kela oikeasti pakottaa kunnollisen työttömän muuttamaan nistialueelle?? Ei täällä oo muualla halvempaa asuntoa!!!!
Olen erättäin kunnollisesti elävä, päihteetön pitkäaikaistyötön. Teen vapaaehtoistyötä, ja olen saanut palkinnon nuhteettomasta asumisestani vuokranantajalta.
Vuokra on kuitenkin noussut nopeammin mitä Kelan toimeentulotuen "vuokrarajat", ja sen takia vuokrani on nyt kelan mielestä liian kallis!! Vaikka se ei oikeasti edes ole, vaan kelan rajat ovat epärealistisen alhaiset!!!
Heidän rajoihinsa menevää asuntoa ei ole kuin pahoilla slummialueilla jotka ovat täynnä nistejä :((
Jos he leikkaavat toimeentulotukeani rajan ylimenevän summan verran, niin sitten mulle ei jää enää rahaa ruokaan!! Tämä on aivan äärimmäisen mahdoton tilanne...Mistä apua...?
Ja joo, haen töitä koko ajan, joten sitä ei tarvitse toistella...
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin alat nistiksi ja sen jälkeen hoitoon. Tulee meinaan kalliiksi valtiolle.
En menisi luottamaan hoidon saatavuuteen.
En enää koskaan mene töihin. T. M38
Vierailija kirjoitti:
no niin me työssäkäyvätkin asumme
Älä viitsi. Olet typerys, jos asut nistialuerlla, jos sulla on työpaikka.
Vierailia kirjoitti:
Asun jo Kannelmäessä ja yksiöni vuokra ylittää sallitut rajat!
Asuminen Kannelmäessä on jo rangaistus.
Raahe on ihana merenrantakaupunki, jossa on edullista ja kaikki palvelut lähellä. Muutin ison kaupungin hulinasta tänne. Töitä haen ja työttömän rahat riittää.
jos olet kumminkin työtön voit asua missä vain. Muuttotappio pikkukunta? Palmurantakehitysmaa jos Kela maksaa tuet sinnekin tai jätät osoitteen Suomeen ja Kela ei tajua missä asut.
Jos olet oikein saanut palkinnon vuokranantajalta nuhteettomuudesta, niin kai hän haluaa sut pitää ja alentaa vuokran sulle aopivalle tasolle?
Niin makaa kuin petaa. Turha itkeä, sinne vaan nyt kipin kapin mihin on varaa. Toisten rahoilla kun elelee, niin niiden lauluja kiltisti tottelet.
Oikein hyviä päätöksiä tehnyt tämä hallitus ja vielä voisi leikata lisää.
Ja vinkki sinulle; nyt äkkiä marjametsään tienaamaan hyvät lisäansiot syksyksi.
Vai että muita työttömiä parempi työtön. 🤣😂😹 Esittää naapureille tietysti etätyöntekijää tai eläkeläistä.
Satun tuntemaan tämmöisen itseään muita tukien nostajia parempana pitävän kaikkein kalleimman Kela elätin.
Kuulostaa todella väärältä. On kauheaa että ihmiset joutuvat pelkäämään asuessaan. Kerrostalot eivät ole aina niin miellyttäviä muutenkaan + riippuen kuka osuu naapuriksi vai meneekö se hyvin. Ja se alue. Osa ei pysty kantamaan kaukaa ostoksia ja ei säilykään kauaa ne.
Onko työttömilläkin kastijako. Ylemmän tai alemman tason työttömät.
Tuttuni asuu "slummissa" ja on hiljaista kuin huopatossutehtaassa.
Suomessa ei ole mitään "nistialueita" poislukien paria pikkukuntien halpaa kerrostalovuokrayhtiöitä, jotka halpoina vaihtoehtoina ovat houkutelleet taloon nistiyhteisön muualta Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin alat nistiksi ja sen jälkeen hoitoon. Tulee meinaan kalliiksi valtiolle.
Että hoitoon pitäisi mennä??
On aivan kamalaa, että joutuu köyhänä asumaan meluavien ja nistien joukossa.
Jopa eri kulttuurien kanssa on hankalaa asua, kun tavat ja kyläilyajat ovat hyvin erilaiset. Monet m muuttajat esim kokoontuvat iltaa viettämään ja yhdessä muiden kanssa syömään, kun suomalaiset jo alkavat nukkua.
Käytin kotiompelijaa, jonka asuttamassa talossa hissi ei juuri koskaan toiminut. Sanoi, että muualta tulleet jättävät hissin oven auki omassa kerroksessaan.
Kurjaa, jos joutuu pelkäämään talon rappukäytävissä.
Ihan mihin tahansa taloon voi asettua häiritseviä asukkaita, mutta vuokratalot ovat pahimpia.
Minä muutin opiskelijana vapaaehtoisesti nistialueelle halpaan asuntoon. Nyt oman alan töissä ollessa ostin halvalla hieman kunnostusta vaativan omakotitalon (keittiö ja kaikki kiinteät kalusteet suoraan 80- luvulta ihanine ruskeine laattoineen). Kuljen reikäisissä halpis collegehousuissa. Nautin pihistelystä.
Samalla olen kerryttänyt säästöjä ja osakesalkkua. Tavoitteena päästä oloneuvokseksi jo ennen varsinaista eläkeikää. Tämä jos mikä kutkuttaa mieltäni mukavasti. Sain opiskelijanakin säästettyä tuista rahaa, vaikkakin hyvin pieniä summia (10-20€/kk)
Kela ei pakota muuttamaan. Voit ihan hyvin asua siellä missä nyt, mutta maksat ylimenevän osan itse.
10 vuotta sitten muutin sellaiselle alueelle.
Ei enää samaksi tunnistaisi. Juuri eilen kävelin lähikauppaan, ja mietin parkkipaikkojen läpi mennessä, että en näe enää yhtäkään romuautoja, joita oli aiemmin suurin osa. Yhä on paljon vanhempia autoja, mutta on myös ainakin puolen kymmentä aivan tuliterää Teslaa. Bongasin myös Toyotan CH-R:n ruudusta, jossa oli aiemmin vanha Yaris.
Toki olen nähnyt ihan omassa rapussakin sen asukkaiden vaihdon muuttamiseni jälkeen. Osa on häädetty ja osa on lähtenyt itse, kun tajuaa, että muut eivät katsele suopeasti sellaista elämän tyyliä. Ei tee hyvää bisneksille, kun on liikaa kyyliä.
Ne eivät ole aikuisia ihmisiä varten. parin vuoden opiskelu ok, mut ei muu asuminen.