Yksin asuvat ihmiset, millaisia aamu- ja iltapaloja syötte? Kun ei viitsisi ostaa kauheaa tarvikearsenaalia kaappiin vanhentumaan :(
Niin ei tule sitten syötyä oikein mitään. Joskus ostan niitä valmiiksi viipaloituja juustoja pienimmän paketin mutta siitäkin jää käyttämättä todella helposti osa. Karjalanpiirakkapusseja olen laittanut pakastimeen mutta siihen olisi joku "päällinen" hyvä saada, leikkeleitä taas on paketissa liian paljon enkä oikein tiedä niiden pakastamisesta. Kurkut, salaatit jne jäävät myös osaksi huonoksi. Joku yksi tomaatti nyt voisi mennäkin mutta ei se oikein riitä? Lähinnä suolapuolta nyt mietin, jogurtteja ym myydään annoskokoisina valmiiksi.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapanmaitotuotteet säilyy pitkään yli päiväyksen.
No ei välttämättä aina kyllä kovin pitkälle. Itse olen pari kertaa ostanut jogurttia ilta-alesta, päiväys seuraavalle päivälle, mutta olivatkin jo alkaneet pilaantua. Toki yleensä säilyy päiväyksen ohi jonkin verran. Liekö noissa tapauksissa tapahtunut kaupan puolella tai kuljetuksissa jokin virhe kylmäsäilytyksessä jossain vaiheessa. Kylmäketju kun ei saisi katketa maitotuotteilla säilytyksen missään vaiheessa.
Hyvinkin mahdollista tuo kylmäketjun pettäminen. Vasta viime viikolla löysin jääkaapin perukoilta purkin paksumpaa jogurttia avaamattoman puolen kilon purkin ja laitoin sen sämpylätaikinaan. Siinä vaiheessa vasta muistin katsoa päivämäärän, hups, helmikuun lopulle. Tuote oli ihan hyvää, toimi taikinassa hyvin, valmiit tuotokset maistuivat hyvälle eikä maha mennyt millään lailla sekaisin kenelläkään syöjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastataan. Tässä aamupaloja, joita syön.
- Riisi/maissikakut hummuksella + kahvia
- Alpro Greek style -mangojugurtti ja mysliä + kahvia
- Alpro Greek style -vanilijajugurtti, leseitä ja marjoja + kahvia
- illalla jääkaappiin tekeytymään laitettu chia-kauravanukas ja marjoja + kahvia
- neljänviljan puuro, jonne rikottu keittämisen loppuvaiheessa 1 kananmuna. K-kaupan omanhilloa + kahvia
- itse tehty vihersmoothie, jossa proteiinijauhetta + kahvia
- silloin tällöin Elovena kauramuroja ja Valion mehukeittoa + kahvia
Löytyiskö näistä sulle ideoita?Ylen kallista ulkomaista huttua mätät naamaasi, ei ole sitten mikään ihme kun nykynuoret aikuiset vegaanit ruikuttavat rahapulaansa. Mikä virka tuolla chiallakin on, kun kotimainen, huomattavasti huokeampi pellavansiemen ajaa saman asian? Samat vegaanit höyryävät ilmastost
Aika erikoinen kommentti. Chia-siemenet on paljon ravinteekkaampia kuin pellavansiemenet. Pellava ei myöskään turpoa samalla tavalla puuroksi. Chiaa käytetään kerralla 1 rkl. Kilon pussi maksaa vajaa kympin, joten eipä tuota kovin kalliiksi voi sanoa. Ja mitä tuo vegaani-kommentti tarkoitti? Joukossahan oli kananmunaa. Lihaakin syön, mutta en aamulla. Lehmänmaitojugurttia en syö yksinkertaisesti siksi, että mulla on maitoallergia. Yksi tyypillisempi viikonloppuaamiainen vielä jäi mainitsematta: uunipuuro, jossa niinikään on kananmunaa. Tätä teen kaksi annosta kerrallaan. Toisen annoksen syön joko seuraavana aamuna tai iltapalaksi.
Myös leikkeleitä voi hyvin pakastaa. Jos joka aamu - ja ehkä iltakin - laittaa leivän tai karhalanpiurakan päälle kurkkua, paprikaa ym. ei se ehdi mennä huonoksi. Ja voi tosiasn käyttää myös salaattiin.
Kaurapuuroa syön usein marjojen ja raejuusräton kera.
AP: Elämäni vammaisena. Koskettava tarina rankasti kehitusvammaisen ihmisen taistelusta arjen normaalienkin asioiden kasvaessa ylitsepääsemättömiin mittasuhteisiin. (WSOY, nid. 159 s.)
Kahvia, kaksi isoa mustaa mukillista. Paahtoleipää, juustoa, maksamakkaraa ja jotain leikkeitä, tai sitten pari wrappia, jos olen löytänyt niitä punalaputettuina. Ehkä lautasellinen jogurttia ja mysliä. Muutama tomaatti / omena / banaani. Kenties parille leivoksellekin löytyy tilaa, niitäkin ostan ainoastaan alennettuun hintaan.
Kun vielä asui muitakin samassa taloudessa, ostettiin aina esim. sellainen iso perhekokoinen juustokuutio. Kun jäin yksin, piti kokeilemalla selvittää, paljonko sitä juustoa yksin syön. Ensin tuli liian iso pakkaus ostettua. Pikkuhiljaa opin, paljonko syön. On karmeaa, jos ruokaa menee roskiin. Vältän sitä kaikin tavoin. Ei se vaikeaa ole arvioida, mitä saa kulutettua ja mitä pakkauskokoja kannattaa ostaa, että ruoka oikeasti menee eikä pahane kaappiin. Täällä on hyviä neuvoja annettu.
Jos ei kerran saa aamulla tai illalla syötyä sitä perinteistä leipä-juusto-leikkele-kurkku-salaatti-ateriaa, niin ei sellaisia silloin kannata ostaa kaappiinsa aamu- ja iltapalaa varten, vaan syödä sitä, mikä menee kurkusta helposti alas.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin avaamattomana uskallan käyttää reilusti päiväyksen jälkeen, avattuna minulla ehtii usein homehtua turkkilainen jogurtti, maitorahka sekä creme fraiche.
Nyt kuitenkin oli huono kokemus arvaamattomasta piimästä. Ostin piimää aikeenani tehdä helleruoaksi liettualaista kylmää punajuurikeittoa. Mieliteko meni ohi ja tein keiton vasta joku kolme viikkoa piimän parasta ennen päiväyksestä, ja maha meni tuosta sekaisin. Toki punajuuritölkkikin oli ollut pitkään auki, mutta luulisi niiden nyt etikkaliemessä säilyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin avaamattomana uskallan käyttää reilusti päiväyksen jälkeen, avattuna minulla ehtii usein homehtua turkkilainen jogurtti, maitorahka sekä creme fraiche.
Nyt kuitenkin oli huono kokemus arvaamattomasta piimästä. Ostin piimää aikeenani tehdä helleruoaksi liettualaista kylmää punajuurikeittoa. Mieliteko meni ohi ja tein keiton vasta joku kolme viikkoa piimän parasta ennen päiväyksestä, ja maha meni tuosta sekaisin. Toki punajuuritölkkikin oli ollut pitkään auki, mutta luulisi niiden nyt etikkaliemessä säilyvän.
Tuossa on todnäk syyllinen se punajuurilemi. Sama sillissä, kun purkin aukaisee, se on syötävä viikon sisään vaikka päivämäärää olisi kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta leikkeleitä lihatiskistä niin saat pienemmän määrän kerralla. En kyllä ymmärrä miten joku ei saa 100g paketillista vaikka parmankinkkua syötyä loppuun muutamana aamuna. Ei mikään tuote pilaannu heti avattaessa, kyllä niistä voi syödä useampanakin päivänä.
Mistä lihatiskistä? Monessa lähimarketissa niitä ei ole enää, niitä on vain tyyliin Cittari ja Prisma. Suomen kunnista suurimmassa osassa ei ole noita kumpaakaan, ääliö. Pitääkö yhden leikkelesatsin takia lähteä ajamaan kymmeniä kilometrejä? Jo monen mainostama kerta viikkoon -kaupassa systeemi tekee sen, että sinkun tarvitsema koko viikon leikkelesatsi on jo pilaantunut loppuviikosta. Parmankinkku on lisäksi ylimainostettu ylikallis tuote, laatukaan ei vastaa hintaansa.
80-100g leikkelepaketti kestää viikon jääkaapissa. Tv yksinasuva ja kerran viikossa kaupassakävijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on todnäk syyllinen se punajuurilemi. Sama sillissä, kun purkin aukaisee, se on syötävä viikon sisään vaikka päivämäärää olisi kuukausia.
Kyllä silli kestää pidempää avattuna, siinä on niin paljon suolaa. Samoin suolaliemessä olevat oliivit kestävät pitkään. Ja säilykekurkku- ja punajuuriviipaleet nekin kestävät useamman kuukauden. Jääkaapin lämpötilaa kannattaa seurata, vihanneslaatikkoa lukuunottamatta pitää olla alle 5 astetta. Liha- ja kalatuotteilla mieluiten lähellä nollaa.
Leikkeleet on epäterveellisiä. Syön niitä vain juhlapyhinä. Normaaliaamuna paras ruoka on minusta puuro tukevilla höysteillä. Kananmunat on kanssa näppäriä jos kaipaa jotain leivän päälle esim. illalla.
Jonkun hedelmän syön ja kahvia maidolla. Joskus leipää. Joksus en syö mitään ja syön vasta töissä sitten. Viikonloppuisin voi syödä aamulla mitä huvittaa, esim juuri äsken tein 2 uunileipää ja banaanilettuja paistoin pannulla.
Aamupalaksi voi syödä puuron. Jos ei pakettia, niin annospusseja.
Juusto säiyy jääkaapissa just siihen viimeinen käyttöpäivämerkintään asti. Vihannekset säilyy tosi pitkään, kurkun voi säilyttää viileässä ja tomaatit säilyy reilun viikonkin huoneen lämmössä. paprika ja salaatti säilyvät nekin pitkään hyvänä viileässä.
Itse syön oma tekemää ruisleipää ja sen päällä juustoa ja kurkkua.Kahvi. Leivätkin säilyy huoneen lämmössä ihan hyvin, varsinkin oma tekemä ja leipää voi pakastaa.
Hotelleissa on kätevä syödä aamupala ilmaiseksi matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Jopa on avutonta! Älä tuijota niitä päiväyksiä vaan luota omiin aisteihisi.
Kyllä leikkele- ja juustopaketit jääkaapissa säilyy pilaantumatta. Lopuista voi tehdä munakkaan joka menee kylmänäkin leivän päällä.
Moni on täällä jo sanonutkin että kananmunissa ei kannata päiväystä edes katsoa. Olen käyttänyt kuukausia vanhoja munia ja hyviä ovat olleet.
Järjen käyttö on sallittu.
Niin, jos kananmuna on pilaantunut ei sitä kyllä voi olla huomaamatta. Säilyvät todella pitkään, eikä viimeinen myyntipäivä kerro niiden kohdalla yhtään mistään muusta kuin, että johonkin se vain on asetettava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Kehitä monipuolisempia tapoja käyttää ko. tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi voi syödä puuron. Jos ei pakettia, niin annospusseja.
Se ei pidä nälkää pelkästään syötynä. Nostaa vs ylös ja romauttaa ne pikavauhtia alas. Tuorepuuro on paljon parempi vaihtoehto, on tasaisempi sokereille.
T DM1
No mulla viilit, rahkat, jugurtit ja myslit on ainoita tuotteita, joita mulla on pelkästään aamu- ja välipalatarkoitukseen. Muut on monikäyttöisiä.
Esim salaattia mulla menee helposti viikossa pari pussillista friseetä/jäävuorisalaattia, yksi rucolaa + kaalia/porkkanaa (esim. sellainen pussi, jossa valmiiksi molempia + colesaw-kastike). Lisäksi hedelmiä. Vaikea ymmärtää, miten kasvikset ehtii mennä vanhaksi, niitähän pitäisi syödä se 1/2 kiloa päivässä.
https://www.filos.fi/tuote/filos-vihrea-oliivi-kiveton-360-180g/
Nopealla googletuksella näissä oliiveissa ainakin säilyvyydeksi avattuna on ilmoitettu 14vrk. Oman kokemuksen mukaan oliivit säilyvät kyllä huomattavasti pidempäänkin.