Tämä on uskomatonta! Suomessa 293 000 työtöntä, mutta marjapoimijat pitää hakea maapallon toiselta puolelta.
Ei ole sanoja enempää. Kertokaa te, mitä ajattelette.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuu 2024, 2420000 työtöntä.
T. TIlastokeskus
Nyt taisi tulla yksi nolla liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.
Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.
Olen 56v ja alkaa olla mitta täynnä vapaamatkustajia. Toivon itselleni potkuja syksyn yt:ssä, sitten on vuorossa loppuelämä ilman työelämää
Vaihdetaan paikkaa. Minä olen työtön, ja mielelläni olisin töissä. Ota sinä minun paikkani työttömänä, sairaana, niin minä otan sinun paikkasi työssäkäyvänä , terveenä.
Sama kokemus. Olisin jokunen vuosi sitten tullut mielelläni poimimaan marjatilalle Suomeen marjoja kuukaudeksi pariksi. Ei vastausta hakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on hyttynen metsässä.
Totta, yksi häiriiintynyt hyttynen vainoaa marjastajia.Varokaa 😁
Mihin niitä marjanpoimijoita tarvitaan? Jokainen voi noukkia marjansa aivan itse. Laiskat olkoon ilman.
Liian hyvät sosiaaliedut syynä. Nälkä on paras motivaattori.Mutta nyt näkee kaduilla liki 100-kiloisia enimmäkseen.
Suomalaiselle joutuu maksamaan palkkaa siitä marjanpoimimisesta. Thaikku poimii 12 tuntia päivässä ja koko tienesti menee vanhan homeisen karjakeittiön vuokraan, missä asuu kymmenen muutakin. Marjayrittäjälle siis 100% voitto.
Missä on se työpaikkailmoitus, jossa haetaan marjanpoimijoita?
Onko palkka mahdollisesti alempi kuin Suomessa saa maksaa työntekijälle laillisesti?
Kyllä tuossa on jotakin kummaa. Täytyy tosin sanoa että marjakausi on lyhytaikainen ja ei sovi kaikille. Työttömien joukossa on paljon niitäkin jotka eivät fyysisesti jaksa tehdä pitkää työpäivää eräolosuhteissa. Ei ole kaikki nuoria ja vahvoja.
Palkka? Onko TES- tai jonkin sopimuksen piiriin kuuluva?
Pimeenä käteen?
Kiskotaan kyykkijöitä?
Just oli Prismassa mustikoita laatikoissa myytävänä, ja ihan luokattoman huonoa marjaa olikin. Kun marjat revitään hirvittävällä kiireellä, ei pintapuolisella siivoamisella marjoista saa poistettua huonoja kappaleita, hyvä jos isoimmat roskat saa pois.
Miksi kukaan ostaa noita paskalaatuisia marjalaatikoita??
Sopeutumisrahalla lotkottaa 33 hyväkuntoista viralta poistettua. Töihin.
Vierailija kirjoitti:
Palkka? Onko TES- tai jonkin sopimuksen piiriin kuuluva?
Pimeenä käteen?
Kiskotaan kyykkijöitä?
Marjoja saa myydä verottomana.
Sen kun menee metsään ja myy ne jollekin. Nyt saa 50-60 euroa ämpärillisetä käteen ja ostajia riittää. Ei siinä työsopimusta ja työnantajaa tarvita. Onko kaikki oma-aloitteisuus hävinnyt.
Suomalainen voi joko kerätä ja myydä marjoja itse verottomasti, tai mennä kausityöhön tekemään samaa hommaa palkollisena. Itse keräämällä ja myymällä voi tienata jopa satasia päivässä verottomana, eikä tulo vaikuta mihinkään tukiin tai aiheuta niiden keskeytymistä. Käytännössä kaikki marjat saa myytyä samana päivänä, mitään erityisempää myyntikanavaa ei tarvita. Yksikään marjankeräyskykyinen työtön ei hyödy itse yhtään mitään siitä, että menee palkolliseksi marjayrittäjälle, päinvastoin. Lisäksi suomalaisia ei edes palkata niihin hommiin kovin hanakasti.
Vierailija kirjoitti:
Piiskaa työttömille kintuille niin kovaa, että työhalut löytyvät!
" Kokeileppa sinä piiskata ihan omia munukkeleitasi, siinä se. "
Ehkäpä osa työttömistä kerää mustikat suoraan omaan pakastimeen talvea varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.
Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.
Olen 56v ja alkaa olla mitta täynnä vapaamatkustajia. Toivon itselleni potkuja syksyn yt:ssä, sitten on vuorossa loppuelämä ilman työelämää
Vaihdetaan paikkaa. Minä olen työtön, ja mielelläni olisin töissä. Ota sinä minun paikkani työttömänä, sairaana, niin minä otan sinun paikkasi työssäkäyvänä , terveenä.
Miksi kuvittelet, että työssäkäyvä on terve??
Minulla esimerkiksi on toinen autoimmuunksairaus ja myös diabetes, joka vaatii useita lääkkeitä. Diabeteksestä on minulle useita haittoja ja se aiheuttaa kipuja ja suolistovaivoja mm. Jatkuvaa ripulia, jos lääkitys ei ole täysin kunnossa. En tiedä, miten se onkin niin vaikeasti hoidettava. Lisäksi on selkä sökö, kädessä hermokipuja ja tennis kyynärpää, joka vaivaa jatkuvasti.
Teen vuorotyötä, työ on aika fyysistä ja työpäivät raskaita. Palkka ei ole kummoinen, matalapalkka-ala.
Niin, olen vasta 45, eli en edes mikään ikäloppu. Minun alallani moni on todella resu jo 55 vuotiaana, työ on sen verran kuluttavaa. Ja työvoimapula valtava, moni käy eläkkeelläkin töissä, mm siksi, että eläke jää muuten melko pieneksi
Tekisitkö sinä vajassa asuen, ruokana kanisterissa keitettyä roadkill-supia? Se on marjayrittäjän mielestä sopiva elintaso ihmiselle.
Kokoomuslaisessa uusi suomi lehdessä raivottiin Li Anderssonille kun hänen toimintansa ansiosta estettiin räikeimmät marja yrittäjien orjatyövoiman käytöt.