Tämä on uskomatonta! Suomessa 293 000 työtöntä, mutta marjapoimijat pitää hakea maapallon toiselta puolelta.
Ei ole sanoja enempää. Kertokaa te, mitä ajattelette.
Kommentit (284)
Hieno idea,kerrassaan !
Mikäpä siis estäisi nyt teitä ,täällä työttömiä marjanpoimintaan (...jopa tammikuussa jo) kehottavia, näyttämästä heille ihan itse ja omasta puolestanne sitä kannustavaa esimerkkiä siihen ?
( ..ja voittehan tehdä sen,kestävän kehityksen kannalta vieläpä oikein luontoystävällisesti ,ihan vaan jonkun polkupyörään kytketyn peräkärrin kuljetuskapasiteettiin turvautuen ja sen avulla !)
Siinäpä olisikin oikein esimerkillistä hiilijalanjäljen minimoimista ! Odotan innolla kyllä teidän tähän luontohaasteeseen tarttumistanne.
Ei muuta kuin 'tsemppiä' sille vaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
33 kansanedustajaa on nyt sopeutumisrahalla. Miksi työ ei kelpaa heille. Hyvä ja satoisa kesä on. Vai onko heille eri lait.
Kait niillä ainakin se työnhakuvelvoite on? Jos ei niin miksi?
Eihän nämä Könsikkäät ja Lumihiutaleet....
Vierailija kirjoitti:
Tuota kun kerään metsästä ne marjat itse ja myyn ne suoraan niin saan 50€/10l ja jos menen jollekin töihin niin saan samasta määrä 2€/kg. Kumpikohan kannattaa? Lisäksi se on itse kerättynä ja myytynä verotonta tuloa.
Mielenkiintoista että marjayrittäjä maksaa vain reilun viidesosan siitä hinnasta mitä kuluttaja. Ei ihme, ettei poimijoits löydy noilla hinnoilla.
Niistä thaikuista moni on jäänyt VELKAA kesän lopuksi. Niin että eipä homma taida kovin kannattavaa olla.
Työttömien kannattaakin ensi syrjäyttää heidät köyhiksi rahastanut eliitti ja takavarikoida eliitin kaikki omaisuus... sitten voivat kuittailla köyhtyneelle eliitille päivittäin että miksi ette ole jo töissä...
Vierailija kirjoitti:
Eniten marjanpoiminnasta tietävät ne, jotka on joskus lapsena poimimeet äidin ämpäriin mukillisen kun oli hyvä ilma. Unohtaneet että siellä oltiin monta tuntia.
Itselläni on vakiopaikka 15 km päässä. Se on niin pieni ja sen verran metsässä, ettei se thaikuille välittäjineen kelpaa. Saan itse asiassa mustikat, vatut ja puolukat suht. pieneltä alueelta.
Jos välittäjät alkavat maksaa 45-60 euroa/kilolta kuten kuluttajat maksavat, niin varmasti löytyy poimijoita heillekin. 2,30/kg tarjosivat täällä. Ensimmäinen kerta vuosikausiin kun näen kenenkään välittäjän ilmoituksen niin että suomalaisten poimimat kelpaa.
Anteeksi pilkkuvirhe, siis 4,50-6 euroa. Vähän vaihtelee myyjästä riippuen. Ulkomaalaiset ovat epätoivoisempia, myyvät halvemmalla. Johtunee siitä, että suomalaisilta nimiltä ostetaan enemmän. Aika moni mainitsee erikseen että marjat on poimittu metsästä, ei tien varsilta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työtön on maailman laiskin ja kuspäisin ihminen! Suomalaiselle työttömälle ei kelpaa työ ja työttömien takia suomen talous on syöksykierteessä ja työläiset verotetaan hengiltä!
Menkää töihin senkin vassarit!
Höpötilöpöti... maan talouden alamäki alkoi kun kokoomus päästettiin hallituksiin. Alkoi sulle- mulle- holtiton rahanjako. Kyllähän ne vaan on porvarit ja kapitalistit jotka haluavat tulla toimeen ilman omaa työtä ja työntekijöitä. Vasemmistoaatteeseen on aina kuulunut työn tuoma hyvinvointi. Kannattaisi edes perusasiat tietää ja ymmärtää.
Olen työtön mutta en toimeton. Puuhailen kaikenlaista, marjoja voin poimia joskus omaksi ilokseni. Mitäpä minun tekemiset työttömänä toisille kuuluu, en nosta työttömyyskorvausta, joten ei ole mitään velvollisuutta mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
No suomalaisislta poimijoilta ei voi vähentää palkasta 150€/yö parakki majotuksesta, eikä vastaavia summia ruuasta, kuljetuksista, ämpärivuokrista yms. ja voi tulla vieläs sanomista jos 10l ämpäristä maksatkin vaan 7l mukaan.
ja saattavat ilkeämieliset suomalaiset vielä kaiken hyväksi myydä keräämäsä marjat jotakin muuta kautta 8€/l hinnalla eteenpäin sen sijaan että saisivat niistä 2€/l marjanpoiminta yrityksiltä.
TV kuvien perusteella tuontipoimijat kerää marjat ilmeisesti teolliseen jatkojalostukseen. Ämpärissä näyttää olevan kaikkea marjojen ja oravanpoikasten välillä. Nämä mistä kuluttajat maksaa yli viisi euroa on ihan eri laatua.
Olen 61v eukko ja kerännyt tähän mennessä 12 ämpärillistä mustikkaa, jotka kaikki olen myynyt netissä hintaan 50€/ ämpäri. Aion kerätä niin kauan, kun mustikoita riittää. Sitten on puolukoiden vuoro. Lisäksi, hoidan 91- vuotiasta isääni. Emme me kaikki työttömät ole laiskoja, sohvalla makaavia juoppoja. Töitä ( palkkatöitä) ei ole kaikille.
Marjayrittäjät tähtäävät maksimaalisiin voittoihin, eli hakevat työvoiman sieltä, mistä halvimmalla saavat. Eihän noita luonnonmarjanpoimojan paikkoja koskaan ole suomalaisille missään tarjollakaan.
Osa marjanostajista ostaa marjoja yksityisiltä suoraan, mutta alle euron litrahinnalla poimin mieluummin omaan pakastimeen, varsinkin, kun vaativat marjat puhdistettuina ja toimitettuina noutopaikkaan. Puhdistamiseen menee helposti yhtä kauan kuin noukkimiseen ja siihen päälle vielä toimittamiseen kuluva aika ja bensa. Sitten saat jonkun hikisen vitosen per sanko, joka ei kata nykyhinnoilla edes bensakuluja, kun otetaan huomioon, ettei se marjametsäkään kaikilla ala suoraan kotiportailta.
Kävisittekö itse töissä, jos joutuisitte maksamaan työnantajallenne siitä, että saatte tehdä hänelle töitä? ................ Niin minä vähän ajattelinkin.
Ottakaa selvää asioista ja asettukaa itse ensin parjaamanne ihmisen asemaan ennen kuin alatte haukkua. Ai niin, mutteihän sellainen persporvareilta onnistu, kun empatiakyvyttömyys ja näköalattomuus imetään jo äidinmaidossa.
Marjayrittäjät haluaa itse vaan niitä ulkolaisia poimijoita listoilleen. Ei ne viis veisaa suomalaisista työttömistä. Suomalaiselle työntekijälle ne joutuisi maksamaan jopa jonkinlaista palkkaa, maksamaan lomakorvaukset, plus kaikenlaiset sosiaaliturvamaksut. Ne on ihan lakiin kirjoitettu eikä ne ole työntekijöiden keksintlöä. Thaikuille ei tarvitse niitä maksaa, kun ne ilmeisesti on olleet yksityisinä yrittäjinä eikä palkattuna työntekijöinä. Tai ehkä pitäisi jotain korvauksia maksaa, mutta eivät vaan halua hoitaa niitä maksuja. Sen takia ne jotkut marjayrittäjät kusivat omille kintuilleen ja nyt niitä poimijoita haluta päästää tänne orjatyöhön. Siellä Thaikuissa jotkut vielä on niin epätoivoisia, että uskoo, että täällä on taivas maan päällä, mutta moni on joutunut karvaasti kokemaan, että miten niitä on vedätetty ihan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työtön on maailman laiskin ja kuspäisin ihminen! Suomalaiselle työttömälle ei kelpaa työ ja työttömien takia suomen talous on syöksykierteessä ja työläiset verotetaan hengiltä!
Onhan se joo kusipää kun vaatii työstään palkkaa.
Maksakaa palkkaa lahtarina-tsit!
Vierailija kirjoitti:
Eniten marjanpoiminnasta tietävät ne, jotka on joskus lapsena poimimeet äidin ämpäriin mukillisen kun oli hyvä ilma. Unohtaneet että siellä oltiin monta tuntia.
Itselläni on vakiopaikka 15 km päässä. Se on niin pieni ja sen verran metsässä, ettei se thaikuille välittäjineen kelpaa. Saan itse asiassa mustikat, vatut ja puolukat suht. pieneltä alueelta.
Jos välittäjät alkavat maksaa 45-60 euroa/kilolta kuten kuluttajat maksavat, niin varmasti löytyy poimijoita heillekin. 2,30/kg tarjosivat täällä. Ensimmäinen kerta vuosikausiin kun näen kenenkään välittäjän ilmoituksen niin että suomalaisten poimimat kelpaa.
Mistä marjasta saat 60 euroa kilolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joo kusipää kun vaatii työstään palkkaa.
Maksakaa palkkaa lahtarina-tsit!
Miksi ette aja suomeen lakia joka takaa minimipalkan? Saksassa minimipalkka on 12e/h.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauda nyt taas, tämkin ketju täynnä suomalaisten haukkumista ja kuka viddu niitä viestejä yläpeukuttaa?? Suomessa on pohjoismaiden alhaisimmat tuet, se on suomalaisen työttömän vika. Suomalaiset firmat EIVÄT palkkaa suomalaisia(varsinkaan marjafirmat), se on suomalaisen työttömän vika. Työstä maksetaan orjapalkaa ja suomalainen ei halua tehdä ilmaistyötä, se on suomalaisen työttömän vika. Firmat roudaavat halpatyövoimaa toiselta puolelta maapalloa kepulikonstein ja sekin on suomalaisen työttömän vika.
Nyt täytyy kysyä, koska puhumme kuitenkin helkkarin isosta määrästä aikuisia ihmisiä, kuka tätä suomivihamielistä pascaa tuuttaa joka päivä. Oli aihe mikä vaan, alkaa sama lässytys kuinka suomalaiset työttömät laiskoja yhyy. En ole tavannut minkään muun maan keskusteluissa näin sairasta oman maan kansalisten syyttelyä siitä että on työtön.
Turpaan pitäisi vetää jokaista louskuleukaa joka haluaa orjuuttaa t
Veit sanat näppikseltäni. Ikävä kyllä kyseessä tuskin ovat itänaapurin trollit, vaan ihan omat rakkaat kanssakansalaisemme, jotka suhteilla saatujen suojatyöpaikkojensa, joissa lähinnä raapivat muniaan ja pelaavat pasianssia, vuoksi kuvittelevat olevansa jotain yli-ihmisiä sekä ihan oman perskokkarehallituksemme propagandistit.
Minä kerään marjoja, mutta en myy niitä pilkkahintaan yrittäjille. Ämpärillisestä saa 50- 60 €, kun myy suoraan kuluttajille. Olen kerännyt 25 ämpärillistä ja kaikki myyty. 😀 T. Laiska työtön.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa 14€ tunnissa ja matkat, sekä lounas talon puolesta niin lähden kyllä marjametsälle.
Vaaditko samat ehdot kaikkiin työpaikkoihin? Ilmeisesti. Onpa kumma, ettei kukaan halua tuollaista palkata.
Lisään vielä, että olisi poiminut enemmän, ellei olisi niin sateista ja hän kulkee pääasiassa vain polkupyörällä, ellei joku ota kyytiin itse mennessään.