Miksi ihmiset hankkivat lapsia?
En ole koskaan ymmärtänyt tarvetta hankkia lapsia; kiinnostaa aina kuulla, miksi ihmiset sitä tarvetta kokevat. Tuntuisi itselle omituiselta ajatukselta pakottaa joku tähän maailmaan vain omaksi ilokseni. (En silti väitä että lasten haluaminen olisi mitenkään väärin :D) Tuntuu myös, että vanhemmat usein puheissaan korostavat sitä, miten vaikeaa, väsyttävää ja kiireistä arki lapsen kanssa on. Harvemmin kuulee mitään positiivista, vaan tuntuu olevan normi että lapsista lähinnä valitetaan, eikä puhuta niistä hyvistä puolista. Lapset ovat lähtökohtaisesti söpöjä, mutta silti todella vaikea ymmärtää! Valaiskaa minua! :)
Kommentit (266)
En halunnut lapsia koska se olisi voinut olla kehitysvammainen. Sellaista en missään tapauksessa halunnut riesakseni.
Oletko pettynyt itseesi ? Lapsia ei hankita kaupan hyllyltä, lapsia saadaan eli ihmisiä.
Se on vaan evoluutiota. Ne jotka ovat parhaiten sopeutuneita ympäristöön selviytyvät ja lisääntyvät, ja ne jotka ovat huonoiten sopeutuneita, luonto ja evoluutio hävittää heidän DNA:n ja suvun, koska he eivät lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan evoluutiota. Ne jotka ovat parhaiten sopeutuneita ympäristöön selviytyvät ja lisääntyvät, ja ne jotka ovat huonoiten sopeutuneita, luonto ja evoluutio hävittää heidän DNA:n ja suvun, koska he eivät lisäänny.
Höpöhöpö, vapaaehtoisesti lapsettomat ovat keskivertoa älykkäämpiä ja osaavat ajatella alapään sijaan yläpäällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei valitettavasti löydä elämäntarkoitusta itsestään, niin se pitää hakea lisääntymisestä.
Veikkaanpa vaan että ne "itsestä" löydetyt elämäntarkoitukset tulee ihan yhtä itsekkäistä lähteistä kuin lapsia hankkivien ihmisten elämäntarkoitukset. Vasta sitten kun olet munkkiluostarissa meditoimassa ilman mukavuuksia vuosien ajan, voit sanoa löytäneesi elämäntarkoitukset itsestäsi etkä niillä asioilla jotka tuottavat sinulle merkityksellisyyttä. Aivan täyttä bullshittiä että pelkkä itsesi olisi tämä lähde :)
Et ole ilmeisesti itse kokenut omaa elämääsi itsessään merkitykselliseksi. Eli et tiedä, olet kokematon. Ymmärrän, ei sitä voikaan ilman omaa kokemusta ymmärtää.
En olekaan. Asiat jotka nuorempana koin merkityksellisiksi ovat haalistuneet kokoajan. Kaipaan rutiininomaista perhe-elämää. Tämä vain tuntuu olevan täällä nyt väärä mielipide :D miksi ei voi hyväksyä että toiset halua lapsia ja thats it
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että tyhmät ihmiset useimmiten lisääntyy, jotkut ihan fiksutkin onneksi. Mutta typerykset eniten. Se on harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että tyhmät ihmiset useimmiten lisääntyy, jotkut ihan fiksutkin onneksi. Mutta typerykset eniten. Se on harmillista.
Tässä taitaa olla sinun vanhemmistasi kyse ainakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei valitettavasti löydä elämäntarkoitusta itsestään, niin se pitää hakea lisääntymisestä.
Veikkaanpa vaan että ne "itsestä" löydetyt elämäntarkoitukset tulee ihan yhtä itsekkäistä lähteistä kuin lapsia hankkivien ihmisten elämäntarkoitukset. Vasta sitten kun olet munkkiluostarissa meditoimassa ilman mukavuuksia vuosien ajan, voit sanoa löytäneesi elämäntarkoitukset itsestäsi etkä niillä asioilla jotka tuottavat sinulle merkityksellisyyttä. Aivan täyttä bullshittiä että pelkkä itsesi olisi tämä lähde :)
Et ole ilmeisesti itse kokenut omaa elämääsi itsessään merkitykselliseksi. Eli et tiedä, olet kokematon. Ymmärrän, ei sitä voikaan ilman omaa kokemusta ymmärtää.
En olekaan. Asiat jotka nuorempana koin m
Ei kai siinä mitään väärää ole, mutta miksi? Mitä sä siitä saat, muuta kuin "merkitystä" elämään joka muuten on tyhjää? Mitä hyötyä siitä on lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, vapaaehtoisesti lapsettomat ovat keskivertoa älykkäämpiä ja osaavat ajatella alapään sijaan yläpäällään.
No tuohan vain todistaa sen mitä sanoin. Evoluutiohan ei välttämättä välitä siitä kuinka älykäs joku on, vaan se voi myös suosia vähemmän älykkäitä, jos ne lisääntyvät enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei vielä ole lapsia, mutta olen kokenut lapsien tekemisen normaalina elämään kuuluvana asiana. Parikymppisenä en ollut vielä varma asiasta, mutta nyt kolmekymppisenä kun näkee vauvoja niin ikään kuin ikävöi omaansa melkein kyynel silmässä, vaikka se ei ole vielä olemassakaan. En kyllä aio jättää maailman luonnollisinta asiaa kokematta sen takia, että maailma on pullollaan näitä ihmettelijöitä, joiden mielestä oma päätös on se oikea, ja normaali biologinen vaisto on se väärä tapa, jota ihmetellään ja haukutaan joka nurkalla.
Mietippä vielä toisen kerran, kun olet noin naiivi.
vain vähä älyset ja oleilu luvan toivossa olijjat panevat paljaalla. vähä älyset ovat heti haarat leveillään. forssassa arpovat isiä kukahan se olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mutta juuri ne fiksuimmat yleensä miettii lisääntymistä kauemmin. Evoluutio ei siis suosi fiksuja vaan vähän tyhmempiä jotka hankkii lapsen tuosta vaan. :P Nähty lähipiirissä että kaikki pähteitä käyttävät ja alkoholisoituneet hankkivat lapsia melkeinpä heti.
Vierailija kirjoitti:
Biologiaa, lisääntymisen tarve, vaistot. Itselleni ainakin tuli älytön tarve saada raskautua, näin tuolloin joka puolella ihania vauvoja ja kaipasin niin omaa. <3
Minulla ei ole ikinä ollut mitään tuollaista tarvetta, ei niin pienintäkään vauvakuumetta.
N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohan vain todistaa sen mitä sanoin. Evoluutiohan ei välttämättä välitä siitä kuinka älykäs joku on, vaan se voi myös suosia vähemmän älykkäitä, jos ne lisääntyvät enemmän.
Totta, siksi ihmiset alati tyhmenevät, kun suurin osa lisääntyvistä ei osaa ajatella kriittisesti. Evoluutio suosii mielikuvituksettomia js yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan. Asiat jotka nuorempana koin m
Niin, miksi sinun on sitä vaikea hyväksyä? Rutiininomaista perhe-elämää voi muuten viettää myös ilman lapsia.
No mulla oli ihan selvä tarve elää elämä niin että näkee siitä kaikki puolet. Eli yksineläjänä olen elänyt, opiskellut ja tehnyt uraa, samoin parina ilman lapsia, sitten lasten kanssa. Koin että jää elämästä yksi iso osa näkemättä jos vaan jatkan niinkuin nuorena. On vain yksi elämä niin why not go all the way.
Ja aivan mieletön kokemushan se on ollut. Olen oppinut paljon rakkaudesta ja nähnyt lasteni kasvavan. Olen nyt parempi ihminen. Ilman lapsiakin olisi ollut ihan ok elämä mutta tämä oli ihan next level-kokemus jota en pois antaisi. Päänräjäyttävää.
Rakkauden kokemus on ehkä se joka mullistui eniten. Tuntuu että rakkauden koko olemuksen ymmärrän vasta nyt. Se on kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän sitten niin monet vanhemmiksi sopimattomat lisääntyvät? Suorastaan patologiset tapaukset, eivät ole lainkaan sopeutuneet.
Ajattelen tätä itse niin, että miksi pitäis olla syitä haluta lapsia. Ei mullakaan oo oikeastaan syitä sille, etten halua. Mulle riittää hyvin vastaukseksi kumpaankin valintaan, että eipä siihen oikeastaan mitään syytä ole, tuntuu vain oikealta itselle. Samalla uskon, että on ihan hyvä asia, että nyt lapsia tekevät ne, jotka lapsia haluavat. Uskon jonkun edellä kirjoittaneen tavoin, että tämä asia saattaisi olla geeneissä, ja nyt minunlaisten geenit jäävät pois ja ehkä lapsia taas tulevaisuudessa halutaan taas saada enemmän. Olen onnellinen muiden lapsiperheonnesta, ja ystävien lapsia on ihanaa nähdä.
Vauvoja hankitaan koska naisilla on biologiassaan vauvakuume. Moni nainen myös ajattelee, harhaisesti, että vauva lukitsisi miehen suhteeseen.
Heh joo, hyviä kommentteja ja keskustelua on tullut, mutta tosiaan ei niitä lasten hankkimisen syitä ole kauheasti tullut, vaikka niitä mä tässä ihan vilpittömästi hain :D
-ap