Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?

Vierailija
01.08.2024 |

Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?

Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.

Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk. 

Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.

Kommentit (1015)

Vierailija
401/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämyys loistaa. 

Jos työeläke on n. 2500€/kk, niin tarvitaan n. 4000-5000€ kuukausi tulot n. 43-45v ajalta. 

Ja jos palkka n. 5000€/kk niin eläkevaksuutusmaksu on n.  1240€/kk.

Mistä sait tuon 300€? Vai tarkoitatko palkasta perittävää työntekijän osuutta, joka on tulonsiirto työnantajalle, eikä kerrytä edes  työntekijän eläkekertymää, koska se huomioidaan verotuksessa vähennyksenä eli maksat vähemmän veroa. 

Vierailija
402/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti halutaan, että suomalaiset riitelisivät keskenään. Ei kannata mennä retkuun. 

Sen aiheuttaa tämä hallitus, kun laittaa meidät niin tiukille. Kaikista vähennetään, niin riidellään vähistä varoista.

Petteri Orpon hallitus ei ajattele suomalaisten parasta. Minä minä minä ja minun äänestäjien tunnin juna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettaisit jo tuon suuret ikäluokat höpötyksen. Et vaikuta enää järki-ihmiseltä. Todennnäköisesti et työelämässä ole. Jos olisit, sinun olisi jotenkin paremmin tajuttava asiat.

Siis kenelle puhut? Täällä on aika paljon kirjoittajia.

Jokaiselle joka ei tajua eläkeläisiä olevan 1,6 miljoonaa ja suurten ikäluokkien eläkeläisiä 300 000.  Eikä ymmärrä mitään esim työnantajan sivukuluista vaan luulee maksavansa ne.  

Ja itse asiassa, työnantajan raha tulee ostajilta, myynnin on katettava palkat, sivukulut, tuottoa on saatava.  Se työntekijä on kulupuolella kirjanpidossa kuten ne tel-maksutkin.  Ei yrityksen rahoittajana kuten tää yks on.mielestään niin maksumies.

Tässä käytetään suurten ikäluokkien käsitettä ehkä vähän väljästikin paikoitellen, tarkoittaen kaikkia niitä ikäluokkia, jotka ovat nykymittapuulla suuria ja jotka ovat hyötyneet pienistä eläkemaksuista ja avokätisistä karttumista menneinä vuosina. 

Työntekijä palkataan vain, jos hän on kannattava, eli tuottaa enemmän kuin vie. Eli työntekijänä minun on tuotettava taloon myös omat eläkemaksuni. Jos eläkemaksut nousevat, minun palkkani ei voi nousta, vaikka tuottavuuteni nousisi ja tekisin paljon töitä, koska se palkankorotusvara menee eläkeläisille. Ja juuri niin on käynyt viimeiset 16 vuotta Suomessa, palkkojen ostovoima on rapautunut, kun raha menee eläkkeisiin. Tuon 16 vuotta nimenomaan ne varsinaiset suuret ikäluokat ovat olleet sankoin joukoin eläkkeellä. 

Vierailija
404/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi miettiä miksi upseerit pääsee eläkkeelle 30 vuoden jälkeen. Tai opettajat 60 v tai jopa 55 v. Poliisit usein60v.

5-10 vuotta ennen kuin palkansaajat.

Nuo kaikki mainitsemasi ovat kyllä ihan palkansaajia.

Ja taitaa olla nykyään ainakin opettajilla ihan normi eläkeikä. Vileä -59 syntyneillä oli kai mahdollista jäädä vanhan systeemin mukaan, mutta ainakin minun -60 syntyneellä opettajatutullani on ihan normaali 64v6kk alin eläkeikä.

Mun opemies on syntynyt v. 60 ja jäi eläkkeelle 60-vuotiaana. Tuli siihen kylläkin se 9 kk:n lisäaika, mikä edellisessä eläkeuudistuksesa päätettiin, että ei ihan tasan 60-vuotiaana eläkkeelle päässyt, vaikka oli ammatillisen 60 vuoden eläkeiän aikanaan valinnut.

Vierailija
405/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä solvausketju elää ja voi hyvin, kukaan ei keuhkoa rasismista ja vaadi poistoon.

Kertoo tämän päivän moraalista, syödään ja potkitaan heikompia.

En ole ikinä edes uskaltanut solvata isovanhempiani, enkä myöhemmin vanhempianikaan. Onneksi lapseni myös kunnioitti ja arvosti molempia isovanhempiaan, josta olen hyvin onnellinen. Eikä minullakaan tässä mitään hätää ole, luotan siihen :D

Minkä päivän moraalista sitten kertoi se eläkwkusetus? Että järjestitte oman varhaisen eläkkeen muiden kustannuksella? 

1946 - 1950 syntyneistä puhut, moniko sen ikäisistä on täällä av:lla lukemassa sun sättimisiäsi, tuskin montaakaan. Sulla on kusta päässä.

Vierailija
406/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eläkejärjestelmän voittajia ovat noin 1939-1965 syntyneet. Valitettavasti suurin osa noista ikäluokista on myös valtavan kokoisia verrattuna 1970-luvun vähän yli 60 000 ikäluokkiin tai nyt syntyviin vähän yli 40 000 ikäluokkiin. 

Toki suurista ikäluokista iso osa on ehtinyt kuolla ja loputkin nyt harvenevat kiihtyvään tahtiin. Mutta ennen sitä ovat ehtineet aiheuttaa tämän surkeuden, missä me muut nyt olemme. Lapsilta ja lapsiperheiltä on leikattu niin, ettei maahan enää uskalleta synnyttää lapsia, ja työssäkäyvä väestö köyhtyy maksutaakkansa alla. 

Vierailija
407/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on f a s i s m i a käydä vanhojen ihmisten kimppuun. Oleten ettei yksikään näistä aloituksia tehtailevista elä vanhaksi. Ja se on teille oikein. Viekää sitä ennen kaikki oikeudet ja eläkkeet vanhemmiltanne.

Ei vanhojen, vaan tietyn väestöryhmän, joille yhteiskunnan varat syydetään.

Et ehkä itse ole ollut koskaan nuori, koska unohdat lasten, nuorten ja perheiden tilanteen.

Tällä hetkellä Suomessa jo synnytyksistä lähtien leikataan lapsilta ja lapsiperheiltä.

Uudet Suomeen syntyvät ihmiset,

ihan sama missä happivajeessa syntyvät teiden varsille.

Ihan sama onko hoitajaa päiväkodissa paikalla.

Ihan sama pääseekö korvakipuisen lapsen kanssa päivystykseen hoitoon.

Ihan sama jos lapsiperheet eivät voi ostaa omaa kotia hintojen karatessa pilviin.

Ihan sama jos työpaikat haihtuvat tällä taloudenpidolla.

Ihan sama jos kirjastot lakkautetaan. 

Kunhan eläkeläisille riittää rahaa.

Vierailija
408/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Tuntemattomassa sotilaassa sanotaan: Tapelkaa pojat, niin saatte tupakkia.

Vierailija
409/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettaisit jo tuon suuret ikäluokat höpötyksen. Et vaikuta enää järki-ihmiseltä. Todennnäköisesti et työelämässä ole. Jos olisit, sinun olisi jotenkin paremmin tajuttava asiat.

Jokaiselle joka ei tajua eläkeläisiä olevan 1,6 miljoonaa ja suurten ikäluokkien eläkeläisiä 300 000.  Eikä ymmärrä mitään esim työnantajan sivukuluista vaan luulee maksavansa ne.  

Ja itse asiassa, työnantajan raha tulee ostajilta, myynnin on katettava palkat, sivukulut, tuottoa on saatava.  Se työntekijä on kulupuolella kirjanpidossa kuten ne tel-maksutkin.  Ei yrityksen rahoittajana kuten tää yks on.mielestään niin maksumies.

En kokonaan kiistä kirjoitustasi, tottakai työntekijän pitäisi palkkansa eteen tehdä töitä. Olet varmaan niin nuori ettet tiedä esim työn kellotuksesta, millä määriteltiin paljonko kannattaa maksaa tekijälle jotta  tuotteen myyntihinta  jää  kannattavaksi. 

Kuitenkin ihan yritystoiminnan pääperiaate, asiakkaan on maksettava kaikki kustannukset jotta yritys on kannattava.

Jos olet sama joka koko päivän olet väityänyt kustantavasi eläkkeet, olet väärässä. Sinunkin eläkemaksusi itse asiassa maksaa yrityksenne maksava asiakas .

Etkä voi näitä markkinatilanteita vierittää eläkeläisten syyksi jotka ovat olleet sen 15-20 vuotta eläkkeellä. Korjaa vähän ajatuskuvioitasi. 

Vierailija
410/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kysymysmerkki on leskeneläkkeet. Ymmärrän hyvin pienet leskeneläkkeet esim. Noin 1000 euroon asti. Mutta kun vuorineuvos jonka eläke on 25 000 €/kk. Vuorineuvos kuolee leski saa leskeneläkettä noin 11 000 €/kk. 

1000e on iso leskeneläke. Suurin osa ko. eläkkeensaajista saa muutamia satasia, toiset eivät yhtään. Paljonko kansalaisista muuten on vuorineuvoksia?

Lesken omat tulot leikkaavat lesken eläkettä. Jos leskellä esim parempi eläke, ei sitä tule.  En noita kaavoja tiedä, itse saan 1000 euron verran. Jos sitä en saisi, omalla pienellä eläkkeelläni olisin yhteiakunnan avun varassa tiukoissa paikoissa. Nyt maksan yleveron täytenä ja selviän asioistani.

Yleensäkin, onko parempi että vanhus t

Minulla on kaksi eläkettä.  Toinen tulee Ilmariselta, toinen Kevalta eli Kuntien eläkevakuutusyhtiöltä.  Älä vain sekoita sitä Kelaan, sieltä minulle ei makseta mitään.

Onko nämä yhtiöt veronmaksajia?  En ole tullut ajatelleeksi, kaipa nekin veroa maksavat, vai maksavatko?  Siinä tapauksessa minunkin eläkkeeni tulee veronmaksajilta.  Mutta valtiolta ne ei tule.

Vierailija
411/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääperiaate on, että on oltava jotakin, mistä asiakas maksaa. Ja sen jonkin tuottavat yllätys yllätys työntekijät. Palkkataso on yrityksessä asetettava sen mukaan, että rahat riittävät. Ja jos on pakolllisia maksuja, kuten valtavan suuret  eläkemaksut, niin ei rahat riitä hyviin palkkoihin. Eikä ylimääräisiin työntekijöihin. Sitten ne harvat raatavat pienellä palkalla pitkää päivää, jotta saadaan maksut maksettua. 

Vierailija
412/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eläkejärjestelmän voittajia ovat noin 1939-1965 syntyneet. Valitettavasti suurin osa noista ikäluokista on myös valtavan kokoisia verrattuna 1970-luvun vähän yli 60 000 ikäluokkiin tai nyt syntyviin vähän yli 40 000 ikäluokkiin. 

Toki suurista ikäluokista iso osa on ehtinyt kuolla ja loputkin nyt harvenevat kiihtyvään tahtiin. Mutta ennen sitä ovat ehtineet aiheuttaa tämän surkeuden, missä me muut nyt olemme. Lapsilta ja lapsiperheiltä on leikattu niin, ettei maahan enää uskalleta synnyttää lapsia, ja työssäkäyvä väestö köyhtyy maksutaakkansa alla. 

Valita niille jotka systeemin keksivät vai auotko asiasta päätäsi vanhoille sukulaisillesi kun pilasivat sun tulevaisuutesi?

Vierailija
413/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on f a s i s m i a käydä vanhojen ihmisten kimppuun. Oleten ettei yksikään näistä aloituksia tehtailevista elä vanhaksi. Ja se on teille oikein. Viekää sitä ennen kaikki oikeudet ja eläkkeet vanhemmiltanne.

Ei vanhojen, vaan tietyn väestöryhmän, joille yhteiskunnan varat syydetään.

Et ehkä itse ole ollut koskaan nuori, koska unohdat lasten, nuorten ja perheiden tilanteen.

Tällä hetkellä Suomessa jo synnytyksistä lähtien leikataan lapsilta ja lapsiperheiltä.

Uudet Suomeen syntyvät ihmiset,

ihan sama missä happivajeessa syntyvät teiden varsille.

Ihan sama onko hoitajaa päiväkodissa paikalla.

Ihan sama pääseekö korvakipuisen lapsen kanssa päivystykseen hoitoon.

Ihan sama jos lapsiperheet eivät voi ostaa omaa kotia hintojen karatessa pilviin.

Ihan sama jos työpaikat haihtuvat tällä taloudenpido

Paljonko haluat leikata mun 1200 e/netto eläkkeestäni?

Vierailija
414/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti halutaan, että suomalaiset riitelisivät keskenään. Ei kannata mennä retkuun. 

Sen aiheuttaa tämä hallitus, kun laittaa meidät niin tiukille. Kaikista vähennetään, niin riidellään vähistä varoista.

Petteri Orpon hallitus ei ajattele suomalaisten parasta. Minä minä minä ja minun äänestäjien tunnin juna.

Ei tämä ole nykyisen hallituksen tekosia. Nykytilanne on seurausta kahdesta asiasta: tässä ketjussa kuvatusta eläkepommista, joka laukesi 15-20 vuotta sitten, ja edellisen hallituksen tuhlaavaisesta politiikasta. 

Vierailija
415/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsiperheiltä on leikattu? Päiväkodit toimii, koulut toimii,  äitiysetuuksia on parannettu, lapsilisät juoksevat, lapsilla maksuton terveydenhoito. Sanohan joku asia, en nyt niin ole noista perillä. 

Vierailija
416/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääperiaate on, että on oltava jotakin, mistä asiakas maksaa. Ja sen jonkin tuottavat yllätys yllätys työntekijät. Palkkataso on yrityksessä asetettava sen mukaan, että rahat riittävät. Ja jos on pakolllisia maksuja, kuten valtavan suuret  eläkemaksut, niin ei rahat riitä hyviin palkkoihin. Eikä ylimääräisiin työntekijöihin. Sitten ne harvat raatavat pienellä palkalla pitkää päivää, jotta saadaan maksut maksettua. 

Työntekijöt kuitenkin ovat kulurakennetta. Jos ei kukaan osta ovat työntekijätkin tarpeettomia kuten usein käy niinkin. Raha taloon tulee asiakkaalta 

Yksikään palkansaaja ei voi väittää maksavansa eläkemaksuja koska nekin maksaa työnantajan maksava asiakas jos et tyydy niiden olevan työnantajan maksamia.

Mitä tulee vaikerrukseesi pitkää päivää palkatta tekevistä työläisistä, se on ihan omaa tyhmyyttänne. Lähditte oikeiston kelkkaan purkamaan työehtosopimuksia ja työlainsäädäntöä 

Vierailija
417/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole nykyisen hallituksen tekosia. Nykytilanne on seurausta kahdesta asiasta: tässä ketjussa kuvatusta eläkepommista, joka laukesi 15-20 vuotta sitten, ja edellisen hallituksen tuhlaavaisesta politiikasta. 

Mitään eläkepommia ei ollut eikä tullut. 

Vierailija
418/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaa itse. Meillä on lähes puolitoista miljoonaa ikäperustaista eläkeläistä. Siinä on satojatuhansia saamassa nykypalkkojen kanssa samansuuruista tai suurempaa eläkettä, jotka on tehneet työnsä julkisella sektorilla. Elättejä jo työuriensa aikana. Kellotukset on mennyttä aikaa. Jos työteho nousi 20%, siitä sai hölväkkään urakkapalkka-lisäkorvauksen. Nykyaikana ei kelloteta, eikä teho ole nostettavissa, koska se on jo maksimissaan. Minimipalkalla (tess).

Ei ehditä välttämättä pitää edes lakisääteisiä taukoja ja työn määrä on mitoitettu sellaiseksi, että pakosti työajan ulkopuolelle menevästä tekemisestä saa 0 euroa korvausta. 

Nykymitoitus yhdelle on sellainen, että eläkeläisten omana työaikana saman määrän oli tekemässä 5 ihmistä, ja kukaan ei tehnyt metatöitä kotona työnantajalle korvauksetta ja ollut hälytysvalmiudessa ilman korvausta. Pullamössösukupolvi (boomerit) napsi vain rusinat pullasta.

Ja itse asiassa, työnantajan raha tulee ostajilta, myynnin on katettava palkat, sivukulut, tuottoa on saatava.  Se työntekijä on kulupuolella kirjanpidossa kuten ne tel-maksutkin.  Ei yrityksen rahoittajan

Vierailija
419/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsiperheiltä on leikattu? Päiväkodit toimii, koulut toimii,  äitiysetuuksia on parannettu, lapsilisät juoksevat, lapsilla maksuton terveydenhoito. Sanohan joku asia, en nyt niin ole noista perillä. 

Vinkki joka miehelle: Älä ota kantaa, jos asia ei kosketa sinua.

Päiväkodit ei toimi: sieltä puuttuu hoitajat, hoitajat lopettavat ja vaihtaa alaa, heillä palkka on pieni ja huonot työolot. Ryhmistä puuttuu opettajia. Päiväkotipaikan saa jostain kahden tunnin ajomatkan päästä. Sisarukset joutuu eri päiväkoteihin, siinä sitten aamulla töihin. Opiskele tästä lisää.

Kouluissa opettajat palavat loppuun. Viime kokoomus-hallituksen leikkaukset tekivät kouluista selvää.

Lapsilisä on todella pieni ja se ei ole noussut ainakaan 20 vuoteen, vaikka muut kustannukset ovat nousseet.

Hoitoon ei pääse, pääkaupunkiseudulla. Tai joudut odottamaan 5 tuntia tosi kipeän lapsen kanssa odotusaulassa.

Tässä vain muutamia epäkohtia. Ongelmana on se, että lapsiperheisiin vaikuttavia päätöksiä eivät teenlapsiperheet, vaan iäkkäämmät päättäjät joita asia ei itseään kosketa.

Vierailija
420/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valita niille jotka systeemin keksivät vai auotko asiasta päätäsi vanhoille sukulaisillesi kun pilasivat sun tulevaisuutesi?

Valitan teille kanssaäänestäjille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi