Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi

Vierailija
02.08.2024 |

Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?". 

No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".

Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.

No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.

Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä. 

Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?

Kommentit (230)

Vierailija
181/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tuolle kysyjälle on tiuskittu jostain virheestä niin, että hän ei uskalla tehdä enää ainuttakaan asiaa itsenäisesti. Rohkaisua hän kaipaa enemmän kuin niitä vastauksia. 

Vierailija
182/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa työpaikassani korostettiin koko henkilöstölle jokaisen omaa aktiivisen tiedonhaun merkitystä. Jos et tiedä/tunne jotain asiaa, selvitä ja perehdy niin opit ja kehityt. Jatkuva työkavereilta kyseleminen kuormittaa täysin turhaan. Mikäli jokin asia ei selvinnyt omin voimin ja oikeasti tiedonhakuun panostamalla, oli tietenkin oikeus kysyä. Toimi siinä työyhteisössä hyvin.

Näin pitäisi ohjeistaa kaikilla työpaikoilla! Mun mielestäni on menty vikaan siinä että nykyään aina melkein kaikkialla painotetaan kuinka "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :)" "ihan rohkeasti saa kysyä jos tulee jotain mieleen". Kun niitä tyhmiä kysymyksiä todellakin on.

Minusta se kysymyksille avoin kulttuuri pitäisi koskea vain oikeasti uusia työntekijöitä ja sen jälkeen pitäisi olla oletus, että ihminen ot

Meillä on myös muutama tehtävä sellainen, että vain yksi tyyppi osaa vastata. Itse olen myös sellaisessa tehtävässä. Totta kai vastaan, jos jollain on mun työhön liittyvä kysymys. Se on osa sitä mun asiantuntijaroolia. 

Mutta en siihen päälle halua enää vastailla viisi vuotta talossa olleelle puupäälle päivittäin, että tulostuspaperit on tuolla ja vihkot täällä ja sun tehtäviin kuuluu tosiaan vastata siihen puhelimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että tuolle kysyjälle on tiuskittu jostain virheestä niin, että hän ei uskalla tehdä enää ainuttakaan asiaa itsenäisesti. Rohkaisua hän kaipaa enemmän kuin niitä vastauksia. 

Se mitä joskus on käynyt ei ole ap:n ongelma eikä kyselijä voi piinata työkavereita vain siksi että itse on epävarma. Kyselijä menee juttelemaan esimiehen kanssa, jos on vaikeaa sopeutua tai uskaltautua tekemään itse.

Vierailija
184/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa työpaikassani korostettiin koko henkilöstölle jokaisen omaa aktiivisen tiedonhaun merkitystä. Jos et tiedä/tunne jotain asiaa, selvitä ja perehdy niin opit ja kehityt. Jatkuva työkavereilta kyseleminen kuormittaa täysin turhaan. Mikäli jokin asia ei selvinnyt omin voimin ja oikeasti tiedonhakuun panostamalla, oli tietenkin oikeus kysyä. Toimi siinä työyhteisössä hyvin.

Näin pitäisi ohjeistaa kaikilla työpaikoilla! Mun mielestäni on menty vikaan siinä että nykyään aina melkein kaikkialla painotetaan kuinka "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :)" "ihan rohkeasti saa kysyä jos tulee jotain mieleen". Kun niitä tyhmiä kysymyksiä todellakin on.

Minusta on aina parempi, että ne tyhmätkin kysymykset kysytään mielummin kuin se, että mennään tekemään sitten tyhmiä asioita kun ei kehd

Mun kokemuksen mukaan tämä menee suunnilleen

Kysytään tyhmä kysymys -> saadaan ohjeet -> tehdään silti tyhmiä asioita.

Joka. Ainoa. Kerta. Ja ihan kaikkein helpoimmissakin jutuissa. Joitain ei vain ole tarkoitettu työelämään.

Vierailija
185/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myos avokonttorissa, meilla on sitten tallaisia hiljaisia koppeja johon mennaan kun on Teams palavereja tai muuten tarvii hiljaisuutta, tyo on osaltaa sellaista etta pitaa pystya keskittymaan ilman hairioita pitkaankin (tunteja) välilla. Täma uusi kolleja on paattanyt että sinnekin voi tulla hairitsemaan asian kanssa, jonka kiireellisyys on luokkaa "tällä tai ensi viikolla viimeistään". Käy huitomassa lasiseinän takana ja sillä kerralla kun päätti tempoa oven auki, tuli sanottua vähän kovaäänisesti että " ei nyt". "parasta" tässä on että jos hänelle yrittää antaa niitä haluamiaan neuvoja, hän kuitenkin päättää tietää paremmin ja tehdä virheellisesti- eli tehdä sitten uudestaan. Näin hän on jatkuvassa kiireessä...

Vierailija
186/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymysten ohjaaminen eteenpäin ei ainakaan meillä auta,se aiheuttaa vaan lisäkysymyksiä.

Esim. "Kysyppä esimieheltä" -> "Joo, muistatko olikos se nyt lomalla vai etänä? Pitäiskö mun ihan soittaa sille, mitä luulet?"

"Toi kysymys kuuluu atk-tukeen" "Okei, onko sinne joku yhteyshenkilö vai laitanko helpdeskiin? Sattuuko sulla oleen heidän yhteystietoja siinä?"

Joskus on vaan pakko olla vastaamatta mitään. Kun tällainen energiavampyyri saa sut keskeytettyä ja huomion itseensä niin kysymysten tulva on rajaton. 

Eivät nämä nyt mun mielestä niin hermojaraastavia kysymyksiä ollut, että malttini näistä menettäisin.

Vastata voi esimerkiksi:

Näet Teamsistä onko esimies paikalla ja/tai kuka on sijainen.

IT-tuen yhteystiedot löydät intrasta.

Joka päivä monta kertaa päivässä samalle ihmiselle? Etkö todella oleta että se ihminen jossain vaiheessa OPETTELISI vaikka sitä teamsin käyttöä?

Nyt pitää ihan kysyä, että missä ihmeen paikassa olet töissä, jos joku kysyy esimiehen lomalla olemisesta tai IT-tuen yhteystietoa joka päivä monta kertaa päivässä?

Ei kuulosta normaalien ihmisten työpaikalta vaan joltain kuntouttavalta laitokselta. Jos nyt pidettäisiin keskustelu kuitenkin ihan tavallisten työpaikkojen piirissä.

Vierailija
187/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on typeriä. Mun yhdellä työkaverilla oli ovessa lappu "lääkärin etävastaanotolla, älä häiritse". No eikö sinne yksi tyyppi tunkenut silti kolme kertaa siten että näin. Kun kolmannen kerran kävelin huoneen oven ohi, ovessa oli ensimmäisen lapun alla lappu "mulla ei ole nitojaa". Nauroin ääneen. Vaikka sääliksi kävi, jos joku oikeasti meni sinne 3krt hakemaan nitojaa, vaikka toinen selkeästi oli tilanteessa missä ei halua ketään huoneeseensa.

Vierailija
188/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä joskus on käynyt ei ole ap:n ongelma eikä kyselijä voi piinata työkavereita vain siksi että itse on epävarma. Kyselijä menee juttelemaan esimiehen kanssa, jos on vaikeaa sopeutua tai uskaltautua tekemään itse.

Ap voi omasta puolestaan olla tiuskimatta ja olla jatkamatta tätä negatiivista kierrettä.

Positiivinen ilmapiiri työpaikalla on jokaisen vastuulla.

Vierailija
189/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot esimiehelle, että työkaverisi on kongnitiivisesti työhönsä ehkä kykenemätön.

Kerrot sitten pari esimerkkiä tyhmistä kysymyksistä. Sanot myös, että on jatkunut useita viikkoja.

Vierailija
190/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän hyvin, mitä ap tarkoittaa. Omalla työpaikallani on ollut vastaavia sankareita erilaisissa harjoitteluissa. Näille tyypeille yhteistä on aivan hysteerinen virheiden ja väärin tekemisen pelko jopa aivan mitättömissä asioissa. Paras sankari oli sellainen, joka ei saanut edes papereita silputtua ilman, että kävi säännöllisesti kysymässä tyyliin "tässä paperissa lukee, että se on  tärkeä. Onko ihan varmaa, että tämä pitää silputa?" Hänen ei edes olisi pitänyt lukea niitä, vaan työntää mekaanisesti silppuriin.

Tämän jatkuvan kyselijän sukulaissielu on etana. Myös näitä esiintyy säännöllisesti erilaisissa harjoittelijoissa. Nämä saavat kyllä asiat tehtyä, mutta äärimmäisen hitaasti. Hyvä esimerkki tästä on postinkäsittely; yleensä normaalilta uudelta harjoittelijalta siihen menee työpäivän alussa 30 min- 1 h riippuen postin määrästä. Nämä etanat saavat tuhlattua asiaan koko päivän.

Vierailija
191/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä työpaikassa oli kiireinen projekti, jota vedin. Yksi tiimistä ei saanut mitään aikaiseksi. Yhtenä päivänä hän lopulta pyysi minua arvioimaan viikkojen tuotostaan, joka oli 1/35 siitä, mitä me muut tehtiin viikossa per näkö. Kehuin tietysti 😶 mutta sitten hän ryhtyi esittelemään kisujensa kuvia. Puolen tunnin jälkeen kiltisti sanoin, että on kiire ja annoin seuraavaksi viikoksi tehtävän, johon meillä muilla olisi mennyt tunti.

Seuraavana aamuna pomo kutsui puhutteluun, koska minusta oli tehty ilmoitus kiusaamisesta. Selvisi, että ko työntekijä oli nähnyt unta, että tapan hänet. Esimiehen naama ei pitänyt loppuun asti, mutta sovittiin että ei anneta sille enää työtehtäviä. Voi katsoa kissavideoita. Ja työnantaja oli valtio.

Karrikoitu tarina mutta herätys. Tuollaista voi tapahtua jos ei virallisesti seurata tehdyn työn määrää.

Ovatko kaikki muutkaan tehneet samaa määrää keskenään? Ja miksi viikoiksi olisi yksi asia tehtäväksi?

Julkisesti rahoitetussa paikassa voi kadota käsitys siitä, että rahalla pitäisi yrittää saada aikaiseksi asioita tehokkaasti. Onko työntekijät varaa pitää vaikka kaikki eivät suoriutuisi?

Edellisessä työssä asiakasyhteydenotot olivat tikettejä. Järjestelmän tilastossa näkyi työntekijöitä sen mukaan kuinka monta tikettiä heillä oli auki. Koskaan en kuullut että olisi katsottu paljonko kukin työntekijä oli tehnyt. Tikettejä pystyi ottamaan saapuvista viesteistä. Jos joku vaan piti tikettiä auki, hänellä ikään kuin oli töitä. Monen vuoden jälkeen tehtyjen töiden ero saattoi olla satoja tai tuhansia tikettejä. Ei mitään keskustelua asiasta.

Tehtävien tyypit vaihtelivat mutta jos missä tahansa listoissa näkyy eroa työntekijöiden välillä eikä se koskaan vaikuta kiinnostavan, ihmetyttää onko tärkeintä että pomo apureineen saa pitää tietyn kokoisia tiimejä.

Vierailija
192/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhut tietenkin esi"miehelle". Hänen hommansa on pitää järjestys konttorissa.

Harkitsen tätä. Siihen tosin liittyy ongelma, jonka luottamushenkilökin nosti esiin. Eli miten voi ystävällisesti kieltää henkilöä kysymästä tyhmiä. Selvästi henkilöllä itsellään ei ole tavanomaista ymmärrystä siitä mikä on tyhmää tai ei, joten miten hän voisi itse filtteröidä itseään. Toisaalta jos hänelle sanotaan, että hän ei saa kysellä minulta mitään, niin ongelma siirtyy jollekin toiselle työkaverille eikä kukaan tuollaisesta sen enempää tykkää. 

Toisekseen jos leimaudun kiusaajaksi niin esihenkilön juttusille meno varmaan vaikuttaa tämän henkilön silmiin lähinnä joltakin kostolta. Toisaalta se ei ehkä haittaa mua jos hän luulee meidän olevan jotenkin riidoissa, sitten saattaisi ainakin työympäristö hiljentyä hetkeksi. Lähtökohtaise

Miten tällainen uuvatti on läpäissyt koeajan teillä?

Vierailija
193/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että tämän ketjun asti lukeneena, olen kyllä todella iloinen työpaikkamme hyvästä työilmapiiristä.

Meillä ei haittaa, vaikka ylemmän tason asiantuntijalta kysyy missä mahtaisi olla printteriin paperia tai mistä löytyy ohjeet asiaan x.

Ei kyllä jaksaisi tehdä töitä paskantärkeiden tyyppien kanssa, joiden kanssa pitää miettiä mitä heiltä sopii kysyä ja mitä ei ja onko tämä liian tyhmä kysymys.

Mutta jatkakaa, mielenkiintoista settiä.

Vierailija
194/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot siellä keskustelussa että koet jatkuvat keskeytykset kiusaamisena. Sitähän ne ovat.

joo kiusaamista ja huomion tarvetta. ei ole sinun tehtäväsi kohtuuttomasti 'tukea' kollegaasi, joka ei pysty itsenäiseen työhön. onhan sinullakin rajasi siihen, mitä koet häiritsevänä ja työpanostasi alentavana. tuolla vinoilulla et kyllä ratkaise ongelmaa, saat vain niitä itse. mutta kirjaa keskeytyksiä ja aiheita ylös, mm. kellonaikoja muutaman päivän, niin esimiehesi saa kuvan tästä terrorisoinnista. myös sinulla on oikeus työrauhaan. 

Vierailija
195/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että tämän ketjun asti lukeneena, olen kyllä todella iloinen työpaikkamme hyvästä työilmapiiristä.

Meillä ei haittaa, vaikka ylemmän tason asiantuntijalta kysyy missä mahtaisi olla printteriin paperia tai mistä löytyy ohjeet asiaan x.

Ei kyllä jaksaisi tehdä töitä paskantärkeiden tyyppien kanssa, joiden kanssa pitää miettiä mitä heiltä sopii kysyä ja mitä ei ja onko tämä liian tyhmä kysymys.

Oman 35 vuoden työkokemuksen perusteella voin sanoa, että usein nämä iloisesti auttavat henkilöt ovat olleet myös kaikkein osaavimpia henkilöitä. He ehtivät oman tekemisensä ohessa neuvoa myös muita, eikä se ole heille ongelma. Tällaiset yhteistyökykyiset henkilöt usein etenevätkin parhaiten urallaan.

Vierailija
196/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vttu mitä porukkaa, kun ei työnkuvaan kuulu kertoa missä on printteriin paperia niin ei kerrota. 

Hyvä asenne.

Vierailija
197/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymysten ohjaaminen eteenpäin ei ainakaan meillä auta,se aiheuttaa vaan lisäkysymyksiä.

Esim. "Kysyppä esimieheltä" -> "Joo, muistatko olikos se nyt lomalla vai etänä? Pitäiskö mun ihan soittaa sille, mitä luulet?"

"Toi kysymys kuuluu atk-tukeen" "Okei, onko sinne joku yhteyshenkilö vai laitanko helpdeskiin? Sattuuko sulla oleen heidän yhteystietoja siinä?"

Joskus on vaan pakko olla vastaamatta mitään. Kun tällainen energiavampyyri saa sut keskeytettyä ja huomion itseensä niin kysymysten tulva on rajaton. 

Eivät nämä nyt mun mielestä niin hermojaraastavia kysymyksiä ollut, että malttini näistä menettäisin.

Vastata voi esimerkiksi:

Näet Teamsistä onko esimies paikalla ja/tai kuka on sijainen.

IT-tuen yhteystiedot löydät i

Ei työpaikassa ole vikaa vaan ihmisessä joka ei ole kykenevä itsenäiseen ajatustyöhön.

Meillä on työajanseuranta, josta voi tarkistaa onko henkilö lomalla vai paikalla. Mutta uuvatti kysyy ennen kuin edes tarkistaa.

It-tuki on ulkoistettu. Yhteystiedot löytyy jokaisesta työkoneesta, koska ne on liisattu mainitusta it-tuesta. Uuvatti ei ymmärrä katsoa yhteystietoja koneesta vaan jonkun muun pitäisi ne hänelle syöttää.

- Se jonka viestin lainasit - 

Vierailija
198/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko todellakin sitä mieltä, että on ok keskeyttää toistuvasti muiden työnteko kyselemällä typeriä kysymyksiä matalalla kynnyksellä?

En tiedä missä kukakin on töissä, mutta mun toimenkuva sisältää enimmäkseen itsenäistä työskentelyä ja on todella tarkkuutta vaativaa työtä, joten työrauha on ihan ehdottoman tärkeä.

Kun puhutaan, että työilmapiirin ylläpito on jokaisen asia niin sitten se on niin, että näiden itsekritiikkiin kykenemättömien keskeyttelijöidenkin on katsottava peiliin. Ei hyvä ilmapiiri tarkoita sitä, että kaikki saavat käyttäytyä ihan miten haluavat ja vastavuoroisesti muiden pitää vaan olla siinä iloisesti hymyillen heitä opastamassa ja heidän epävarmuuksiaan validoimassa ja kehumassa. Hyvään ilmapiiriin kuuluu vahvasti myös muiden työrauhan ja henkilökohtaisen tilan kunnioittaminen. Rajaton käytös ei olw hyväksyttävää. 

Vierailija
199/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuttu, joka antoi työasioistaan aina sellaisen kuvan, että hän oli firman etevin ja pätevin työntekijä, ja muut ihan id i ootteja. Muut eivät osanneet mitään, mutta hän aina osasi ja pomot kiitteli.

Menin itse myöhemmin tähän firmaan töihin, ja kävi ilmi, ettei tämä tuttu niin pätevä ja hyvä työntekijä ollut ollut ollenkaan. Kova meteli itsestään, päteminen ja ylenkatse muita kohtaan, mutta osaaminen ja tekeminen niin ja näin. 

Tämä juttu tuli mieleen tästä keskustelusta.

Vierailija
200/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhut tietenkin esi"miehelle". Hänen hommansa on pitää järjestys konttorissa.

Harkitsen tätä. Siihen tosin liittyy ongelma, jonka luottamushenkilökin nosti esiin. Eli miten voi ystävällisesti kieltää henkilöä kysymästä tyhmiä. Selvästi henkilöllä itsellään ei ole tavanomaista ymmärrystä siitä mikä on tyhmää tai ei, joten miten hän voisi itse filtteröidä itseään. Toisaalta jos hänelle sanotaan, että hän ei saa kysellä minulta mitään, niin ongelma siirtyy jollekin toiselle työkaverille eikä kukaan tuollaisesta sen enempää tykkää. 

Toisekseen jos leimaudun kiusaajaksi niin esihenkilön juttusille meno varmaan vaikuttaa tämän henkilön silmiin lähinnä joltakin kostolta. Toisaalta se ei ehkä haittaa mua jos hän luulee meidän olevan jotenkin riidoissa, sitten saattaisi ainakin

Mainitsinkin aiemmin, mutta koeajalla henkilö oli oikeasti ihan lupaava. Hän suoriutui hyvin annetuista tehtävistä. Toki myös siinä aluksi ne tyhmätkin kysymykset olivat jotenkin ymmärrettäviä, koska hän oli uusi. Mutta nyt kun työsuhde on kestänyt ja hänelle on samoihin asioihin monta kertaa vastattu ja opastettu, niin on alkanut hahmottua, että hän ei joko sisäistä, ymmärrä, muista tai kuule mitä hänelle on jo monta kertaa sanottu. 

AP