Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläiset ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa?

Vierailija
01.08.2024 |

Mistä syystä eläkeläiset on yhteiskunnassa suojatumpia kuin muut ryhmät?

Tulevaisuuteen ja Suomen elinvoimaisuuteen olisi tärkeää sijoittaa. Eläkkeitä maksetaan yli sen mitä eläkemaksuja palkasta. Se on järjetöntä.

Esim. maksat työeläkettä palkasta 300 e /kk ja saat eläkettä 2500 e / kk. 

Työelämässä olet esim. 35 vuotta ja eläkkeellä toiset 35 vuotta.

Kommentit (1015)

Vierailija
41/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyiset eläkeläiset ovat olleet itselleen etuja päättämässä, minun eläkeikä on sen 70 vuotta, ja suuret ikäluokat on hädin tuskin olleet töissä 60 vuotiaaksi ja eivät ole itselleen sitä eläkettä juurikaan maksellut. 

Haista sinä paska. Vanhuuseläkkeelle on siirtymässä vuonna 1960 syntyneet, eivätkä he ole suuria ikäluokkia. Minäkin olen maksanut YEL-vakuutusmaksuja 25 % työtuloistani viimeiset 30 vuotta. En ole päättänyt itse eduistani enkä voinut vaikuttaa siihen miten työeläkeyhtiö on eläkevakuutusmaksuni sijoittanut. Jäin eläkkeelle 64-vuotiaana ja jatkan työntekoa freelancerina. Ennakonpidätys ansiotuloista 38 %.

No onpa kauheeta, ihan 64 vuotiaaksi olet töitä tehnyt, me nuoremmat tehdään 70 vuotiaaksi siinä on kuusi vuotta enemmän ja maksetaan työeläkemaksuja 24,4% saa ma

Kuules, et vielä tiedä edes elätkö niin vanhaksi tai pysyt työikäisenä.

Se tyel-maksu on sinulle verotuksessasi vähennyksenä.

Vierailija
42/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet pitää tasata, miksi ihmeessä toisille maksetaan paljon paremmat eläkkeet verorahoista. Tottakai kaikille pitää alkaa maksaa sama eläke. Eläkkeen pitää olla myös linjassa työttömyyskorvauksen kanssa. Jos eduskunta on sitä mieltä että 590 euroa riittää korvauksena miksei se riittäisi eläkkeenä? Etenkin niille joilla oli hyvä ansainta amhdollisuus työssä ollessaan.

Verorahoista maksetut eläkkeet eli kansaneläkkeet ovatkin aika yhtä suuret kaikille.

Työeläke taas perustuu ansioiden suuruuteen jotka Eläketurvakeskus pitää tiedostoissaan.

Kaikki eläkkeet maksetaan pääosin verorahoista yli 33 miljardia vuodessa.

Voisitko perustella tätä meille kaikille. Miksi yksityinen eläkevakuutusyhtiö saa joka kuukausi palkastani noin 7%, jos eläke kuitenkin maksetaan verovaroista. Mihin tuo eläkevakuutusmaksu käytetään, kuka saa sen tuoton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Minä en äänestänyt persuja enkä kokoomusta. Miksi juuri persujen äänestäjät muuten ovat kovimpia arvostelemaan kaikkia heikennyksiä, itsehän he äänestivöt.

Vierailija
44/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyiset eläkeläiset ovat olleet itselleen etuja päättämässä, minun eläkeikä on sen 70 vuotta, ja suuret ikäluokat on hädin tuskin olleet töissä 60 vuotiaaksi ja eivät ole itselleen sitä eläkettä juurikaan maksellut. 

Haista sinä paska. Vanhuuseläkkeelle on siirtymässä vuonna 1960 syntyneet, eivätkä he ole suuria ikäluokkia. Minäkin olen maksanut YEL-vakuutusmaksuja 25 % työtuloistani viimeiset 30 vuotta. En ole päättänyt itse eduistani enkä voinut vaikuttaa siihen miten työeläkeyhtiö on eläkevakuutusmaksuni sijoittanut. Jäin eläkkeelle 64-vuotiaana ja jatkan työntekoa freelancerina. Ennakonpidätys ansiotuloista 38 %.

No onpa kauheeta, ihan 64 vuotiaaksi olet töitä tehnyt, me nuoremmat tehdään 70 vuotiaaksi siinä on kuusi vuotta enemmän ja maksetaan työeläkemaksuja 24,4% saa ma

Olenko minä itse päättänyt eläkeikäni? En todellakaan ole, sen on päättänyt ylemmät tahot.-eri

Vierailija
45/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet ovat juridisesti omaisuuteen verrattavia ansaittuja etuuksia, ja Länsimaissa omaisuus nauttii lain suojaa. Niitä ei siis noin vain voi jurisesti leikata pienemmiksi, vaikka haluaisi.

Kaikkea mitä halutaan leikata, voidaan leikata.

Tällöin myös pankkitileiltä voidaan ottaa 10% valtiolle kerran vuodessa, eikös?

Vierailija
46/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70v eläkeikä on kusetusta harva elää niin vanhaksi edes. On missään muualla maailmassa 70v eläkeikä? Pitää laskea takaisin 60 vuoteen.

Vierailija
47/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt käsi ttuun sieltä muiden lompakolta oikeisto roisto, menisit varas töihin.

En pääse töihin, kun minut irtisanottiin hallituksen leikkausten takia. Olisi perhe elätettävänä. Vaimon palkalla ei makseta koko asuntolainaa.

Tuntuu ettei olisi kannattanut puskea, opiskella ja painaa töitä, kun kaikki panostus yhteiskunnassa meneekin iäkkäämmille.

Eli sä ymmärrät mitä on olla muiden silmittömän ahneuden uhri ja koet et sun tilanne paranee sortamalla samanlailla muita?

Ihan oikeasti mitä hevonttua.

Tee nyt ainakin joku selkeä erottelu tähän et puhutko sinä jätti suurista eläkkeistä vai kaikista eläkkeistä koska jos puhut kaikista niin kun nyt olet tehnyt olet sydämmetön ja aivoton hirviö.

Onpas tunnetta sulla tässä. Kyllä, suuret eläkkeet erityisesti.

Vierailija
48/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet pitää tasata, miksi ihmeessä toisille maksetaan paljon paremmat eläkkeet verorahoista. Tottakai kaikille pitää alkaa maksaa sama eläke. Eläkkeen pitää olla myös linjassa työttömyyskorvauksen kanssa. Jos eduskunta on sitä mieltä että 590 euroa riittää korvauksena miksei se riittäisi eläkkeenä? Etenkin niille joilla oli hyvä ansainta amhdollisuus työssä ollessaan.

Verorahoista maksetut eläkkeet eli kansaneläkkeet ovatkin aika yhtä suuret kaikille.

Työeläke taas perustuu ansioiden suuruuteen jotka Eläketurvakeskus pitää tiedostoissaan.

Kaikki eläkkeet maksetaan pääosin verorahoista yli 33 miljardia vuodessa.

Sä et oikein ole ymmärtänyt lukemaasi.

Vierailija
49/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jokainen maksakoon kuukaudessa 350 e eläkevakuutusmaksuja, oli tulot mitkä tahansa. Ja jokainen saisi samansuuruisen eläkkeen.

Vierailija
50/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olin töissä yli 45 vuotta.

Ja eläkkeellä 30? Matematiikkaa

Tuskin elän 96 vuotiaaksi.

Vierailija
51/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ketju suljettiin, joten hyvä pitää keskustelu asiallisena tärkeän yhteiskunnallisen asian äärellä. Talous on tiukalla, on hyvä pystyä keskustelemaan rahan käytöstä ilman että on jotain pyhiä asioita, kuten eläkkeet josta keskustelu on kielletty.

Mielestäni keskustelu on tärkeä, sillä hallituksessa on puhuttu jopa kirjastoista leikkaamisesta. Jos säästetään, niin avoimeen keskusteluun on kyettävä.

Eläkeläiset ja 55-vuotiaat päättäjät eivät voi ajatella lyhytnäköisesti vain itseään. Suomi pysyy elinvoimaisena tulevaisuuteen, eli lapsiin, nuoriin ja perheisiin sijoittamalla. Sijoittamisella tarkoitan esim. työpaikkoja, kodin oston mahdollisuus, neuvolapalveluita, päiväkoteja ym. tavalliseen yhteiskuntaan liittyviä palveluita, jotka nyt ovat kuralla. En mitään ekstratukia.

Aika noloa käyttää jotain AI ripalia foorumeilla.

Hienoa, jos suomalaisessa yliopistossa oppimani kirjoitustaito näyttäytyy AI:n tuottamana.

Vierailija
52/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.

No ette maksa. Lähes kaikkiin palveluihin ja harrastuksiin on joku seniorialennus.

Vierailija
53/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70v eläkeikä on kusetusta harva elää niin vanhaksi edes. On missään muualla maailmassa 70v eläkeikä? Pitää laskea takaisin 60 vuoteen.

Ne haukutut suuret ikäluokat meni töihin 16v iässä eikä ollut kuukausien perhevapaita. Nyt mennään töihin vasta 25v täyttämisen jälkeen jos silloinkaan ja perhevapaat on pitkiä. Työvuosia kertyy paljon vähemmän kuin boomerit ennättivät tekemään ennen 60v ikää, siksi eläkeikää on ollut pakko nostaa.

Vierailija
54/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäiden pitää olla suojeluksessa ja onhan osalla lastenlapsia tai lapsia. Mutta en ymmärrä miksi he äänestävät tätä systeemiä jossa ihmisiä sorsitaan ja uskovat vielä siihen. Olisi hyvä aika herätä. Systeemi on susi ja ihmiset ilman riittävää rahaa muualla.

Osalla perheistä on myös ongelmana, ettei tämä itsekkyyden sukupolvi ota osaa lastenlasten hoitoon.

MML lastenhoitopalvelukin leikattiin.

Vierailija
55/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ketju suljettiin, joten hyvä pitää keskustelu asiallisena tärkeän yhteiskunnallisen asian äärellä. Talous on tiukalla, on hyvä pystyä keskustelemaan rahan käytöstä ilman että on jotain pyhiä asioita, kuten eläkkeet josta keskustelu on kielletty.

Mielestäni keskustelu on tärkeä, sillä hallituksessa on puhuttu jopa kirjastoista leikkaamisesta. Jos säästetään, niin avoimeen keskusteluun on kyettävä.

Eläkeläiset ja 55-vuotiaat päättäjät eivät voi ajatella lyhytnäköisesti vain itseään. Suomi pysyy elinvoimaisena tulevaisuuteen, eli lapsiin, nuoriin ja perheisiin sijoittamalla. Sijoittamisella tarkoitan esim. työpaikkoja, kodin oston mahdollisuus, neuvolapalveluita, päiväkoteja ym. tavalliseen yhteiskuntaan liittyviä palveluita, jotka nyt ovat kuralla. En mitään ekstratuki

Kerro sitten millä se 40 vuotta töitä tehnyt elää kun saavuttaa eläkeiän. On maksanut sen 40 vuotta työeläkevakuutusmaksuja mutta ei saisi eläkettä? 

Vierailija
56/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mistä ap kitisee koska aloitusviesti oli niin sekava.

Matemaattisestihan asia menee niin että palkasta suoritetaan eläkemaksuja noin 25% sen määrästä. Eläke tulee aikoinaan oleva noin 50% työskentelyajan palkasta. Näin ollen, inflaatio ja sijoitustuotot unohtaen, 40 vuoden työuralla karttuu eläkettä 20 vuodeksi. Nyt eläkkeellä olevat ovat pääsääntöisesti tehneet töitä vähintään 40 vuotta ja tulevat nauttimaan eläkettä keskimäärin paljon alle 20 vuotta. Kaikki on siis kunnossa ja olemme kesävällä pohjalla, eläkerahastotkin kasvavat koko ajan, vaikka ikäluokat pienenevät.

Nuorempien, työuransa alussa olevien, tilanne on hieman toinen. He opiskelevat pitkään ja työskentelevät vain ehkä 30 tai enintään 35 vuotta, mutta pitkäikäisempinä ovat eläkkeellä keskimäärin ehkä 30 vuotta tai paljon pidempäänkin. Tämä luo paineta nostaa eläkeikää, eli pidentää työuraa ja lyhentää eläkkeellä vietettävää aikaa lähemmäs sitä mitä se nyt nykyeläkeläisilläkin ja / tai nostaa eläkemaksuja.

Laskelmassa ei siis huomioida ollenkaan eläkerahastojen kymmenien vuosien korkoa korolle tuottoa ja inflaatio kuitataan olettamalla kaikki summat nykyrahaan. Korkoa korolle vivun vaikutus 40 vuoden työuran ja 20 vuoden eläkeajan, eli 60 vuoden ajanjaksolle on huikea.

Vierailija
57/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme me ole missään erityissuojeluksessa. Olemme veronmaksajia ja maksamme ruoasta ja palveluista saman hinnan kuin työssäkäyvätkin, ja osa meistä tekee töitä vielä eläkkeellä ollessaankin.

ja maksamillamme veroillamme loisii tuhansittain työtövieroksuvia jotka nyt itkee kun tukia leikataan.Kunpa saisimme päättää mihin maksamamme verot menee....

Vierailija
58/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillä ja opiskelijoilla on myös samat alennusetuudet.

Työssäkäyvillä taas omat etuutensa, lounas, työterveys, silmälasit, e-passit, mitä nyt onkaan.

Vierailija
59/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iigorin vihapuhetta. 

Ilmiannettu

Ei ole. Tärkeä yhteiskunnallinen aihe.

Tarkoitat varmaankin että eläkeläisten haukkumisketju, taas vaihteeksi.

Kukaan ei ole haukkunut. Minkä takia meiltä perheiltä, ja tällä hetkellä yhteiskunnassa suurinta taakkaa kantavilta, leikataan? Jos jokin tuottamattomampi väestöryhmä on samalla erityissuojeluksessa.

Kysy sitä päättäjiltä. Kyllä minäkin olin työelämässä 45 vuotta vai olinko silloinkin sun mielestäsi tuottamaton?

Vierailija
60/1015 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole suuria ikäluokkia, mutta pääsen eläkkelle ensivuonna. Toitä olen tehnyt vuodesta 1980 lähtien naisvaltaisella alalla. Eläke tulee olemaan vähän yli tonni ja olen kyllä maksanut eläkemaksuja ihan koko ajan, jopa ne 3-4 vuotta jotka olin töissä ilman, että eläke kertyi. Ennen se ei alkanut kertymään heti, jos nuorena meneit töihin.  Kannattaa kyllä kadehtia eläkeläistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi