Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkukylät on vastenmielisiä ukkoperiferioita, jotka itse pakottaa tytöt ja naiset muuttamaan pois

Vierailija
31.07.2024 |

Ylen juttu tänään: "Riina Tanskanen sai tarpeekseen lapsuutensa ukkomeiningistä ja muutti pois" https://yle.fi/a/74-20101878?fbclid=IwY2xjawEXHBpleHRuA2FlbQIxMQABHcdP9…

Juttu on täyttä totta ja täysin ohitettu näkökulma tätä ennen. Ensin tytöt ajetaan pois ukkoperiferiasta ja sen jälkeen heidät/meidät nähdään vain "katoavina kohtuina", kuten jutussa sanotaan. Todella karseaa. 

Riina Tanskasen kokemus on teollisuuskaupungista, mutta sama ongelma pätee myös maaseutupitäjissä. Mitä pienempi paikkakunta, sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.

Jännä näkökulma sekin, että alueen merkitys on ohitettu myös kotimaisessa feminismissä, mikä on ihan totta.

Olen itse Hämeestä pikkupaikkakunnalta, mistä kaikki ikäluokkani tytöt muutti pois. Ilmapiiri oli niin ahdistava, että en itse käy siellä koskaan eikä ole vähäisintäkään kotiseutukaipuuta saati -rakkautta. Vihaan sitä pitäjää. Miehillä on aina etuajo-oikeus kaikessa, kaikkea tyttömäistä halveksitaan avoimesti. Tyttöjen harrastuksille, ilonaiheille, tyttöydelle nauretaan räkäsesti. Tyttöjä huoritellaan ja herjataan alakouluikäisistä lähtien. Samalla kolmekymppiset ja sitä vanhemmat ukot jahtaa kuola valuen tyttöjä kouluiästä asti. Miehiä ei syyllistetä mistään. Kaikenlainen ahdistelu ja väkivalta tyttöjä kohtaan nähdään täysin normaalina, edelleen tyttöjen pitää sietää se "huumorina", mistään ei saisi suuttua tai puolustautua. Jos seksiin asti mennään, se on tytön syy ja "itsepä läksit", olipa tilanne ihan mikä tahansa - vaikka raiskaus. Poliisiahan näissä kolkissa ei ole nähty vuosikymmeniin, joten ainoa "laki" näissä paikoissa on yhteisön normit - jotka on juuri niin kieroutuneet kuin kerroin.

Pikkupaikkojen todellisuus naisille ja tytöille on äärimmäisen ruma ja vastenmielinen, ja se on näiden pitäjien sielussa niin vahvasti kiinni, että en oikeasti usko, että sitä voidaan koskaan korjata. Siitä päästään eroon vasta, kun nämä pikkupitäjät pikkuhiljaa kuolevat pystyyn. Odotan sitä innolla.

Kommentit (321)

Vierailija
21/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas on taas... Miehet Marssista ja naiset Venuksesta. Itellä aivan kamala kaipuu lähelle luontoa ja pois täältä betonihelvetistä ja ikuisesta kiireestä. Yksinäinen tulevaisuus, mutta taidan silti valita sen.

Myös kaupungin sisällä voi vaihtaa asuinpaikkaa. Asun Helsingissä metron lähellä, luonnon keskellä. Rakastan sekä luontoa että Helsinkiä! 💗💗💗

- entinen maalainen (takaisin en mene!)

Vierailija
22/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleko joku, että tyttöys ja naiseus olisi erilaista isossa kaupungissa? Ei ole. Ihan samaa se on Helsingissäkin, voin sanoa omasta kokemuksesta.

No ei ole. Muutin nuorena Helsinkiin ja sanon tämän nyt täydestä sydämestäni: se on totaalisen ja täydellisen erilaista kuin maalla. Maalla naisviha on niin kokonaisvaltaista että sitä ei pääse pakoon yhtään mihinkään. Helsingissä on sentään vaihtoehtoja. Naisvihaa on täälläkin, mutta ei kaikkialla eikä missään yhtä vahvana. Tytöillä on myös tilaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään.

Tää on totta. Itse maalla syntynyt ja Helsinkiin muuttanut. Helsingissä pystyt löytämään sen oman porukan, jossa voit olla rauhassa sitä mitä olet, eikä sinua halveksita. Maalla kaikki on sitä samaa, ahdasta ajatusmaailmaa.

Ihan sama koskee esim. seksuaa

Pikkupaikkakunnilla vallitsee todella ahdas muotti sekä naisille että miehille. Eivät naiset ole suinkaan ainoita poismuuttajia, vaan myös miehet jotka haluavat kunnollisen koulutuksen ja hyvät harrastusmahdollisuudet. Ei kaikkia kiinnosta joku helkkarin kalastus ja metsästys, tai mopojen ja autojen rassaus. Kaupungista löytää paljon helpommin seuraa ja ennen kaikkea hyväksyntää olla oma itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nuorena, 2000-luvun alussa, muutaman vuoden naimisissa vastaavassa paikassa kasvaneen miehen kanssa, itsekin ihmettelen miksi. Itse etelän pikkukaupunkilaistyttö. Meidän väliset kulttuurierot olivat ihan valtavat, niille nauroi lopulta pariterapeuttikin, ettei toista saa survottua laatikkoon, johon hän ei luonnostaan mahdu. Me saatiin tytär, aikuinen jo, ja olen kiitollinen, ettei hänen tarvinnut kasvaa siinä ilmapiirissä. En mäkään olisi kestänyt.

Vierailija
24/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleko joku, että tyttöys ja naiseus olisi erilaista isossa kaupungissa? Ei ole. Ihan samaa se on Helsingissäkin, voin sanoa omasta kokemuksesta.

No ei ole. Muutin nuorena Helsinkiin ja sanon tämän nyt täydestä sydämestäni: se on totaalisen ja täydellisen erilaista kuin maalla. Maalla naisviha on niin kokonaisvaltaista että sitä ei pääse pakoon yhtään mihinkään. Helsingissä on sentään vaihtoehtoja. Naisvihaa on täälläkin, mutta ei kaikkialla eikä missään yhtä vahvana. Tytöillä on myös tilaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään.

Ukkelit jäävät keskenään jupisemaan.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/lahelCMVyRk?si=FZz3Q2Zw-R6zU8vc" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Vierailija
25/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas on taas... Miehet Marssista ja naiset Venuksesta. Itellä aivan kamala kaipuu lähelle luontoa ja pois täältä betonihelvetistä ja ikuisesta kiireestä. Yksinäinen tulevaisuus, mutta taidan silti valita sen.

Sitä luonnonläheisyyttä moni nainenkin kaipaa. Kunpa siellä maalla voisi olla ilman, että annetaan tuntea sukupuolensa takia huonommuutta. 

En ole tässä Pirkanmaalla ikinä kuullut edes huhuja moisesta. Aivan ufo ajatus.

Vierailija
26/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko sanoa tähän, että eniten seksuaalista ahdistelua olen kohdannut Helsingissä. Olen kotoisin pikkupaikkakunnalta, asuin Helsingissä yli 10 vuotta ja sitten muutin taas pikkupaikkakunnalle.

Vierailija
27/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.

Miksi ankea ja taantumuksellinen on liitetty suoraan miehiin. Eikö voi olla ankea ja taantumuksellinen ilmapiiri ilman sukupuolittamista?

Montako naisenemmistöistä ankeaa ja taantumuksellista pikkupaikkakuntaa tiedät Suomesta? Jään odottamaan.

No vaikkapa se, että aloituksen jutussa viitattiin Imatraan ukkoutuneena periferiana. Kuitenkin tilastokeskuksen mukaan v. 2023 Imatralla oli enemmän naisia (12615) kuin miehiä (12304).

Vierailija
28/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä me maalle jääneet naiset elämme ihan erilaista elämää kuin tuo kokemusasiantuntija kertoo. Ehkä kyse ei ole sukupuolesta, ehkä kyse onkin yksilöstä. Jos jää henkisesti ikuiseksi tytöksi, ei oikein koskaan ole vakavastiotettava. Helsingissä puolikasvuisia on paljon, koska siellä on eniten yhteiskunnan elättejä. Maalla sanotaan aika suoraa, että sinunkin pitää jotain tehdä leipäsi eteen. Voihan sen sitten vaikka tulkita setämiesten naisvihaksi - tai omaksi laiskuudeksi.

Tai jospa kyse on siitä, kuinka halukkaasti alistuu oman sukupuolensa ahtaisiin rooliodotuksiin? 

Vierailija
29/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä me maalle jääneet naiset elämme ihan erilaista elämää kuin tuo kokemusasiantuntija kertoo. Ehkä kyse ei ole sukupuolesta, ehkä kyse onkin yksilöstä. Jos jää henkisesti ikuiseksi tytöksi, ei oikein koskaan ole vakavastiotettava. Helsingissä puolikasvuisia on paljon, koska siellä on eniten yhteiskunnan elättejä. Maalla sanotaan aika suoraa, että sinunkin pitää jotain tehdä leipäsi eteen. Voihan sen sitten vaikka tulkita setämiesten naisvihaksi - tai omaksi laiskuudeksi.

Tai jospa kyse on siitä, kuinka halukkaasti alistuu oman sukupuolensa ahtaisiin rooliodotuksiin? 

Kerro vähän niistä. Millainen pitäisi olla?

Vierailija
30/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin nuorena, 2000-luvun alussa, muutaman vuoden naimisissa vastaavassa paikassa kasvaneen miehen kanssa, itsekin ihmettelen miksi. Itse etelän pikkukaupunkilaistyttö. Meidän väliset kulttuurierot olivat ihan valtavat, niille nauroi lopulta pariterapeuttikin, ettei toista saa survottua laatikkoon, johon hän ei luonnostaan mahdu. Me saatiin tytär, aikuinen jo, ja olen kiitollinen, ettei hänen tarvinnut kasvaa siinä ilmapiirissä. En mäkään olisi kestänyt.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa esimerkkejä?

Vierailija
31/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä teksti nuorelta naiselta. 

Vierailija
32/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunnalla on aika julmetun yksinäistä, jos alkoholi tai rukousseurat eivät kiinnosta. 

Vierailija
33/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on 162 cm ja 82 kg - "lievästi ylipainoinen" Suomi-mamma. Löytyy väritukka, paksusankaiset, tatuoinnit, sonnirengas ja aimo annos vikaa päästä.

Loistava esimerkki naisvihasta. Täsä maalla on tarjolla ihan kaikenkokoisille ja muotoisille naisille.

Vierailija
34/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on 162 cm ja 82 kg - "lievästi ylipainoinen" Suomi-mamma. Löytyy väritukka, paksusankaiset, tatuoinnit, sonnirengas ja aimo annos vikaa päästä.

Ja sinä bemarilla tai audilla kruisaileva kokovartalomulukku.

Vierailija
35/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnalla on aika julmetun yksinäistä, jos alkoholi tai rukousseurat eivät kiinnosta. 

Ai, ei mulla oo. Mulla on harrastuksen kautta paljon kavereita.

Vierailija
36/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt vielä, että tämä harrastus on joko metsästystä, kalastusta tai koneiden rassaamista.

Vierailija
37/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt vielä, että tämä harrastus on joko metsästystä, kalastusta tai koneiden rassaamista.

Harrastan hevosia.

Vierailija
38/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitpä naisena minne vaan, aina jotain pielessä. Isot kaupungit ovat vaarallisia, täynnä erinäisiä melu- ja ilmansaasteita (liikennettä) ja ahtaita struktuuriltaan, mutta pikkukaupungitkin ovat vaarallisia ja täynnä melu- ja ilmansaasteita (sovinistimiehiä) ja ahtaita (mielentilaltaan). 

Yritä siinä nyt sitten valita jotain kiva paikkaa ittelles.

Vierailija
39/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko sanoa tähän, että eniten seksuaalista ahdistelua olen kohdannut Helsingissä. Olen kotoisin pikkupaikkakunnalta, asuin Helsingissä yli 10 vuotta ja sitten muutin taas pikkupaikkakunnalle.

Sama. Eikä johtunut edes muumaista. Mikä helvetti siinä on että Helsingissä on muuten narkitkin niin aggressiivisia että niitäkin sai vähän pelätä. 

Vierailija
40/321 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena huutelen, että nämä harrastukset on sitten kielletty naisilta. Jos joku nainen kiinnostuu maalla esim. metsästyksestä, hän kiinnostuu siitä ainoastaan sAaDaKsEeN mIeStÄ. Sitten juorutaan koko kylän voimin, mitä se horottaa siellä mettällä ukkomiesten kanssa. Ja taas on hüorittelu aivan itse ansaittua... Kun yksi naisparka uskaltautui hetkeksi harrastamaan väärää asiaa.