Hissiin pitkä jono, voiko pyörätuolin kanssa kysyä pystyykö joku käyttämään liukuportaita?
Onko tökeröä jos kysyy tai ehdottaa että joku käyttää liukuportaita, jos hissiin on pitkä jono tai toinen hissi on poissa käytöstä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut ihmiset antavat pyörätuolilla liikkuvan mennä ensin.
Miksi pitäisi? Pyörätuolissa voi sentään istua odotellessa, mutta jotkut voivat joutua seisomaan kivuissaan. Kas, kun ne kivut eivät välttämättä näy ulos päin.
Todennäköisesti ne kaikki hissiin jonottavat eivät ole kivuissaan, ellei kyseessä ole sairaala tai joku vastaava paikka jossa kaikki on enemmän tai vähemmän vaivaisia. Kauppakeskuksissa suurin osa on kyllä ihan tervejalkaista sakkia.
Itse annan aina tietä pyörätuolille tai rattaille tietenkin, kun pääsen portaitakin.
Kyllä jalat ovat täysin terveet. Sisäkorva ei ole. Aiheuttaa ongelmia tasapainoon. Pystyn kyllä käyttämään portaita, mutta en tee sitä mielellään. Pelkään kaatuvani. Ihmiset pitävät humalaisena kun hoipun. Ja tämän ketjun perusteella myös laiskana.
Joskus sanon kassajonossa seuraavalle taakseni jos kestää, että tuossa vieressä on näköjään tyhjäkin kassa. Paljon näkee nykyäön sellaisia zombeja, jotka kulkee ihan ns. laput silmillä ihan ilman ajatusta.
P-tuolissa istuvilla voipi olla kovia kipuja, katetriongelmia, kolmio-lääkitys jne. repikäätten siitä...
Ei ole tökeröä, monet terveet liikuntakykyiset jonottaa hissiin ja on kauheaa kipeänä pyörätuolissa odottaa, että pääsisi vihdoin eteenpäin.
Näistä ikävistä vastauksista näkee, että suomalaiset eivät ota muita huomioon ja ovat epäempaattisia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sanon kassajonossa seuraavalle taakseni jos kestää, että tuossa vieressä on näköjään tyhjäkin kassa. Paljon näkee nykyäön sellaisia zombeja, jotka kulkee ihan ns. laput silmillä ihan ilman ajatusta.
Ja joku saattaa tuostakin ajatella, että mitäpä se sulle kuuluu, mille kassalle jonotan. Esim. itselläni jos ei ole kiire, en todellakaan vaihda kassaa kuin pakon edessä. Yleensä nimittäin siihen vapautuvalle/tyhjälle kassalle lähtee samaan aikaan tunkemaan monta muutakin ja lopulta olen jonon perällä useamman ihmisen takana kuin alkuperäisessä jonossa. Kilpajuoksuun en ryhdy; on jotenkin noloa, kun lisäkassa aukeaa ja ihmiset hyvä etteivät heittäydy sinne viereisistä jonoista. Nykyään tuntuu monen mielestä olevan järkyttävää, jos jonossa on enemmän kuin yksi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
P-tuolissa istuvilla voipi olla kovia kipuja, katetriongelmia, kolmio-lääkitys jne. repikäätten siitä...
Näin on itsellä. Olen kuntoutunut käveleväksi ja päällepäin ei kukaan huomaa kipujani. Minne ne kivut olisivat hävinneet kun pystyin jättämään pyörätuolin. Seisominen on äärettömän tuskallista enkä uskalla rullaportaisiin.
Pyörätuolilla sen sijaan oli turvallista liikkua kauppakeskuksissa kun sai istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku saattaa tuostakin ajatella, että mitäpä se sulle kuuluu, mille kassalle jonotan. Esim. itselläni jos ei ole kiire, en todellakaan vaihda kassaa kuin pakon edessä. Yleensä nimittäin siihen vapautuvalle/tyhjälle kassalle lähtee samaan aikaan tunkemaan monta muutakin ja lopulta olen jonon perällä useamman ihmisen takana kuin alkuperäisessä jonossa. Kilpajuoksuun en ryhdy; on jotenkin noloa, kun lisäkassa aukeaa ja ihmiset hyvä etteivät heittäydy sinne viereisistä jonoista. Nykyään tuntuu monen mielestä olevan järkyttävää, jos jonossa on enemmän kuin yksi ihminen.
Espanjassa on pulma ratkaistu hyvin monissa paikoissa. Siellä osataan tehdä yksi jono, ja näin jokainen pääsee vuorollaan vapautuvalle kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut ihmiset antavat pyörätuolilla liikkuvan mennä ensin.
Miksi pitäisi? Pyörätuolissa voi sentään istua odotellessa, mutta jotkut voivat joutua seisomaan kivuissaan. Kas, kun ne kivut eivät välttämättä näy ulos päin.
Todennäköisesti ne kaikki hissiin jonottavat eivät ole kivuissaan, ellei kyseessä ole sairaala tai joku vastaava paikka jossa kaikki on enemmän tai vähemmän vaivaisia. Kauppakeskuksissa suurin osa on kyllä ihan tervejalkaista sakkia.
Itse annan aina tietä pyörätuolille tai rattaille tietenkin, kun pääsen portaitakin.
Kyllä jalat ovat täysin terveet. Sisäkorva ei ole. Aiheuttaa ongelmia tasapainoon. Pystyn kyllä käyttämään portaita, mutta en tee sitä mielellään. Pelkään kaatuvani
Sama vamma :/
mikä kiire pyörätuolin käyttäjillä on? harvoin ne töissä käy. ja onhan se mukavampi jonottaa tuolissa istuen kuin hissinvieressä seisten.
Vierailija kirjoitti:
ja kävelijöillä ei voi olla noita ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
No onko se sitten hyvä syy että joka jonottaa katetrin kanssa kivuissaan ja kolmio lääkkeissä omilla jaloilla avanne pussin kera hissiin, että se pyörätuolissa istuva kolmiolääkkeissään pitää päästää ensin ?
Eivät hissit ole mikään rampojen apuväline, eikä niiden käyttö tarkoita vaivasuutta. Itse käytän hissejä yksinkertaisesti siksi, koska pidän niiden käyttämisestä enemmän.
Tässä ketjussa näkee, mikä Suomessa on ongelmana: loputon itsekkyys. Eikä parempaa ole luvassa.
t. vammaisen vaimo
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni pyörätuolin käyttäjällä ei ole mihinkään sen kiireempi kuin jalan liikkuvilla. En siis ymmärrä, miksi hän ei voi istumapaikallaan odottaa aivan yhtä hyvin kuin jaloillaan seisovatkin? Osaisikohan hyvä avaaja jotenkin perustella tuota outoa esitystään?
Ei ole tottunut ja nyt on ihan ihmeissään jonossa, ja miettii pitäisikö muille sanoa. Kaupan edessä on omat varatut ruudut mistä saa paikan aina lähimpänä. Jos menee konserttiin, teatteriin, leffaan, tai mihin tahansa, on aina oma varattu paikka, eturivissä totta kai. Niin eihän se jonotus hissiin sovi!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni pyörätuolin käyttäjällä ei ole mihinkään sen kiireempi kuin jalan liikkuvilla. En siis ymmärrä, miksi hän ei voi istumapaikallaan odottaa aivan yhtä hyvin kuin jaloillaan seisovatkin? Osaisikohan hyvä avaaja jotenkin perustella tuota outoa esitystään?
Nyt ei osunut ihan nappiin. Mulla on taksikortti ja se voi pysähtyä odottamaan kymmeneksi minuutiksi asiointini ajaksi. Olen joutunut tilanteeseen jossa kolme hissiä meni ohi täynnä pukkiterveitä ihmisiä taksin odottaessa. Ihan turha selitellä näkymättömistä vaivoista. Onhan niitä tietenkin mutta melko harvalla.
Mulla muuten on invakortti jossa on "päästä jonon ohi" -määritelmä. Sitä ei aiheetta myönnetä.
Itse olen huomannut, että jos pyytää ystävällisesti ja antaa minkä tahansa syyn, useimmat ihmiset antavat ohittaa jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus välttelen tiettyjä kassoja. Ei ole kiire mihinkään. Eikä muutenkaan kuulu muille miks siinä jonotan. Ei ole kyllä kukaan koskaan mitään sanonutkaan.
Nykyajan ihmiset on huonokuntoisia laiskamatoja. Itse en ollut edes huomannut, että monessa paikassa on hissi, ennen kuin aloin kulkea lastenvaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus välttelen tiettyjä kassoja. Ei ole kiire mihinkään. Eikä muutenkaan kuulu muille miks siinä jonotan. Ei ole kyllä kukaan koskaan mitään sanonutkaan.
Eikun on kerran. Silloin oli tosin syy päinvastainen. Lapsi oli ekaa päivää kaupassa kesätöissä ja halusin mennä siihen kassaan missä oli.
Mikä tässä nyt nyppii teitä?