Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi

Vierailija
02.08.2024 |

Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?". 

No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".

Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.

No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.

Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä. 

Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?

Kommentit (230)

Vierailija
161/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin tuossa tilanteessa: "Minulla on nyt homma A ja B kesken. Kun saan tehtyä ne, minulla on aikaa 10min kysymyksille klo 13.10. yritä edetä, jos tulee muita kysymyksiä, kirjoita ne ylös niin käydään läpi. Valitettavasti en pysty keskittymään useampaan asiaa yhtä aikaa ja tarvitsen keskeytymätöntä työrauhaa."

Joo, on mullekin sanottu it-alan töissä, että harjoittelepa kotona niin ei tartte kysyä täällä tyhmiä. Ja toisessa työpaikassa joku kysyi KERRAN koodarilta yhden teknisen kysymyksen, niin sai koko osasto koodarilta sähköpostin, että jatkossa kysymykset sähköpostilla niin ei tarvitse tulla ovelle häiritsemään hänen työrauhaansa.

On tuo vaikea tilanne, mutta kyllä AP:lla on myös oikeus työrauhaan. Voit tehdä itse ilmoituksen, että hän häiritsee työskentelyäsi.

Vierailija
162/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n ongelma kuulostaa samalle kuin jos kassalla olisi työntekijä, joka kääntyisi joka ikisen asiakkaan kohdalla työkaverin puoleen selän taakse, että skannaanko minä nämä tuotteet tästä liukuhihnalta? Ai niin otanko maksun asiakkaalta? Pitääkö sille antaa vaihtorahaa takaisin, jos asiakas maksaa käteisellä?  Tässä on taas heti uusi asiakas, niin pitikö nämä tuotteet skannata? Siis näytänkö minä tätä viivakoodia tähän vai mitenkä se oli? Pitääkö näistä laskuttaa asiakasta? Nyt se asiakas maksoikin käteisellä, pitääkö siitä antaa vaihtoraha? Oho taas asiakas noiden kahden asiakkaan perään, pitääkö minun skannata nämäkin tuotteet?

Seuraavana päivänä sitten taas uudestaan! Niin asiakas tulee kassalle, skannaanko tuotteet? Pitääkö minun ottaa asiakkaalta näistä tuotteista maksu? Entä, jos se asiakas maksaakin käteisellä, niin annanko vaihtorahan takaisin vai en?

Kyllähän jokainen nyt ihan saletisti jaksaa hymyillen vastailla joka kerta siinä oman kassatyön lomassa näihin samoihin asioihin viikosta ja vuodesta toiseen, tismalleen sille yhdelle ja samalle henkilölle - joka mystisesti saa vielä pitää sen työpaikkansa :3 Muutenhan sitä on ihan pahimman luokan kiusaaja, jos ei hyveellisesti auta työkaveria näin vaikeassa asiassa kuin että pitääkö kassalle tulevat tuotteet skannata, pitääkö niistä ottaa asiakkaalta maksu ja onko käteismaksusta annettava vaihtorahaa takaisin vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, kun sille työkaverille on sanottu jo viisi kertaa joka päivä viimeisen vuoden ajan, eli 35 kertaa viikossa, 140 kertaa kuussa ja 1680 kertaa vuodessa samasta asiasta? Tehdään näin, kysytään sieltä, annetaan rauha, minua ei saa häiritä kun olen kuulokkeet korvissa, sähköposti löytyy täältä, IT-tuki auttaa tässä, intranetistä löydät tuon, google kertoo tämän ja SILTI se sama työkaveri tulee samasta asiasta kysymään, että mitenkä?

Ja siis ihan normaalista, tavallisista asioista. Ei mitään sellaista, että olisi oikeasti vaikea hahmottaa, vaan tyyliin "Pitääkö työpuhelimeen vastata, jos se soi?" -> "Pitää, kun se on sinun tehtävä, paitsi kokouksissa." "Pitääkö työpuhelimeen vastata, kun se soi?" -> Kyllä, mutta ei kokouksissa. "Työpuhelin soi, vastaanko siihen?" -> Kyllä, vastaat, se on sun työpuhelin. "Työpuhelin soi, vastaanko siihen?" "Niin  vastaanko minä työpuhelimeen?" "Työpuhelin soi taas, vastaanko

Olen palstalla saanut sellaisen käsityksen, että mammat täällä työskentelevät vaativissa asiantuntijatehtävissä. Kuulostaa nämä mammojen työpaikat enemmän apukoululaisten työpaikoilta.

Tulipa esiin tämäkin.

Vierailija
164/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, kun sille työkaverille on sanottu jo viisi kertaa joka päivä viimeisen vuoden ajan, eli 35 kertaa viikossa, 140 kertaa kuussa ja 1680 kertaa vuodessa samasta asiasta? Tehdään näin, kysytään sieltä, annetaan rauha, minua ei saa häiritä kun olen kuulokkeet korvissa, sähköposti löytyy täältä, IT-tuki auttaa tässä, intranetistä löydät tuon, google kertoo tämän ja SILTI se sama työkaveri tulee samasta asiasta kysymään, että mitenkä?

Ja siis ihan normaalista, tavallisista asioista. Ei mitään sellaista, että olisi oikeasti vaikea hahmottaa, vaan tyyliin "Pitääkö työpuhelimeen vastata, jos se soi?" -> "Pitää, kun se on sinun tehtävä, paitsi kokouksissa." "Pitääkö työpuhelimeen vastata, kun se soi?" -> Kyllä, mutta ei kokouksissa. "Työpuhelin soi, vastaanko siihen?" -> Kyllä, vastaat, se on sun työpuhelin. "Työpuhelin soi, vastaanko siihen?" "Niin  vastaanko minä työpuhelimeen?" "Työpuhelin soi taas, vastaanko

Tätä osa tässä keskustelussa ei ymmärrä. Ei puhuta ns oikeista työongelmista vaan nimenomaan idioottitason ongelmista. Montako kertaa aikuiselle ihmiselle pitää kertoa että juu vastaat puhelimeen?

Mun mielestä kerran. Jonkun mielestä ehkä 35. Mutta oikeastiko joku on sitä mieltä, että tätä on hyväksyttävää kysyä 1680 kertaa ja enemmän? Ja että siihen ei saa kypsyä? Ap on menetellyt asiallisesti ja vienyt asian esimiehelle. Miksi ap on syytettyjen penkillä saamattoman esimiehen takia?

Vierailija
165/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymysten ohjaaminen eteenpäin ei ainakaan meillä auta,se aiheuttaa vaan lisäkysymyksiä.

Esim. "Kysyppä esimieheltä" -> "Joo, muistatko olikos se nyt lomalla vai etänä? Pitäiskö mun ihan soittaa sille, mitä luulet?"

"Toi kysymys kuuluu atk-tukeen" "Okei, onko sinne joku yhteyshenkilö vai laitanko helpdeskiin? Sattuuko sulla oleen heidän yhteystietoja siinä?"

Joskus on vaan pakko olla vastaamatta mitään. Kun tällainen energiavampyyri saa sut keskeytettyä ja huomion itseensä niin kysymysten tulva on rajaton. 

Vierailija
166/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa työpaikassani korostettiin koko henkilöstölle jokaisen omaa aktiivisen tiedonhaun merkitystä. Jos et tiedä/tunne jotain asiaa, selvitä ja perehdy niin opit ja kehityt. Jatkuva työkavereilta kyseleminen kuormittaa täysin turhaan. Mikäli jokin asia ei selvinnyt omin voimin ja oikeasti tiedonhakuun panostamalla, oli tietenkin oikeus kysyä. Toimi siinä työyhteisössä hyvin.

Näin pitäisi ohjeistaa kaikilla työpaikoilla! Mun mielestäni on menty vikaan siinä että nykyään aina melkein kaikkialla painotetaan kuinka "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :)" "ihan rohkeasti saa kysyä jos tulee jotain mieleen". Kun niitä tyhmiä kysymyksiä todellakin on.

Vierailija
167/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin tuossa tilanteessa: "Minulla on nyt homma A ja B kesken. Kun saan tehtyä ne, minulla on aikaa 10min kysymyksille klo 13.10. yritä edetä, jos tulee muita kysymyksiä, kirjoita ne ylös niin käydään läpi. Valitettavasti en pysty keskittymään useampaan asiaa yhtä aikaa ja tarvitsen keskeytymätöntä työrauhaa."

Joo, on mullekin sanottu it-alan töissä, että harjoittelepa kotona niin ei tartte kysyä täällä tyhmiä. Ja toisessa työpaikassa joku kysyi KERRAN koodarilta yhden teknisen kysymyksen, niin sai koko osasto koodarilta sähköpostin, että jatkossa kysymykset sähköpostilla niin ei tarvitse tulla ovelle häiritsemään hänen työrauhaansa.

On tuo vaikea tilanne, mutta kyllä AP:lla on myös oikeus työrauhaan. Voit tehdä itse ilmoituksen, että hän häiritsee työskentelyäsi.

Mä teen usein myös näin: ilmoitan, että nyt on homma kesken ja järjestän avuntarvitsijalle hetken, jossa katsotaan homma & kysymykset läpi.

Kehun ja kannustan erityisesti epävarmoja tyyppejä onnistuneesta tehtävästä: hyvin tehty, juuri noin, sepä meni hienosti, se oli oikea päätös. Itseensä luottava työntekijä positiivisessa työilmapiirissä ei roiku helmoissa kyselemässä.

Vierailija
168/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa työpaikassani korostettiin koko henkilöstölle jokaisen omaa aktiivisen tiedonhaun merkitystä. Jos et tiedä/tunne jotain asiaa, selvitä ja perehdy niin opit ja kehityt. Jatkuva työkavereilta kyseleminen kuormittaa täysin turhaan. Mikäli jokin asia ei selvinnyt omin voimin ja oikeasti tiedonhakuun panostamalla, oli tietenkin oikeus kysyä. Toimi siinä työyhteisössä hyvin.

Näin pitäisi ohjeistaa kaikilla työpaikoilla! Mun mielestäni on menty vikaan siinä että nykyään aina melkein kaikkialla painotetaan kuinka "tyhmiä kysymyksiä ei olekaan :)" "ihan rohkeasti saa kysyä jos tulee jotain mieleen". Kun niitä tyhmiä kysymyksiä todellakin on.

Minusta on aina parempi, että ne tyhmätkin kysymykset kysytään mielummin kuin se, että mennään tekemään sitten tyhmiä asioita kun ei kehdattu kysyä.

Vierailija
169/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kysymyksille avoin kulttuuri pitäisi koskea vain oikeasti uusia työntekijöitä ja sen jälkeen pitäisi olla oletus, että ihminen ottaa itse selvää ja on omaksunut jo talon tavat. Lisäksi siitä pitäisi kommunikoida avoimesti tyyliin: sinulla on nyt ensimmäiset 3kk tämä dedikoitu henkilö, jolta voit kysyä tarvittaessa kaikesta mahdollisesta (ja tälle maksetaan siitä efortista), sen jälkeen odotetaan, että pärjäät itse Googlen kanssa ja tarvitset apua vain hyvin spesifeissä jutuissa.

Olen itse it-alalla ja meidän organisaatiossa on osan järjestelmistä osaaminen ja tieto vain muutamalla. Niistä on välillä pakko kysellä, että pystyy tekemään oman työnsä. Mutta meilläkin on yksi työkaveri, joka kyselee ihan älyttömiä ihan julkisesti isoissa palavereissa eikä edelleenkään puhu edes oikealla nimellä järjestelmästä, jonka kanssa tekee töitä, vaikka on ollut talossa kaksi vuotta. Onneksi ollaan etänä, niin ei tarvitse kuunnella tätä koko ajan. Tyhmät slackin kautta tulevat kysymystä jätän huomiotta kunnes on oikeasti aikaa vastata niihin. Usein päivän lopussa vasta. 

Vierailija
170/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aina parempi, että ne tyhmätkin kysymykset kysytään mielummin kuin se, että mennään tekemään sitten tyhmiä asioita kun ei kehd

Tyhmille kysymyksille on ihmisiä, jotka saa siitä palkkaa. Esimiehet esimerkiksi. Ei yhdenkään rivityöntekijän tarvitse vastailla mihinkään pölhöihin kysymyksiin koko työpäivää joka työpäivä.

Vierailija
171/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymysten ohjaaminen eteenpäin ei ainakaan meillä auta,se aiheuttaa vaan lisäkysymyksiä.

Esim. "Kysyppä esimieheltä" -> "Joo, muistatko olikos se nyt lomalla vai etänä? Pitäiskö mun ihan soittaa sille, mitä luulet?"

"Toi kysymys kuuluu atk-tukeen" "Okei, onko sinne joku yhteyshenkilö vai laitanko helpdeskiin? Sattuuko sulla oleen heidän yhteystietoja siinä?"

Joskus on vaan pakko olla vastaamatta mitään. Kun tällainen energiavampyyri saa sut keskeytettyä ja huomion itseensä niin kysymysten tulva on rajaton. 

Eivät nämä nyt mun mielestä niin hermojaraastavia kysymyksiä ollut, että malttini näistä menettäisin.

Vastata voi esimerkiksi:

Näet Teamsistä onko esimies paikalla ja/tai kuka on sijainen.

IT-tuen yhteystiedot löydät intrasta.

Vierailija
172/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n ongelma kuulostaa samalle kuin jos kassalla olisi työntekijä, joka kääntyisi joka ikisen asiakkaan kohdalla työkaverin puoleen selän taakse, että skannaanko minä nämä tuotteet tästä liukuhihnalta? Ai niin otanko maksun asiakkaalta? Pitääkö sille antaa vaihtorahaa takaisin, jos asiakas maksaa käteisellä?  Tässä on taas heti uusi asiakas, niin pitikö nämä tuotteet skannata? Siis näytänkö minä tätä viivakoodia tähän vai mitenkä se oli? Pitääkö näistä laskuttaa asiakasta? Nyt se asiakas maksoikin käteisellä, pitääkö siitä antaa vaihtoraha? Oho taas asiakas noiden kahden asiakkaan perään, pitääkö minun skannata nämäkin tuotteet?

Seuraavana päivänä sitten taas uudestaan! Niin asiakas tulee kassalle, skannaanko tuotteet? Pitääkö minun ottaa asiakkaalta näistä tuotteista maksu? Entä, jos se asiakas maksaakin käteisellä, niin annanko vaihtorahan takaisin vai en?

Kyllähän jokainen nyt ihan saletisti ja

Päiväni murmelina! Anteeksi mutta nauroin tälle tarinalle kippurassa. 

Vierailija
173/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä nyt mun mielestä niin hermojaraastavia kysymyksiä ollut, että malttini näistä menettäisin.

Vastata voi esimerkiksi:

Ja siinä kohtaa omat työsi keskeytyvät, kerta toisensa jälkeen. 

Vierailija
174/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kysellä siltä. Jatkuvasti, vielä typerämpiä. Eiköhän mene perille

Vierailija
175/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aina parempi, että ne tyhmätkin kysymykset kysytään mielummin kuin se, että mennään tekemään sitten tyhmiä asioita kun ei kehd

Kyllä jotain itsesensuuria on hyvä olla. Tässä aloituksessa ja keskustelussa on malliesimerkkejä tyhmistä kysymyksistä.

Jos tekee toistuvasti tyhmiä asioita ja virheitä niin on hyvä miettiä onko sopiva siihen työhön. Ja toisaalta virheistä sitten oppii, niitä tekee kaikki. Ei työkaverit ole mitään curling-vanhempia joiden tehtävä on varmistaa etukäteen joka ikinen asia että saataisiin ennalta estettyä joka ikinen mahdollinen virhe. Mun työkaveri kysyy usein että onko milloin mikäkin yhdyssana. En siitä vielä ole pulttia ottanut mutta pohdin usein että miksi hän ei googleta asiaa ja toisaalta jos hänelle nyt sattuu tuleen yhdyssanavirhe niin mitä sitten. Meidän työ ei ole niin piiruntarkkaa, ettäkö jollain kirjoitusvirheellä olisi oikein minkäänlaisia seuraamuksia. 

Vierailija
176/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastata voi esimerkiksi:

Joka päivä monta kertaa päivässä samalle ihmiselle? Etkö todella oleta että se ihminen jossain vaiheessa OPETTELISI vaikka sitä teamsin käyttöä?

Vierailija
177/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen juttusille.. Tuo ilmeisen epävarma tai heikkolahjainen kyselijä on se kiusaaja ja häiritsee työntekoa suunnattomasti, sen lisäksi että imee energiaa ja siihen on saatava loppu. Esimiehen tehtävä on tehdä siitä loppu. Silläkin uhalla että esimiestä syytellään kiusaajaksi. Tuollainen ihmistyyppi ei lopeta ellei kukaan uskalla mitään sanoa eikä tehdä ja uhriutuu taatusti niin kauan kun se menee läpi. 

Vierailija
178/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kysyä voi, ehkä jopa 2 kertaa samaa asiaa, mutta kyllä sitten pitää jo mennä jakeluun, kuinka asia hoituu. Jostain henkisestä velttoudesta kertoo, jos ei mistään mitään opi.

Vierailija
179/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle, kuulostaa tosi vaikealta. Joltain viime viikolla aloittaneelta nuorelta tuollaisen voisi vielä jotenkin ymmärtää, mutta ei aikuiselta ihmiseltä. Meitä on moneksi.

Aiheeseen liittyen: Itse en joudu ihan noin perustason kysymyksiin vastaamaan, mutta tuntuu kyllä, että on joku ihmisryhmä, joka kuvittelee että töissä ei tarvitse ajatella itse. Ja samat tyypit ovat omasta mielestään fiksuja ja mielellään pitäisi olla asiantuntijatason tehtävä, kun sellainen ja sellainen koulutus, mutta käytännön arjessa sitä työtä tehdään muutaman kaavamaisen ohjeen mukaan, ja mitään tilannetta mikä ei sovi tismallalleen ohjeeseen ei tunnisteta, tai heitetään samantien kädet pystyyn, että enhän minä tähän pysty, kuka tulee ja hoitaa?

Ja tästä seuraa, että ne muutamat tyypit, jotka pystyvät hoitamaan monenlaisia asioita itsenäisesti, kuormitetaan loppuun, ja ne avuttomat saavat hoidella tyytyväisinä niitä yksinkertaisia tapauksia omassa tahdissaan.

Vierailija
180/230 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kysellä siltä. Jatkuvasti, vielä typerämpiä. Eiköhän mene perille

Tämäkin on tällaista passiivis-aggressiivista kostamista, jonka luullaan opettavan jotain. Todennäköisesti kohteella ei ole aavistustakaan miksi näin tapahtuu, tai ei edes näe asiassa mitään erikoista. Homma jatkuu.

Miksi asioista ei voi keskustella asiallisesti ja käyttäytyä kuin aikuiset?