Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä on uskomatonta! Suomessa 293 000 työtöntä, mutta marjapoimijat pitää hakea maapallon toiselta puolelta.

Vierailija
31.07.2024 |

Ei ole sanoja enempää. Kertokaa te, mitä ajattelette.

Kommentit (284)

Vierailija
141/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista ole poimijoiksi. Joku osa voi olla urheilukunnossa. Ja psyyke.

Vierailija
142/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomaiset tienaisi Thaimaassa 20 000e kuussa marjanpoiminnasta niin se motivoisi menemään sinne metsään. Koska sellainen se hyöty on thaimaalaisille jotka tänne tulee. Suomalaisittain nihkeä palkka kovasta työstä on valtava raha heidän kotimaissa. Sama on esim Ukrainakaisten kausityöntekiöiden kohdalla. Jos he tienaisivat täällä 200e kuussa kuten kotimaassaan samoista töistä, niin tänne ei tulisi kukaan.

Tilanne on epäreilu, eikä suomalaisten kannata nostaa persettään sohvalta sentakia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten totaalinen työmoraalin puute.

"minähän en mene töihin jos en saa kymppitonnia kuussa". Sellainen asenne on työttömillä nykyisin.

Niin tai työnantajille tuntuu olevan liikaa maksaa edes 2000e , mikä ainakin oma alin raja. Sillä pärjäisin lapsien kanssa joutumatta isomman, esim vakuutuslaskun edessä , toimeentuloluukulle. Jännästi juuri ne paskatyöt ja fyysisesti raskaat työt on juuri niitä, joista halutaan maksaa vain 1500e kuussa, vaikka aikaa pitäisi antaa vähintään 160 tuntia kuukaudessa. Ja toki olla taloon päin joustava.

Mistä työstä maksetaan noin vähän täydellä työajalla? 

Tämä kiinnostaa, koska itse en noin pienipalkkaisia töitä keksi 

Vierailija
144/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa 14€ tunnissa ja matkat, sekä lounas talon puolesta niin lähden kyllä marjametsälle.

Vaaditko samat ehdot kaikkiin työpaikkoihin?  Ilmeisesti. Onpa kumma, ettei kukaan halua tuollaista palkata. 

Eikai kaikist töistä voi vaatia samoja asioita :D 

Minä itse en tykkää marjojen keräämisestä ja se on aika fyysistä työtä huonossa ympäristössä joten 30e/h on palkka mitä vaadin siitä työstä.

Jotain siistiä sisätyötä missä istutaan tietokoneella on sellanen työ mitä voisin tehdä vaikka 20e/h palkalla.

Vierailija
145/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan olisi saanut marjanpoimijoita ihan itärajan takaakin. Unkrain Orban juuri on neuvotellut Venäjän ison herran kanssa ja aikoo ottaa venäläisiä maahansa työntekoon. Suomi voisi ottaa mallia Unkarista. 

Vierailija
146/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruvetkaa työttömät sitten itse marjayrittäjiksi kun se poiminta ei suju. Ei sekään. On täälläkin palstoilla kerrottu kuinka rahaa tulee ovista ja ikkunoista. 

Suomeen saatava työnhakuvelvoitteen lisäksi yrittäjävelvoite, jos muuten ei työtä löydy.

Siinä tapauksessa pitäisi yritystoiminnan kulutkin sitten minimoida. Kaikki turha rahastus, kuten pakolliset YEL-maksut pois, verotus sellaiseksi, että veroja maksetaan vain toteutuneista tuloista ja takautuvasti, ALV-vapauden alarajaa reilusti ylös päin jne. Ei tule Suomessa tapahtumaan, koska täällä ei yrittäjyyteen kannusteta mitenkään, vaan rangaistaan kaikin keinoin siitä, jos joku yrittää elättää itsensä pienyrittäjänä.

Vierailija
147/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa 14€ tunnissa ja matkat, sekä lounas talon puolesta niin lähden kyllä marjametsälle.

Vaaditko samat ehdot kaikkiin työpaikkoihin?  Ilmeisesti. Onpa kumma, ettei kukaan halua tuollaista palkata. 

Eikai kaikist töistä voi vaatia samoja asioita :D 

Minä itse en tykkää marjojen keräämisestä ja se on aika fyysistä työtä huonossa ympäristössä joten 30e/h on palkka mitä vaadin siitä työstä.

Jotain siistiä sisätyötä missä istutaan tietokoneella on sellanen työ mitä voisin tehdä vaikka 20e/h palkalla.

Just. Eli olet se, jonka ei kannata mennä töihin, ellei saa 20e tunti. 

Näköjään tuet on liian hyvät, kun ei työnteko maistu.

Vierailija
148/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.

Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.

Juuri näin. Thaimaalainen rakentaa talon poimintarahoillaan. Suomalainen nostaa työttömyyskorvauksen ja asuntotuen ja mahdolliset muut lisätuet. Tämä ei voi jatkua pitkään kun teollisuus ja kauppa ulkoistuu yhä enemmän aasiaan.

Meidän isovanhemmat ovat rakentaneet hyvinvointivaltion juuri siksi, ettei kenenkään ole enää pakko poimia marjoja orjapalkalla henkensä pitimiksi.  Tästä me pidetään kiinni jatkossakin.  Hyvinvointivaltio on arvo sinänsä.

Vierailija
149/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Suomi puheenvuoro:

"Suomalaiset ovat vieraantuneet työnteosta, onko näin?

MaaritKorhonen

Maarit Korhonen

23.7.2024 17:35

Arktiset aromit ry:n toiminnanjohtaja Birgitta Partanen ainakin väittää näin HS 23.7.2024.Mustikat jäävät poimimatta, jos thaimaalaisia ei tule, pelkää ala Yrittäjä tyrmää: Suomalaiset kyllä poimisivat, jos hinta olisi kohdallaan

Hän toteaa edelleen, että me suomalaiset emme enää ole tottuneita työntekoon ja työt on tehtävä, kun ne on tehtävä kelloon tai kalenteriin katsomatta. Olemme myös mielestään vieraantuneet luonnosta, vaikka sosiaalinen nedia on varsinkin kesällä täysi suomalaisten ottamia kuvia mereltä, järvien rannoilta ja metsistä, monet laittavat ylpeänä sosiaaliseen mediaan kuviaan marjasaalistaan ja sienisaalistaan. Ehkäpä pitäisi kysyä, onko Partanen vieraantunut suomalaisista?

X-viestipalvelussa on käyty keskustelua, että miksi työttömät eivät kerää mustikoitamme, jotka uhkaavat jäädä metsiin, jos emme saakaan ahkeria Thaimaalaisia tänne niitä keräämään. Onko työkuntoisilta työttömiltä edes kysytty, ennenkuin syyllistetään laiskoiksi ja vieraantuneiksi omista metsistään? Onko tehty B-suunnitelmaa valittamisen sijaan, esimerkiksi marjanpomijoiden hakua Työmarkkinatorille, eri rekrysaiteille tai sosiaaliseen mediaan. Ei tietääkseni. Odotellaan ja päivitellään, saadaanko thaipomijat tänne ja jos ei, saataisiinko muista Euroopan maista poimijoita, jotka eivät tarvitse viisumia. Tästä asiasta on nyt puhuttu ainakin pari kesää ja toimenpiteitä ei ole tehty, sitä varasuunnitelmaa.

70-luvulla lähes kaikkien perheiden lapset vietiin metsään poimimaan marjoja, opetettiin sitä työntekoa, saatiin perheille talven marjat ja osa meistä lisärahan toivossa myikin saaliitaan eteenpäin, koska kaikilla ei ollut viikkorahoja. Saimme hankittua ensimmäisen kameran tai sukelluskellon, opimme varhain tienaamaan ja nyt meitäkin moititaan vieraantuneiksi tai laiskoiksi ilman tutkimustietoa, mutuun pohjautuen.

En hyväksy myöskään väitettä, että emme osaisi painaa pitkää päivää. Monella alalla sitä tehdään kelloon katsomatta, mutta ilmeisesti Partasella ei tällaisesta ahkeruudesta ole tietoa. Kaupan alalla monet ovat tottuneet tarvittaessa tekemään pitkää päivää ja joustamaan, itsekin aikoinaan olen tehnyt yli 20 tuntisen rupeaman Itäkeskuksen Citymarketissa, kun liityimme EU:hun ja hinnat laskivat mm. kananmunissa ja vehnäjauhoissa, iso joukko ruokamyymälässä teki kauppiaalle aamupuolelle kestävän päivän. En allekirjoita jutun väitettä, että emme tekisi ja tuijotamme kelloomme, koska pääsisimme kotia. Lapsiperheiden vanhempien onkin päästävä, mutta me muut olemme kyllä joustaneet vuosikymmmenien aikana ihan riittävästi.

Nyt kun ikäsyrjintä työelämässä tai krempat vartalossamme ovat pakottaneet osan meistä työttömiksi tai sairaseläkkeelle tai roikkumaan työttömänä ja yhtä aikaa vain osatyökykyisenä työttömänä, meitä syyllistetään laiskuudesta. Hallitus on luonut esteitä työllisyyspolitiikallaan, ettei työtön voi aina lähteä esim. marjanpoimintaan, menettämättä sen hetkistä turvaansa taloudessa. Olisivatko marjayrittäjät valmiita maksamaan riittävän tuntipalkan työttömälle, hankkimaan hänelle kyydityksen työnantajan piikkiin sinne metsän keskelle ja takaisin, järjestämään tarvittavat suojavarusteet ötököitä vastaan, vakuutuksen, jos vaikka käärme puree tai kontio hyökkää?

Kirjoittaja on pitkäaikaistyötön, edelleen ahkera suomalainen työntekijä

MaaritKorhonen

Maarit Korhonen Sitoutumaton Hyvinkää"

Vierailija
150/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.

Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.

Juuri näin. Thaimaalainen rakentaa talon poimintarahoillaan. Suomalainen nostaa työttömyyskorvauksen ja asuntotuen ja mahdolliset muut lisätuet. Tämä ei voi jatkua pitkään kun teollisuus ja kauppa ulkoistuu yhä enemmän aasiaan.

Meidän isovanhemmat ovat rakentaneet hyvinvointivaltion juuri siksi, ettei kenenkään ole enää pakko poimia marjoja orjapalkalla henkensä pitimiksi.  Tästä me pidetään kiin

Nähdäkseni hyvinvointivaltion tarkoitus on turvata heikompiosaisten hyvinvointi, mutta se ei takaa kaikille mukavaa elintasoa. Jokaisen pitäisi tehdä oma osuus mahdollisuuksien mukaan. Myös ne marjat pitäisi jonkun poimia jos ihmiset odottaa niitä kaupasta saavansa. Kysyntä ja tarjonta määrittelee hinnan.

Vierailija
151/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä elämäntapatyöttömiä persuja saa mihinkään töihin kun Kela maksaa niiden elämän. Eli me veronmaksajat maksamme nämä loiset.

Vierailija
152/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän isovanhemmat ovat rakentaneet hyvinvointivaltion juuri siksi, ettei kenenkään ole enää pakko poimia marjoja orjapalkalla h

Siinä luki "orjapalkalla henkensä pitimiksi".   

Vierailija
153/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaiset ovat vieraantuneet työnteosta, onko näin? Arktiset aromit ry:n toiminnanjohtaja Birgitta Partanen ainakin väittää näin."

Koskeekohan tämä väite myös Birgitta Partasta itseään? Vai onko hän yhteisen hyvän vuoksi poimimassa mustikoita 2€ kilohinnalla?

Vierailija
154/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsässä on vaikka mitä ötökkää jotka meinaa syödä elävältä.

Kaupassa on myynnissä hyttyslakkeja ja takkeja , eikä edes maksa paljoa

Vierailija
155/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia kirvoitti;

Viera kirjoitti:

Taimaalainen pärjää suomalaisella tulotasolla Taimaassa. -Suomalaiset ovat myös vähentymässä, joten suomalaisista koituva haitta tulee poistumaan.

Vierailija
156/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun yritin, ihan iloisella, hyvää vain tarkoittavalla ja positiivisella mielellä ehdottaa näille ehdottajille että näyttäisivät itse esimerkkiä, niin kas kummaa, ei tullut kuin alapeukkua ...

Esimerkin voimaa ei pidä unohtaa, sehän se näet  vetää  ja tempaa mukaansa aina parhaiten !

Vierailija
157/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajahyvä. Johtuu elintasoeroista, mikä ihme siinä on, että ette noin yksinkertaista asiaa ymmärrä. Menisin ihan ilolla poimimaan marjoja itsekin, jos tienaisin 2-3 kk:den tuloilla summan, joilla saa ostettua oman talon.

1 euro vastaa 2 centtiä. Kun oma palkka on thaimaalaisella 200 euroa, niin totta kai kannattaa lähteä ulkomaille tienaamaan.  Jos siis itsekin saisin 15 000 kk-palkkaa vastaavan summan, niin olisin jo matkalla.

Oletteko myöskään ajatelleet, että tulee ylimääräisiä kuluja mm. asunnosta, jos lähdet keräämään niitä marjoja kokopäiväisesti.

Vierailija
158/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 56v ja alkaa olla mitta täynnä vapaamatkustajia. Toivon itselleni potkuja syksyn yt:ssä, sitten on vuorossa loppuelämä ilman työelämää

Teepä se. Naurattaa jo etukäteen, kun karu totuus etuuksien todellisesta määrästä valkenee sullekin sen ansiosidonnaisen lakkaamisen jälkeen. :D

Vierailija
159/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään kyllä marjoja, mutta vain omiin ja oman perheen tarpeisiin.(ja ehkä vähän naapurillenikin annettavaksi, parin hillopurkin muodossa lahjaksi. )

Vierailija
160/284 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten totaalinen työmoraalin puute.

"minähän en mene töihin jos en saa kymppitonnia kuussa". Sellainen asenne on työttömillä nykyisin.

Niin tai työnantajille tuntuu olevan liikaa maksaa edes 2000e , mikä ainakin oma alin raja. Sillä pärjäisin lapsien kanssa joutumatta isomman, esim vakuutuslaskun edessä , toimeentuloluukulle. Jännästi juuri ne paskatyöt ja fyysisesti raskaat työt on juuri niitä, joista halutaan maksaa vain 1500e kuussa, vaikka aikaa pitäisi antaa vähintään 160 tuntia kuukaudessa. Ja toki olla taloon päin joustava.

Mistä työstä maksetaan noin vähän täydellä työajalla? 

Tämä kiinnostaa, koska itse en noin pienipalkkaisia töitä keksi 

Suurin osa tavallisista töistä on 2000 liksoja. Siis sellaisista, joissa ei ole varsinaista ammattitutkintoa, kuten toimistotyöt ja kaupanala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä