Miksi ihmiset hankkivat lapsia?
En ole koskaan ymmärtänyt tarvetta hankkia lapsia; kiinnostaa aina kuulla, miksi ihmiset sitä tarvetta kokevat. Tuntuisi itselle omituiselta ajatukselta pakottaa joku tähän maailmaan vain omaksi ilokseni. (En silti väitä että lasten haluaminen olisi mitenkään väärin :D) Tuntuu myös, että vanhemmat usein puheissaan korostavat sitä, miten vaikeaa, väsyttävää ja kiireistä arki lapsen kanssa on. Harvemmin kuulee mitään positiivista, vaan tuntuu olevan normi että lapsista lähinnä valitetaan, eikä puhuta niistä hyvistä puolista. Lapset ovat lähtökohtaisesti söpöjä, mutta silti todella vaikea ymmärtää! Valaiskaa minua! :)
Kommentit (266)
Ap:n vanhemmat olis voinu kans harkita tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien näkemykset ei kiinnosta, älkää niihin takertuko, vaan kertokaa miksi puskette ulos muksuja :D
-ap
Miksi ne eivät kiinnosta sinua, vanhempiesi näkemysten tulosta, ja miksi niihin ei saa takertua? Kadutko että olet syntynyt? Juuri heidän lapsekseen? Olisiko sinun parempi olla jos sinula ei olisi? Miksi SINÄ et halua omia lapsia?
Mulla ei vielä ole lapsia, mutta olen kokenut lapsien tekemisen normaalina elämään kuuluvana asiana. Parikymppisenä en ollut vielä varma asiasta, mutta nyt kolmekymppisenä kun näkee vauvoja niin ikään kuin ikävöi omaansa melkein kyynel silmässä, vaikka se ei ole vielä olemassakaan. En kyllä aio jättää maailman luonnollisinta asiaa kokematta sen takia, että maailma on pullollaan näitä ihmettelijöitä, joiden mielestä oma päätös on se oikea, ja normaali biologinen vaisto on se väärä tapa, jota ihmetellään ja haukutaan joka nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko lisääntyjät ikinä miettiny et ei kaikki haluu elää, kuka tänne muka haluis vapaaehtosesti
Olemme. Minun lapseni on tehnyt itsemurhan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaatte tähän näin aggressiivisesti? Eihän sulla ole lapsia? Ihan asiallisesti tehty aloitus. Minä vastasinkin jo omalta osaltani.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olisin mieluiten jäänyt syntymättä :) en tiedä miksi täysin asiallinen kysymys näin pahasti joitain provosoi, mutta kovasti jaksuhaleja sinulle murunen <3
-ap
Johtuu lisääntymisvietistä. Joillakin ihmisillä voi olla jotain geneettisiä tai muita vikoja tai sairauksia, jonka vuoksi heillä ei ole lisääntymisviettiä, joten he eivät siksi koe tarvetta tehdä lapsia. Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin, koska niillä on monesti olla ratkaisu.
Ne joilla ei ole halua lisääntyä jättävät sen nykyaikana tekemättä. Aikaisemminhan ei kyselty haluaako joku lisääntyä, vaan se oli pakko kun suku määräsi avioon eikä ehkäisyä ollut.
Halu saada lapsia luultavasti on periytyvä ominaisuus ja ihmisistä tulee ajan kanssa lisääntymishaluisempia.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu lisääntymisvietistä. Joillakin ihmisillä voi olla jotain geneettisiä tai muita vikoja tai sairauksia, jonka vuoksi heillä ei ole lisääntymisviettiä, joten he eivät siksi koe tarvetta tehdä lapsia. Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin, koska niillä on monesti olla ratkaisu.
lekuri auta mä haluun et mun paikat repee ja vaihtaa paskavaippoja ja olla nukkumatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaatte tähän näin aggressiivisesti? Eihän sulla ole lapsia? Ihan asiallisesti tehty aloitus. Minä vastasinkin jo omalta osaltani.
Ei rölliääliölle jaksa vastata muuten
Vierailija kirjoitti:
Kohdun himo. Normaalia biologiaa.
Yleisesti ottaen puhtaan biologisesti ei ole kuin parittelun himo. Ennen ehkäisyn keksimistä se seksi sitten on toki usein johtanut raskauteen, joten on riittänyt, että ihmiset ja muut eläimet haluaa paritella, useimmat vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa.
Tiettävästi mitkään muut eläimet kuin ihminen ei osaa ajatella, että haluanpa nyt pentuja, täytyy siis etsiä uros ja paritella. Niillä vaan tekee mieli paritella hormonaalisista syistä, monella lajilla erityisenä kiima-aikana.
Ihmisen vauvakuume ei ole tällä lailla puhtaan viettipohjaista, vaan se liittyy ihmiselle ominaiseen kognitioon, ja siihen vaikuttaa esim. omat ja yhteiskunnan arvot, mieltymykset jne. On ihan luonnollista, että kun ihminen on katkaissut yhteyden seksin ja lisääntymisen väliltä, osa valitsee olla lisääntymättä. Niin olen itsekin tehnyt, monestakin syystä: mukavuudenhalu, ylikansoitus, tämän elämän aina kärsimystä sisältävä luonne, vapaudenkaipuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä en kans tajua että miksi niistä lapsista sitten pitää valittaa. Kuitenkin vapaaehtoinen valinta.
Valinta ja valinta. Jos haluat kutsua alitajuista / biologista / tms. prosessia tietoiseksi valinnaksi niin antaa mennä. Harvoin ihminen on oikeasti tietoinen valinnoistaan ja niiden seurauksista.
Luulenpa, että iso osa vanhemmista katuu valintaansa tehdä lapsi kun jälkikäteen tajuaa että omat odotukset olivat täysin utopistisia ja epärealistisia. Mutta pakko elää tuon valinnan kanssa, koska ei oikein ole moraalisia vaihtoehtoja tarjolla.
Itse olisin jättänyt lisääntymättä jos olisin tajunnut millaista sontaa lapsen kanssa eläminen on omalla kohdallani, jatkuvaa tuulimyllyjä vastaan taistelemista jne. Jollekin paremmalla karmalla varustetulle ihmiselle vanhemmuus voikin olla kiva juttu, kateeksi käy heitä mutta minkäs teet kun on paskat kortit jaettu itselle.
En tiedä. Itse en keksi yhtäkään hyvää syytä harrastaa seksiä miehen kanssa (en voi sietää miehiä), raskautua (vaikeuttaa arkea, riskit, pitäisi syödä ns kahden edestä 🤮) ja hankkia lapsia (en pidä niistä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä aloituksessa ollut mitään trollia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä aloituksessa ollut mitään trollia.
Kaikki typerät miksi miten kuinka mitä kyselyaloitukset on trollia
lapset ja jälkikasvu ovat elämän keskeisin ja merkittävin asia. Se on elämän jatkuvuutta ja tulevaisuutta ja omat lapset muodostavat myös elämän tärkeimmän ihmissuhteen.
Se että monet eivät tätä hahmota, niin kuvaa että ihmiset ovat todella vieraantuneita todellisuudesta nykyaikana ja omaavat erittäin kieroutuneen arvomaailman.
On varmaan väsyttävää pienten lasten vanhemmilla, kaikki se työ ja vastuu. Mutta kokonaisuutena se on kuitenkin lyhyehkö ajanjakso aikuisen ihmisen elämässä.
Ihmisten tyytyväisyyttä elämään on tutkittu, vai oliko joku kysely ja lapsettomat, nuorehkot ihmiset olivat pikkulasten vanhempiin verrattuna tyytyväisempiä.
Mutta asetelma muuttui vanhempien ihmisten kohdalla: heissä lapsia saaneet olivat tyytyväisempiä kuin lapsettomat. Olisiko jo lapsenlapsilla vaikutusta? Linkkiä ei valitettavasti ole tuohon muutama vuosi sitten julkaistuun tutkimukseen/kyselyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee oma vapaus ja 18-20v elämästä menee kersoja kaitsiessa.
Olethan sinäkin vienyt olemassaolollasi vapauden vanhemmiltasi ja pilannut heidän elämänsä. Mietipä sitä.
No, se on niiden vanhempien vika. Mitä helvettiä säkin uliset?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien näkemykset ei kiinnosta, älkää niihin takertuko, vaan kertokaa miksi puskette ulos muksuja :D
-ap
Miksi ne eivät kiinnosta sinua, vanhempiesi näkemysten tulosta, ja miksi niihin ei saa takertua? Kadutko että olet syntynyt? Juuri heidän lapsekseen? Olisiko sinun parempi olla jos sinula ei olisi? Miksi SINÄ et halua omia lapsia?
En ole ap, mutta olen kysellyt tätä joskus vanhemmiltani. He ihmettelivät koko kysymystä, totesivat vaan että niitä kuului tehdä. Että kaikki lukuun ottamatta jotain omituisia vanhojapiikoja ja -poikia meni naimisiin ja sitten alkoi tulla lapsia. Se oli siis niin vahva sosiaalinen normi, että sitä ei edes kyseenalaistettu. Ihmiset ikään kuin katsoi, että ihmisen elämän kuuluu mennä noin. E-pillerikin oli ihan uusi asia heidän nuoruudessaan, ja sellaiseen luontoon kajoamiseen suhtautui moni epäileväisesti.
Ja joo, olen usein toivonut ettei minua olisi. Ensimmäisen kerran se ajatus vaivasi 4-vuotiaana. Silloin oli suvussa ja lähipiirissä sairautta ja kuolemaa, ja mietin sitä, miten epätyydyttävää tämä elämä on. Jo kuolevaisuus itsessään teki minusta elämisestä ei-elämisen arvoista: koin eläväni ikään kuin liukuhihnalla, joka koko ajan kulkee kohti murskainta, paitsi että en voi edes tietää koska se murskain omalla kohdallani tulee. Ja siinä matkalla on kaikenlaista epämiellyttävää: tylsyyttä, kipuja, kiusaamista, sitä ettei saa mitä haluaa, rajoituksia - minä tiesin jo pienenä, etten olisi halunnut ihmiseksi syntyä.
Paneminen on mukavaa, synnyttäminen tuskin. Onneksi ehkäisy ja abortti on keksitty!
T.nainen 40