Kelan tukien haku uudistuu, jatkossa myös pelkkää asumistukea hakevan pitää esittää tiliotteet
tukien avulla huijaaminen vaikeutuu huomattavasti kun siirrytään ns. yhden luukun malliin jossa maksetaan ns. yleistukea harkinnan perusteella
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein, työn vastaan ottaminen on aina oltava ykkösvaihtoehto
Työn tekeminen on perseestä. Olen paljon mieluummin työtön ja teen sitä mikä minua oikeasti kiinnosta ja, mikä kaikkein tärkeintä, juuri silloin kun minä haluan eikä silloin kun joku pösilöpomo niin päättää. Työelämän oravanpyörä on tarkoitettu heikoille.
Itse olen mielummin töissä kun työtön,pidän työstäni, mutta Suomen valtio haluaa ihan välttämättä, että olen työtön. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa se kohta laesta, jossa kerrotaan että asumistuen varallisuusraja tarkastetaan jatkossa tiliotteella?
No, kyllä se tarkistetaan. Toimeentulotukea hakiessa jo niin tehdään.
Ole hyvä, ja laita se kohta, en itse löydä hallituksen kirjaamista muutosehdotuksista enkä lausunnoistakaan sitä kohtaa? Äläkä nyt viitsi verrata toimeentulotukea tähän, kun ei liity asiaan millään lailla, ihan erilaiset ehdot ylipäätään saada sitä kuin yleinen asumistuki.
En etsi kohtaa.
Tottakai varallisuuteen kuuluu myös tilillä olevat rahat.
Eläkeläisen asumistuessa se on 15000. Löytyykö siitä tuota lakikohtaa?
Mun pitäisi etsiä sulle tuo, mutta sä et etsi sitä kohtaa mulle, jossa väitetysti tiliotteet pitää toimittaa jatkossa?
Tammikuussa tulee varallisuusraja eli silloin tarvitaan niitä tiliotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Erittäin hyvä uudistus! Miksi tätä ei ole jo aiemmin tehty?
Siksi, että tiliotteilla tapahtuvat asiat ovat asumistuen kannalta merkityksettömiä. Ja käsittääkseni niin on jatkossakin, joten en tiedä ono aloitus trolli, vai onko oikeasti tuollainen älyttömyys suunnitteilla.
Ei ole trolli. Varallisuusraja tulee tammikuussa.
Varallisuusrajalla ei ole mitään tekemistä tiliotteiden kanssa.
No siksi ne tiliotteet pyydetään, kun varallisuusraja tulee.
Mitä sitten? Lisääkö se työllisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…
En tajua tässä miksi kahden aikuisen taloudessa saa olla enemmän säästöjä kuin yhden. Asun itse yksi kahden lapsen kanssa. Mielestäni olen kyllä haavoittuvammassa asemassa kuin pariskunnat. Lisäksi asuntoon täytyy säästää aivan samalla tavalla kuin pariskuntienkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy stm eikä tem eikä edes Kela sivuilta mitään, joten ketju on aivan täyttä fuulaa.
Se on vasta esityskierroksella ja lausuntoja pyydetään. Sitten kun menee läpi, niin se tulee voimaan ensi vuoden alusta ja kun asumistuet tarkistetaan, niin siinä sitten jokaisen yksilön kohdalla vaikutukset näkyy. Mulla taitaa olla ensi keväänä kun tiliotteet tarvitaan.
MISSÄ SE LUKEE, ETTÄ VARALLISUUS TARKISTETAAN PYYTÄMÄLLÄ TILIOTTEET?? Rautalangastako pitää vääntää, näyttäkää se kohta!
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa tulee varallisuusraja eli silloin tarvitaan niitä tiliotteita.
Töistäkö ei saisi pitää, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästäkin sekoilusta kuuluu Orpon hallituksen halusta potkia päähän kaikkein pienituloisimpia. Oikeasti niitä, joilla on varallisuutta ja satoja tuhansia euroja tilillä makaamassa, ja jotka hakevat siitä huolimatta asumistukea, on todella vähän. Kustannukset sen sijaan tästäkin hallituksen päätöksestä tulevat olemaan suuremmat kuin säästöt. Suurin osa as.tuen saajista on työssäkäyviä.
Miten Kela tarkastaa ihmisten tiliotteet? Miten voidaan varmistaa, että hakijalla ei ole tiliä jossain toisessa pankissa? Tai useissa eri pankeissa? Kuinka paljon turhaa työtä tämä aiheuttaa Kelassa?
Näitä tietojensaannin oikeuksien laajentamista alettiin laajentaa jo edellisen hallituksen aikana. Vihreä siirtymä ja nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä .Ei se itsestään tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy stm eikä tem eikä edes Kela sivuilta mitään, joten ketju on aivan täyttä fuulaa.
Se on vasta esityskierroksella ja lausuntoja pyydetään. Sitten kun menee läpi, niin se tulee voimaan ensi vuoden alusta ja kun asumistuet tarkistetaan, niin siinä sitten jokaisen yksilön kohdalla vaikutukset näkyy. Mulla taitaa olla ensi keväänä kun tiliotteet tarvitaan.
MISSÄ SE LUKEE, ETTÄ VARALLISUUS TARKISTETAAN PYYTÄMÄLLÄ TILIOTTEET?? Rautalangastako pitää vääntää, näyttäkää se kohta!
Vähentääkö se tukien saajia? Ei vähennä.
En ole koskaan toimittanut yleisessä asumistuessa enkä nykyään eläkkeen saajan asumistuesta tiliotteita.
Eikä ole pyydetty.
Enkä löydä Googlella että jatkossakaan täytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa se kohta laesta, jossa kerrotaan että asumistuen varallisuusraja tarkastetaan jatkossa tiliotteella?
No, kyllä se tarkistetaan. Toimeentulotukea hakiessa jo niin tehdään.
Ole hyvä, ja laita se kohta, en itse löydä hallituksen kirjaamista muutosehdotuksista enkä lausunnoistakaan sitä kohtaa? Äläkä nyt viitsi verrata toimeentulotukea tähän, kun ei liity asiaan millään lailla, ihan erilaiset ehdot ylipäätään saada sitä kuin yleinen asumistuki.
En etsi kohtaa.
Tottakai varallisuuteen kuuluu myös tilillä olevat rahat.
Eläkeläisen asumistuessa se on 15000
No, tässä on tuo eläkeläisen asumistuki ja tiliotteet kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästäkin sekoilusta kuuluu Orpon hallituksen halusta potkia päähän kaikkein pienituloisimpia. Oikeasti niitä, joilla on varallisuutta ja satoja tuhansia euroja tilillä makaamassa, ja jotka hakevat siitä huolimatta asumistukea, on todella vähän. Kustannukset sen sijaan tästäkin hallituksen päätöksestä tulevat olemaan suuremmat kuin säästöt. Suurin osa as.tuen saajista on työssäkäyviä.
Miten Kela tarkastaa ihmisten tiliotteet? Miten voidaan varmistaa, että hakijalla ei ole tiliä jossain toisessa pankissa? Tai useissa eri pankeissa? Kuinka paljon turhaa työtä tämä aiheuttaa Kelassa?
Sinä itse toimitat ne tiliotteet.
Miten Kela varmistaa ettei asumistukea hakevalla ole muita tilejä kuin se minkä tiliott
Kelalla tuskin on valtuuksia pyytää tai tarkastaa pankista suoraan, onko kyseisellä hakijalla tiliä siellä? Käykö Kela läpi kaikki suomalaiset pankit? Entäpä jos kyseessä on ulkomainen pankki? Niinpä. Jos joku haluaa laittaa sen muutaman kymppitonnin piiloon johonkin toiseen pankkiin niin se ei ole kovin vaikeaa. Tätä ei ole Orpo porukoineen ajatellut kun on niin kova kiire ajaa läpi pienituloisten työssäkäyvien kyykytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:ssä oli juttu, että asumistukeen tulee tammikuussa varallisuusraja, mutta siitä on jo vähän aikaa.
Ei siihen mitään tiliotteita tarvita vaan Kela näkee varallisuuden verottajalta. Niin ne tekee eläkkeensaajan asumistukeakin laskiessa, katsovat myös tulorekisterin.
" Kun haet eläkkeensaajan asumistukea ensimmäisen kerran, toimita aina kaikista tileistäsi ja talletuksistasi tiliote tai muu todistus, josta selviää tilisi saldo ja korko. "
Kelan ohje eläkkeensaajalle. Eli kyllä vain tarvitsee tiliotteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske minua, eikä kiinnosta. En ole koskaan saanut kelasta mitään tukia, sillä olen aina ollut TÖISSÄ
Niin minäkin olen ollut. Niin pienituloisena, että palkka ei riitä elämiseen, vaan olen ajoittain toimeentulotuella sen palkkatulon kanssa. Voin kertoa, että ottaa aivoon, kun työssäkäyvänä ihmisenä joutuu asioimaan Kelan kanssa ja joutuu työkuorman lisäksi kaiken tällaisen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole, eikä tule. Tiliotteiden tarkistaminen kuuluu etuuksiin jotka annetaan kuukausittain ja se kuuluu toimeentulotuelle. Sitä ei ole tulossa vuosittain tarkistettaviin etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tietojensaannin oikeuksien laajentamista alettiin laajentaa jo edellisen hallituksen aikana. Vihreä siirtymä ja nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä .Ei se itsestään tapahdu.
Ei se auta, että tietojen saantia laajennetaan jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa. Se ainut raha tulee töistä ja töiden tekeminen on estetty. Ei se asia siitä muutu, että laajennetaan tiedonsaantia. Jos rahaa ei ole niin ei ole.
Eikös sinne aina ole pitänyt toimittaa tiliotteet?
Pitäähän jostain nähdä, paljonko hakijalla on rahaa ja mahdollisia talletuksia tai osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
No, tässä on tuo eläkeläisen asumistuki ja tiliotteet kohta.
Tässä ketjun aiheena on, että jatkossa kaikki asumistuen hakijat toimittaa tiliotteet, joista selviää varallisuus. Tuo eläkkeensaajan asumistuki on jo "vanha" laki ja sisältää jo valmiiksi tuon tiliotteiden toimittamisen. Minä pyydän sitä kohtaa näyttämään tulevasta laesta, jossa yleisen asumistuen hakijan varallisuus todistetaan tiliotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole, eikä tule. Tiliotteiden tarkistaminen kuuluu etuuksiin jotka annetaan kuukausittain ja s
Laitoin jo ton kelan linkin eläkeläisen asumistukeen missä tiliotteet pyydetään.
Ja sama tulee yleiseen asumistukeen tammikuussa.
No siksi ne tiliotteet pyydetään, kun varallisuusraja tulee.