Idiootti työkaveri syyttää työpaikkakiusaajaksi
Työskentelemme avotoimistossa ja mun vieressäni työskentelevä kollega on ihan suoraan sanottuna todella yksinkertainen. Hän keskeyttelee mun työtäni JATKUVASTI mitä typerimmillä kysymyksillä, tyyliin "mitähän 'pvm' tarkoittaa, onko se lyhenne jostain?".
No, kesälomien aikaan tämä on nyt pahentunut, koska suurin osa porukasta on lomilla, niin töitä on enemmän ja tällä kollegalla ei ole ketään muuta, jolta kysellä, joten mä joudun keskeyttään työni käytännössä parin minuutin välein, kun hänellä on jotain ihmeteltävää ja kysyttävää. Ja ne eivät ole mitään älykkäitä "voisitko neuvoa miten saan tehtyä järjestelmässä asian X" vaan juurikin jotain "moneskohan kirjain B on aakkosissa". Tänään hän kysyi multa, että "asiakas tilasi yhden tällaisen, niin laitanko mä sille nyt sit yhden tällaisen?". Mun on todella vaikea vastata tuollaisiin kysymyksiin asiallisesti, koska tekisi mieli vastata vaan sarkastisesti tyyliin "ei kun laita viistoista".
Olen niin kyllästynyt keskeytyksiin, että olen alkanut teeskentelemään, että en kuule häntä. Jos hän kysyy jotain erityisen tyhmää, niin saatan vastata tahallani väärin, koska toivoisin, että hän oppisi siitä edes sen, ettei multa kannata kysyä, koska mäkään en tiedä mitään.
No, nyt tuli luottamushenkilöltä kutsu keskusteluun, koska kollega kokee, että mä olen kiusannut häntä, koska en vastaile hänelle "asiallisesti" tai ollenkaan.
Kerroin tietysti oman versioni ja oltiin samaa mieltä siitä, että jatkuvat keskeytykset avotoimistossa todella ovat aika stressaavia. Mutta luottamushenkilö ei luvannut sanoa kollegalle, että lakkaa kyselemästä tyhmiä.
Mitenköhän tuon jatkuvan kyselytulvan saisi loppumaan ilman, että tulee lisää kiusaussyytöksiä?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että tämän ketjun asti lukeneena, olen kyllä todella iloinen työpaikkamme hyvästä työilmapiiristä.
Meillä ei haittaa, vaikka ylemmän tason asiantuntijalta kysyy missä mahtaisi olla printteriin paperia tai mistä löytyy ohjeet asiaan x.
Ei kyllä jaksaisi tehdä töitä paskantärkeiden tyyppien kanssa, joiden kanssa pitää miettiä mitä heiltä sopii kysyä ja mitä ei ja onko tämä liian tyhmä kysymys.Mutta jatkakaa, mielenkiintoista settiä.
Oletko todellakin sitä mieltä, että on ok keskeyttää toistuvasti muiden työnteko kyselemällä typeriä kysymyksiä matalalla kynnyksellä?
En tiedä missä kukakin on töissä, mutta mun toimenkuva sisältää enimmäkseen itsenäistä työskentelyä ja on todella tarkkuutta vaativaa työtä, joten työrauha on ihan ehdottoman tärkeä.
Kun puhu
Kuten sanottu, hyvä työilmapiiri on jokaisen vastuulla. Jokainen voi vastata vain omasta käytöksestään. Se, että joku toinen käyttäytyy huonosti ei ole muille lupa käyttäytyä myös huonosti. Jos käyttäytymissäännöt eivät ole kaikilla hallussa, työnantajan tehtävä on teroittaa niitä mieliin. Ei häiritä, ei kiusata, mykkäkoulu ei ole ratkaisu, muita ei kutsuta i d i o o t e i k s i.
Ketjun lukeneena en enää ihmettele yhtään kun naisvaltaisilla aloilla sanotaan olevan huono ilmapiiri ja kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tuolle kysyjälle on tiuskittu jostain virheestä niin, että hän ei uskalla tehdä enää ainuttakaan asiaa itsenäisesti. Rohkaisua hän kaipaa enemmän kuin niitä vastauksia.
Se mitä joskus on käynyt ei ole ap:n ongelma eikä kyselijä voi piinata työkavereita vain siksi että itse on epävarma. Kyselijä menee juttelemaan esimiehen kanssa, jos on vaikeaa sopeutua tai uskaltautua tekemään itse.
Ap voi omasta puolestaan olla tiuskimatta ja olla jatkamatta tätä negatiivista kierrettä.
Positiivinen ilmapiiri työpaikalla on jokaisen vastuulla.
Tämä koskee luonnollisesti myös sitä typeriä kyselevää. Itseasiassa etenkin häntä.
Ilman muuta koskee. Hyvä ja toisia kunnioittava käytös koskee jokaista työpaikalla. Ja myös sitä kyselijää kohtaan on oltava asiallinen ja kunnioittava.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että tämän ketjun asti lukeneena, olen kyllä todella iloinen työpaikkamme hyvästä työilmapiiristä.
Meillä ei haittaa, vaikka ylemmän tason asiantuntijalta kysyy missä mahtaisi olla printteriin paperia tai mistä löytyy ohjeet asiaan x.
Ei kyllä jaksaisi tehdä töitä paskantärkeiden tyyppien kanssa, joiden kanssa pitää miettiä mitä heiltä sopii kysyä ja mitä ei ja onko tämä liian tyhmä kysymys.Mutta jatkakaa, mielenkiintoista settiä.
Kyllä niitäkin alkaa haitata jos sama tyyppi käy kysymässä pari kertaa joka päivä, että missäs ne paperit. Eri asia neuvoa satunnaisesti tai uutta tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tuolle kysyjälle on tiuskittu jostain virheestä niin, että hän ei uskalla tehdä enää ainuttakaan asiaa itsenäisesti. Rohkaisua hän kaipaa enemmän kuin niitä vastauksia.
Se mitä joskus on käynyt ei ole ap:n ongelma eikä kyselijä voi piinata työkavereita vain siksi että itse on epävarma. Kyselijä menee juttelemaan esimiehen kanssa, jos on vaikeaa sopeutua tai uskaltautua tekemään itse.
Ap voi omasta puolestaan olla tiuskimatta ja olla jatkamatta tätä negatiivista kierrettä.
Aplla eikä muilla ole mitään velvollisuutta vain sopeutua ja sietää jonkun idarin jatkuvia häiriköintejä ja siihen saa reagoida just tasan niin voimakkaasti kuin on tarpeen sen lisäksi että tekee esimiehensä tietoiseksi työpaikan ongelmatapauksesta. Ainoastaan kaltaisensa idarit ym. heikkolahjaiset ovat tuon alati kyselevän rasitteen puolella.
Joskus tuollaisen kyselijän kanssa tulee niin epätoivoiseksi että tekisi mieli itkeä. Deadlinet painaa päälle ja yksi vain kyselee mitä simppelimpiä asioita. Ei auta, että pyydän menemään jonkun toisen luokse, ei se että sanon että on kiire. Ei edes ne kuulokkeet, koska tyyppi tulee tökkimään tai vain siirtää kuuloketta korvalta (mulla on sankaluurit).
Omat työt ei etene mihinkään. Menen töihin 6.30 ihan siksi, että tämä tyyppi tulee vasta 9. Siinä on 2,5h aikaa saada töitä tehtyä ennen kuin kyselijä tulee. Ei mitään hajua mitä tekee kun en ole paikalla. Kyselijä tulee kysymään myös lounaalla "nopeasti" (kertaakaan se ei ole ollut nopeaa, vaan koko lounastunti mennyt). Nyt olen lomalla ja tyyppi on soittanut joka päivä pari kertaa. Työpuhelin on äänettömällä, enkä ole vastannut, mutta näen näytöstä. Ahdistaa, v*tuttaa ja mulla alkaa olla vaikeuksia edes katsoa tyyppiä päin.
Sanoin tästä esimiehelle jo monta kuukautta sitten ja silloin vastaus oli, että "koitetaan keksiä jotain". Arvatenkin asia on hautautunut jonnekin ö-mappiin, koska tuo on juuri niitä joita heitellään ympäri taloa kun kaikilla menee hermot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko todellakin sitä mieltä, että on ok keskeyttää toistuvasti muiden työnteko kyselemällä typeriä kysymyksiä matalalla kynnyksellä?
En tiedä missä kukakin on töissä, mutta mun toimenkuva sisältää enimmäkseen itsenäistä työskentelyä ja on todella tarkkuutta vaativaa työtä, joten työr
Hyvään työilmapiiriin auttaisi, jos jokainen opettelisi ne työnsä. Ihan oikeasti et voi olla kuukausia töissä niin, ettet osaa edes teamsista katsoa onko pomo paikalla. Tai niin ettet selviydy omatoimisesti edes yksinkertaisista tehtävistä.
Hyvää työilmapiiriä ei luoda kuormittamalla kohtuuttomasti muita vain siksi, että itse ei viitsitä opetella oikeastaan mitään muuta kuin kahvihuoneen sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä kukakin on töissä, mutta mun toimenkuva sisältää enimmäkseen itsenäistä työskentelyä ja on todella tarkkuutta vaativaa työtä, joten työr
Mikä hlvetin "mykkäkoulu"? Mä en ainakaan keskittyessäni rekisteröi jos joku tulee jotain selän taakse höpiseen. Joskus teen ihan tietoisen päätöksen, että nyt en keskeytä hommaani vaan teeskentelen etten kuule josko se puhuja tajuaisi siirtyä muualle. Jotkut työntekijät ovat sellaisia, että haahuilevat työpisteeltä toiselle kahvikuppi kädessä vaihtamassa kuulumisia. Ei siinä auta muuta kuin olla itse kiireisen näköisenä ja tuijottaa ruutua, koska jos heille sanoo, että "mulla on tässä nyt tosi kiire, kiitti moikka" niin eivät he siitä ota koppia. Jatkavat vaan keskustelua, että "Joo, tää on taas tätä sesonkiaikaa, heh heh, mullakin tuolla pari juttua...". Joillekin ihmisille ei yksinkertaisesti voi sanoa mitään, koska kaikki on heille jutunjuurta.
Turha tähän on vetää mitään "naisvaltaista alaa", kun et tiedä missä kukakin kirjoittaja työskentelee. En muutenkaan käsitä ihmisiä, joilla on huutava tarve tehdä aiheesta kuin aiheesta jotenkin sukupuolittunutta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kanssa vastaava. Tehdään onneksi etänä paljon niin voi vastata silloin kun huvittaa. Mutta siis kyseessä henkilö joka varmistaa kaikein, oli sitten esim. tiketistä tai viestistä kyse. Kyllä tuo välillä risoo ja vie aikaa ihan turhaa. Ja kyseinen henkilö on 15 vuotta ollut talossa, joten luulisi jo tietävän...Itse olen uusi.
Meillä on myös tiimissä tällainen varmistelija (ei uusi talossa), ei vaan uskalla tehdä itse kysymättä joka asiaa. Lisäksi jätti aiemmin kaikki yhtään monimutkaisemmat asiat tekemättä joten ne jäivät muun tiimin hoidettavaksi. Pakko oli ottaa puheeksi esimiehen kanssa ja onneksi tilanne parani huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koskee luonnollisesti myös sitä typeriä kyselevää. Itseasiassa etenkin häntä.
Pari pointtia. Jos ap:n kollega on kokenut tulleensa kiusatuksi, koska hänen mielestään ap tahallaan ignooraa tai tahallaan vastaa väärin niin eihän tossa jää muita vaihtoehtoja kuin että kyseiselle henkilölle pitää vastata ja oikein.
Jos se, että toinen joko ei oikeasti huomaa/kuule sua tai tietoisesti jättää vastaamatta, koska hänellä on jotakin tärkeää kesken, on kiusaamista niin käytännössä ainoa tapa olla leimautumatta kiusaajaksi on joka kerta keskeyttää työnsä ja vastata. Siinähän ajetaan se kiusaajaoletettu ihan nurkkaan. Sen sijaan, että häirikkö vetäisi omat johtopäätöksensä "tuo ei vastannut mulle" -> "hän on kiireinen/keskittynyt" ja jatkaa elämää, niin jäädäänkin märehtimään sitä miten joku ei vastannut sulle ja otetaan se henkilökohtaisena loukkauksena ja kiusaamisena.
Ja toisaalta jos joku kysyy jotakin ja vastaat joko tahallaan tai vahingossa väärin = kiusaamista niin siinäkään ei jää kauheasti tulkinnanvaraa.
Kovasti muulta työyhteisöltä odotetaan sosiaalista älykkyyttä, huomaavaisuutta ja kykyä asettua kyselijän asemaan, mutta keskeyttelijät saavat ymmärrystä. Heiltä ei pitäisi odottaa minkäänlaista päättelykykyä tai sosiaalista älykkyyttä vaan vähintäänkin muiden pitöisi olla jatkuvasti valmiina vetämään heille rajoja ja opastamaan, että eivät halua tulla häirityksi niinkuin se olisi jotenkin poikkeuksellista. Todella omituista jos töissä pitää joillekin erikseen sanoa tai laittaa joku lappu, että "ethän häiritse" ja sopia vielä joku aika, kun saa sitten tulla kyselemään. Jos työpaikalla on perehdytystiimi/nimetty perehdyttäjä niin sitten käännytään hänen puoleen eikä sovita mitään kyselyvartteja vieruskaverin kanssa.
Mulla kävi "loistava tuuri" ja sain työpisteen, joka sijaitsee toimistotarvikevaraston vieressä. Sen takia olen ilmeisesti leimautunut jonkinlaiseksi toimistotarvikevastaavaksi ja joka ikinen päivä, monta kertaa päivässä, multa kysellään, että onkohan meillä kyniä, entä teippirullia, entä tietynkokoisia niittejä, no entä vihkoja, kalentereita...
Vastaan AINA, että "en tiedä, katso varastosta" ja silti.
Sitten kun on katsottu varastosta niin tietty mulle pitää raportoida, että "olihan siellä" tai "höh, ei löytynyt".
Varmasti nää ihmiset vaan puhuu pitääkseen ääntä ja se on heille kevyttä small talkia, mutta kun on sen kohteena monta kertaa päivässä niin alkaa se vähän nakertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi "loistava tuuri" ja sain työpisteen, joka sijaitsee toimistotarvikevaraston vieressä. Sen takia olen ilmeisesti leimautunut jonkinlaiseksi toimistotarvikevastaavaksi ja joka ikinen päivä, monta kertaa päivässä, multa kysellään, että onkohan meillä kyniä, entä teippirullia, entä tietynkokoisia niittejä, no entä vihkoja, kalentereita...
Vastaan AINA, että "en tiedä, katso varastosta" ja silti.
Sitten kun on katsottu varastosta niin tietty mulle pitää raportoida, että "olihan siellä" tai "höh, ei löytynyt".
Varmasti nää ihmiset vaan puhuu pitääkseen ääntä ja se on heille kevyttä small talkia, mutta kun on sen kohteena monta kertaa päivässä niin alkaa se vähän nakertaa.
Mä pyytäisin muutosta. Kun joskus muinoin tulin nykyiseen työpaikkaan, mun työhuoneessa oli jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin. Idea oli ilmeisesti että ei tarvitse lähteä kauas talon toiseen päätyyn (se on oikeasti aika raskas matka) eväiden takia vaan pystytään tauottamaan omissa huoneissa.
Käytännössähän mun huone oli sitten kahvi huone. 7-9 ihmiset toi ja haki aamupaloja ja kahvia. Sitten 10-13 oli lounasrumba ja 13-15 taas kahvia. Eli koko työpäivän ajan oli joku eväshässäkkä mun huoneessa. Lisäksi oletettiin että minä keittäisin sitä kahvia.
Edeltäjäni oli tykännyt tästä systeemistä, mutta mulla paloi käpy ihan parissa viikossa. Ei minuutinkaan rauhaa ikinä. Puoli vuotta meni ennenkuin tavarat vietiin pois ja kaikki oli mulle todella vihaisia, koska nyt on pakko mennä sinne kaukana olevaan kahvihuoneeseen.
" Jos työpaikalla on perehdytystiimi/nimetty perehdyttäjä niin sitten käännytään hänen puoleen eikä sovita mitään kyselyvartteja vieruskaverin kanssa."
^ Tämä!
Ap, koita seuraavaa lähestymistapaa.
Mene esimiehesi luokse ja sanoa että tarvitset häneltä apua että voit keskittyä työssäsi. Kerro että et tiedä miten auttaisit kollegaasi jotta hän pystyisi paremmin toimimaan itsenäisesti. Kysy esimieheltä voisitteko sopia niin että seuraavan viikon ajan kollegasi esittäisi kaikki kysymyksensä esimiehelledsi, jotta hän voisi auttaa tarvittavan koulutuksen / perehdytyksen suhteen ja sinä saisit keskittyä seuraavaan deadlineen?
Voi olla esimiehellekin silmiä avaava kokemus kun kollega kyselee asioita jatkuvasti häneltä ja samalla selviää kysymysten taso. Jos kysymyksiä taas tulee todella vähän (kynnys kysyä on korkeampi) voit pyytää esimiestä jatkossakin hoitamaan kysymyksiin vastaamisen, koska se kuormittaa sinua ja laskee työtehoasi.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuttu, joka antoi työasioistaan aina sellaisen kuvan, että hän oli firman etevin ja pätevin työntekijä, ja muut ihan id i ootteja. Muut eivät osanneet mitään, mutta hän aina osasi ja pomot kiitteli.
Menin itse myöhemmin tähän firmaan töihin, ja kävi ilmi, ettei tämä tuttu niin pätevä ja hyvä työntekijä ollut ollut ollenkaan. Kova meteli itsestään, päteminen ja ylenkatse muita kohtaan, mutta osaaminen ja tekeminen niin ja näin.
Tämä juttu tuli mieleen tästä keskustelusta.
Kertoo ehkä jotain kommentoijasta jos luuli että hänen tuttunsa olisi paras jossain firmassa. Sitten meni itse sinne töihin. Mites oma osaaminen?
Tervehdyttävää jos egoilijatutun kulissi rakoili.
Eräät päätytivät tehdä jäynän. Olivat tahall2en ja valheellisestikin kuvailleet jonkun olevan kamala päällepäsmäri vaikka ei ollut ollenkaan siinämäärin mitä esitettiin. Noh, koko juttuon todella pitkä ja monimutkainen, mutta sellaista tahallista mustamaalausta.
Tälle hankittiin pomoksi sitten henkilö, joka huomautti kaikesta siis aiheesta ja aiheettq ja koska vielä oli sellanen kiivas luonne ei oikein ollut mahdollisuutta keskustella tai huomautta aiheettomista ja överiksi menneistä kiivastumisista , ei edes silloin kun tilanne rauhoittunut koska siitä sitten tulisi jo sitten uusi kiivastuminen.
Oppi luulemaan ja uskomaan että aina on syytä moittia ja kiivastua aina. Ei mitään suhteellisuutta minkämuotoinen tilanne oli ja kuka oli tehnyt ja mitä ja kenen syy ja kuinka vakavaa.
Hankala kyllä jos on pomona tuollainen. Välillä ihan reilu, kiva ja tehokas, mutta joskus täysin ilman syytä tai mitättömäsä syystä, saattoi heittää paperinivaskan pöydälle että "mitä helvettiä" karjaisten. Ja se ei ollut sellaista "pilallaan" vitsinä karjaisin.
Ihan kun olisia stressi,vaikka ei oikeasti edes ollut aina sellaiseen syytä. Ei edes yksityiselämässä. Ehkä jotkut fyysiseen vointiin vaikuttavat arvot eivät olleet kohdillaan tai muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aplla eikä muilla ole mitään velvollisuutta vain sopeutua ja sietää jonkun idarin jatkuvia häiriköintejä ja siihen saa reagoida just tasan niin voimakkaasti k
No ei saa. Reagoihan asiaan lyömällä työkaveria naamaan, niin se on lopputili ja poliisiasia.
Vierailija kirjoitti:
Eräät päätytivät tehdä jäynän. Olivat tahall2en ja valheellisestikin kuvailleet jonkun olevan kamala päällepäsmäri vaikka ei ollut ollenkaan siinämäärin mitä esitettiin. Noh, koko juttuon todella pitkä ja monimutkainen, mutta sellaista tahallista mustamaalausta.
Tälle hankittiin pomoksi sitten henkilö, joka huomautti kaikesta siis aiheesta ja aiheettq ja koska vielä oli sellanen kiivas luonne ei oikein ollut mahdollisuutta keskustella tai huomautta aiheettomista ja överiksi menneistä kiivastumisista , ei edes silloin kun tilanne rauhoittunut koska siitä sitten tulisi jo sitten uusi kiivastuminen.
Oppi luulemaan ja uskomaan että aina on syytä moittia ja kiivastua aina. Ei mitään suhteellisuutta minkämuotoinen tilanne oli ja kuka oli tehnyt ja mitä ja kenen syy ja kuinka vakavaa.
Hankala kyllä jos on pomona tuollainen. Välillä ihan reilu, kiva ja tehokas, mutta joskus täysin ilman syytä tai mitättömäsä
En tajunnut koko jutusta mitään ja pointtikin meni ihan ohi jos sellainen oli.
Missä apustamislaitoksessa olette töissä jos teillä on kollegoina näin tyhmiä henkilöitä? Ja jos työskentelette samalla tasolla niin miten se voi olla mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta jeesustelua. Se on niin helppo hymistellä, hyvesignaloida ja syyllistää sieltä ruudun takaa.