Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset valehtelevat yhä enemmän työnhaussa - ja jäävät yhä helpommin valehtelusta kiinni

Vierailija
04.08.2024 |

Valehtelu työ hakemuksissa ja ansioluetteloissa on lisääntynyt ilmiönä Suomen työmarkkinoilla siitä huolimatta että valehtelusta jää yhä useammin ja helpommin kiinni.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/3771b223-7f5f-49a3-b5cc-4bc1baf0941c

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian rehellinen ei kannata olla. Minista jutuista ei jää kiinni. Pääasia että saa työn ja osaa sen tehdä. Pitää tietysti valehdella älykkäästi eikä jostain tyhmistä asioista.

Vierailija
62/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propagandakoneisto se vaan jaksaa mustamaalata työttömiä joka päivä.

Valehtelijoiden klubi ei oikein tykkäää nyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinat suomessa aivan täysi vitsi. Jos et tunne ketään, et pääse mihinkään. Samaa murusista tappelua tämä on ollut 80-luvulta asti, itse luovutin jo vuosia sitten, ainoa vaan että joutuu tanssimaan työkkärin ja kuntoutuksen ym tyhjänpäiväisen sonnan kanssa lopun ikäänsä.

Itse olen luovuttanut myös. En hae enää minnekään paitsi aivan pakosta, mutta senkin mokaan tahalleni tavalla tai toisella niin, että en tule valituksi. 

Vierailija
64/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki valehtelevat ja huijaavat työnhaussa. Suurin osa ei vaan jää kiinni

Vierailija
65/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että valehtelu kannattaisi vain jos on rikollinen ja pestautumassa johonkin rikollisjengiin...

Et oo tainnu paljoo jengejä nähä. Siellä lojalitee925tti ja uskollisuus on kaikki kaikessa. Paljon uskollisempaa ja rehellisempää toimintaa kun normii työelämässä. Muuten vaarana on, että epärehellisyydellä saat vielä kuulan kalloon

Vierailija
66/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän valehtelee ja huijaa työnhaussa niin sitä varmemmin ja todennäköisemmin saa töitä. Sama kaikessa muussakin asuntomarkkinoista deittailuun. Ja jos on kehittynyt ja hioutunut siinä oikein hyväksi, niin siitä ei jää koskaan kiinni. Se on pelin henki ja turha lähteä muuttamaan kun ei hyödytä muuttaa.

Vierailija
67/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelen kuntakokeilulle että hain ja vältyn haastatteluilta: ei tarvitse valehdella haastattelussa kun ei joudu haastatteluun. Niin helppoa se on.

Vierailija
68/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä käydään ja tehdä rahan takia, ei työn takia eikä siksi että osaa tai tekisi ne hyvin. Se riittää että saa rahat, muulla ei ole niinkään väliä.

No sehän se on. Duunari on laiska ja tekee mahdollisimman vähän ja huonosti. Silti palkkaa pitäisi saada aina vain enemmän kun mikään ei riitä.

Ja pomo on laiska ja ahne. Pätee alaisten tekemällä työllä, hyvinä aikoina osingot nousee ja taantuman aikana duunarit jousta516a, aina kortistoon saakka.

Vierailija
69/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän valehtelee ja huijaa työnhaussa niin sitä varmemmin ja todennäköisemmin saa töitä. Sama kaikessa muussakin asuntomarkkinoista deittailuun. Ja jos on kehittynyt ja hioutunut siinä oikein hyväksi, niin siitä ei jää koskaan kiinni. Se on pelin henki ja turha lähteä muuttamaan kun ei hyödytä muuttaa.

Vaan mitä sitten kun kaikki rekrytoidut ovat kusettajia mutta töitä pitäisi tehdä

Vierailija
70/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne työnanatajatkin huijaa jatkuvasti. Itse siivoojana.

Työsopimuksessa lukee tauot yks puoli tuntinen (palkaton) ja kaksi pienempää taukoa. Alueet on niin isoja ja siisteys vaatimukset niin kovat, että hyvä että ehtii tekemään ilman taukojakaan.

Sitten vaan selitellään, että niin ne kaikki muutkin on aikaisemmin pystynyt työnsä hoitamaan ja tauot pitämään. Vaikka juurikin edellinen irtisanoutunut työntekijä valitti, että ei tätä aluetta pysty kukaan tekemään vaaditussa ajassa. 

Siinä nyt oli yks esimerkki. Itsellä 20 vuoitta työkokemusta ja yhdessäkään työpaikassa homma ole ollut rehellisellä pohjalla. Enää en ylläty näistä keplotteluista, kun tietää mikä on homman nimi.

Ei sitä pidä ruveta valehtelemaan tyyliin osaan puhua espanjaa täydellisesti, vaikka ei päivääkään lukenut espannjaa. Mut just jotain imelää p#skaa, että "asiakaskohtaamiset on itselleni aina kunnia asia ja asiakkaan tyytyväisyys on aina tärkeintä". (siis vaikka vihaa ihmisiä ja jotain asiakaspalvelupaskaa.) 

Vierailija
71/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan mitä sitten kun kaikki rekrytoidut ovat kusettajia mutta töitä pitäisi tehdä

Mitä väliä sillä on miten työt on tehty jos saa rahaa ja palkka juoksee?

Vierailija
72/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain miettiä mitä työnantaja haluaisi kuulla ja vastailla sen mukaan. Oli totta tai ei.

Vierailija
73/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran hakenut erikoiskirurgiksi ihan vain kokeeksi. Ja olin lähellä päästä, mutta jäi kiinni siitä että ei ollut lääkärin papereita.

Vierailija
74/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa olet demari.

Vierailija
75/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa olet demari.

Rahan vuoksi niitä töitä tehdään riippumatta puoluekannasta.

Vierailija
76/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa olet demari.

Ei vaan pomo on ahne, epärehellinen mulkku

Vierailija
77/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu työpaikoista on kovaa. Miten siinä pärjää jos muut valehtelee ja itse on hirveän rehellinen?

Myös vaaitumusluettelot moniin työpaikkoihin ovat aivan älyttömiä. Epärealistisia suorastaan.

Pojan kanssa juttelimme työnantajien vaatimuksista. Hän on lukenut tietojenkäsittelytiedettä yliopistolla ja on myös sähköpuolen DI. Hän katseli työpaikkoja, jos löytyisi jotain mielenkiintoisempaa kuin nykyinen. Itse en ymmärrä hänen työstään, enkä siihen kuuluvista vaatimuksista mitään. Hän kuitenkin kuvaili yhtä työpaikkailmoitusta siten, että ohjelma (en tiedä onko oikea sana), jota työssä käytettäisiin, on hiukan Power Pointia vaikeampi. Silti hakijalta vaadittiin viiden vuoden työkokemus ja yliopistotutkinto. Hänestä vaatimus oli täysin järjetön siihen nähden, että työ ei todellisuudessa olisi lainkaan niin vaativaa. Jäin miettimään, että liian ko

Monille työnantajille ilmoitus avoimesta paikasta on lähinnä mainos (kilpailijoilleko?) jossa kerrotaan mitä yrityksessä tehdään. Työtehtävä mihin tekijää haetaan voi olla vain yksi osanen siitä mitä ilmoituksessa kerrotaan.

Toisaalta halutaan pitkällä vaatimuslistalla karsia tietyn tyyppiset hakijat ja samalla ehkä haetaan ihmistä joka voisi tehdä yrityksessä tarpeen vaatiessa myös muita tehtäviä (käytännössä kahta positiota). Sellainen työntekijä olisi helppo myös ylentää.

Tuskin yksikään talossa osaa kaikkea mitä listataan mutta olisihan se unelmatilanne kun kenet tahansa voisi laittaa mihin tahansa työpisteeseen tai -tehtävään. Valtava rahallinen ja ajallinen säästö yrittäjälle.

Vierailija
78/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa työn nyt oppii viikossa parissa

Vierailija
79/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV=civistynyt valehtelu

Vierailija
80/84 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin CV-kurssilla, jossa valitettiin, että suomalaiset ovat liian vaatimattomia ja vähättelevät taitojaan. Neuvottiin, että jos vähän osaa jotain, niin kannattaa aina ennemmin liioitella taitoja ylöspäin ja miten joitakin taitoja voi opetella sitten jos työpaikka irtoaa.

Ihan suomalainen vetäjä ja työkkärin kautta. 

Kyllä osallistujat kuuntelivat ihmeissään, että tähänkö on tultu. 

Mulle opetettin näin amiksessa vuonna 2007-2008

Meille sanottiin että jos työhistoriassa on aukkoja niin ne kannattaa täyttää ja pyöristä työsuhteita ilmoittamalla vain ne vuodet jolloin on ollut töissä, mutta ei kuukausia ja päiviä jolloin työt ovat alkaneet ja päättyneet.

Minä olen täyttänyt aukkoja myös harrasteprojekteilla esim. osallistun joka vuosi taidevaihtoihin, joissa minä teen jonkun taiteellisen lahjan yllätyksenä henkilölle X ja henkilö Y tekee lahjan minulle. Paljon on myös yhteisiä taideprojekteja, joissa tehdään vaikka ilmaiseksi ladattava PDF-taidekirja tai runokokoelma. Olen ollut näissä osallisena ja järjestäjänä.

Käytännössä tosi, tosi simppeliä, vähän kuin postikortteja lähettelisi, mutta kuulostaa CV:ssä kivalle tyyliin kansainväliset taideprojektit, kansainvälinen tapahtumajärjestäminen, 100 hengen taidetapahtuman organisointi ja järjestäminen ymv.

Jos kirjoittaa vapaa-ajalla, senkin voi lisätä CV:een, että e-kirja, novellikokoelma jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän