Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku oikeasti joutunut muuttamaan halvemmalle alueelle hallituksen leikkauksien vuoksi?

Vierailija
03.08.2024 |

Vielä muutama kuukausi sitten oli ihan kamala itku ja poru. Nyt kukaan ei puhu asiasta enää mitään. Onko ne leikkaukset peruttu vai joutuiko monikin oikeasti muuttamaan? 

Arvailenpa että Kela vain uhkaili muttei lopulta laskenut kenenkään tukia. 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne minä omasta talostani muuttaisin? Ei elämää voi rakentaa tukien varaan. Eikä voi olla niin, että itse maksavat asuu mihin on varaa, ja verorahoilla saisi valita vapaasti parhaan.

Vierailija
42/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tästähän oli lehdessäkin muutama talous uutisaiheena, muuttivat jo hyvissä ajoin. Lapsiperheitä.

Ja mitä hiton tilastoa sulle tästä pitäs ruveta esittämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jouduin muuttamaan Turussa keskustan liepeiltä Varissuolle. Vuokrassa "säästetty" summa menee täysin bussilippuun. Aiemmin pystyin käymään töissä kävellen, nyt käytettävä bussia. Ja tosiaan "mene töihin" vinkujille tiedoksi, teen kahta työtä; olen laivasiivoojana sekä teen toista osa-aikaista siivoustyötä. Kokoaikatyötä ei ole saatavilla, ja kahdesta työstä saatava palkka on niin pieni, että joudun nostamaan tukia. Olen kantasuomalainen, kun tätäkin varmaan joku miettii. 

Miksi muuten muutit? Ei kai pakko ole, tuki vaan pienenee 

Vierailija
44/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävin päinvastoin. Saan paremmat tuet yliopistokaupungissa kuin naapurikunnassa. Tulevien leikkausten takia oli pakko muuttaa jo viime talvena. 

Vierailija
45/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun talossa jossa on 20 asuntoa, joita 3 on käytössä, mut muuttaneet pois.

Kohta voi olla tilanne että ne 3 maksaa koko talon lämmityskulut.

Vierailija
46/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntovälittäjäkin kertonut lehteen, jotta halvimpien asuntojen kysyntä on kovaa, pienemmän kokoluokan etenkin.

Vierailija
47/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne minä omasta talostani muuttaisin? Ei elämää voi rakentaa tukien varaan. Eikä voi olla niin, että itse maksavat asuu mihin on varaa, ja verorahoilla saisi valita vapaasti parhaan.

Asumistukea on saanut tietyn osan asumisen hinnasta, tietyin ja tiukin kriteerein. Ei siellä ole ennenkään saanut vapaasti valita parasta. Varmaan sen tiedätkin, mutta provoamalla aina jonkun saa uskomaan typeryyksiä ja typeryksiä. Saattaa tulla omakotitalo asujallekin muuttopäivä eteen näinä aikoina, eikä sitä ostajaa sitten löydykään. Jää laskut maksamatta ja talo rapistuu. Siinä kohtaa voi avustukset olla ihan omakohtainen tilanne. Varsinkin, kun kaikilla meillä on rajoitteita kuten, että vanhetaan joka päivä.

Vierailija
48/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvempaa asuntoa ei ole, ja silti ilmeisesti Maaliskuussa 2025 tulee muutto kadulle kun tulee asumistukitarkastus. (en asu PK-seudulla)

Kitos Purra.

Eli tarkoitat siis, ettei sulla (eikä kenelläkään muulla) ole tarpeen ottaa mitään vastuuta omasta elatuksestaan?

Vierailija
49/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut. Samalla meni työt, sillä piti vaihtaa kaupunkia monen tunnin päähän.

Mikäs se sellainen asunto on johon ei töissä käyvällä ole rahaa?

Liian kallis tuloihin nähden. Oli meren rannalla?

Vierailija
50/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei joudu muuttamaan hallituksen takia, vaan oman elämänsä sössimisen takia. Jokainen on ensisijaisesti ihan itse velvollinen elättämään itsensä ja perheensä. Sitä vastuuta ei voi ulkoistaa muille. 

Jess, eli jos tekee lapsen, pitää olla pankkitilillä 200 000, jolla kustannetaan neuvolat, synnytys, koulut jne. Mahtaakohan tuo summa edes riittää? Jod lähdetään siitä, että jokainen kustantaa omansa ja perheensä elämän, niin toki kaikki asuntojen lämmityksen tuet yms. myös pois? Ja sairaanhoito omakustanteiseksi. Näinhän Suomeen jäisi n. 20 000 rikasta, joille ei kuitenkaan olisi enää palveluja tai ruoantuotantoa.

Miten ihmeessä neuvolat ja koulut liittyvä asumistukeen tai tukeen ylipäänsä?

Vierailija
51/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jouduin muuttamaan Turussa keskustan liepeiltä Varissuolle. Vuokrassa "säästetty" summa menee täysin bussilippuun. Aiemmin pystyin käymään töissä kävellen, nyt käytettävä bussia. Ja tosiaan "mene töihin" vinkujille tiedoksi, teen kahta työtä; olen laivasiivoojana sekä teen toista osa-aikaista siivoustyötä. Kokoaikatyötä ei ole saatavilla, ja kahdesta työstä saatava palkka on niin pieni, että joudun nostamaan tukia. Olen kantasuomalainen, kun tätäkin varmaan joku miettii. 

Niin se on yleensä maailmassa muuallakin, että osa-aikainen siivooja ei voi asua kaupungin keskustassa. Ei ole varaa. Mutta hienoa että teet noita töitä! Toivottavasti saat pian kokoaikaisen työn tai pystyt kouluttautumaan muihin hommiin, missä paremmat palkat ja työehdot. 

Jonkun nuokin työt pitää silti tehdä. Joku ne tekee, eikä elä niillä palkoilla, mitä niistä töistä saa.

Juurikin noin. Jos pienituloinen lähtee opiskelemaan tai pääsee paremmin palkattuun hommaan, niin hänen tilalleen siihen huonoon työhön tulee joku toinen, joka ei myöskään pärjää palkallaan. Sen takia on aika turha yksilölle naukua, että mikset hanki parempaa duunia. Mitään parannusta kokonaistilanteeseen ei tule, tekijä vain vaihtuu. 

Vierailija
52/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Italiaan alkukesästä. Täällä on pulaa palveluammattien työntekijöistä. Kävelin sisään kahteen liikkeeseen, kun näin molemmissa lapun ikkunassa. Näistä valitsin sitten sopivamman. Pyöritän liikettä, jossa käy paljon amerikkalaisia ja japanilaisia.

Kyllä tästä enemmän jää säästöä käteen kuin Suomessa.

Vierailija
53/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin isommasta uudesta kämpästä kaupungin laidalla keskustaan pieneen vanhaan yksiöön. Neliöhinta on korkeampi, mutta kokonaishinta ja kulutut on 150e/kk aiempaa vähemmän. Työmatkat lyhentyivät tunteja viikossa. Hyvä päätös ja onneksi yksityisten vuokrat olivat (ovat) alhaalla. Tästä halvempaan on lähes mahdoton päästä täällä missä asun, missä työpaikka sijaitsee ja mikä on synnyinkaupunkini. Rahat on pienipalkkaisella yksineläjällä vähissä. 

Vierailija
54/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutettu on jo ja kohta muutetaan vielä halvemmalle.

No kerro kokemukset. Oliko ihan kamalaa? Tuliko kuppa, tippuri ja kolera? Onko tilanne nyt sellainen että et vain yksinkertaisesti pysty elämään, vai vieläkö henki pihisee? Mistä jouduit luopumaan?

Ei tullut mitään noista. Mutta kuntaan hohon muutin  ei löydy töitä. Mutta te veronmaksajat varmaan ihan mielellään elätätte :)

Vierailija
55/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuntovälittäjäkin kertonut lehteen, jotta halvimpien asuntojen kysyntä on kovaa, pienemmän kokoluokan etenkin.

jotta

Vierailija
56/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki taitaa tyhjentyä kovasti jotta sinne pääsee ne joilla on varaa siellä oikeasti asua vuokralla. Toki sitten vaaditaan jo vuokranantajalta muuta kuin remontoimatonta, rotnsyömää keittiötä tai kalkkista ja ihmisrasvasta likaista kylpyhuonetta.

Käsittämätöntä miten Helsingissä muuten 2h onkin yhtäkkiä 3h ja 1h on 2h asuntoja. Kaikessa vähän huiputetaan. Eihän nyt vaatekomero ilman ikkunaa ole makkari tai tupakeittiö ole yksi  huone, vaan huoneiksi lasketaan oikea olohuone ja makkarit pelkästään. 

Vierailija
57/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et jäänyt aiempaan asuntoosi, ja maksanut yli asumistuen menevää osaa itse? Kerta tulos on että menee bussilipun kanssa samanverran rahaa kuukaudessa. 

Vierailija
58/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on yleensä maailmassa muuallakin, että osa-aikainen siivooja ei voi asua kaupungin keskustassa. Ei ole varaa. Mutta hienoa että teet noita töitä! Toivottavasti saat pian kokoaikaisen työn tai pystyt kouluttautumaan muihin hommiin, missä paremmat palkat ja työehdot. 

Aika absurdi toivotus, että pääsisi kouluttautumaan. Töihin ja työmatkoihin menee nyt n. 12 tuntia päivässä eli täysipäiväinen opiskelu olisi mahdottomuus. Jäi sanomatta, että taustalla on ammattitutkinto, jonka alan töitä en voinutkaan puhjenneen allergian vuoksi tehdä sekä avoimen yon opintoja, joita en opintojen kallistumisen vuoksi voi enää jatkaa. 

Osa-aikainen työ ja silti aikaa menee matkoineen joka päivä 12 tuntia? Ihan ei nyt täsmää. 

Eli sinulla kuitenkin on töitä jokapäivä. En ihan usko, että matkoihin menisi 6 tuntia, eli 3 tuntia suunta. Jos menee 2 tuntia suunta, teet 8 tunnin päivää.

Vierailija
59/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs fanititte Marinia, vaikka oli historian huonoin PM ja teki kaikki mahdolliset virheet ja kävi kaikki mahdolliset kohut. Ei ollut meillekkään helppoa se hallituksen touhuilun katselu ja 40 mirjardia otettiin velkaakin vielä. Minä ja monet ystävät ei koskaan oltu uurnilla, mutta oli pakko mennä äänestään oikestoa, että saadaan se naikkonen sieltä pois. Nyt sitten maksatte siitä.

Vierailija
60/65 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutettu on jo ja kohta muutetaan vielä halvemmalle.

No kerro kokemukset. Oliko ihan kamalaa? Tuliko kuppa, tippuri ja kolera? Onko tilanne nyt sellainen että et vain yksinkertaisesti pysty elämään, vai vieläkö henki pihisee? Mistä jouduit luopumaan?

Ei tullut mitään noista. Mutta kuntaan hohon muutin  ei löydy töitä. Mutta te veronmaksajat varmaan ihan mielellään elätätte :)

Suotta provoat. Ensiksikin sinua on elätetty tähänkin asti, ja toiseksi, et sinä mihinkään ole muuttanut.