HS: sosiaalityöntekijän keskipalkka 4057/kk - huh huh
Aamukahvi meinasi mennä ns.väärään kurkkuun luettuani aamun HS:ää, jossa todettiin, että sossun palkka on keskimäärin 4057e/kk. Varmasti suurin osa kuvittelee palkan olevan kolmen tonnin kieppeillä, mikä olisi oikeampi taso. En yhtään ihmettele, että julkinen sektori on kriisissä, jos ko.ammattiryhmälle maksetaan suorastaan tähtitieteellistä palkkaa. Kauppatieteen maisterina sain ko.palkan vasta useamman vuoden yrityksessä työskenneltyäni, ja vaatimustaso yrityksissä on aivan erilainen. Lisäksi ihmettelen miksei sairaanhoitajille makseta neljän tonnin palkkaa, vaikka heillä on huomattavasti suurempi vastuu ja päivät täynnä pakollista työtä ilman taukoja! Koulutuskin on lähes saman mittainen ja osalla pidempi.
Kommentit (1439)
Tunnen erään sossun, joka ajelee luksuskatumaasturilla ja haukkuu lasun asiakkaitaan ystävilleen. Vihaa työtään ja on suoraan sanonut tekevänsä sitä vain rahasta ja siksi, koska hankalat hommat voi delegoida sosiaaliohjaajille.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen valtsikan liirumlaarum -tutkinnon voi puristaa 4.5 vuoteen (yamk)Eikö se koko oppiaine ole sellainen demarinuorten ja vastaavien kansoittama eli tehokkuusajattelu ei ole päällimmäisenä?
Et siis päässyt valtiotieteelliseen opiskelemaan ja nyt harnittaa?
Tuntemani sostt on empatiakyvytön add, jolla on laajalti ongelmia vähän kaikissa ihmissuhteissaan. Arvomaailmaltaan hän on pinnallinen porvari, joka on opettanut myös lapsensa palvomaan materiaa ja pintamuotia. Hän on täysin väärällä alalla. Käy sääli kaikkia hänen asiakkaitaan.
Puhuimme opiskeluaikana luokkaretken vaikeudesta,koska meitä on niin paljon valtsikassa.Aiheesta julkaistiin teoskin.Luonteva soluttautuminen asiantuntijatyöhön ja muiden asiantuntijoiden kanssa toimimiseen on vaikeaa.Emme osaa niitä käytöskoodeja,joita monet lääkärit ja sairaanhoitajatkin ovat saaneet jo kotoaan.Hyppy on suuri ja retki kuoppainen.Siksi tämä aihe on sensitiivinen.Käännetään tämä vahvuudeksi!Tunnemme elämän harmaita sävyjä ja osa tuntee syrjäytymistäkin!
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani sostt on empatiakyvytön add, jolla on laajalti ongelmia vähän kaikissa ihmissuhteissaan. Arvomaailmaltaan hän on pinnallinen porvari, joka on opettanut myös lapsensa palvomaan materiaa ja pintamuotia. Hän on täysin väärällä alalla. Käy sääli kaikkia hänen asiakkaitaan.
Psykologiset testit pitää ajaa läpi asetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Puhuimme opiskeluaikana luokkaretken vaikeudesta,koska meitä on niin paljon valtsikassa.Aiheesta julkaistiin teoskin.Luonteva soluttautuminen asiantuntijatyöhön ja muiden asiantuntijoiden kanssa toimimiseen on vaikeaa.Emme osaa niitä käytöskoodeja,joita monet lääkärit ja sairaanhoitajatkin ovat saaneet jo kotoaan.Hyppy on suuri ja retki kuoppainen.Siksi tämä aihe on sensitiivinen.Käännetään tämä vahvuudeksi!Tunnemme elämän harmaita sävyjä ja osa tuntee syrjäytymistäkin!
Tässä on asenne kohdillaan.Tunnustetaan heikkoudet ja nähdään positiivinen puoli.Olet kypsän tuntuinen vaikka vielä nuori?
Vierailija kirjoitti:
Hui tunnen just samanlaisen tapauksen. Onko obeesi 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sen valtsikan liirumlaarum -tutkinnon voi puristaa 4.5 vuoteen (yamk)Eikö se koko oppiaine ole sellainen demarinuorten ja vastaavien kansoittama eli tehokkuusajattelu ei ole päällimmäisenä?
Et siis päässyt valtiotieteelliseen opiskelemaan ja nyt harnittaa?
En ole ap mutta älä ruoki huonoa henkeä ketjussa lapsellisilla kommenteilla.Nyt ketjuun tulee hyviä avauksia joten pysytään asialinjalla. Toivoo: YTM-kollega
Minäkin tunnen henkisesti sairaita sossuja, lääkäreitä, juristeja, kauppislaisia, Dippa-inssejä ja psykologeja. Kumma juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui tunnen just samanlaisen tapauksen. Onko obeesi 😅
Ei mennä tunnisteiseen keskusteluun.Toivon että pysytään nyt kohteliaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt työtäni keskiluokkaisena ja tavallisena työnä.Välillä sijaistan joht.sos.tt:ta, mutta muuten olen rivityöntekijä.Nuoremmilla alalle tulijoilla on osin väärä käsitys tästä ammatista ja motiivi alalle tuloon on väärä.Tässähän pitäisi olla aito auttamishalu.Nyt halutaan päästä helpolla ja olla määräilemässä sosionomeja.Tiimit eivät toimi ja henki on nokitteleva.Tälläkin palstalla ilmenee ikävästi se,että ainoa merkitsevä tekijä on se,että saa olla asiantuntija.Asiantuntija-asema ja arvostus tulee työtä tekemällä,ei nimikkeestä.
Sosiaalityöntekijät ovat ihan virallisestikin sosiaalialan erityisasiantuntijoita (tilastot, työbarometrit ym.). Suurin osa asiantuntijatöistäkin on tavallista työntekoa, alalla kuin alalla. Olen muuten itsekin aina pitänyt sosiaalityötä tavallisena keskiluokkaisena
Millä lailla perhetausta vaikuttaa siihen, onko joku ammatti asiantuntijatyötä vai ei? Ymmärrän, että mielestäsi sosiaalityöntekijät ovat saatanasta seuraavia, typeriä, osaamattomia, nolladuunareita jne jne jne. Sinulla on täysi oikeus ajatella niin, eikä se liikuta minua missään määrin. Sosiaalityö nyt vaan on silti asiantuntija-ammatti. Sosiaalialalla sosiaalityöntekijät ovat korkeimmin koulutettu ammattiryhmä, jonka työ on luokiteltu sosiaalialan erityisasiantuntijatyöksi. Ihan riippumatta siitä, oletko samaa mieltä vai et.
Muutenkin minulle on oikeasti se ja sama, arvostaako joku sosiaalityötä vai ei. Niin kauan kuin saan sen neljän ja puolen tonnin palkkani ja tiedän samalla tekeväni työni hyvin, olen tyytyväinen. Sosiaalityöntekijäksi ei kannata kenenkään ryhtyä arvostuksen toivossa. Pipipäiset asiakkaat riehuvat, haukkuvat ja nimittelevät jos eivät saa tahtoaan kaikessa läpi. Ne oikeasti apua tarvitsevat taas eivät usein osaa sitä edes pyytää, mutta onhan se silti aina hienoa, kun oikeasti pystyy auttamaan ja tukemaan sitä tarvitsevaa. Persoonallisuushäiriöiset jätän omaan arvoonsa niin työssäni kuin jossain keskustelupalstallakin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen henkisesti sairaita sossuja, lääkäreitä, juristeja, kauppislaisia, Dippa-inssejä ja psykologeja. Kumma juttu!
Mutta ktm ja di ei yleensä toimi alueella, jolla on niin kutsuttu ihmisoikeusulottuvuus. Pohdi mikä ero ammateilla on.Siksi sossuille tulee tehdä psykologiset testit kuten hoitoalallekin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!Eikö HY valtsikasta sanota,että se on vasemmistolaisin tdk.Jos pitää paikkansa,ymmärrän vihdoin miksi👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!Eikö HY valtsikasta sanota,että se on vasemmistolaisin tdk.Jos pitää paikkansa,ymmärrän vihdoin miksi👍
HY kouluttaa vain pienen määrän. Esim. Kuopiossa on moninkertaiset opiskelijamäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt työtäni keskiluokkaisena ja tavallisena työnä.Välillä sijaistan joht.sos.tt:ta, mutta muuten olen rivityöntekijä.Nuoremmilla alalle tulijoilla on osin väärä käsitys tästä ammatista ja motiivi alalle tuloon on väärä.Tässähän pitäisi olla aito auttamishalu.Nyt halutaan päästä helpolla ja olla määräilemässä sosionomeja.Tiimit eivät toimi ja henki on nokitteleva.Tälläkin palstalla ilmenee ikävästi se,että ainoa merkitsevä tekijä on se,että saa olla asiantuntija.Asiantuntija-asema ja arvostus tulee työtä tekemällä,ei nimikkeestä.
Sosiaalityöntekijät ovat ihan virallisestikin sosiaalialan erityisasiantuntijoita (tilastot, työbarometrit ym.). Suurin osa asiantuntijatöistäkin on tavallista työntekoa, alalla kuin alalla. Olen muuten itsekin aina p
Olen itse sos.tt. (Aikuissosiaalityö).Mielestäni sinun on hyvä pohtia miten voit itsesi kanssa.Täällä sanottiin osuvasti,että sos.tt.on itse työn tärkein väline.Välineestä pitää pitää hyvää huolta,jotta voi huolehtia muista.Häpeä ei kanna mihinkään vaan sitä pitää työstää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ktm ja di ei yleensä toimi alueella, jolla on niin kutsuttu ihmisoikeusulottuvuus. Pohdi mikä ero ammateilla on.Siksi sossuille tulee tehdä psykologiset testit kuten hoitoalallekin.
Todellakin toimivat. Suurin osa johtajista on näillä tutkinnoilla toimivia, ja heillä on valtava merkitys koko yrityskulttuuriin, jonka pahimillaan sairastuttavat. On tutkittu, että näissä tehtävissä työskentelee paljon psykopaatteja ja työelämässä voidaan nykyään yhä heikommin. Myös psykologit ja lääkärit saavat persoonallisuushäiriöisinä paljon tuhoa aikaan. Sinänsä keskustelu psyk testeistä ja niiden mahdollisesta käytöstä on tervetullutta.
Vastaukseni luokkaretkeen liittyen katosi. Tässä uudelleen:
Olen siis itse sos.tt. (Aikuissosiaalityö).Mielestäni sinun on hyvä pohtia miten voit itsesi kanssa.Täällä sanottiin osuvasti,että sos.tt.on itse työn tärkein väline.Välineestä pitää pitää hyvää huolta,jotta voi huolehtia muista.Häpeä ei kanna mihinkään vaan sitä pitää työstää.Voisin antaa yhteystietoni,jos haluat puhua aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijät ovat ihan virallisestikin sosiaalialan erityisasiantuntijoita (tilastot, työbarometrit ym.). Suurin osa asiantuntijatöistäkin on tavallista työnt
Jos olisit sos.tt, tietäisit kyllä että ei tuollainen tehoa kehenkään alalla pitkään olleeseen. Myötähäpeää tässä ketjussa kyllä tuntee, kun et tajua kuinka tunnistettava kirjoitustyylisi ja sossuneuroosisi on. Sääliksi käy sitä kollegaa, jonka asiakas olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HY kouluttaa vain pienen määrän. Esim. Kuopiossa on moninkertaiset opiskelijamäärät.
Kuopion sos.tt.opiskelijoilla on varmasti vielä kurjempia perhetaustoja. Lapsiperheköyhyyttä, pienten maatilojen kasvatteja, mielenterveysongelmia. Idän alue voi edelleen huonosti,jos vertaamme länteen.
Miksi pitäisi alentaa itseään tai työtään? Tietysti asiantuntijaksi tulee tekemällä itse työtä. On hyvä osata puolustaa omaa ammattitaitoaan, eikä tuosta piirteestä ole tai olisi yhtään haittaa sossuillekaan. En ole törmännyt suuressakaan yksikössä sosionomien määräilyyn, vaan heitä arvostetaan täydentävän näkemyksen tuojina. Pikemminkin sosionomit joutuvat joskus hoputtamaan sossuja, joiden työmäärä ylittää välillä aikarajat. Helpolla ei monestakaan sossun työstä voi päästä, kerrotko millä sossualalla pääsee helpolla, olisi kiinnostava tietää?