kuinka pitää ollla rehellinen. Sitten kuitenkin työpaikan saa se kaikista vähiten rehellisin. No, ei siinä mitään, pitäkööt tunkkinsa! En olisi halunnutkaan!

Vierailija
53/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, huomenna tarttis taas mennä työpaikalle tekemään jotain palkkansa eteen

Vierailija
54/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantajakin valehteli tai johdatti harhaan. Suuri suomalainen firma. Ei työ ollut sitä mitä työpaikkailmoituksessa luvattiin. 

Vierailija
55/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinat suomessa aivan täysi vitsi. Jos et tunne ketään, et pääse mihinkään. Samaa murusista tappelua tämä on ollut 80-luvulta asti, itse luovutin jo vuosia sitten, ainoa vaan että joutuu tanssimaan työkkärin ja kuntoutuksen ym tyhjänpäiväisen sonnan kanssa lopun ikäänsä.

Vierailija
56/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena oppiejo parhaiten valehtelemaan. Rahellisenä ei olisi saanut lapsena äidiltä keksejä ja veljelle rangaistuksia. Sama pätee aikuisena, jos haluaa töitä ei kannata olla rehellinen.

Sama. Tein lapsena paljonkin asioita mitä en saanut ja rikoin joitakin äitini tavaroita. Mutta opin vetämään oikeista naruista niin että syy ja rangaistukset vierivät aina veljen niskaan ja pääsin itse kuin koira veräjästä.

Vierailija
57/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien mittaan oppinut että jos haluaa töitä niin ei pidä puhua totta ja olla rehellinen. Valehtelemalla, huijaamalla ja peittämällä pärjää tässä kilpailussa paremmin.

Tuo lienee totta.

Nim. Rehellinen työtön 

Vierailija
58/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni työnantaja valehtelee ja huijaa.

Toisaalta, turvallisuusselvityksessä tausta pysyy täysin moitteettomana siihen asti kun ei hae mihinkään töihin, mutta jos hakee niin yhtäkkiä oma tausta on mukamas täynnä vaikka mitä rötöksiä, keksittyjä luonnollisesti.

Vierailija
59/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu työpaikoista on kovaa. Miten siinä pärjää jos muut valehtelee ja itse on hirveän rehellinen?

Myös vaaitumusluettelot moniin työpaikkoihin ovat aivan älyttömiä. Epärealistisia suorastaan.

Tätähän se loppupelissä on. Toki korkea moraali, ja puhdas omatunto on tavoittelemisen arvoisia hyveitä, mutta ne eivät pidä hengissä. Omaa vatsaa ei ruoki tai iltaisin ämmitä se, kun näet kilpailijan pääsevän töihin vaikka itse tarvisit samaa paikkaa myös. Olkookin, että olet kirjoittanut rehellisesti satoja hakemuksia, joihin suureen osaan ei ole edes vastattu. Työnhaussa ei valitettavasti ole hopeasijaa, joten joskus on vain otettava kaikki keinot käyttöön

Vierailija
60/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee heikommin niin firmat alkaa heittämään porukkaa pihalle koeaikana enemmän, perusteluna se että ei osaakkaan riittävän hyvin/lainkaan tms. Nousukauden aikana moni olisi saanut pitää paikkansa (ainakin taantuman muutosneuvotteluihin asti)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan