Onko joku oikeasti joutunut muuttamaan halvemmalle alueelle hallituksen leikkauksien vuoksi?
Vielä muutama kuukausi sitten oli ihan kamala itku ja poru. Nyt kukaan ei puhu asiasta enää mitään. Onko ne leikkaukset peruttu vai joutuiko monikin oikeasti muuttamaan?
Arvailenpa että Kela vain uhkaili muttei lopulta laskenut kenenkään tukia.
Kommentit (65)
Varmaan aika moni on muuttanut halvempaan.
Kelan ei ole mahdollista soveltaa ja jättää leikkaamatta asumistukea, vaan sääntöjen mukaan on pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika moni on muuttanut halvempaan.
Kelan ei ole mahdollista soveltaa ja jättää leikkaamatta asumistukea, vaan sääntöjen mukaan on pakko mennä.
Säännöt on usein kirjoitettu siten että kela VOI sitä ja tätä ( muttei pakosti niin tee )
Se voi olla parasta mitä ihmiselle tapahtuu. Päästä pois kaupungista. Maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Muutettu on jo ja kohta muutetaan vielä halvemmalle.
No kerro kokemukset. Oliko ihan kamalaa? Tuliko kuppa, tippuri ja kolera? Onko tilanne nyt sellainen että et vain yksinkertaisesti pysty elämään, vai vieläkö henki pihisee? Mistä jouduit luopumaan?
Kohtahan keskituloiset ara-vuokra-asunnossa asuvat eivät voi vaihtaa edullisempaan ara-asuntoon, koska tulorajat otetaan käyttöön vuodenvaihteessa.
Lopetin asumisen kokonaan. Se on yliarvostettua. Myin asunnon ja muutin pakettiautoon. Talven vietän etelässä ja nautin anssia.
Hiljaista on kuin heinäpellolla. Mitä ilmeisemmin muuttaneita ei juuri ole.
Kyllä, tuli n. 200€ leikkaus. Sain lopulta kaupungilta halvemman, mutta isomman asunnon joten ihan hyvä lopputulos. Mutta ilman omaa aktiivisuutta (kaupungin asuntopalveluiden lähes päivittäinen häiriköiminen) tätäkään ihmettä ei olisi tapahtunut. Toisin sanoen, ne joilla on voimia jaksaa valittaa saavat apua, ne joilla meni jo huonosti menee nyt vielä huonommin.
Olen miettinyt eläkepäiviä, että varmaan pitää siihen mennessä hankkia joku (itse tehty) asuntoauto.
Vinkki: jos jollain maita ja mantuja suht lähellä (isoa) kaupunkia, kannattaisi varmaan perustaa 'leirintäalue'. Nk. 'trailerpark' alueet varmaan tulevaisuus täälläkin?
Itse pärjään suht vähällä, mutta vesivessa ja lämmin suihku (ja pesukone) pitää olla, muuten ihan sama missä "kärryssä" sitä asuu. Ymmärtääkseni Usassa alueita, missä vesi/viemäröinti niihin 'asuntovaunuihin', toki täällä pakkanen voi tuoda haastetta, mutta varmasti kannattava idea!
Jos sähkö, vesi, viemäröinti käytön mukaan, ja esim. 200e/kk vaunupaikka, niin 20'000e/kk tienaa helposti. Toki auraus talvella ja ja joku 'valvomaan' aluetta, MUTTA tuonkin voisi ulkoistaa esim. asukkaille (=saa asua maksutta vuoden jos hoitaa aurausajo tmv.)
Ei tämä nykyisen hallituksen toiminta kyllä ole järkevää, varmasti tippuu asuntojen arvot kun moni ei (PERIAATTEESTA!) halua maksaa asumisesta vaan menee/asuu siellä missä edullisinta.
Tarvitaan vaan innovatiivista ajattelua, esim. Kontista saa tehtyä kivan asunnon, tarvitaan "vaan" se pohja, eli joku joka vuokraa ihmisille maata. Tarkoitan vähän Köpiksen Christianin tapaista, missä asukastoimikunta jne.mutta ihmiset vapaasti tehneet asuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt eläkepäiviä, että varmaan pitää siihen mennessä hankkia joku (itse tehty) asuntoauto.
Vinkki: jos jollain maita ja mantuja suht lähellä (isoa) kaupunkia, kannattaisi varmaan perustaa 'leirintäalue'. Nk. 'trailerpark' alueet varmaan tulevaisuus täälläkin?
Itse pärjään suht vähällä, mutta vesivessa ja lämmin suihku (ja pesukone) pitää olla, muuten ihan sama missä "kärryssä" sitä asuu. Ymmärtääkseni Usassa alueita, missä vesi/viemäröinti niihin 'asuntovaunuihin', toki täällä pakkanen voi tuoda haastetta, mutta varmasti kannattava idea!
Jos sähkö, vesi, viemäröinti käytön mukaan, ja esim. 200e/kk vaunupaikka, niin 20'000e/kk tienaa helposti. Toki auraus talvella ja ja joku 'valvomaan' aluetta, MUTTA tuonkin voisi ulkoistaa esim. asukkaille (=saa asua maksutta vuoden jos hoitaa aurausajo tmv.)
Ei tämä nykyisen hallituksen toiminta kyllä ole järkevää, varmasti tippuu asuntojen arvot
Suomessa on halvempi asua syrjäkylien vuokra-asunnoissa kuin trailerparkissa. Yksiöitä saa vuokralle alle kolmen sadan. Asuu sitten kesät autossa, tai lähtee etelään lämmityskaudeksi, kuten jo sadat suomalaiset tekevät. Eläkeläiset mukaan laskettuna taitaa olla jo tuhansia talvipakolaisia autoissa ja vaunuissa.
Hallituksen ratkaisu oli ihan oikea. Parku on ohi ja ihmiset asuu edelleen kuka missäkin. Ei ole yhteiskunnan tehtävä tarjota luksusta vaan ainoastaan välttämätön.
Jep. Jouduin muuttamaan Turussa keskustan liepeiltä Varissuolle. Vuokrassa "säästetty" summa menee täysin bussilippuun. Aiemmin pystyin käymään töissä kävellen, nyt käytettävä bussia. Ja tosiaan "mene töihin" vinkujille tiedoksi, teen kahta työtä; olen laivasiivoojana sekä teen toista osa-aikaista siivoustyötä. Kokoaikatyötä ei ole saatavilla, ja kahdesta työstä saatava palkka on niin pieni, että joudun nostamaan tukia. Olen kantasuomalainen, kun tätäkin varmaan joku miettii.
Ei minkään tukien vuoksi, mutta silloin tietysti muutettiin kun oma palkka ei enää riittänyt kalliseen asuntoon.
Halvempaa asuntoa ei ole, ja silti ilmeisesti Maaliskuussa 2025 tulee muutto kadulle kun tulee asumistukitarkastus. (en asu PK-seudulla)
Kitos Purra.
Asun talossa jossa on 20 asuntoa, joita 3 on käytössä, mut muuttaneet pois.
Ei, kun asun jo valmiiksi edullisemmalla paikkakunnalla. En ole koskaan käsittänyt miksi jotkut saa Kelan tukia kalliiseen asumiseen.
Siis ymmärrän, että Helsinki tarvitsee joitakin palvelualojen työntekijöitä, mutta ei heidän asumisen tukeminen voi olla koko valtakunnan (Kelan) asia. Työnantajan pitää tarjota joko sellainen palkka, että on varaa pitää autoa tai asua riittävän lähellä työpaikkaa, tai vaihtoehtoisesti tarjota subventoituun hintaan työsuhdeasunto.
Eikä riitä sympatioita ollenkaan kalliisti asuville tyhjäntoimittajille. Heillekin Helsinki tarjoaa valtakunnan piikkipaikoilta kalliit asunnot, ja me joilla ei itsellämme ole niihin varaa, vielä osallistumme kuluihinkin, koska Kelan tuet tulevat meidän kaikkien veroista. Onneksi se loppuu. Valittakaa, valittakaa vaan. Mutta ihan oikein tämä on.
Helsinki voisi nostaa veroäyrin samalle tasolle kuin muissakin Suomen kunnissa on, niin olisi vara tukea pienipalkkaisten työntekijöittensä asumista Helsingissä. Ei se ole oikein, että paistatellaan itse halvoilla veroäyreillä ja maksatetaan kulut muilla.
Olen muuttanut. Samalla meni työt, sillä piti vaihtaa kaupunkia monen tunnin päähän.
Muutettu on jo ja kohta muutetaan vielä halvemmalle.