Tämä on uskomatonta! Suomessa 293 000 työtöntä, mutta marjapoimijat pitää hakea maapallon toiselta puolelta.
Ei ole sanoja enempää. Kertokaa te, mitä ajattelette.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.
Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.
Suomalainen tietää mitä kaikkea kuuluu työnantajan velvollisuuksiin. Thaimaalainen ei tiedä eikä osaa vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaasta lähtee vain kovakuntoisia työntekijöitä tänne, koska täältä saa palkkaa, jolla pärjää kehitysmaassa hyvin.
Eikö Suomen 300 000 tuhannessa ole yhtää sellaista jonka kunto riittää poimintaa? Sairaseläke olisi sitten parempi heille.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Ja nyt uutisissa kulujen jälkeen nettotuloksi 8h työpäivillä 5 päivää viikossa, kuukausiansioksi uumoiltiin noin 1700e. Huom. netto, itse saan korkeakoulutusta vaativasta vastuullisesta työstä käteen 1890e/kk.
Meillä on aivan liian hyvät tuet. Osa kansasta laiskottelee ja yhä pienempi joukko pyörittää kaikkia palveluita ja tuotantoa. Uupumus lisääntyy.
MIten voit saada noin vähän? Itse olen siivooja sairaalalla 3 vuoden koulutuksella ja netto n. 1950e/kk..
Tilanne korjaantuu välittömästi sen jälkeen, kun makaamisesta maksaminen lopetetaan. Voin lyödä siitä mitä tahansa vetoa, että marjanpoiminta ja ns paskaduunit alkavat kiinnostaa suomalaista paatunutta asennetyötöntäkin kun oleskelurahaa ei enää tipukaan tilille joka kuukausi.
Koska suomalainen työtön voi kerätä ja myydä marjat itse verottomasti 20 euroa litra, kun taas ulkomailta tuodulle marjanpoimijalle voi maksaa 3 eur/tunti miinus kulut asumisesta heinäladossa ja siinä ajassa hän poimii 10 litraa marjoja.
Voitte katsella kuka niitä teidän vihanneksia ja hedelmiä poimii täällä ja muualla Euroopassa. Ei ole missään kantaväestöä. Ja arvostus tätä työtä kohtaan laskee koko ajan.
Ihan selvä asia. Köyhistä maista tuleville ihmisille voi maksaa palkkaa, jolla ei Suomessa tule edes toimeen. Myös työntekijöiden oikeuksia on helppo polkea, jos he eivät tiedä niiden olemassaolosta.
Jos työstä saisi kelvollisen palkan, aivan varmasti kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Thaimaalainen rakentaa talon poimintarahoillaan. Suomalainen nostaa työttömyyskorvauksen ja asuntotuen ja mahdolliset muut lisätuet. Tämä ei voi jatkua pitkään kun teollisuus ja kauppa ulkoistuu yhä enemmän aasiaan.
Taitaa olla 2 aivan erilaista maata, mitä tulotasoon ja kustannusrakenteeseen tulee.
Olen vuosilomalla mutta lipaan hakea marjanpoimijan työpaikkaa kokeilumielessä heti, kun ap sellaisen tänne linkittää.
No sen ymmärtää ettei työttömiä kiinnosta sesonkityö kun siitä on sitten omat ongelmansa työkkärin kanssa, ja suuren osan on käytännössä mahdotonta lähteä perheen luota johonkin korpeen marjanpoimijoiksi. Sitä ihmettelen, ettei homma kiinnosta esimerkiksi opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaasta lähtee vain kovakuntoisia työntekijöitä tänne, koska täältä saa palkkaa, jolla pärjää kehitysmaassa hyvin.
Eikö Suomen 300 000 tuhannessa ole yhtää sellaista jonka kunto riittää poimintaa? Sairaseläke olisi sitten parempi heille.
Voi ollakin. Etsivät varmaan pysyvämpää työpaikkaa kuin muutaman viikon marjojen poiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä yhtiöillä itsellään missään vaiheessa käynyt edes mielessä palkata suomalaisia?
Ainakaan marjatiloilta töitä hakiessa mulle ei ikinä ole edes alennettu vastaamaan.
Eivät he itse näe toimissaan mitään väärää. Koskaan. Aika moni on itse kertonut hakeneensa mutta on ihan suoraan sanottu etteivät ota suomalaisia.
Jotain mätää tässä nyt on. Kuitenkin nyt ne thaimaalaiset tienaa useita tonneja kaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä yhtiöillä itsellään missään vaiheessa käynyt edes mielessä palkata suomalaisia?
Ainakaan marjatiloilta töitä hakiessa mulle ei ikinä ole edes alennettu vastaamaan.
Eivät ne ota suomalaisia. Sitten haukutaan suomalaisia työttömiä laiskoiksi, vaikka todellisuus on ihan toinen. Ihmisiä suoraan yllytetään työttömien kimppuun.
Ne thaimaalaiset on kaiken muun lisäksi ammattikerääjiä. Keräävät helposti kymmenen kertaa enemmän kuin joku joka ei ole koskaan aiemmin kerännyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosilomalla mutta lipaan hakea marjanpoimijan työpaikkaa kokeilumielessä heti, kun ap sellaisen tänne linkittää.
Mikä linkittäjä se ap sulle on? Miksi et itse hae linkkejäsi? Mikä teitä kädettömiä ja avuttomia oikein vaivaa? Lorvikatarri? Ammattimainen työnvälttely?
Vierailija kirjoitti:
No sen ymmärtää ettei työttömiä kiinnosta sesonkityö kun siitä on sitten omat ongelmansa työkkärin kanssa, ja suuren osan on käytännössä mahdotonta lähteä perheen luota johonkin korpeen marjanpoimijoiksi. Sitä ihmettelen, ettei homma kiinnosta esimerkiksi opiskelijoita.
Johan tuo on ajat sitten todettu, eivät huoli suomalaisia. Suomalaiset eivät muka jaksa poimia. Totuus on se, että suomalaiset tuntevat lainsäädännön.
mutta kun suomalaisille marjanpoimijoille ei makseta samaa kuin ulkomaisille. suomalaisten työttömien kannattaisi muuttaa thaikuihin, vaihtaa kansalaisuutta sinne ja odottaa, kun työministeri tulee hakemaan töihin ja tarjoaa oikein takuupalkan. sillei suomalainenkin saisi töitä. sen sijaan suomalaisen työttömän pitää mennä ilmaiseksi töihin, koska on olut liian kauan työttömänä ja hänelle kerrotaan, että sen takia työnantaja ei uskalla ottaa sinua töihin, mutta jos menet ilmaiseksi liimaamaan kirjekuoria kiinni, niin sitten kaikki uskoo, että olet työkyinen.
Tosi kiva, että thaimaalaisiakin autetaan parempaan elintasoon, mutta eikö oikeasti voisi n pitää yhtä hyvää huolta suomalaisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne korjaantuu välittömästi sen jälkeen, kun makaamisesta maksaminen lopetetaan. Voin lyödä siitä mitä tahansa vetoa, että marjanpoiminta ja ns paskaduunit alkavat kiinnostaa suomalaista paatunutta asennetyötöntäkin kun oleskelurahaa ei enää tipukaan tilille joka kuukausi.
Onkin ehdotettu että marjastusajaksi työttömyyskorvaukset menee katkolle. Jokainen voi elättää yhden-kahden kuukauden itse itseään. Ei tarvitse olla kokoajan naapurin veroja maksavan työläisen elätettävänä aina.
Itsekin yritin etsiä avointa työpaikkailmoitusta marjanpoimijalle netistä, kun tästä poimijapulasta niin itkettiin lehdissä. Yhtään ainoaa työpaikkailmoitusta en löytänyt enkä tietoa työehdoista tai palkkauksesta. Minua ei näiden yrittäjien murheet kiinnosta enää tippaakaan.
mitä kuuluu sinne kerrostalo luukkuun? onko vielä monta euroo tilillä?