Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tukien haku uudistuu, jatkossa myös pelkkää asumistukea hakevan pitää esittää tiliotteet

Vierailija
02.08.2024 |

tukien avulla huijaaminen vaikeutuu huomattavasti kun siirrytään ns. yhden luukun malliin jossa maksetaan ns. yleistukea harkinnan perusteella

Kommentit (555)

Vierailija
181/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suotavaa olisi että Kela huomioisi vähennyksenä säästöistä lainat ja luotot. Todellinen varallisuushan ei ole se mitä on säästötilillä, vaan se mitä on yhteensä kun luotot vähentää.

Tuskin, koska esim. toimeentulotuessakaan ei huomioida esim. luottoja muuta kuin tuloina, mutta niiden maksamisia ei huomioida menoina.

Vierailija
182/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suotavaa olisi että Kela huomioisi vähennyksenä säästöistä lainat ja luotot. Todellinen varallisuushan ei ole se mitä on säästötilillä, vaan se mitä on yhteensä kun luotot vähentää.

Lainat ja luotot ovat vapaaehtoisia, ei niitä siksi menoiksi lasketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotilillä on noin 2 000 euroa ja käteisenä kassakaapissa suurin piirtein saman verran. Pimeällä työllä kaikki hankittu. Pariin vuoteen en ole ottanut enää mitään tilille vaan kaikki käteisenä Kelan riistäjäkapitalistien takia. Minä nimittäin haen ja saan joka kuukausi toimeentulotukea. Sen lisäksi vielä asumis- sekä työmarkkinatukea.

On minulla ollut enemmänkin rahaa, mutta olen silloin tällöin ostelut kaikkea mukavaa, esimerkiksi viime syksynä kolmen tonnin auton. Sunnuntaina käyn taas tekemässä erään nopean ja helpon homman josta napsahtaa 50 euroa käteen :)

- 10 vuotta työttömänä

Vierailija
184/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus leikkaa seuraavaksi työkyvyttömiltä."

Hallitus leikkaa sairaspäivärahaa ensi vuonna.

https://www.sak.fi/ajankohtaista/blogi/hallitus-leikkaa-seuraavaksi-tyo…

Vierailija
185/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainat ja luotot ovat vapaaehtoisia, ei niitä siksi menoiksi lasketa.

Varallisuuttahan tuossa kartoitetaan. Ei se todellinen varallisuus ole säästötilin saldo.

Vierailija
186/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein, työn vastaan ottaminen on aina oltava ykkösvaihtoehto

tarkista yhdyssanat! 

työnvastaan ottaminen ykkösvaihto ehto, onko nyt parempi?

Ei ole, lähde puuttuu. Kun lähdettä ei ole on aivan sama, ovatko yhdyssanat kirjoitetut millä tavalla tahansa.

Vierailija
187/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilotilillä on noin 2 000 euroa ja käteisenä kassakaapissa suurin piirtein saman verran. Pimeällä työllä kaikki hankittu. Pariin vuoteen en ole ottanut enää mitään tilille vaan kaikki käteisenä Kelan riistäjäkapitalistien takia. Minä nimittäin haen ja saan joka kuukausi toimeentulotukea. Sen lisäksi vielä asumis- sekä työmarkkinatukea.

On minulla ollut enemmänkin rahaa, mutta olen silloin tällöin ostelut kaikkea mukavaa, esimerkiksi viime syksynä kolmen tonnin auton. Sunnuntaina käyn taas tekemässä erään nopean ja helpon homman josta napsahtaa 50 euroa käteen :)

- 10 vuotta työttömänä

Kuulut sitten todella pieneen vähemmistöön, promillen luokkaa! Kelan työntekijöiltä kyseltiin takavuosina että kuinka paljon arvelevat tukien väärinkäytösten olevan, kolme neljästä veikkasi isoa osaa, totuus oli että alle prosentti on väärinkäytöksiä.

Vierailija
188/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten että luottokorttia voi lyhentää enemmän kuin siellä todellisuudessa on miinusta? Jos luottokortteja ei kerran tarkisteta, kannattaa laittaa rahaa sinne.

Vierailija
189/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Oli kymppiuutisissakin just. Ei loppukevennys.

Jep, jep, mutta ei ole paperilla. Joten potaskaa.

Vierailija
190/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä yleisen asumistuen hakeminen tulee olemaan samanlainen prosessi kuin eläkkeensaajan, jossa on ollut varallisuusrajat. Kelalla täytyy olla jokin keino selvittää varallisuus ja siksi ne tiliotteet pyydetään. Kelan sivuilla siitä ei vielä näy mitään, kun se on vasta esityskierroksella, mutta yleensä nuo esitykset menee sellaisenaan läpi.

https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-nain-haet

Vierailija
191/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus leikkaa seuraavaksi työkyvyttömiltä."

Hallitus leikkaa sairaspäivärahaa ensi vuonna.

https://www.sak.fi/ajankohtaista/blogi/hallitus-leikkaa-seuraavaksi-tyo…

Tossa lukee, että lisää asumistuen tarvetta, mutta sitä ei saa enää tammikuussa omistusasuntoon.

Ja lainoja ei lasketa toimeentulotuessa asumismenoiksi.

Vierailija
192/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 10 vuotta työttömänä

Kuulut sitten todella pieneen vähemmistöön, promillen luokkaa! Kelan työntekijöiltä kyseltiin takavuosina että kuinka paljon arvelevat tukien väärinkäytösten olevan, kolme neljästä veikkasi isoa osaa, totuus oli että alle prosentti on väärinkäytöksiä.

Eikä ole tilanne huonontunut:

Kelan etuuksia koskevia väärinkäytösepäilyjä on eniten perustoimeentulotuessa, työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa.

Väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli alle puoli promillea vuonna 2023.

https://www.kela.fi/haku/6032480/kelan-etuuksien-vaarinkaytto-vahaista-…

Vierailija
193/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

On tämä laitettu jo useaan kertaan. Lähde, josta voit lukea:

https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…

Siitä, että tiliotteita kysellään on sitten se käytännön asia ja tulee olemaan sama kuin eläkeläisillä.

Vierailija
194/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on totta, niin sehän on erittäin hyvä uudistus.

Vierailija
195/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin saa omistaa, mutta jos omistaa mökin niin ei saa sitten taas toimeentulotukea ja sitä haetaan lääkkeisiin ja ruokaan.

Vierailija
196/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 10 vuotta työttömänä

Kuulut sitten todella pieneen vähemmistöön, promillen luokkaa! Kelan työntekijöiltä kyseltiin takavuosina että kuinka paljon arvelevat tukien väärinkäytösten olevan, kolme neljästä veikkasi isoa osaa, totuus

Kelan etuuksia koskevia väärinkäytösepäilyjä on eniten perustoimeentulotuessa, työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa.

Väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli alle puoli promillea vuonna 2023.

Valtaosa noista on vahinkoja, jotka aiheuttaa tuen saajalle niin paljon harmia, ettei niitä oikeasti mitenkään tarkoituksella tee. Itselleni tuli yhtenä vuonna takaisinperintä asumistuesta koska olin saanut liikaa sunnuntailisiä. En pystynyt mitenkään itse ennakoimaan paljonko lisiä tulee. Oli todella työläs saada maksettua tuet takaisin. Tätä varmasti tapahtuu silpputyöntekijöille aivan koko ajan ja siksi tilastot näyttää että on kauheasti väärinkäytöstä.

Vierailija
197/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin saa omistaa, mutta jos omistaa mökin niin ei saa sitten taas toimeentulotukea ja sitä haetaan lääkkeisiin ja ruokaan.

Eli tavallisilta ihmisiltä lähtee omaisuus.

Vierailija
198/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peritty kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Vierailija
199/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

On tämä laitettu jo useaan kertaan. Lähde, josta voit lukea:

https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…

Siitä, että tiliotteita kysellään on sitten se käytännön asia ja tulee olemaan sama kuin eläkeläisillä.

Missään ei lue, että varallisuus tarkistetaan tiliottein.

Vierailija
200/555 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 10 vuotta työttömänä

Kuulut sitten todella pieneen vähemmistöön, promillen luokkaa! Kelan työntekijöiltä kyseltiin takavuosina että kuinka paljon arvelevat tukien väärinkäytösten

Kyllä. Mutta tilastotkin näyttävät että KAIKISTA ETUUKSISTA VÄÄRINKÄYTÖKSIÄ ON ALLE PUOLI PROMILLEA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän