Olen 58-v mies enkä ole tarvinnut lääkäriä 15 vuoteen, mites te samanikäiset naiset
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma. Sulle ei sitten tehty kohdunpoistoa etkä joutunut päivystykseen puhjenneen munasarjakystan takia. Mammografiassa ei varmaan myöskään tarvitse käydä eikä omilla rahoilla gynellä kerran vuodessa (250 e + kanta + palvelumaksu).
Kyseessö on 58v MIES, onko luetunymmärtämisessä vikaa?
Onko sarkasmin ymmärtämisessä vikaa?
Olen 50 v nainen, viimeksi olen käynyt lääkärissä joskus kouluaikana, varmaan yläasteella. Ei ole ollut mitään sellaisia vaivoja, joihin olisin lääkäriä kaivannut. En ole lapsiakaan hankkinut, joten ei ole gynekäyntejäkään tarvinnut.
Olen 60 v, nainen, ei mitään lääkkeitä. Äitini sai sydänlääkkeen 90-vuotiaana, joten todennäköisesti pärjään vielä 30 vuotta.
No jaa, se ettet ole mennyt lääkäriin 15 vuoteen, ei tarkoita sitä että olisit täysin terve. Olisi hyvä käydä joskus mittauttamassa esim. sokeriarvot ja labroissa, vaikka tuntee itsensä "terveeksi".
Eli et ole töissäkään? Työterveystarkastuksen hoitaa lääkäri
Isä oli terve ja lääkkeetön mies yli 60-vuotiaaksi, mutta sitten kun terveys alkoi mennä, niin alamäki oli liukas. Isä kuoli 69-vuotiaana.
Olen 70 v nainen, en ole tarvinnut lääkäriä koskaan. Mitä sitten? Me kuollaan jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 v nainen, viimeksi olen käynyt lääkärissä joskus kouluaikana, varmaan yläasteella. Ei ole ollut mitään sellaisia vaivoja, joihin olisin lääkäriä kaivannut. En ole lapsiakaan hankkinut, joten ei ole gynekäyntejäkään tarvinnut.
Aivan samoin voit saada munasarja, kohtu, emätin jne. syövän, katsos kun ne eivät johd synnyttämisestä. Sinulla voi munasarjasyöpä jo olla, se löytyy vasta sitten kun on liian myöhäistä, paitsi gyne sen voi löytää jos säännöllisesti käy.
Vierailija kirjoitti:
Eli annat syövän viedä sinut käymättä lääkärissä. Hienoa! Eipähän tuhlaannu veroeurot kaltaisesi ää liön.
Täällä ää liöt kehuu, että antavat mieluummin syöpien kasvaa sisällään ennen kuin menevät lääkäriin. Iso osa syövistö on pitkään täysin oireettomia. Kolme viikkoa sitten hautasimme tuttavan, joka ei käynyt seulonnoissa, kuoli 54 v kohtusyöpään. Lääkäri oli sanonut, että olisi pelastunut 98 % varmuudella josolisi pitänyt itsestään huolen.
Kyllä suosittelen käymään tarkistuttamassa ainakin labra-arvoja. Yllätyksiä voi tulla ja tilanteeseen on paljon mukavampi tarttua etukäteen eikä esimerkiksi vasta teho-osaston jälkeen (ellei kuole). Tosin huonot arvot eivät ole kuusikymppisellä miehellä sinänsä yllätys. Moni luulee olevansa huomattavasti terveempi kuin on. Luottaisin kuitenkin enemmän tietoon kuin luuloon varsinkin terveyden kohdalla.
Itsestään huolehtiminen ja omasta terveydestään vastuun ottaminen on aikuismaista käytöstä, jota voi kuusikymppiseltä odottaa, koskee myös miehiä. Jos jokainen suomalainen vaivautuisi edes tarkistamaan joitakin veriarvoja keski-iästä alkaen muutaman vuoden välein (tilanteesta riippuen tietenkin) ja tekisi tarvittavia korjausliikkeitä, elinikä ja terveiden vuosien määrä kasvaisi, vakavat sairaudet löytyisivät todennäköisemmin jo alkuvaiheessa (jolloin niiden hoito on sekä helpompaa että paljon halvempaa), työkyky säilyisi paremmin jne. eli olisi kansantalouden etu. Oman edun lisäksi tietenkin.
Ap on varmaan niitä jotka menee töihin kamalassa kuumeessa ja mahataudissa ja sitten vielä kehuu kun ei ole ikinä poissa sairauden takia. Ja pian on kaikki muut sairaana
Monella on aika outoja ja välinpitämättömiä käsityksiä omaan terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen liittyen, kuten ravintoon, sukupuolitauteihin, painonhallintaan liittyen. Terveyden edistäminen taitaa olla nykyään yhä tärkeämpää jos halutaan pitää terveydenhuollon kustannukset kurissa, ja tähän kuuluu säännölliset terveystarkastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli annat syövän viedä sinut käymättä lääkärissä. Hienoa! Eipähän tuhlaannu veroeurot kaltaisesi ää liön.
Joo, tarkoitus on tosiaan kuolla ihan luonnonmukaisesti sitten kun joku sairaus tulee, eikä pyrkiä pitkittämään elämää.
Joku mainitsi töissäolosta - joo, olen töissä, ollut samassa paikassa 24 vuotta. Ei ollut työterveystarkastusta pakollisena, en mennyt. Enkä käy koskaan työterveyshuollon määräaikaistarkastuksissa periaatteellisista syistä.
Miten inhottavia kommentteja täällä. Kaikki eivät yksinkertaisesti sairastu. Itse olen sellainen ja ilmeisesti se periytyy, sillä aikuiset lapseni eivät myöskään. Käyn säännöllisesti tarkastuksissa, myös hammaslääkärissä, mutta ikinä ei ole tarvinnut hampaillekaan tehdä mitään. Miten ne muka alkaisivat haisemaan, jos ei tarvetta ole lääkärille? Hyvä itsehoito riittää.
Tätini kävi 90-vuotiaana ensimmäisen kerran hyvinvointikeskuksessa ja siellä oltiin ihmeissään, kun ei rouvan tietoja ole missään...
Ehkä sä olisit tarvinnut, muttet oo älynnyt mennä ;)
Vierailija kirjoitti:
Miten inhottavia kommentteja täällä. Kaikki eivät yksinkertaisesti sairastu. Itse olen sellainen ja ilmeisesti se periytyy, sillä aikuiset lapseni eivät myöskään. Käyn säännöllisesti tarkastuksissa, myös hammaslääkärissä, mutta ikinä ei ole tarvinnut hampaillekaan tehdä mitään. Miten ne muka alkaisivat haisemaan, jos ei tarvetta ole lääkärille? Hyvä itsehoito riittää.
Tätini kävi 90-vuotiaana ensimmäisen kerran hyvinvointikeskuksessa ja siellä oltiin ihmeissään, kun ei rouvan tietoja ole missään...
Myös minun vanhempani kertoo kaikille olevansa elämänsä kunnossa vaikka totuus on jotain aivan muuta. Hän on monisairas mutta ei suostu ottamaan hoitoa vastaan, ei halua eikä mene hänelle määrättyihin tutkimuksiin, eikä ole suostuvainen lääkehoitoon. Itselleen voi myös valehdella sujuvasti ja etsiä vain sellaista tietoa, mitä haluaa kuulla.
Kyseessö on 58v MIES, onko luetunymmärtämisessä vikaa?