Suomen Yrittäjät: Konkurssiaalto uhkaa yrityksiä vaativat hallitukselta ripeitä toimia
Suomen Yrittäjät varoittaa, että monen yrityksen taloudellinen tilanne on kriittinen ja konkurssiaalto saattaa iskeä lähikuukausien aikana. Järjestön mukaan tämä aalto voi jatkua jopa kaksi vuotta, ellei hallitus ryhdy välittömiin toimenpiteisiin.
"Yritykset ovat nyt ennennäkemättömän paineen alla. Talouden epävarmuus ja korkeat palkkakustannukset ovat ajaneet monet yritykset lähelle konkurssia," sanoo Suomen Yrittäjien puheenjohtaja.
"Tarvitsemme pikaisia uudistuksia työmarkkinoille ja palkkamallin viemistä lakiin, jotta voimme turvata yritysten toimintaedellytykset."
Suomen Yrittäjät vaatii hallitusta tekemään kaikkensa, jotta palkat eivät nousisi enempää. Järjestön mukaan nykyinen palkkataso on jo liian korkea, ja se heikentää suomalaisten yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla.
"Ongelma on valuutassamme ja sen vaikutuksessa kilpailukykyyn. Palkkoja on rajattava, koska emme kestä edes nykyisiä palkkakustannuksia," puheenjohtaja jatkaa.
"Ilman näitä toimia, monet yritykset joutuvat sulkemaan ovensa pysyvästi."
Lisäksi Suomen Yrittäjät kommentoi tulevia työehtosopimusneuvotteluja (TES) ja varoittaa, että palkankorotuspyynnöt voivat johtaa välittömiin yt-neuvotteluihin, mikäli ne saadaan läpi lakkojen avulla.
"Yritykset elävät todella vaikeita aikoja, kun ihmiset ovat lopettaneet tai vähentäneet kulutusta," puheenjohtaja toteaa.
Hallitus on luvannut tarkastella tilannetta ja harkita tarvittavia toimenpiteitä.
"Olemme tietoisia yritysten kohtaamista haasteista ja teemme parhaamme tukeaksemme heitä tässä vaikeassa tilanteessa," kommentoi työministeri.
Tilanne on herättänyt laajaa keskustelua ja huolta yritysmaailmassa. Monet yrittäjät toivovat, että hallitus toimii nopeasti ja päättäväisesti, jotta konkurssiaalto voidaan estää ja yritykset voivat jatkaa toimintaansa.
Kommentit (452)
Nyt kun olen hyvän aikaa ollut käymättä ulkona, parturissa, kahviloissa, salilla, uimahallissa tai ylipäätään oikein missään, niin tähän tottuu. En osaa kaivata pahvikahvia, tai yhtä siideriä. Aikaakin jää, jonka voi käyttää leipomiseen ja kokkailuun. Siinä jää samalla keksit, karkit ja valmisateriatkin kauppaan. Elämänlaatu paranee.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi yrittäjiä (mikä on mahdollista tulevaisuudessa) kansa huutaisi kurkkusuorana leipää suuhun.
On kuluttajallakin vastuu. Väitetään että ei ole rahaa. Aika monella tuntuu olevan kun kodin on täynnä kiinanromua ja halparihkamaa. Ja lisää tilataan kaksinkäsin joka viikko. Suomalainen laatutuote, toki kalliimpi, ei kelpaa.
Älkää valehdelko, ettei raha riitä. Te ette vain hallitse sen käyttöä. Temusta tilaava saatava vastuuseen myös!
Lähes kaikki Kiinasta tilatut halpistuotteet ovat vaarallisia - TUKES varoittaa erityisesti lastentarvikkeista
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201809102201189200
Kun kansa ei voi luottaa talouteen eikä tulevaisuuteen, rahat pistetään säästöön. Orpo valitsi tuhota keskituloisten perusturvan ja niin yritykset kaatuu.
Kiitos orpo.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi yrittäjiä (mikä on mahdollista tulevaisuudessa) kansa huutaisi kurkkusuorana leipää suuhun.
On kuluttajallakin vastuu. Väitetään että ei ole rahaa. Aika monella tuntuu olevan kun kodin on täynnä kiinanromua ja halparihkamaa. Ja lisää tilataan kaksinkäsin joka viikko. Suomalainen laatutuote, toki kalliimpi, ei kelpaa.
Älkää valehdelko, ettei raha riitä. Te ette vain hallitse sen käyttöä. Temusta tilaava saatava vastuuseen myös!
Lähes kaikki Kiinasta tilatut halpistuotteet ovat vaarallisia - TUKES varoittaa erityisesti lastentarvikkeista
Kommunistinen diktatorinen Kiina ei pelaa samoilla säännöillä. On oikein asettaa tuntuvat tullit heidän dumppaustavaroille.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässäkin ole käytetty aika paljon värikynää. Suomen Yrittäjät on yrittäjien edunvalvontajärjestö ja tottakai heidän tehtävänään on ajaa yrittäjien etua.
Tietenkin. Mutta onko yrittäjien edun ajamista se, ettei yrittäjän asiakkaalla ole enää halua ja/tai varaa olla yrittäjän asiakas? Suomen sisämarkkinat laskivat aikoinaan sen varaan, että meillä on suuri keskiluokka, joka rakentaa koko elämänsä Suomeen. Asuu Suomessa, ostaa Suomesta ja käyttää palveluita Suomessa. Kun tämän porukan määrä pienenee, se väkisinkin vaikuttaa sisämarkkinoihin. 100 asiakasta päivässä on yrittäjälle parempi kuin 10 asiakasta ja jos asiakaskadon takia yrittäjä kymmenkertaistaa hinnat, lähtee ne loputkin 10 asiakasta.
Keskituloisilla ei ole enää perusturvaa, kun ansiosidonnainen on vain 8 viikkoa edes siedettävä. Työelämä on kaaoksessa, konkurssit ja massatyöttömyys koskee kaikkia.
Asuntoja ei voi ostaa. Kuluttaa ei enää voi.
Tällä työttömät ja joutoväki haukkuu yrittäjiä, mutta tilaa roskaa suoraan kiinasta.
Siitä vaan yrittämään samoilla ehdoilla. Ottatteko Kiinan ehdot vai Suomen?
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömät ja joutoväki haukkuu yrittäjiä, mutta tilaa roskaa suoraan kiinasta.
Orpo tämän talouden tuhosi. Nyt kenenkään ei kannata perustaa yritystä. Entisetkin kaatuu, kun kansa ei voi kuluttaa mihinkään. Orpo vei luottamuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo tämän talouden tuhosi. Nyt kenenkään ei kannata perustaa yritystä. Entisetkin kaatuu, kun kansa ei voi kuluttaa mihinkään. Orpo vei luottamuksen.
Kokoomuksen kyky.
Luulisi ettei kukaan yrittäjistä heitä äänestä. Tuhoavat talouden ja yritykset.
Palkkatasoa liian korkea, mutta töihin ei pääse kun ketään ei ole varaa palkata?
Eiköhän nyt sitten tällä perusteella hallitukselta irtoa yrittäjille taas muutama miljardi.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatasoa liian korkea, mutta töihin ei pääse kun ketään ei ole varaa palkata?
Olemme lihavia, yltäkylläisiä, saamattomia. Itsetyytyväisiä. Luulemme ettö olemme ansainneet paremman elintason kuin kiinalainen työläinen.
Toisaalta ihan sama mitä luulemme, meille tulee ajanoloon sama elintaso kuin kiinalaiselle työntekijälle.
Tykkäsitte tai ette, se tulee!
Tilatkaa vain Temusta. Elintasojen synkronointi vain vaihdittuu.
Olemme viimeinen sukupolvi joka nautti korkeista palkoista, hyvästä elintasosta ja sosiaaliturvasta.
Eri kyliä ja kaupunkeja kierrellessä on jo havaittu miten autiota siellä keskustoissa on. Tyhjiä liiketiloja, tyhjiä teollisia rakennuksia, kuolevia kyliä...
Palkkoja pitäis alentaa, jotta kulutus lähtisi nousuun ?? Samanlaista logiikkaa kuin kyykkypuolue Kokoomuksella. Vai nostetaanko yritysten sosiaalitukia, kun työministeri on luvannut ryhtyä "toimeen". Riittäisikö satosen laina pahimman yli ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen kyky.
Luulisi ettei kukaan yrittäjistä heitä äänestä. Tuhoavat talouden ja yritykset.
Etkö ymmärrä, että juuri sinunkaltaisten asennw tuhoaa maan? Sinä olet ongelma, ei hallitukset!
Olen kierrellyt isompia kaupunkeja, isoja liikekeskuksia ja huomannut asiakasvirran vähentyneen. Tämä myös suoraan yrittäjiltä kuultuna.
Power lopetti Turussa ja Ideaparkissa. Vähentävät myös toimintaansa muualla.
Mm. Verkkokauppa.com ja Lindex antoi tulosvaroituksen. Elämme jänniä aikoja.
Nro 345: "Keskituloisilla ei ole enää perusturvaa, kun ansiosidonnainen on vain 8 viikkoa edes siedettävä. Työelämä on kaaoksessa, konkurssit ja massatyöttömyys koskee kaikkia.
Asuntoja ei voi ostaa. Kuluttaa ei enää voi."
Juuri näin. Sisämarkkinat toimivat silloin hyvin, kun keskiluokka on suuri ja sillä on luottamus tulevaisuuteen. Olen ennenkin palstalla kirjoittanut siitä, että hallitukselta oli todella typerä temppu viedä keskiluokalta luottamus tulevaisuuteen. Itsekin olin ajatellut, että okei, jos meillä firmassa pitäisi joku irtisanoa, niin mä voisin jäädä tässä iässä jo pois, jotta firman nuoremmat saisivat pitää työpaikkansa. Mutta koska mulla on kuitenkin vielä se 2 vuotta alimpaan eläkeikään ja ansiosidonnaista muutettiin noin radikaalilla tavalla, tietenkin pistän jokaisen mahdollisen euron säästöön enkä enää hummaile kuten mun tulotasollani voisin hummailla. Edelleen olen sitä mieltä, että jos meidän pienessä firmassa jollekin pitää antaa kenkää, niin se olen minä, joka olen seuraavaksi eläköitymässä. Mutta mun pitää itse varautua siihen, että näin tulee käymään ja pärjään siihen asti, että alin eläkeikä tulee täyteen. On mulla säästöjä ja sijoituksia, mutta ne on tarkoitettu tuleviin taloyhtiön remontteihin sekä vanhuuden varalle, ei suinkaan ruuan ostamiseen ja sähkölaskun maksamiseen työttömyyden aikana.
Suomen Yrittäjäthän ilakoi, kun pääsivät omilla esityksillään vaikuttamaan hallitusohjelmaan. Polleina esitettiin, että nyt on hyvä ohjelma.
Pentikäinen voi katsoa peiliin. Siellä se syyllinen on.
huulipuna ex ministerit luimistelevat jos missäkin NYT KUN VASTUUT ALKAVAT KORRELOITUMAAN. missä on vastuun kanto sdp, kepu rkp. puolueita joita ei kukaan enää äänestä