Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkukylät on vastenmielisiä ukkoperiferioita, jotka itse pakottaa tytöt ja naiset muuttamaan pois

Vierailija
31.07.2024 |

Ylen juttu tänään: "Riina Tanskanen sai tarpeekseen lapsuutensa ukkomeiningistä ja muutti pois" https://yle.fi/a/74-20101878?fbclid=IwY2xjawEXHBpleHRuA2FlbQIxMQABHcdP9…

Juttu on täyttä totta ja täysin ohitettu näkökulma tätä ennen. Ensin tytöt ajetaan pois ukkoperiferiasta ja sen jälkeen heidät/meidät nähdään vain "katoavina kohtuina", kuten jutussa sanotaan. Todella karseaa. 

Riina Tanskasen kokemus on teollisuuskaupungista, mutta sama ongelma pätee myös maaseutupitäjissä. Mitä pienempi paikkakunta, sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.

Jännä näkökulma sekin, että alueen merkitys on ohitettu myös kotimaisessa feminismissä, mikä on ihan totta.

Olen itse Hämeestä pikkupaikkakunnalta, mistä kaikki ikäluokkani tytöt muutti pois. Ilmapiiri oli niin ahdistava, että en itse käy siellä koskaan eikä ole vähäisintäkään kotiseutukaipuuta saati -rakkautta. Vihaan sitä pitäjää. Miehillä on aina etuajo-oikeus kaikessa, kaikkea tyttömäistä halveksitaan avoimesti. Tyttöjen harrastuksille, ilonaiheille, tyttöydelle nauretaan räkäsesti. Tyttöjä huoritellaan ja herjataan alakouluikäisistä lähtien. Samalla kolmekymppiset ja sitä vanhemmat ukot jahtaa kuola valuen tyttöjä kouluiästä asti. Miehiä ei syyllistetä mistään. Kaikenlainen ahdistelu ja väkivalta tyttöjä kohtaan nähdään täysin normaalina, edelleen tyttöjen pitää sietää se "huumorina", mistään ei saisi suuttua tai puolustautua. Jos seksiin asti mennään, se on tytön syy ja "itsepä läksit", olipa tilanne ihan mikä tahansa - vaikka raiskaus. Poliisiahan näissä kolkissa ei ole nähty vuosikymmeniin, joten ainoa "laki" näissä paikoissa on yhteisön normit - jotka on juuri niin kieroutuneet kuin kerroin.

Pikkupaikkojen todellisuus naisille ja tytöille on äärimmäisen ruma ja vastenmielinen, ja se on näiden pitäjien sielussa niin vahvasti kiinni, että en oikeasti usko, että sitä voidaan koskaan korjata. Siitä päästään eroon vasta, kun nämä pikkupitäjät pikkuhiljaa kuolevat pystyyn. Odotan sitä innolla.

Kommentit (321)

Vierailija
41/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä yhtään vanhaa ukkoa joka huorittelee alakouluikäisiä. Lähinnä pakkopaitaanhan sellainen kuuluisi.

Vierailija
42/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tämä ja naapurikylät. 90% nuorista lähtee peruskoulun jälkeen pois ja loput parin vuoden kuluessa siitä. Ja takaisin ei tulla. Näin tämäkin kylä näivettyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista se täällä Helsingissä, naiset saavat kulkea tissit esillä ja maata rannalla pelkkä naru kankkujen välissä. 

Vierailija
44/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin nuorena, 2000-luvun alussa, muutaman vuoden naimisissa vastaavassa paikassa kasvaneen miehen kanssa, itsekin ihmettelen miksi. Itse etelän pikkukaupunkilaistyttö. Meidän väliset kulttuurierot olivat ihan valtavat, niille nauroi lopulta pariterapeuttikin, ettei toista saa survottua laatikkoon, johon hän ei luonnostaan mahdu. Me saatiin tytär, aikuinen jo, ja olen kiitollinen, ettei hänen tarvinnut kasvaa siinä ilmapiirissä. En mäkään olisi kestänyt.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa esimerkkejä?

Suurin kitka liittyi rooleihin. Mä olen kasvanut kannustavassa kodissa, jossa vanhemmat ovat tasa-arvoisia keskenään, ei ole naisten ja miesten hommia, ja jokainen on vapaa tekemään elämällään mitä haluaa. Ex-mies kasvoi kodissa, jossa nainen on vailla haaveita ja hoitaa lapset (ei uskonnollista taustaa). Lapsia piti olla paljon.

Toinen järkytys oli se, että työttömyys oli heille ihan ok alavalinta, kenenkään ei tarvitse tehdä mitään elämänsä eteen, paitsi niitä lapsia.

Paikkakunnalta muutto on käsittämätön ratkaisu (ex oli sukunsa ainoa kauas lähtenyt, ja paljon myöhemmin sukuselvitys paljasti, että olivat kykkineet samoilla nurkilla 300 vuotta). 

Olihan se käynti mummolassa kuin olisi ajanut 50-luvun aikakuplaan tai Kaurismäen elokuvaan. Ex-appiukko oli viinaanmenevä ja tapasi varastella kylän autot omaan käyttöönsä, mikä oli kaikille ok. "Kyllä se X ne palauttaa sitten taas." 

Jestas, mitä muistoja. "On mulla komea miniä, otahan pontikkaa."

Vierailija
45/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnalla on aika julmetun yksinäistä, jos alkoholi tai rukousseurat eivät kiinnosta. 

Ai, ei mulla oo. Mulla on harrastuksen kautta paljon kavereita.

Sano nyt vielä, että tämä harrastus on joko metsästystä, kalastusta tai koneiden rassaamista.

Ohiksena huutelen, että nämä harrastukset on sitten kielletty naisilta. Jos joku nainen kiinnostuu maalla esim. metsästyksestä, hän kiinnostuu siitä ainoastaan sAaDaKsEeN mIeStÄ. Sitten juorutaan koko kylän voimin, mitä se horottaa siellä mettällä ukkomiesten kanssa. Ja taas on hüorittelu aivan itse ansaittua... Kun yksi naisparka uskaltautui hetkeksi harrastamaan väärää asiaa.

Voi hitto, mun täytyy kertoa nuo terveiset mun metsästystä ja kalastusta harrastaville naispuolisille tutuille. He eivät ehkä olleet tietoisia, että nuo harrastukset eivät heille kuulu. Kiitos, kun kerroit!

Vierailija
46/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tiedä yhtään vanhaa ukkoa joka huorittelee alakouluikäisiä. Lähinnä pakkopaitaanhan sellainen kuuluisi.

Mjoo. On kai selvää, ettei ne sitä muiden ihmisten nähden tee.

Minulle on maalla lapsena huudeltu tuota sanaa, kun kävelin peloissani pois vanhan miehen luota. Pakkopaidassa pitäisi olla aika monen miespuolisen sitten.

Vierailija
47/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen jokaviikkoinen miesviha artikkeli. Alkaako vuonna 2025 viikottaiset naisviha artikkelit?

Vierailija
48/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupitäjältä on kotoisin sekin entinen kansanedustajanainen, joka sai 11-vuotiaana lapsen. Kotikylässään sitä ei pidetty mitenkään ihmeellisenä, vaan "pariskunta" pysyi yhdessä ja teki lisää lapsia. Meni naimisiin, kun se oli laillista eli tyttö täytti 18. 

Pohtikaa tätä hetken aikaa. Tämä on se tyttöjen todellisuus maalla.

Vierailija
49/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupitäjältä on kotoisin sekin entinen kansanedustajanainen, joka sai 11-vuotiaana lapsen. Kotikylässään sitä ei pidetty mitenkään ihmeellisenä, vaan "pariskunta" pysyi yhdessä ja teki lisää lapsia. Meni naimisiin, kun se oli laillista eli tyttö täytti 18. 

Oli 14, eikä muuten ole mitenkään tavallista maalla.

Vierailija
50/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun itkettiin nuorten maalta kaupunkiin muuttoa. Eniten oltiin naisten kohdalla huolissaan, etteivät tuo väärää miestä mukanaan jos palaavat. Tai jää kaupunkiin perheensä kanssa. Sitä ennen pelättiin heidän raskaaksi tuloaan tai "liian hienoiksi " muuttumistaan. 

Vielä nykyäänkin vanhat ukot alkavat hössöttää nuoria naisia piiloon, kun jotain uhkaavaksi koettua tapahtuu. 

Mä muistan ton liian hienoksi muuttumisen "uhan"! Ja sekin koski ainoastaan tyttöjä, ei kukaan koskaan pelännyt sellaista pojista, koska poikia KANNUSTETTIIN kaikessa. Tyttöjen kaikki haaveet pyritään lyttäämään alusta asti, koska ne on kaikki "vääränlaisia". Kaikki mitä mainitsit kuuluu siihen mentaliteettiin, jolla tytöt ja naiset pyritään pitämään kurissa. Se oli ainoa tärkeä asia tyttöjen kohdalla. Myös tuo näen

Ei poikia kannustettu, tai ainakaan niitä vääränlaisia jotka ei mennyt siihen tiettyyn miesmuottiin. Itse tykkäsin lenkkeillä, lukea sarjakuvia ja leipoa. Sainko kannustusta osakseni? En saanut. Mut leimattiin homoksi ja oudoksi. Olisi pitänyt olla kiinnostunut kaljanjuonnista, mopoista ja kaikesta muusta miehisestä. Tuossa jutussa ei varmaan sanota, että ihan yhtälailla tuolta lähtee pojat ja jäljelle jää vain ne tietynlaiset 

Vierailija
51/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua millaisissa paikoissa olette kasvaneet tai mimmoisessa perheessä. Mulla ei ole samoja kokemuksia pikkupaikkakunnasta vaikka semmoisesta olen kotoisin. Käväisin Stadissa opiskelemassa ja duunissa 15-vuotta ja sitten muutin pikkupaikalle (ei se missä kasvoin) kun kaupunkielämä ahdisti ja löysin sopivan työn jota voi tehdä pitkälti etänä ja toimistolle matkaan vain kun tarvitsee.

Oma isä ja äiti ei luoneet mulle mitään muottia, kannustivat monenlaiseen. Kotona piti tehdä töitä, niin koneilla tilalla kuin sisällä kotihommia, ja sama päti mun veljelle. Paikallisilla oli tietty mielipiteitä, mutta vanhemmat ja erityisesti isä opetti ettei niistä pidä välittää ja saa sanoa vastaan (isän sukutila). Ei niitä tarvitse erityisesti kuunnella eikä välittää. Ja tosi vähän kyllä vietettiin aikaa paikallisten kanssa, isällä ja äidillä oli opiskelukavereita ja tuttavia muualta.

52/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoittaja on kotoisin Imatralta, joka ei mielestäni ole mikään syrjäinen kylä Suomen mittapuulla. Eihän sieltä ole kuin 40,km Lappeenrantaan.

Vierailija
53/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen jokaviikkoinen miesviha artikkeli. Alkaako vuonna 2025 viikottaiset naisviha artikkelit?

Helppo ratkaisu dissata jutun esiin tuomat ongelmat sillä, että se on pelkkää miesvihaa. Entä jos tuo onkin ihan todellisuutta monille? Ja satun tietämään, että se on, koska olen itse pikkkupaikkakunnalta kotoisin oleva nainen.

Kestäisikö sinun pokkasi hyväksyä, että naisilla (ja seksuaalivähemmistöillä, eri värisillä jne.) on todellakin ahtaat olot joissain osissa maata? Jos ei, miksi ei?

Vierailija
54/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaava sana toi "ukkoperiferia". Sinne ei naisen kannata jäädä.

Vierailija
55/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, pienen paikkakunnan työväenluokkainen junttikulttuuri. Niin tuttua. Kaikille on muotit, niin naisille kuin miehillekin, ja niiden mukaan mennään. Jos rikot muotin, olet ongelmissa. Koskee sekä naisia että miehiä. Naisilla tilanne on sikäli hankalampi, että muotti on jo valmiiksi alistettu, mutta ei se ole sellaisilla miehilläkään helppoa, joita ei kiinnosta junttikulttuuri ja sen ilmentymät.

Siksi näille ihmisille on Helsinki ja sinne he myös lähtevät heti kun pystyvät. Voi sitä onnetonta joka ei uskalla lähteä vaikka vaisto käskee pakenemaan. Hän kuolee tuonne henkisesti pystyyn.

Mielenkiintoisa on myös se, että alistetussa muotissa olevat naisetkin muodostavat omia hierarkioitaan ja alkavat nokkimaan omiaan jos nämä haluavat muotista irti. Janten laki. 

Vierailija
56/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli 14, eikä muuten ole mitenkään tavallista maalla.

Luojan kiitos eivät saa kovin monta tyttöä haaviin, vaan he pääsevät pakenemaan!

Muistan omalta kotikylältäni tapauksen, jossa mies meni yksiin naisen kanssa, jolla oli kolme tyttöä. Jonkin ajan kuluttua yläkouluikäinen tytärpuolensa tuli raskaaksi ja tämä keski-ikäinen ukko alkoikin seurustella tämän tytön kanssa. Viettivät idyllistä perhe-elämää ainakin muutaman vuoden. Ei sitäkään mitenkään ihmeellisenä pidetty, jopa äitinsä hyväksyi sen kun oli aikansa vihoitellut. Siis alaikäiselle tyttärelleen joka iski hänen miehensä, ei sille miehelle.

Vierailija
57/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii naiselta luonnetta asua pikkupaikkakunnalla. Kyllä täällä pärjää kun laukoo takaisin noille vanhoille kääville jauhot suuhun. Maaseutu kuuluu myös nuorille naisille, vaikka käppänät ukkelit onkin menneestä maailmasta. Kohta ne on jo historiaa.

Vierailija
58/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä me maalle jääneet naiset elämme ihan erilaista elämää kuin tuo kokemusasiantuntija kertoo. Ehkä kyse ei ole sukupuolesta, ehkä kyse onkin yksilöstä. Jos jää henkisesti ikuiseksi tytöksi, ei oikein koskaan ole vakavastiotettava. Helsingissä puolikasvuisia on paljon, koska siellä on eniten yhteiskunnan elättejä. Maalla sanotaan aika suoraa, että sinunkin pitää jotain tehdä leipäsi eteen. Voihan sen sitten vaikka tulkita setämiesten naisvihaksi - tai omaksi laiskuudeksi.

Niin, kenelläkään muulla ei voi olla muunlaisia kokemuksia, vaikka tässä ketjussakin moni niistä kertoo? Sinäkin syyllistyt vähättelevään tytöttelyyn, sen sijaan, että yrittäisit ymmärtää muiden näkökulmaa. Eli olet juurikin osa kyseessä olevaa ongelmaa.

Voisiko olla, että et hahmota kokonaisuutta, koska elät tietynlaisessa kuplassa?

Vierailija
59/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.

Miksi ankea ja taantumuksellinen on liitetty suoraan miehiin. Eikö voi olla ankea ja taantumuksellinen ilmapiiri ilman sukupuolittamista?

Ei kannata miehet puuttua näihin naisten keskinäisiin juttuihin ja avautumisiin. Jos heillä on ollut ankeaa miesten takia, on parempi että saavat keskenään jutella ja avautua.

Se on jonkinlaista terapiaa. Ei se ole meiltä miehiltä pois. Eikä se ole sinun syysi, jos jotkut miehet käyttäytyvät junttimaisesti.

Vierailija
60/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua millaisissa paikoissa olette kasvaneet tai mimmoisessa perheessä. Mulla ei ole samoja kokemuksia pikkupaikkakunnasta vaikka semmoisesta olen kotoisin. Käväisin Stadissa opiskelemassa ja duunissa 15-vuotta ja sitten muutin pikkupaikalle (ei se missä kasvoin) kun kaupunkielämä ahdisti ja löysin sopivan työn jota voi tehdä pitkälti etänä ja toimistolle matkaan vain kun tarvitsee.

Oma isä ja äiti ei luoneet mulle mitään muottia, kannustivat monenlaiseen. Kotona piti tehdä töitä, niin koneilla tilalla kuin sisällä kotihommia, ja sama päti mun veljelle. Paikallisilla oli tietty mielipiteitä, mutta vanhemmat ja erityisesti isä opetti ettei niistä pidä välittää ja saa sanoa vastaan (isän sukutila). Ei niitä tarvitse erityisesti kuunnella eikä välittää. Ja tosi vähän kyllä vietettiin aikaa paikallisten kanssa, isällä ja äidillä oli opiskelukavereita ja tuttavia muualta.

Tästäkin käy ilmi, että normimeno teidän paikkakunnalla oli jotain ihan muuta kuin sukupuolten tasa-arvo. Paikalliset arvosteli teidän systeemiä, kun vanhempanne ei tehneet eroa sukupuolten välillä. Ettekä halunneet olla muiden kanssa tekemisissä, koska heidän käsitykset oli niin erilaisia. Tämä vain vahvistaa aloittajan pointtia.