Olen 58-v mies enkä ole tarvinnut lääkäriä 15 vuoteen, mites te samanikäiset naiset
Kommentit (115)
Yksi haava ommeltu ja eristyspäätös/sairasloma soitettu koronassa. Pari rokotusta otettu ja seulonnoissa olen käynyt.
-nainen 60v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 v nainen, viimeksi olen käynyt lääkärissä joskus kouluaikana, varmaan yläasteella. Ei ole ollut mitään sellaisia vaivoja, joihin olisin lääkäriä kaivannut. En ole lapsiakaan hankkinut, joten ei ole gynekäyntejäkään tarvinnut.
Aivan samoin voit saada munasarja, kohtu, emätin jne. syövän, katsos kun ne eivät johd synnyttämisestä. Sinulla voi munasarjasyöpä jo olla, se löytyy vasta sitten kun on liian myöhäistä, paitsi gyne sen voi löytää jos säännöllisesti käy.
Useimmat gynetkään ei enää suositttele sitä säännöllistä gyneillä juoksemista, ellei ole oireita tai tarvitse esim. ehkäisyä tai vaihdevuosien hormonikorvaushoitoa. Syöpä voi tulla melkein mihin tahansa elimeen, mutta ei niitä kaikkia käydä spesialistilla tarkastuttamassa muuten vaan, ellei ole oireita. Ei ne naisen lisääntymiselimet sen kummempi juttu ole.
En minäkään vielä 58-vuotiaana tarvinnut lääkäri/syönyt lääkkeitä. Tuon ikäinen ihminenhän on vielä nuori ja terve. Ehkä sitten 8-kymppisenä on jo jotain kremppaa.
N64
Vierailija kirjoitti:
En minäkään vielä 58-vuotiaana tarvinnut lääkäri/syönyt lääkkeitä. Tuon ikäinen ihminenhän on vielä nuori ja terve. Ehkä sitten 8-kymppisenä on jo jotain kremppaa.
N64
Juuri tällaiset yleistykset ovatkin vaarallisia. Krooninen sairaus, muistisairaus tai jopa syöpä voi yllättää lähes missä iässä tahansa, muistisairaudet ovatkin lisääntyneet työikäisillä. Suolistosyöpää ei aina hoideta ajoissa, koska vähätellään oireita, ja rintasyöpä voi jäädä huomaamatta ilman mammografiaa - rintasyöpäänkin voi kuolla jo nelikymppisenä. Kyllä seulontoihin kannattaa osallistua ja ottaa aina välillä ne labrat sairauksien ennakoimiseksi ja hoidon aloittamiseksi.
Itsekin hoitajana olen hoitanut nelikymppisiä muistisairaita, aivoinfarkti voi yllättää jo nuorenkin. Moni kuvittelee ettei runsas alkoholinkäyttö voi vaikuttaa vielä mitenkään terveyteen alle nelikymppisenä, mutta jos ihmiset kävisivät ottamassa maksa-arvot, voisi selvitä että maksa on jo ajautumassa kohti kirroosia mikäli elämäntapoja ei korjata. 2-tyypin diabetes voi olla alussa melko huomaamaton, samoin korkea verenpaine - joka sitten ilmoittaa itsestään vasta sydänkohtauksena. On monta hyvää syytä miksi huolehtia terveydestään. Syövät ovat yleistyneet nuorilla - aika monia niistä voidaan hoitaa jos ne vain havaitaan tutkimuksissa. Usein esim. aivokasvain havaitaan vasta sitten kun se on jo levinnyt ja aiheuttaa monenlaisia neurologisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten inhottavia kommentteja täällä. Kaikki eivät yksinkertaisesti sairastu. Itse olen sellainen ja ilmeisesti se periytyy, sillä aikuiset lapseni eivät myöskään. Käyn säännöllisesti tarkastuksissa, myös hammaslääkärissä, mutta ikinä ei ole tarvinnut hampaillekaan tehdä mitään. Miten ne muka alkaisivat haisemaan, jos ei tarvetta ole lääkärille? Hyvä itsehoito riittää.
Tätini kävi 90-vuotiaana ensimmäisen kerran hyvinvointikeskuksessa ja siellä oltiin ihmeissään, kun ei rouvan tietoja ole missään...
Myös minun vanhempani kertoo kaikille olevansa elämänsä kunnossa vaikka totuus on jotain aivan muuta. Hän on monisairas mutta ei suostu ottamaan hoitoa vastaan, ei halua eikä mene hänelle määrättyihin tutkimuksiin, eikä ole suostuvainen lääkehoitoon. Itselleen voi myös valehdella sujuvasti ja etsiä vain sellaista tietoa, mitä haluaa kuulla.
Sekin, ettei joku halua ottaa vastaan hoitoa, on päätös, jota tulisi kunnioittaa. En sitten tiedä onko sellainen elämä yhtään parempaa, että rampataan yleislääkäreillä, joilla ei paljoa temppuvalikoimaa ole.
Omakohtaista kokemusta ei ole, niin paha sanoa.
Hampaatkin kannattaa tarkastuttaa säännöllisesti, sillä esim. bakteeri voi levitä suun kautta verenkiertoon ja aiheuttaa sydäninfarktin. Suusyövät voidaan havaita ainoastaan hammaslääkärin tarkastuksessa, ja hoitamaton parodontiitti voi pudottaa hampaat suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten inhottavia kommentteja täällä. Kaikki eivät yksinkertaisesti sairastu. Itse olen sellainen ja ilmeisesti se periytyy, sillä aikuiset lapseni eivät myöskään. Käyn säännöllisesti tarkastuksissa, myös hammaslääkärissä, mutta ikinä ei ole tarvinnut hampaillekaan tehdä mitään. Miten ne muka alkaisivat haisemaan, jos ei tarvetta ole lääkärille? Hyvä itsehoito riittää.
Tätini kävi 90-vuotiaana ensimmäisen kerran hyvinvointikeskuksessa ja siellä oltiin ihmeissään, kun ei rouvan tietoja ole missään...
Myös minun vanhempani kertoo kaikille olevansa elämänsä kunnossa vaikka totuus on jotain aivan muuta. Hän on monisairas mutta ei suostu ottamaan hoitoa vastaan, ei halua eikä mene hänelle määrättyihin tutkimuksiin, eikä ole suostuvainen lääkehoitoon. Itselleen voi myös valehdella sujuvasti ja etsiä vai
Ei ole "rampattu yleislääkärillä", vaan monella erikoislääkärillä hengenvaarallisten kroonisten sairauksien vuoksi. On ollut pitkiä sairaalahoitojaksoja mm. tehollakin, mutta koska ei halua hoitoa eikä ole suostuvainen lääkehoitoon, niin se on todellakin päätös, valitettavasti.
Siispä aloittajalla on piakkoin odotettavissa aivo-tai sydäninfarkti. Näinhän on monelle käynyt. Jätetäänkääkärikätnnit väliin, tuntemukset kuitataan väsymyksenä jne. Ei mennä lääkäriin, kehuskellaan "hyvällä" terveydellä.
Syöpäkin voi olla pitkään lähes oireeton. Vain tyhmä kehuskelee terveydellään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 v, nainen, ei mitään lääkkeitä. Äitini sai sydänlääkkeen 90-vuotiaana, joten todennäköisesti pärjään vielä 30 vuotta.
Äitisi sairaushistorialla ei ole kyllä mitään tekemistä sinun terveydentilasi kanssa. Onhan nyt aika uskomus tuokin.
Tunnen samanlaisen miehen. Lääkäriin ei saa kirveelläkään. Hampaat mätänee suuhun ja liikkumaankaan ei kohta omin jaloin pääse. Todennäköisesti kuolo korjaa pian. En näe tässä mitään hienoa.
Kohta olet kuudenkympin ja kuoleman välissä...mieti sitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 v, nainen, ei mitään lääkkeitä. Äitini sai sydänlääkkeen 90-vuotiaana, joten todennäköisesti pärjään vielä 30 vuotta.
Äitisi sairaushistorialla ei ole kyllä mitään tekemistä sinun terveydentilasi kanssa. Onhan nyt aika uskomus tuokin.
Olen eri, mutta tottakai on tekemistä. Ihme jankkausta terveitä ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Siispä aloittajalla on piakkoin odotettavissa aivo-tai sydäninfarkti. Näinhän on monelle käynyt. Jätetäänkääkärikätnnit väliin, tuntemukset kuitataan väsymyksenä jne. Ei mennä lääkäriin, kehuskellaan "hyvällä" terveydellä.
Syöpäkin voi olla pitkään lähes oireeton. Vain tyhmä kehuskelee terveydellään.
Ei terve ihminen mitään lääkärissä ramppaamisesta kostu. Jätetään ne teille sairaille manaajille.
Seulontoja ei tee lääkärit, joten voi hyvin olla sellaisissa käyneet nämä lääkärissä käymättömätkin.
Ja toisaalta, ne muu kuin seulonnat, kuten täällä mainitut muutaman vuoden välein verikokeissa käymiset, säännölliset gynekäynnit, ei nämä ole sellaisia joita julkinen terveydenhuolto tarjoaa. Monella ei ole sellaisiin rahaa, eikä tunnetta että sellaiset on tarpeenkaan - ajatellaan, että jos ne nähtäisiin välttämättömäksi, varmasti julkinen terveydenhuolto kutsuisi tarkastuksiin.