Tämä on uskomatonta! Suomessa 293 000 työtöntä, mutta marjapoimijat pitää hakea maapallon toiselta puolelta.
Ei ole sanoja enempää. Kertokaa te, mitä ajattelette.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne korjaantuu välittömästi sen jälkeen, kun makaamisesta maksaminen lopetetaan. Voin lyödä siitä mitä tahansa vetoa, että marjanpoiminta ja ns paskaduunit alkavat kiinnostaa suomalaista paatunutta asennetyötöntäkin kun oleskelurahaa ei enää tipukaan tilille joka kuukausi.
Onkin ehdotettu että marjastusajaksi työttömyyskorvaukset menee katkolle. Jokainen voi elättää yhden-kahden kuukauden itse itseään. Ei tarvitse olla kokoajan naapurin veroja maksavan työläisen elätettävänä aina.
Se on olisi kuin uusi Nokia kansantaloudelle jos kaikki osallistuisi marjojen poimintaa metsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne korjaantuu välittömästi sen jälkeen, kun makaamisesta maksaminen lopetetaan. Voin lyödä siitä mitä tahansa vetoa, että marjanpoiminta ja ns paskaduunit alkavat kiinnostaa suomalaista paatunutta asennetyötöntäkin kun oleskelurahaa ei enää tipukaan tilille joka kuukausi.
Onkin ehdotettu että marjastusajaksi työttömyyskorvaukset menee katkolle. Jokainen voi elättää yhden-kahden kuukauden itse itseään. Ei tarvitse olla kokoajan naapurin veroja maksavan työläisen elätettävänä aina.
Miten ihmeessä vajaakuntoinen poimii niin paljon marjoja että saa nettona ainakin 800e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaukset lopetetaan aluksi 1kk, ja katsotaan se vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosilomalla mutta lipaan hakea marjanpoimijan työpaikkaa kokeilumielessä heti, kun ap sellaisen tänne linkittää.
Mikä linkittäjä se ap sulle on? Miksi et itse hae linkkejäsi? Mikä teitä kädettömiä ja avuttomia oikein vaivaa? Lorvikatarri? Ammattimainen työnvälttely?
Hassua, että osaat kirjoittaa muttet lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä yhtiöillä itsellään missään vaiheessa käynyt edes mielessä palkata suomalaisia?
Ainakaan marjatiloilta töitä hakiessa mulle ei ikinä ole edes alennettu vastaamaan.
Eivät he itse näe toimissaan mitään väärää. Koskaan. Aika moni on itse kertonut hakeneensa mutta on ihan suoraan sanottu etteivät ota suomalaisia.
Jotain mätää tässä nyt on. Kuitenkin nyt ne thaimaalaiset tienaa useita tonneja kaudessa.
Ja saattavat jäädä yrittäjälle pystyyn vielä jonkun verran joten palkkansa jonka saa on kyseenalainen ja josta vähennetään mm. asumiskulunsa ym. ja sillä varmasti pärjää heidän kotimaassaan mutta ei täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äskeisessä keskustelussa työtön sanoin maksavansa enemmän veroja kun mä mun palkasta.kun hän maksaa 20% tuista ja mä vaan 19% palkasta.oli kyl nero jätkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaukset lopetetaan aluksi 1kk, ja katsotaan se vaikutus.
Satoja miljoonia säästyisi ja vielä suurempi tuotto tulisi marjoista. Kansatalous kohenisi puoli miljardia yhden kuukauden aikana. Ja ihmiset olisi terveempia henkisesti ja fyysisesti.
Suomalaiset on noin yleisesti ottan pitkiä ja monesti muutenkin kookkaita. Marjanpoiminta kokopäivätyötä sopii paremmin ketterille.
Marjakauppa on päin hanuria ja Orpo viis veisaa !
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosilomalla mutta lipaan hakea marjanpoimijan työpaikkaa kokeilumielessä heti, kun ap sellaisen tänne linkittää.
Ei tuossa mitään työpaikkaa tarvitse hakea. Senkun selvittelet, missä sitä marjaa on (tämä on se suurin ongelma) ja lähdet metsään. Jos helpolla haluat päästä niin myyt sitten marjasi jollekin tukkuostajalle. Jos haluat enemmän tuottoa, niin laitat myynti-ilmoitukset faceen ja vaikka tori.fi.
Ihan hyvää tienestiä tuo on hyväkuntoiselle. Vaatii toki vähän tietämystä paikoista, käytännössä auton ja runsaasti viitseliäisyyttä. Suurin osa ihmisistä, jotka omaavat nämä ominaisuudet ovat jo töissä, eivätkä lomalla jaksa poimia kuin korkeintaan omaan käyttöön.
Liiketoiminnassa missä on paljon manuaalista työtä on tärkeää painaa se työn hinta mahdollisimman alas. Ne firmat jotka ei osallistu kikkailuun pelataan hinnoilla ulos markkinoilta.
Itse teen fyysistä työtä, jossa liikkeellä koko päivän. En pystyisi kuitenkaan keräämään marjoja 8h/päivä. Selkä on oireillut viikon tai kaksi, vain muutaman tunnin marjastamisen jälkeen.
Sinänsä poimiminen on ihan kivaa, jos on runsas marjapaikka. Riesana huonon srlän lisäksi vaan hyttyset, hirvikärpäset ja käärmeet.
Ei ole kauaakaan kun lehdessä joku marjayrittäjä kitisi kuinka suomalaiset haluaa tehdä vain 8 tuntia eivätkä ole joustavia. Ulkolaiset voivat nukkua tiloilla josta voivat pomppia töihin yrittäjän mielen mukaan. Pitää tauot ja teet tarpeesi metsässä jne. Autokin pitäisi olla että ajat joka päivä jonnekin hevontuuttiin. Palkka jotain 9euron luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.
Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.
Muistelen, että aiemmin olisi sanottu 1300e.
Menisin ehdottomasti tuolla, sehän on paremmin mitä mä tienaan itse myydessä ja päivätkin on lyhyempiä noin.
Palkkaa 14€ tunnissa ja matkat, sekä lounas talon puolesta niin lähden kyllä marjametsälle.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuu 2024, 2420000 työtöntä.
T. TIlastokeskus
Rätt många arbetslösa. Nästan hela arbetskraften.
Statistikcentralens siffror är helt opålitliga då metoden är från arslet och kasten +/- 36.000 personer.
Minimipalkka noin 1 700 euroa kaudessa
Hallitusneuvos Jarmo Tiukkanen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo, että tämän päivän kokouksessa esiteltiin suullisesti laskelmat, joiden mukaan marjanpoimijoiden miniminettopalkka olisi reilut 1 700 euroa kaudessa, jos tekee töitä kahdeksan tuntia viitenä päivänä viikossa.
Ei siis kuukaudessa.
Kausi on elokuu - lokakuu.
Pieniä pätkätöitä ei kannata ottaa kun Kela vie kahden edellisen kuukauden tienestit kokonaan.
Eikö Satonen joutunut lupaamaan reilun 10 euron takuupalkan per tunti poimijille?
Minäkin kyllä voisin lähteä sillä summalla poimimaan marjoja, makkarat ja kaljaa mukaan, niin viihtyy vaikkei marjoja "sattuisi" löytymään.
Jokainen järjissään oleva suomalainen myy suoraan kuluttajalle verottomasti. Eiköhän siitä menisi työsuhteessa verot ja muut sivukulut ja itse palkka jäisi niin surkeaksi, ettei omaa vuokraa ja ruokaa saisi. Ja harva asuu työnantajan paikkakunnalla, joutuisi maksamaan majoituksen ja eväät jossain parakissa.
Asuinpaikkakunnallani face on täynnä ilmoituksia marjoista ja sienistä ja kauppa käy. Täällä saa muuten ostaa tuoretta kalaa, kananmunia, polttopuita ja myös palveluita saa halvalla kun tuntee ihmisiä. Täystollo lähtisi johonkin orjaksi.