Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän pitää hakea lähtökohtaisesti neljää hänelle sopivaa työpaikkaa per kk, eli sellaista johon oikeasti voisi päästä.

Vierailija
31.07.2024 |

Ja se tässä systeemissä sitten tökkiikin, kun laki on suunniteltu niin, että virkailijalla olisi harkintavalta laittaa se hakuvelvollisuus sen mukaan, onko sille henkilölle työnhakualueella ylipäätään paikkoja joita hakea, ja onko se työnhakija niin hyvässä työkunnossa, että voi saada töitä. Mutta siinä kohtaa kun työkkärin virkailijoille tuli ohjeistukset tämän asian tekemiseen, olikin niin, että harkintavaltaa ei juurikaan ole, vaan kaikille pitää laittaa se 4 paikkaa ja vain hyvin erityistapauksissa, käytännössä työkyvyttömille, laitetaan vähemmän.

Toki jotkut rohkeammat kokeneet virkailijat laittavat oman tietämyksensä mukaisesti. Minullekin virkailija sanoi kun olin puolisen vuotta hakenut paikkoja tuloksetta, että pitäisikö sun velvoitetta vähentää, mä sanoin että ei tarvitse, laitan hakemuksia sitten ympäri maan kun kaikki oman maakunnan ja viereisten maakuntien paikat oli jo haettu ja uusia avautuu harvakseltaan. Sainkin sitten töitä 500km päästä, se on perseestä ja tulee kalliiksi, mutta pakko oli mennä kun paikan sai.

Eli, se on väärä harhaluulo, että työpaikkoja pitäisi hakea mitä vaan, joihin ei ole mahdollista päästä, että työnantajille pitää nyt vaan lähetellä turhia hakemuksia. Se on selkeästi kielletty. Jos haettavia paikkoja ei ole tarpeeksi, niin silloin siitä pitää keskustella omavalmentajan kanssa työkkärissä tai kuntakokeilussa, ja yhdessä pohtia mitä tehdään.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ylälapissa, koulutus IT-alalle amkista haettu. Tällä hetkellä töissä onnellisesti kyllä. En tiedä mitä muita kuin IT-alan töitä hakisin jos työttömäksi joutuisin. Voisin kuvitella hakevani kaupan kassalle tai siivoojaksi, mutta pitävätköhän ylikoulutettuna? Opintojen aikana tein siivouskeikkaa. Kun irtisanouduin siitä (ja sain ekan IT-alan työpaikan etelä-suomessa jossa opiskelin) niin esimieheni sanoi, etteivät he enää palkkaisi minua juurikin korkeamman koulutukseni takia.

Että yritä siinä sit työllistyä jos avoimia oman alan työpaikkoja ei ole.

Lisään vielä, että asuntolaina, lapset, sukulaiset ja työssäkäyvä mies ovat täällä myös. Eli perheemme hajoaisi jos hakisin satojen kilometrien päähän ja joutuisin asumaan vielä työpaikkakunnalla.

Minä kouluttauduin oopperan kummitukseksi, mutta jostain syystä Lapissa ei olekaan niitä hommia tarjolla. En todellakaan suostu muuttamaan enkä hyväksy sitä, että joudun joka kuukausi hakemaan paikkoja, joihin minulla ei ole tutkintoa. 

Vierailija
42/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoivana esimiehenä luen kyllä paljon hakemuksia, jotka ovat niin luokattoman huonoja, ettei ole muuta selitystä, kuin että paikkoja haetaan, koska näin on velvoitettu.

Tai kukaan ei halua just teille töihin. Onko maine kiirinyt edellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulee kalliiksi mennä 500km päähän?

Minä voin kertoa oman tarinani. Muutin 400 km päähän. Lapsella oli lukio loppusuoralla, joten mies jäi lapsen kanssa vanhaan asuntoon, kaksi asuntoa. Työpaikan ja kodin väliset matkat. Moni luulee, että verottaja maksaa ne omavastuun jälkeen mutta eihän se niin mene, vaan omavastuun ja katon välinen väli vähentää verotettavan tulon määrää. Minun tuloillani se oli 20 % "alennus" todellisista kuluista, eli aika paljon meni. Koska matka oli julkisilla hankala, ostin myös auton. Kun lapsi sai opiskelupaikan muualta ja mies töitä myös uudelta paikkakunnalta, meillä oli jonkin aikaa kaksi asuntoa, toinen vuokralla ja toinen odotti ostajia - eli maksettiin yhä kahta asuntoa. Lopulta löysimme sellaisen asunnon, pienemmän, että molemmilla on kävelymatka töihin, kokoa lukuunottamatta aika samantyyppisen kuin edellisellä paikkakunnalla. Tämä paikkakunta on kuitenkin kalliimpi asua, sekä asunnot että muutenkin. Sitten noissa vuokra-asunnoissa oli takuuvuokrat, no saatiin takaisin, mutta piti hommata huonekaluja ym. Itse muutto maksoi myös, vaikka muutettiinkin omin voimin. Tehtiin useampi reissu. Ei se pakettiauton vuokraaminen viikonlopuksi ilmaista ollut. Pakkaaminen, purkaminen ja matkat, siihen tarvittiin kolme päivää. 

Vierailija
44/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoivana esimiehenä luen kyllä paljon hakemuksia, jotka ovat niin luokattoman huonoja, ettei ole muuta selitystä, kuin että paikkoja haetaan, koska näin on velvoitettu.

Itse taas kirjoitan aina "Hakemuksen syy: työvoimatoimisto velvoittaa hakemaan". Ja kyllä saa ihan suoraan deletoida hakemuksen, enkä tarvitse vastausviestiä.

t. tukirotta

Vierailija
45/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun ihminen kasvaa aikuiseksi niin äiti ja isi eivät enää maksa kaikkea sinun puolesta. Sinun pitää ensin säästää rahaa palkasta tai päivärahasta että pystyt matkustamaan. Se on aika kallista, voi joutua ihan setelirahalla maksamaan matkan ja yöpymisen hotellissa. Siksi se on kallista.

Säästämisen helppous riippuu ihan tuloista ja menoista ja toki myös kumppanin tuloista ja siitä miten ne yheiset menot jaetaan. Pienistä tuloista on kyllä, aika vaikeaa säästä tai kovin niukasti pitäisi kuluttaa. Eiköhän jokainen tiedä tuota. 

Tiedän että eräälle tytölle oltiin ihan helvetin kateellisia kun ei joutunut maksamaan matkojaan itse ja isi ja äiti maksoi jopa ulkomaanmatkoja. Oikeasti tuollainen kateus on aika sairastaa. Ei ollut kyse todellakaan mistään "kaiken sai mitä pyysi" vaikka näinhän sitä aina ajatellaan, jos joku saa enemmän kun toinen. 

Oli kerran esim. matkalla jossa teinejä ja yksi tuollainen kateusnipottaja yksitellen kysyi kaikilta onko iskä tai äiti maksanut vai itse. Vähän sillei vi..ttuillen: Si ullekin on vissiin vanhemmat maksaneet ja voi mikä myötätunto sitä kohtaan, joka itse kesätyöllään rahat tienannut. 

Onko tuo oikeasti sellainen asia, mistä voidaan ajatella "itse maksanut hyvå tyyppi "isän tai maksamana, ei hyvä tyyppi"

Tai aikuisena: Saat vaikka pesämunan asuntoa varten "syy kateuteen" kun "itte maksanut aina kaiken?"

Minä en tuollaisissa tapauksessa ole negatiivisessa mielessä, vaan positiivisessa mielessä kateellinen. 

Aika inhottavaa jos joutuu jopa rikosten tai vainon kohteeksi siitä että ei ole se "Itte ahkeralla työllä kaiken maksanut 15-vuotiaasta lähtien." Aika katkeraa touhua.

Arvostelu ja kritiikki ei niin pahaa. Teot voi olla pahoja. 

Vierailija
46/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan tietoisia, ettei työkkärin ole mahdollista tarkistaa onko niitä paikkoja oikeasti haettu? Kannattaa vaan miettiä etukäteen mitä asiasta puhuu, jos kysytään haetuista paikoista.

Vierailija
47/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen työ, ettei Suomesta löydy paikkaa lähempää kuin 500 km:n päästä? Tuo on melkein puolet rakkaan maamme pituudesta. 

En sanonut ettei löydy, ne vaan ei minua palkanneet vaikka haastattelutkin meni ihan hyvin. Jokaiseen paikkaan on aina monia hyviä hakijoita. Haen kyllä nytkin lähempää töitä koko aja kun niitä tulee auki, näin kesällä ei juurikaan kun kaikki on lomilla. Mutta jos tarjotaan vakituista paikkaa ja toinen vaihtoehto on se, että edelleen on työttömänä ja ansiosidonnainen loppuu ja kelan raha ei riitä edes talven sähkölaskuihin niin pakko se paikka on ottaa mitä annetaan.

Vierailija
48/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla vuokra-asunto siellä työpaikkakunnalla ja junaliput maksaa useita kymppejä per sivu kun käy viikonloppuisin kotona. Vai kuvitteletko että se asuminen ja kulkeminen siellä on ilmaista?

Itse nuorempana muutin työpaikan perässä monta kertaa pakkakuntaa/kaupunkia. Toki olin silloin sinkku, eikä mikään sitonut mihinkään tiettyyn paikkakuntaan. En kyllä lähtisi kulkemaan noin pikää matkaa joka viikonloppu vaan muuttaisin paikkakunnalle, jossa työ on, varsinkin, jos työpaikka on vakituinen. Toki perheellisellä vaikeampaa tehdä noin. 

Tottakai minäkin olen muuttanut kun olin sinkku tai kun oli vain yksi lapsi, eikä ollut omistusasuntoa/taloa ja puolisolla vakityötä jne. Miksi ihmeessä jos ei olisi pakko kulkisin siellä ja vuokraisin sieltä asuntoa? 

Vierailija
49/69 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettehan tietoisia, ettei työkkärin ole mahdollista tarkistaa onko niitä paikkoja oikeasti haettu? Kannattaa vaan miettiä etukäteen mitä asiasta puhuu, jos kysytään haetuista paikoista.

Kyllä niitä piskokokeena tarkistetaankin. Mutta ei tietenkään kaikkia pysty.

Vierailija
50/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta bussilippu 500 km päähän, niin huomaat mitä maksaa edestakainen matka ja laske samalla matka-aika.

Aivan. Itse muutin toiselle paikkakunnalle, mutta jokainen tyylillään.

Joo, talo myyntiin, vaimo irtisanoutuu työstään ja lapset vaihtavat koulua.

Sitten vain "torppariksi" ja vuokraorjaksi koko perhe.

Vierailija
51/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei ole olemassakaan sellaisia työpaikkoja, joihin pääseminen olisi ko. henkilölle realistinen mahdollisuus?

Vierailija
52/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö hakea vain sellaisia paikkoja jotka on ilmoitettu avoimeksi vai voiko hakemuksia lähettää mihin työpaikkaan tahansa?

Voi hakea ns. piilotyöpaikkoja myös.Kunhan siitä jää jotain todistusaineistoa että olet hakenut. Esimerkiksi Sähköposti. Haen noin 20 paikkaa kuussa,ilmoitan heille vain sellaiset mistä jää joku jälki. Puhelinsoitosta ei jää esimerkiksi.m30

Ei välttämättä tarvitse jäädä edes mitään jälkeä. Mulle on ainakin sanottu, että puhelinsoitotkin lasketaan, samoin lisätuntien kysyminen osa-aikatyöstä. Oma ilmoitus on riittänyt.

Vierailija
53/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta bussilippu 500 km päähän, niin huomaat mitä maksaa edestakainen matka ja laske samalla matka-aika.

Aivan. Itse muutin toiselle paikkakunnalle, mutta jokainen tyylillään.

Entä jos henkilöllä on perhettä, jolla ei ole mahdollisuutta tai halua muuttaa pois alkuperäiseltä paikkakunnalta? Sitten toiselle paikkakunnalle muuttava maksaa kahden asunnon kustannuksia (työpaikkakunnan asunto ja puolet yhteisestä kodista), ja jos hän haluaa nähdä perhettään, matkat maksavat.

Vierailija
54/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei pidä hakea yhtään paikkaa. Ei ole työkkäri käskenyt. En ole työkkärissä käynyt 5 vuoteen, sen jälkeen kun haastoin virkailijan oikeuteen ja sain korvauksia. Virkailija puhui minusta törkeitä valeita niin uhkasin hakata sen ja sitten jouduin oikeuteen mutta virkailija oli se joka tuomittiin. Sietä tuli kirje että lopettavat asiakkuuteni olen joku aula asiakas kuulemma.

Mielenkiintoisen tästä tarinasta tekee se, että tämä ei ole totta. Lain mukaan työkkäri ei voi asiakkuutta lopettaa, sen tekee asiakas itse omilla toimillaan.

No jaa. Mulla eukko vaihtoi kerran tietämättäni työnhaun uusimisen minun vastuulleeni ja työnhaku katkesi eli käytännössä lopettivat asiakkuuteni. Laitoin sen toki takaisin voimaan. Eli käytännössä se oli työkkäri joka sen lopeeti vaikka paperilla se oli "oma vikani"

Ei, työkkäri ei lopeta asiakkuutta, sinä lopetit, koska et toiminut lain edellyttämällä tavalla. Työnhaun uusiminen on aina asiakkaan vastuulla, ei työkkäri voi sitä puolestasi tehdä. Etkä voi laittaa työnhakua uudestaan voimaan, voin ilmoittautua uudelleen.

Vierailija
55/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi? Myös työnantajat on työkkärin asiakkaita ja heidän kanssaan on erilaisia palavereja ja jopa työpaikkakäyntejä. Lisäksi työkkärin virkailija on virkamies, jolla on oikeus saada tietoa siitä, onko työtön hakenut töitä vai ei.

Vierailija
56/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain alennettua kahteen ja haen silti ulkomailta. Ei ole sopivia paikkoja ja olen jo hakenut paikallisesti sellaisiin, jotka ovat sinne päin. Kassamyyjäksi ehkä pääsisin, mutta siinä menee 7 vuotta koulutusta ja useita vuosia hankittua erityisosaamista hukkaan. Ei mitään järkeä

5. vastauksensa kohdalla trolli jo paljastuikin.  Venäjällä keksineet, että Suomesta muutetaan sankoin joukoin ulkomaille, koska Nato, työkkäri, lastensuojelu, nälänhätä tai mitä ikinä.

Vierailija
57/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä piskokokeena tarkistetaankin. Mutta ei tietenkään kaikkia pysty.

Ei ole keneltäkään tuntemaltani koskaan tarkistettu.

Vierailija
58/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo hakuvelvoite vain johtanut siihen ettei niitä avoimiin paikkoihin tulevia hakemuksia enää kukaan edes lue ja paikat täytetään (jos täytetään) muita kanavia pitkin.

Ennen tätä pakkohakua vielä töitä saattoikin saada ihan hakemuksella, nyt niihin ei reagoida enää mitenkään. 

Tänään oli yrittäjien aamukahvit ja juteltiin tästä asiasta: jostain syystä niitä hakemustulvia ei ole! Työttömät kyllä väittävät hakeneensa, mutta hakemukset ei tule perille (?), koska niitä ei tarvitse sähköpostista siivota. Niinpä sitä sitten kysellään serkun naapuria ja kaverin siskoa töihin, kun työntekijää tarvitaan.

Hakemukseksi ei lasketa "Haen teilta toita" -meilejä, joissa ei ole allekirjoitusta ja meiliosoite päättyy .ru.

Vierailija
59/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran työttömällä on velvollisuus hakea työpaikkoja minkä hän varmasti enemmän kuin mielellään tekee niin hakekoon kaikkia mahdollisia mitkä itseään kiinnostaa ja merkatkoon vaikka kaikki paikat täyttäessään ilmoitusta suoritetusta velvollisuudesta. Mikäli työkkärin urputtajilla on jotain sitä vastaan että haetaan kaikkia itseä kiinnostavia paikkoja, oli se sitten realistista tai ei niin osoittakoon työttömille sitten ne paikat mitkä heidän mielestään on kelvollisia haettavaksi. Pääasia kuitenkin on että tekee velvollisuutensa ja hakee niitä paikkoja ja mitä siihen realistisuuteen tulee niin haettu työpaikka on yhdentekevä sillä työttömällä työnhakijalla ei näytä olevan realistista mahdollisuutta päästä niihin yhteenkään vaikka olisi alan koulutuskin ja jonkin verran kokemusta koska työtön työnhakija. 

Vierailija
60/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole huhtikuun jälkeen mitään velvoitteita työkkärille. Olen työtön.

En oikein tiedä mistä tämä johtuu, mutta en ole kysellyt syytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän