Onko joku oikeasti joutunut muuttamaan halvemmalle alueelle hallituksen leikkauksien vuoksi?
Vielä muutama kuukausi sitten oli ihan kamala itku ja poru. Nyt kukaan ei puhu asiasta enää mitään. Onko ne leikkaukset peruttu vai joutuiko monikin oikeasti muuttamaan?
Arvailenpa että Kela vain uhkaili muttei lopulta laskenut kenenkään tukia.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jouduin muuttamaan Turussa keskustan liepeiltä Varissuolle. Vuokrassa "säästetty" summa menee täysin bussilippuun. Aiemmin pystyin käymään töissä kävellen, nyt käytettävä bussia. Ja tosiaan "mene töihin" vinkujille tiedoksi, teen kahta työtä; olen laivasiivoojana sekä teen toista osa-aikaista siivoustyötä. Kokoaikatyötä ei ole saatavilla, ja kahdesta työstä saatava palkka on niin pieni, että joudun nostamaan tukia. Olen kantasuomalainen, kun tätäkin varmaan joku miettii.
Niin se on yleensä maailmassa muuallakin, että osa-aikainen siivooja ei voi asua kaupungin keskustassa. Ei ole varaa. Mutta hienoa että teet noita töitä! Toivottavasti saat pian kokoaikaisen työn tai pystyt kouluttautumaan muihin hommiin, missä paremmat palkat ja työehdot.
Aika absurdi toivotus, että pääsisi kouluttautumaan. Töihin ja työmatkoihin menee nyt n. 12 tuntia päivässä eli täysipäiväinen opiskelu olisi mahdottomuus. Jäi sanomatta, että taustalla on ammattitutkinto, jonka alan töitä en voinutkaan puhjenneen allergian vuoksi tehdä sekä avoimen yon opintoja, joita en opintojen kallistumisen vuoksi voi enää jatkaa.
Onneksi Vakke on luonnonläheinen paikka, jossa hyvä ruokakauppa ja kirjasto. Minkäänlaista elintason parantumista ei kyllä ole nykyhallituksen linjan vuoksi tulossa, vaan on tyytyminen tällaiseen eloon ja oloon.
En minä muuta kotoani. Säästän kaikessa muussa. Kaikessa. Ruoassa, lääkkeissä (jotka ovat välttämättömiä, mutta itse maksettavia), vaatteita en tietenkään osta, kunhan kengät ovat lähes ehjät, en harrasta mitään, en liiku missään. Selviän juuri ja juuri. Mutta iloista on tietenkin vielä tässä vanhuuden kynnyksellä, työhön kelpaamattomana, olla nostamassa Suomen taloutta kuntoon. Näinhän se käy, eikös?
En ole ainakaan tänä vuonna minnekään muuttamassa, pitää katsoa miten vuokra ja kuntanormi kehittyvät. Pitää vain vähentää turhia kuluja, onneksi toimeentulotuessa on varattuna 200 euroa kuussa kaikkeen turhaan vaatteista alkaen.
Muutan vasta ensi vuonna kun asumistukeni tarkastetaan. Aika harvalla se tarkastus osui heti tuohon huhtikuuhun.
Taloyhtiöstämme on lyhyen ajan sisällä muuttanut pois kaksi pariskuntaa. Toisessa asunnossa asui kaksi työtöntä henkilöä ja toisessa kaksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa. Työttömät asuvat kertomansa mukaan aluksi iäkkäitten vanhempiensa kesämökillä säästääkseen esimerkiksi uuteen takuuvuokraan. Saivat kyllä pois muuttaessaan takaisin kuukauden takuuvuokran, mutta varautuvat siihen, että jatkossa vaaditaan vakuudeksi useamman kuukauden vuokra. Lisäksi rahaa on kulunut muuttamiseen. Irtaimistoa on varastoitu sukulaisten autotalliin.
Vierailija kirjoitti:
Halvempaa asuntoa ei ole, ja silti ilmeisesti Maaliskuussa 2025 tulee muutto kadulle kun tulee asumistukitarkastus. (en asu PK-seudulla)
Kitos Purra.
Kerropa asuntosi koko, vuokra, kaupunki ja kaupunginosa niin me löydämme sinulle vartissa sekä halvemman että paremman.
Näin on tähän mennessä käynyt 100% niissä tapauksissa joissa ylihintaisessa kämpässä tukien varassa asunut on itse lähtenyt selvittämään omalta kannaltaan parasta vaihtoehtoa ja syöttänyt löytönsä Kelalle sen sijaan että vinkuu passiivisena sohvalla että "halvempaa ei ole" ja päätyy lopulta pakkosijoitetuksi paikkakunnan pahimpaan pęrsläpeen.
Byrokratiaa vastaan voi taistella vain sen omilla aseilla eli löytämällä itse ratkaisun joka täyttää lain kirjaimen mutta ei taatusti sen henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jouduin muuttamaan Turussa keskustan liepeiltä Varissuolle. Vuokrassa "säästetty" summa menee täysin bussilippuun. Aiemmin pystyin käymään töissä kävellen, nyt käytettävä bussia. Ja tosiaan "mene töihin" vinkujille tiedoksi, teen kahta työtä; olen laivasiivoojana sekä teen toista osa-aikaista siivoustyötä. Kokoaikatyötä ei ole saatavilla, ja kahdesta työstä saatava palkka on niin pieni, että joudun nostamaan tukia. Olen kantasuomalainen, kun tätäkin varmaan joku miettii.
Niin se on yleensä maailmassa muuallakin, että osa-aikainen siivooja ei voi asua kaupungin keskustassa. Ei ole varaa. Mutta hienoa että teet noita töitä! Toivottavasti saat pian kokoaikaisen työn tai pystyt kouluttautumaan muihin hommiin, missä paremmat palkat ja työehdot.
Aika absurdi toivotus, että pääsisi kou
Jonkun nuokin työt pitää silti tehdä. Joku ne tekee, eikä elä niillä palkoilla, mitä niistä töistä saa.
Joo me muutettiin satakuntaan vantaalta. Nyt on 470 euroa halvempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuli n. 200€ leikkaus. Sain lopulta kaupungilta halvemman, mutta isomman asunnon joten ihan hyvä lopputulos. Mutta ilman omaa aktiivisuutta (kaupungin asuntopalveluiden lähes päivittäinen häiriköiminen) tätäkään ihmettä ei olisi tapahtunut. Toisin sanoen, ne joilla on voimia jaksaa valittaa saavat apua, ne joilla meni jo huonosti menee nyt vielä huonommin.
Tämä on juuri oikea asenne sen sijaan että yrittää taistella tuulimyllyjä vastaan.
Kelalle on annettu kova poliittinen paine pakottaa ylihintaisessa asunnossa tukien varassa asuvat muuttamaan halvempaan ja 99% porukasta haroo vastaan kynsin ja hampain.
Tämä antaa sille 1%:lle erinomaisen mahdollisuuden etsiä itse aktiivisesti uusi asunto joka voi omalta kannalta olla oikeastaan parempi, uudempi ja isompikin niin kauan kuin osoitat aktiivisuutta toimia Kelan tavoitteen hyväksi.
Tämä on niin harvinaista proaktiivisuutta että voidaan katsoa vähän sormien läpi sitäkin onko uusi asunto nyt ihan täysin rajan oikealla puolella kun suunta oli sentään oikea ja virkailija voi ottaa kunnian tukien laskusta joutumatta tekemään itse mitään asian eteen.
Kukaan ei joudu muuttamaan hallituksen takia, vaan oman elämänsä sössimisen takia. Jokainen on ensisijaisesti ihan itse velvollinen elättämään itsensä ja perheensä. Sitä vastuuta ei voi ulkoistaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika absurdi toivotus, että pääsisi kou
Mikset hae tutkinto-opiskelijaksi? Turun yliopistossa voi opiskella kaikenlaista.
eri
Vierailija kirjoitti:
Halvempaa asuntoa ei ole, ja silti ilmeisesti Maaliskuussa 2025 tulee muutto kadulle kun tulee asumistukitarkastus. (en asu PK-seudulla)
Kitos Purra.
Etkö voisi saada työnantajalta lisää tunteja?
Porukka on jo tottunut leikkauksiin. Ei ole mikään pakko muuttaa, kun maksaa vuokransa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei minkään tukien vuoksi, mutta silloin tietysti muutettiin kun oma palkka ei enää riittänyt kalliseen asuntoon.
Voi voi, kun piti ihan omasta pussista jotain maksaa.
Suomessa on ollut ainakin 70-luvulta asti mahdollisuus opiskella valtion takaamalla opintolainalla hyvä tutkinto ja tienata ihan itse asuntonsa ja vuokrarahansa. Ammatti ja työpaikka ennen perheen perustamista eikä mitään yli varojen elämistä, niin ei tarvitse olla Kelasta riippuvainen. Työterveyshuolto on kaikissa vähänkin isommissa työpaikoissa ja paljon muitakin etuja. Verot ovat kovat, mutta nillä tätä taloutta on pyöritetty. Milloin duunarit ja työttömät ovat asuneet kaupunkien keskustoissa parhaissa asunnoissa? Vasta viime aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt eläkepäiviä, että varmaan pitää siihen mennessä hankkia joku (itse tehty) asuntoauto.
Vinkki: jos jollain maita ja mantuja suht lähellä (isoa) kaupunkia, kannattaisi varmaan perustaa 'leirintäalue'. Nk. 'trailerpark' alueet varmaan tulevaisuus täälläkin?
Itse pärjään suht vähällä, mutta vesivessa ja lämmin suihku (ja pesukone) pitää olla, muuten ihan sama missä "kärryssä" sitä asuu. Ymmärtääkseni Usassa alueita, missä vesi/viemäröinti niihin 'asuntovaunuihin', toki täällä pakkanen voi tuoda haastetta, mutta varmasti kannattava idea!
Jos sähkö, vesi, viemäröinti käytön mukaan, ja esim. 200e/kk vaunupaikka, niin 20'000e/kk tienaa helposti. Toki auraus talvella ja ja joku 'valvomaan' aluetta, MUTTA tuonkin voisi ulkoistaa esim. asukkaille (=saa asua maksutta vuoden jos hoitaa aurausajo tmv.)
Ei tämä nykyisen hallituksen toiminta kyllä ole järkevää, varmasti tippuu asuntojen arvot
Kuule, kompostoiva käymälä on vesklosettia paljon parempi ratkaisu,mikä pakkomielle sinulla on epäekologiseen ja epäkäytännöllinen vesivessaan?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei joudu muuttamaan hallituksen takia, vaan oman elämänsä sössimisen takia. Jokainen on ensisijaisesti ihan itse velvollinen elättämään itsensä ja perheensä. Sitä vastuuta ei voi ulkoistaa muille.
Jess, eli jos tekee lapsen, pitää olla pankkitilillä 200 000, jolla kustannetaan neuvolat, synnytys, koulut jne. Mahtaakohan tuo summa edes riittää? Jod lähdetään siitä, että jokainen kustantaa omansa ja perheensä elämän, niin toki kaikki asuntojen lämmityksen tuet yms. myös pois? Ja sairaanhoito omakustanteiseksi. Näinhän Suomeen jäisi n. 20 000 rikasta, joille ei kuitenkaan olisi enää palveluja tai ruoantuotantoa.