Onko kirpputorien "taso" jotenkin laskenut?
Kävin äsken kirpputorilla enkä löytänyt mitään ostettavaa. Kauhea määrä huonokuntoista roinaa ja vaatetta, kalliita muumimukeja ja marimekon kuppeja. Yhden neljä euroa maksavan paidan oisin ostanut, mutta takana oli reikä 🤔 Löydättekö te ostettavaa kirpputoreilta?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta on se hyöty, että kaikki tajuavat, miten arvottomia omat tavarat ovat. Hillitsee kovasti ostointoa, kun tietää, että tavara on käytettynä lähes ongelmajätettä. Luonto kiittää.
Tämä! En ole ostanut tänä vuonna mitään muuta kuin ruokaa ja ns välttämättömyyksiä mistään. Meinasin ostaa aurinkolasit, kun ne hajosivat toukokuussa, mutta olenkin pärjännyt ihan hyvin lippiksellä. Vielä on talossa pari sopukkaa jotka pitää raivata, suoraan jäteasemalle, en todellakaan edes yritä myydä, ja sen jälkeen pitää vain jatkaa ostamattomuuslinjaa.
Toki olen rahaa käyttänyt tänäkin vuonna, mutta en tavaraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirppiksellä myymällä ei kyllä pääse hyville tuntipalkoille, se on varma. Kiva olisi kuitenkin saada omansa pois niin, että saa pöytävuokran ja kulut kuitattua.
Jonkun parinkympin takia ei kyllä ole vaivan arvoista ja ymmärrän miksi osa laittaa kaiken suoraan kierrätykseen. Netissäkin myyminen on nykyään todella rasittavaa, kun on kaiken maailman sekopäitä noilla alustoilla kuluttamassa aikaansa, eikä ilmeisesti ole tarkoituskaan ostaa mitään.
Täällä maksaa meno paluu kirpputorille 6e bussilla. Ei nykyään ihmiset jaksa edes mennä paikanpäälle kiertämään niitä pöytiä, kun 75% on surkeaa laatusta, rikkinäistä ja haisevaa. Ja 99% on ylihintaista.
Ei ole vaivan arvoista lähteä, varsinkin jos on rahat tiukilla. Kun saattaa mennä 6e turhaan eikä mitään oikeasti hyvää löydy. Parempi on vaan säästää pari viikkoa ja sitten ostaa uutena se mi
Näinhän se on omallakin kohdalla. Olen suosinut kolmea kirpputoria, joista 2 ns jeesuskirppistä ja sitten spr. Toinen jkirppis muutti joku 5 v sitten, ja samalla nostivat hintoja niin ettei siellä enää kannattanut käydä edes pyörähtämässä. Spr teki saman pari vuotta sitten, mutta sieltä löytyy edelleen materiaalia välillä halvalla, esim ota ilmaiseksi laarista rikkinäinen laukku jossa hyvin toimivat mekanismit, jolloin puran mekanismit ja heitän laukun pois.
Eli käyn enää yhdellä jkirpparilla, mutta ei sielläkään oikein tule uutta myyntiin, joten ehkä kerran kuussa enää käyn.
Näitä pöytävuokrakirppiksiä en ole käynyt enää vuosikausiin, 99% kun on ylihinnoiteltu, ja loput kuraa. Syy mikä tuohon on johtanut voi olla puolestani ihan mikä vain, korkeat pöytävuokrat tai myyjien köyhyys, mutta yhtäkaikki, en mene ylikalliille kirppiksille, oli syy kalleuteen mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta että joku värisävy on syy miksi ei voi lapselle ostaa.
Hei palstatrolli. En nyt mitään pinkkejä röyhelömekkoja ala pojille ostella. Vaikka itselleni ei ole väliä, niin kyllä lasten maailma on raadollinen ja turha pedata syitä tulla kiusatuksi.
Tiedätkö mitä eroa on eri väreillä, ja eri värisävyillä? Google auttaa.
Olen huomannut, että ihmiset yrittävät myydä kirpputoreilla paljon kulunutta ja likaista vaatetta. Iso osa kirppareilla nähtävistä vaatteista ja kengistä kuuluisi ihan rehellisesti sanottuna tekstiilikeräykseen. Ongelma itsessään mielestäni juontaa vaateteollisuuteen ja yleisesti laskeneeseen laatuun. 15-20 vuotta sitten myytävät uudet vaatteet olivat laadukkaampia ja kestävämpiä, joten niillä oli myös jälleenmyyntiarvoa. Nykyään myydään massamuoti on pääasiassa huonolaatuista, on halpaa puuvillaa, viskoosia, akryylia ja polyesteriä.
Tänään nähty eräällä kirppiksellä polvista reilusti kulunut toppahaalari, jonka väri näytti kulahtaneelta, hinta 45€. Realistinen hinta kyseiselle haalarille olisi 5-8€.
Kenenkään ei kannata pahastua siitä, että omat tavarat ei mene kaupaksi. Jos ne ovat itselle tarpeettomia, on aika selvää, että ne voivat olla sitä muillekin.
Ostakaa vähemmän niin ei tarvitse olla myymässä koko ajan. Lapset toki kasvavat vaatteistaan ulos, mutta jos aikuisella on jatkuvasti myytävänä omia vaatteita / kenkiä / laukkuja yms. kannattaa omia kulutustottumuksia arvioida kriittisesti eikä marmattaa siitä, että kukaan ei osta.
Itse myyn vain hyväkuntoista tavaraa ja edullisesti, niin tavara menee hyvin kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse myyn vain hyväkuntoista tavaraa ja edullisesti, niin tavara menee hyvin kaupaksi.
Paikkakuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että ihmiset yrittävät myydä kirpputoreilla paljon kulunutta ja likaista vaatetta. Iso osa kirppareilla nähtävistä vaatteista ja kengistä kuuluisi ihan rehellisesti sanottuna tekstiilikeräykseen. Ongelma itsessään mielestäni juontaa vaateteollisuuteen ja yleisesti laskeneeseen laatuun. 15-20 vuotta sitten myytävät uudet vaatteet olivat laadukkaampia ja kestävämpiä, joten niillä oli myös jälleenmyyntiarvoa. Nykyään myydään massamuoti on pääasiassa huonolaatuista, on halpaa puuvillaa, viskoosia, akryylia ja polyesteriä.
Tänään nähty eräällä kirppiksellä polvista reilusti kulunut toppahaalari, jonka väri näytti kulahtaneelta, hinta 45€. Realistinen hinta kyseiselle haalarille olisi 5-8€.
Polvista reilusti kulunut haalari joutaa kyllä tekstiilijätteeseen.
Monet jotenkin sokeutuvat merkkivaatteille. Kerran katselin pöytää, jossa tavalliset vaatteet oli hinnoiteltu järkevästi. Tavalliset, siistit lastenpaidat 1-2 euroa. Sitten joukossa oli muutama Gugguun paita, joissa hihat olivat aivan riekaleina. Siis reikiä täynnä. 5 e / kpl. Samassa pöydässä oli Paapiin reikäisiä vaatteita, 6 e / kpl. Rikkinäinen on rikkinäinen, vaikka olisi mitä merkkiä! Nämäkin vaatteet ovat kuitenkin vain trikoota!
Vierailija kirjoitti:
Monet jotenkin sokeutuvat merkkivaatteille. Kerran katselin pöytää, jossa tavalliset vaatteet oli hinnoiteltu järkevästi. Tavalliset, siistit lastenpaidat 1-2 euroa. Sitten joukossa oli muutama Gugguun paita, joissa hihat olivat aivan riekaleina. Siis reikiä täynnä. 5 e / kpl. Samassa pöydässä oli Paapiin reikäisiä vaatteita, 6 e / kpl. Rikkinäinen on rikkinäinen, vaikka olisi mitä merkkiä! Nämäkin vaatteet ovat kuitenkin vain trikoota!
Tämäpä juuri. Tosi paljon näkee kirpparilla likaista, nukkaista, reikäistä Marimekkoa, Gugguuta, Conversea yms. Sitten hinnat pilvissä, koska MERKKI!!! Samat myyjät osaavat sitten hinnoitella Lindexit ja MyWearit niin kuin kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Tein itse asiassa eilen tämän ketjun inspiroimana tällaisen aloituksen:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5684573/arvostele-mun-kirppishinnat
Kun tässä viimeisillä sivuilla taas sanotaan, että kirpputoritavarat eivät mene kaupaksi vain jos ovat huonoja ja ylihinnoiteltuja, niin miten olisitte hinnoitelleet nuo esimerkkitavarat?
Ne olisivat varmaan menneet kaupaksi jos olisin alentanut kaikki hinnat 50 senttiin/kappale, mutta suoraan sanottuna minulle olisi tullut siitä huijattu olo, joten jätin alentamatta.
Minun teoriani on, että tavaraa on kaikilla yksinkertaisesti LIIKAA. Miksi kukaan ostaisi 6 eurolla käyttämättömiä Palladiumin tennareita, jos kotona on jo valmiiksi useammat käyttämättä jääneet tennarit.
En käynyt aloituksessasi, mutta veikkaan että siellä on marimekkoa ja arabiaa. Kirppareilla käy hyvin paljon meitä joita ei kiinnosta se mikä merkki vaatteessa on, vaan vaatteen kunto ja laatu, joten en maksaisi tuotteistasi marimekko,adidaslisää, vaan hyllyyn jäisi, mikäli hinta ei olisi sopiva. Aikoinaan kirppiksillä myytiin se marimekko ihan samalla hinnalla kuin eimarimekko.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että näillä megatinkaajilla ei oikeasti ole varaa ostaa noita kirppiskamoja käypään hintaan ja siksi vaativat noita järjettömiä alehintoja uudenveroisille merkkivaatteille?
Onhan se kivempi esittää varakkaampaa, kuin on ja vaikea olisi itselleen myöntää, että se 20€ hinta siististä Marimekosta on ihan hyvä, mutta itsellä ei ole siihen varaa.
Siksi kaikkien paitojen tulee maksaa alle 5 euroa.
Tunnettu taktiikka tuokin, eli pyritään näyttämään henkilö huonossa valossa jos hän ei anna sinulle rahaa perusteetta. Tässä tapauksessa on muka köyhä jos ei halua maksaa mekostasi kahtakymppiänkäytettynä. Tuo toimii ehkä sun 5 vuotiaaseen, muttei kyllä enää meihin aikuisiin ihmisiin. Vaikutat vain lapselliselta noine löpinöinesi.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei kannata pahastua siitä, että omat tavarat ei mene kaupaksi. Jos ne ovat itselle tarpeettomia, on aika selvää, että ne voivat olla sitä muillekin.
Ostakaa vähemmän niin ei tarvitse olla myymässä koko ajan. Lapset toki kasvavat vaatteistaan ulos, mutta jos aikuisella on jatkuvasti myytävänä omia vaatteita / kenkiä / laukkuja yms. kannattaa omia kulutustottumuksia arvioida kriittisesti eikä marmattaa siitä, että kukaan ei osta.
En minä ainakaan marmata mistään, huomaan vain selkeän eron aiempaan. Olen aina sekä ostanut että myynyt paljon kaikenlaista kirpputorilla. En siksi että myisin mitään huonoa tai turhaa, vaan kyllästyn joihinkin vaatteisiin tai tavaroihin, ja joidenkin kohdalla olen yksinkertaisesti muuttanut mieleni. Esimerkiksi saatan innostua jostain harrastuksesta ja todeta että ei siitä tulekaan mitään. Tai vaikka lukea kirjan kerran ja todeta että en tarvitse sitä kirjaa omaan hyllyyni. Kenkien kohdalla sitten taas käy valitettavan usein niin, että yhden päivän käytön jälkeen huomaan että kenkä hiertää, eikä niitä enää siinä vaiheessa voi palauttaa kun pohjissa on käytön jäljet. Minulla on jotenkin omituisen malliset kompurajalat. Väitän jopa, että useammin minulla menee uudet kengät kiertoon kuin käyttöön.
En tiedä käytänkö sitten erityisen siististi esim. vaatteita tai astioita, tai ostanko tavallista laadukkaampia, mutta minun tavaroihini ei kyllä vähän aikaa niitä käytettyäni jää yleensä mitään käytön jälkiä. Ns. kotivaatteet on sitten asia erikseen, ne käytän ihan loppuun asti. Ei haittaa kotona röhnöttäessä tai siivotessa, jos college-housuissa on reikä tai useampikin.
Joka tapauksessa pointtini siis on, että menneinä vuosina tämä oli ihan toimiva systeemi. Ostin ja myin kirpputorilla, en tienatakseni mitään ekstraa, mutta tavara pysyi kierrossa. Nykyään se ei tunnu enää toimivan samaan malliin. Itsekin ostan vähemmän, joten ymmärrän kyllä yskän.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja monella. Yksi iso ongelma on kyllä se, että kirppareilla on liikaa todella huonokuntoista tavaraa. Osa kirppareista onkin jo kieltänyt esim Sheinistä tai Temusta tilattujen tavaroiden myymisen (miten tätä muka valvotaan?). Hankala löytää helmet, kun huonokuntoista on paljon. Varmaan ihmiset vähän sokeutuu omille vaatteille. On hankala myöntää, että puoli vuotta sitten ostettu vaate on myyntikelvoton. Vika on siinä, että vaatteet on niin huonolaatuisia.
Moni myös moittii laatuvaatteiden hintoja ja toteaa, että HMn alesta tms saa uuden samalla hinnalla. Voi olla, mutta se HMn paita ei ole kirppiskuntoinen parin pesun jälkeen. Laadukas kirppislöytö säilyttää arvonsa ja luultavasti sen voi edelleen kierrättää, kun sen aika on (esim lastenvaatteissa laatuerot on huimia)
Mun laadukkaat ja hyvät kirppislöydöt on jo vuosien takaa. 70 luvun mekkoja, hintahaarukka 2-7€, kotimaiset nahkakengät lammasvuorella 3€, kevytuntuvatoppis 3€, Mokkatakki 5€, etc. En osta kalliilla koska kirpputori on kirpputori. Enää vain noin hyviä löytöjä ei tule vastaan, vaan juurikin pilalle pestyjä Marimekon paitoja joista kehdataan pyytää kymppejä. En siis osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan usein tuntuu siltä, että kirppismyyjien "hyväkuntoinen" ja "käyttämätön" on jotakuinkin tätä: https://www.feissarimokat.com/2015/06/kirpputorin-loytoja-osa-111/
Just tämän takia en usko kaikkia näitä "myin priimaa halvalla eikä kenellekään kelvannut" -juttuja.
Minä uskon suurimman osan, koska oma kokemukseni on samanlainen. En tiedä miten voisin vakuuttaa teille että käyttämättömät tuotteeni olivat oikeasti käyttämättömiä, mutta sama se oikeastaan on, mitä joku anonyymi palstailija uskoo. Itse näen kirppiksellä tosi paljon uudenveroista tavaraa jota myydään uskomattoman halvalla. En hamstraa sitä itse (enää), koska haluan karsia tavaroita kotoani, ja ehkä se on sitten sama juttu kaikilla muillakin.
Kyllä. Ennemminkin laitan itsekin koko ajan tavaraa pois, kuin että haalisin lisää. Poikkeuksena ihanat verhot joita ei koskaan voi olla liikaa!
Tänään kauhistelin kirjojen hintoja. Voisin jonkun roskaromaanin kesälukemiseksi hankkia, mutta en ala siitä 5 euroa pulittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein itse asiassa eilen tämän ketjun inspiroimana tällaisen aloituksen:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5684573/arvostele-mun-kirppishinnat
Kun tässä viimeisillä sivuilla taas sanotaan, että kirpputoritavarat eivät mene kaupaksi vain jos ovat huonoja ja ylihinnoiteltuja, niin miten olisitte hinnoitelleet nuo esimerkkitavarat?
Ne olisivat varmaan menneet kaupaksi jos olisin alentanut kaikki hinnat 50 senttiin/kappale, mutta suoraan sanottuna minulle olisi tullut siitä huijattu olo, joten jätin alentamatta.
Minun teoriani on, että tavaraa on kaikilla yksinkertaisesti LIIKAA. Miksi kukaan ostaisi 6 eurolla käyttämättömiä Palladiumin tennareita, jos kotona on jo valmiiksi useammat käyttämättä jääneet tennarit.
En käynyt aloituksessasi, mutta veikkaan että siellä on marimekkoa ja arabiaa. Kirppareilla käy hyvin paljon meitä joita ei kiinnosta se
Mutta kyllähän se laatu (useimmiten, ei aina) kulkee käsi kädessä merkin kanssa. Alpan villaneuletakki on laadukkaampi kuin HM:n ja jos ne kaksi ovat täsmälleen yhtä hyvässä kunnossa, kyllä Alpan vaatteesta voi pyytää enemmän. Toki siitä voi olla montaa mieltä, onko Adidas tai Marimekko varsinaisesti laatumerkki. Oma kokemus molemmista on aika huono.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kauhistelin kirjojen hintoja. Voisin jonkun roskaromaanin kesälukemiseksi hankkia, mutta en ala siitä 5 euroa pulittamaan.
Joo. Oma nyrkisääntö on, että pokkarit 0,50 euroa, kovakantiset max 2 e / kpl. Jotkin harvinaisuudet tietysti erikseen, mutta ne onkin keräilijöitä varten, ei mitään kesälomalukemistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Oma nyrkisääntö on, että pokkarit 0,50 euroa, kovakantiset max 2 e / kpl. Jotkin harvinaisuudet tietysti erikseen, mutta ne onkin keräilijöitä varten, ei mitään kesälomalukemistoa.
Nuo on ihan ok hinnat vähän vanhemmille kirjoille, mutta aika epärealistista odottaa saavansa uutuuskirjoja noilla hinnoilla.
Meillä ei lapsilla koskaan ollut mitään reimoja päällä. Eikä oltu edes pienituloisia.