Kukkakaali euron/kilo
Tein jauheliha-kukkakaalipaistosta, eikä maksanut paljon.
En repinyt kaupassa lehtiä irti, vaan käytin nekin ruokaan.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin 6 kukkakaalia, enempää ei vedä jääkaappi pakastin eikä pikkelöinti 😁 Tänään kukkakaaliwingsejä airfryerissä, nam!!
osan pilkoin pakastimeen, osasta tein pikkelikukkista, osan syön raakana, sosekeittona, wokissa, höyrttettynä, muusina, ihan missä ja miten vain! Sama muuten kesäkurpitsan kanssa. Harmi kun on niin pieni pakastin ettei saa enempää pakastettua.
Täytät pakastimen kukkakaalia vaikka esim marjoissa on sata kertaa enemmän hyödyllisiä ainesosia!
Älä jaksa. Ei sun kanssa nyt viitsi vääntää.
Varmaan pakastat myös perunamuusia😆
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas mulle miksi te akat alatte syödä sosekeittoja jo varhain keski-iässä vaikka siellä vanhustenkodissa ette juuri muuta saa!
Kertokaas mulle miksi te ukot lihotatte itsenne lenkkimakkaralla, pizzalla, ranskalaisilla ja lihapiirakoilla?
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsakin on saman hintainen.
Sitä nyt ei syö kukaan.
"Voi tyttö kulta, tutustupa Italian eri osien keittiöihin."
Arvelinkin, että tää ehkä perustui johonkin väärinkäsitykseen liittyen Etelä- ja Pohjois-Italiaan, joistain jälkimmäinen on maidontuotantoaluetta.
Pitäisiköhän sinun tutustua myös muiden oliiviöljymaiden ruokakulttuureihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa sitten joku hyvä kukkakaaliresepti, jolla siitä saa maukasta. Jotain olen yrittänyt siitä tehdä, mutta eipä se siltikään maistu juuri miltääm. Vai toimiiko tässäkin voita, kermaa ja suolaa -taktiikka?
Jos pidät intialaisesta ruoasta niin käypä katsomassa osoitteessa Vegrecipesofindia.com.
Jos pitää hyvästä intialaisesta ruoasta ei todellakaan rajoita sitä mihinkään veg-aikuiseen woketukseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi todellakin vielä parsakaalia kukkakaalin sijaan, se on moninkertaisesti terveellisempi vihannes.
Parsakaalta, kukkakaalta, porkkanaa, ruusukaanta ja tomaattia, koskenlaskijaa ja kermaa pinnalle juustoraaste, siinä on terveellinen gratiini, lisukkeeksi vaikka pihviä tai lihapullia
Vierailija kirjoitti:
Arvelinkin, että tää ehkä perustui johonkin väärinkäsitykseen liittyen Etelä- ja Pohjois-Italiaan, joistain jälkimmäinen on maidontuotantoaluetta.
Italian oliiviöljyt on kaikkialla maailmassa tunnustettu korkeatasoisimmiksi ja joistakin vanhojen puiden öljyistä maksetaan huimaavia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas mulle miksi te akat alatte syödä sosekeittoja jo varhain keski-iässä vaikka siellä vanhustenkodissa ette juuri muuta saa!
Kertokaas mulle miksi te ukot lihotatte itsenne lenkkimakkaralla, pizzalla, ranskalaisilla ja lihapiirakoilla?
En tiedä sillä ruokani koostuu kalasta, vihreistä vihanneksista, oliiviöljystä ja herkullisista jälkiruoista.
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaalin hajun saa kuulemma pois, jos lisää keittämisveteen soodaa. Onko joku kokeillut?
Sen saa pois ihan laittamalla juomalasiin väkiviinietikkaa tiskipöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian oliiviöljyt on kaikkialla maailmassa tunnustettu korkeatasoisimmiksi ja joistakin vanhojen puiden öljyistä maksetaan huimaavia summia.
Joten? Kreikka ja Espanja on täysin yhtälailla perinteisiä oliiviöljymaita, joiden ruokakulttuurissa oliiviöljy on keskeinen ainesosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotteet joita näen sinkkunaisten ostoskärryissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan suurempi osa naisista on lihavia kuin miehistä. Etenkin kun lihakset lasketaan ylipainoon.
Bolognalsisessa ragussakin on btw sekä oliiviöljyä että maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten? Kreikka ja Espanja on täysin yhtälailla perinteisiä oliiviöljymaita, joiden ruokakulttuurissa oliiviöljy on keskeinen ainesosa.
Kun luulet tietäväsi kaiken kaikesta, et tiedä sitä vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Raguun laitetaan vain voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsakin on saman hintainen.
Olen tehnyt kesäkurpitsasta ruokia nykyään. Netistä löytyy tosi hyviä ohjeita. Kasvatan kesäkurpitsat itse ja tulee niin hyvä sato, että annan niitä myös tutuille.
Kreikkalainen moussaka ja italialainen melazane, nam nam!
Paitsi että moussaka ja melanzane tehdään munakoisosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaali on ihanaa! Ja ne lehdet on suorastaan herkullisimpia!
Moni ei tajua, että lehdet ovat syötävää ruokaa. Sama juttu kuin osa heittää purjon vihreät osat kompostiin. Minä pesen ja paloittelen ne. Laitan ne isoon pakasterasiaan, josta otan sitten kun teen esimerkiksi keittoa. Kukkakaalista saa herkullista kukkakaalicurrya. Toki sosekeitto ja toki valkokastikkeella ja juustolla kuorrutettu kukkakaali on herkullinen retroruoka perunoiden ja jonkin proteiininlähteen kanssa.
Yksi entinen työkaveri neuvoi helpon kukkakaaligratiinin. Kukkakaali palasina uunivuokaan ja päälle kattilassa tehtyä pussista saatavaa sveitsiläistä juustokeittoa, vielä juustoraastetta päälle. Niin ja tietty uuniin. Hassu resepti, mutta ihan hyvä, jos laiskottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Raguun laitetaan vain voita.
Silver Spoonissa (italialainen keittiöraamattu) sen reseptissä kyllä on oliiviöljyä. Mutta tää menee nyt liikaa ohi kukkakaaliaiheesta
Hyvä ev oliiviöljy on ihanaa, sitä voisi juoda suoraan pullosta. En juo, ettei pääse bakteereja pulloon, kaadan lusikkaan, lautaselle tms.
Kiitos tästä ketjusta, lähden kohta vihannesostoksille.