Hyväosaisena kokkarina järkytyin kun kävin Myyrmäessä.
Asun hyvällä alueella ja liikun pääasiassa omieni joukossa omalla autolla. Nyt menin julkisilla Myyrmäkeen ja olihan se aikamoinen shokki. Etenkin se asemanseutu ja Myyrmannin aukio!
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypä Itäkeskuksessa : )
Ei se ole niin paha. Itäkeskus on kuitenkin iso kauppakeskittymä ja siellä kulkee myös ihan tavallisia ihmisiä paljon. Tavallisilla ihmisillä sen sijaan ei ole Myyrmäkeen yleensä asiaa.
Yleensä nämä jotain aluetta dissaavat eivät itse tiedä mitään alueista, joista kirjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työläistaustaiset alueet näyttävät... no, työläistaustaisilta. Samanlaista se on Suomessa niissä pienissä teollisuuskunnissa, joissa ei ole akateemista väestöä. Alkoholi, päihteet ja häiriökäyttäytyminen kulkevat käsi kädessä matalan koulutustaustan kanssa.
Valitettavasti poliisilla, sossuilla, lääkäreillä jne on vaitiolovelvollisuus, voisivat kertoa melko yllättäviä juttuja ns. parempiosaisten kotielämästä...
Aika usein tuosta elämästä saadaan myös lukea valtamedioista. Kaikki ei ole kultaa, mikä kimaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen ahaa-elämys oli itselleni, kun jouduin kerran tulemaan jostain idästä metrolla. Aloin ymmärtää miten valtavat erot asuinalueiden välillä on pk-seudulla. Itse olen asunut koko ikäni ns. kultahammasrannikolla enkä ole liikkunut idässä koskaan.
Täytyypä käydä tuolla. En ole koskaan käynyt, ei ole ollut mitään asiaa.
Metro on tosiaan hyvä mittari tässä. Meno muuttuu välittömästi Helsingin yliopiston aseman, eli ex-Kaisaniemen, jälkeen itäänpäin mentäessä. Jo reilun kilsan päässä sijaitseva Hakaniemi on aivan karmea läävä.
Mitäs läksit, ehe ehe ehe.
Voisiko noille alueille järjestää ryhmämatkoja, bussilla? kun kaikki ei tiedä näistä paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen ahaa-elämys oli itselleni, kun jouduin kerran tulemaan jostain idästä metrolla. Aloin ymmärtää miten valtavat erot asuinalueiden välillä on pk-seudulla. Itse olen asunut koko ikäni ns. kultahammasrannikolla enkä ole liikkunut idässä koskaan.
Metro on tosiaan hyvä mittari tässä. Meno muuttuu välittömästi Helsingin yliopiston aseman, eli ex-Kaisaniemen, jälkeen itäänpäin mentäessä. Jo reilun kilsan päässä sijaitseva Hakaniemi on aivan karmea läävä.
Mitä enemmän heikosti koulutettuja ihmisiä, sitä rankempaa on meno ja sitä epäsiistimmät paikat.
Mistä järkytyin? Käyn tuolla monta kertaa viikossa ja olen myös hyvätuloinen kokoomuslainen. Ihan normaalia elämää.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Minua on kehotettu käymään itiksessä, näin valkonaamana mieluummin päiväaikaan, jotta näkisin Suomen tulevaisuuden. Mikä olisi "paras" paikka käydä siellä lähellä metroasemaa. Yleensä käyn Hesan reissulla Tampereelta vain Seutulan lentoasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työläistaustaiset alueet näyttävät... no, työläistaustaisilta. Samanlaista se on Suomessa niissä pienissä teollisuuskunnissa, joissa ei ole akateemista väestöä. Alkoholi, päihteet ja häiriökäyttäytyminen kulkevat käsi kädessä matalan koulutustaustan kanssa.
Valitettavasti poliisilla, sossuilla, lääkäreillä jne on vaitiolovelvollisuus, voisivat kertoa melko yllättäviä juttuja ns. parempiosaisten kotielämästä...
Tietysti, mutta ero onkin siinä, etteivät hyväosaiset aiheuta käytöksellään ongelmia sivullisille eikä rähise. Ei minua kiinnosta tuon taivaallista jonkun hyväosaiset kokaiinin käyttö tai perheen sisäiset ongelmat.
Sulla taitaa olla paha asenneongelma... Sulle ei siis ole mitään väliä, jos "johtaja Virtanen" mätkii vaimonsa ja lapsensa sairaalakuntoon... mutta auta armias, jos "Repe, Rane ja Masa" istuvat aseman penkillä ja keskustelevat vähän kovaäänisemmin... melkoinen kuspiä oot...
Vierailija kirjoitti:
Mitäs läksit, ehe ehe ehe.
Voisiko noille alueille järjestää ryhmämatkoja, bussilla? kun kaikki ei tiedä näistä paikoista.
Elämysmatka Koivukylään, ehe ehe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempiosaisten kotielämän sosiaaliset ongelmat eroavat Myyrmäen jengin ongelmista kuin yö ja päivä. Kyllä niitä on, mutta ne ovat hyvin erilaisia.
Myyrmäen tms "juoppojengit" harvoin ovat sivullisille vaarallisia, kun heidät jättää rauhaan, jättävät he sinut rauhaan... ei ole yksi eikä kaksi johtajaa, joiden oikea paikka olisi vankila, mutta sattuu olemaan sopivia suhteita...
Muistatteko elokuvan Nousukausi? Siinä oli ihan hauskoja kohtauksia siitä lähiöelämästä. Itse olen keskiluokkaisesta perheestä pohjanmaalta pikkukunnasta, joten varsinaisesti minkäänlaista todellista tietoa noista alueista ei ole.
Kerran kävin Turussa Varissuon k-kaupassa ja olin aivan äimän käkenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempiosaisten kotielämän sosiaaliset ongelmat eroavat Myyrmäen jengin ongelmista kuin yö ja päivä. Kyllä niitä on, mutta ne ovat hyvin erilaisia.
Myyrmäen tms "juoppojengit" harvoin ovat sivullisille vaarallisia, kun heidät jättää rauhaan, jättävät he sinut rauhaan... ei ole
Kun eivät jätä. Ei se ole rauhaan jättämistä että joutuu kuuntelemaan näiden aggressiivista "keskustelua" tai väistelemään toisiaan jahtaavia nistejä. En minä mene heidän viereensä huutamaan omiani tai pakota heitä väistelemään itseäni.
Käyn Myyrmannissa joka päivä enkö ole kokenut mitään ongelmaa ikinä. Onhan siellä niitä lorviporukoita ja nistejä ja ma.muja mutta eivät he kaikki mitään rikollisia ole!
Vierailija kirjoitti:
Asuin ennen Myyrmäessä ja nyt asun Vantaalla "paremmalla" alueella. Kotoisin olen ihan muualta päin Suomea. Kyllä on valtavasti eroja asuinpaikkojen välillä. Olisi oikeasti ihan kiva juttu, jos näin ei olisi. Toki Myyrmäessä on hyviäkin puolia, mutta viime vuosina selvästi huono-osaisuus lisääntynyt. Myyrmäessä ja sen ympäristössä on myös paljon mt- ja päihdepalveluja ja asuntoloita, joten toki sekin näkyy.
Mitä hyviä puolia Myyrmäessä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän kokkari voi siellä käydä, menee kauhusta paskat housuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii lompakko. Paljon paskempaa hinta-laatusuhdetta ei Suomessa asuessa ole kuin kultahammasrannikko. Toki siellä asuu myös heitä, joille oikeasti asumiskustannukset ovat se ja sama, mutta joku etäinen aavistus kertoi mulle, ettet kuulu heihin...
Mikäs asumiskustannusten ongelma on? Minulle on aivan sama mikä asuntoni hinta on, rakastan kotiseutuani, puitani, rantaa ja näkymiä, asunnon pohjaa, sijaintia ja ulkonäköä enkä aio myydä sitä kos
Hyvä, että viihdyt. Itse en kestäisi Espoossa päivääkään. Elämässä on muutakin prioriteetteja kuin rahalla pröystäileminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin paha. Itäkeskus on kuitenkin iso kauppakeskittymä ja siellä kulkee myös ihan tavallisia ihmisiä paljon. Tavallisilla ihmisillä sen sijaan ei ole Myyrmäkeen yleensä asiaa.
Myyrmäessä on isot kaupat (Prisma ja Citymarket), lisäksi lasten kanssa käydään usein siellä kirjastossa. Asutaan Helsingin puolella huomattavasti rauhallisemmalla alueella ja ihan tavallisia korkeakoulutettuja ihmisiä ollaan. Silti käydään Myyrmäessä asioilla viikottain.
Eipä se mikään ylpeilyn aihe ole, että ei tunne edes kotikaupunkiaan.
Olen asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni Myrtsissä ja siellä asuu sukulaisiani edelleen. Sen jälkeen olen asunut Helsingin keskustan tuntumassa ja muutamalla pienemmällä paikkakunnalla alle 100 km säteellä Kauppatorista. Nykyään vältän kaikenlaista kontaktia koko pääkaupunkiseutuun, varsinkin Myrtsi saa ihoni kananlihalle kun joudun joskus siellä käymään. En voi ymmärtää kuinka sukulaiseni voivat asua sellaisessa paikassa. Elinympäristöllä on hyvin suuri vaikutus hyvinvointiin ja ihan terveyteen, ja tuntuu etteivät ihmiset ymmärrä sitä. Jokaiselle hyvä elinympäristö on tietenkin erilainen, mutta kenelle nykyinen Myrtsi voi olla hyvinvointia lisäävä elinympäristö??
Onneksi olen löytänyt itselleni sopivan asuinkaupungin jossa on kaikki mitä tarvitsen ja tilaa hengittää. En ikimaailmassa hakeutuisi enää narkkarien ja ruuhkien kansoittamaan tilaan elämään elämääni. Ajatelkaa ihmiset omaa elinympäristöänne ja tehkää valintoja. Usein ne asiat jotka estävät muuttamasta parempaan ympäristöön, ovat päänsisäisiä kahleita eivätkä oikeita esteitä. Meillä on vain yksi elämä, millaisessa jokapäiväisessä ympäristössä sen haluat viettää? Ja rahasta sen verran, että nykyään asun paljon paljon halvemmalla täällä kuin pääkaupunkiseudulla.
Joo, sama juttu. Asuin Myrtsissä opiskeluaikana 25-30v sitten, ja olihan alueesta tullut varsinainen slummi.
02100 Espoo