Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän pitää hakea lähtökohtaisesti neljää hänelle sopivaa työpaikkaa per kk, eli sellaista johon oikeasti voisi päästä.

Vierailija
31.07.2024 |

Ja se tässä systeemissä sitten tökkiikin, kun laki on suunniteltu niin, että virkailijalla olisi harkintavalta laittaa se hakuvelvollisuus sen mukaan, onko sille henkilölle työnhakualueella ylipäätään paikkoja joita hakea, ja onko se työnhakija niin hyvässä työkunnossa, että voi saada töitä. Mutta siinä kohtaa kun työkkärin virkailijoille tuli ohjeistukset tämän asian tekemiseen, olikin niin, että harkintavaltaa ei juurikaan ole, vaan kaikille pitää laittaa se 4 paikkaa ja vain hyvin erityistapauksissa, käytännössä työkyvyttömille, laitetaan vähemmän.

Toki jotkut rohkeammat kokeneet virkailijat laittavat oman tietämyksensä mukaisesti. Minullekin virkailija sanoi kun olin puolisen vuotta hakenut paikkoja tuloksetta, että pitäisikö sun velvoitetta vähentää, mä sanoin että ei tarvitse, laitan hakemuksia sitten ympäri maan kun kaikki oman maakunnan ja viereisten maakuntien paikat oli jo haettu ja uusia avautuu harvakseltaan. Sainkin sitten töitä 500km päästä, se on perseestä ja tulee kalliiksi, mutta pakko oli mennä kun paikan sai.

Eli, se on väärä harhaluulo, että työpaikkoja pitäisi hakea mitä vaan, joihin ei ole mahdollista päästä, että työnantajille pitää nyt vaan lähetellä turhia hakemuksia. Se on selkeästi kielletty. Jos haettavia paikkoja ei ole tarpeeksi, niin silloin siitä pitää keskustella omavalmentajan kanssa työkkärissä tai kuntakokeilussa, ja yhdessä pohtia mitä tehdään.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt lapsena Top Gunin ja ei valittu lentäjäksi?

Vierailija
62/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö hakea vain sellaisia paikkoja jotka on ilmoitettu avoimeksi vai voiko hakemuksia lähettää mihin työpaikkaan tahansa?

Ihan mihin tahansa voit laittaa hakemuksen. Eikä tartte laittaa edes hakemusta, riittää että kysyt töitä vaikka kaupassa käydessäsi tai naapurin mummolta tai äidiltäsi. Kunhan edes teoriassa voisit tehdä niissä paikoissa jotain palkkatyötä, eli esimerkiksi jos olet koulutukseltasi lähäri, hakemus ylilääkäriksi ei kelpaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulee kalliiksi mennä 500km päähän?

Osta bussilippu 500 km päähän, niin huomaat mitä maksaa edestakainen matka ja laske samalla matka-aika.

Miksi ei muuta lähemmäksi työpaikkaa? Vaikka 5  km:n päähän. Voi kävellä tai mennä fillarilla.

Vierailija
64/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole huhtikuun jälkeen mitään velvoitteita työkkärille. Olen työtön.

En oikein tiedä mistä tämä johtuu, mutta en ole kysellyt syytä. 

No katsos kun velvoitteet asetetaan siinä kohtaa kun kassalle annetaan lupa laittaa päivärahat maksuun.  Jos et rahaa halua, niin työkkäri jättää sinut todellakin rauhaan.

Vierailija
65/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettehan tietoisia, ettei työkkärin ole mahdollista tarkistaa onko niitä paikkoja oikeasti haettu? Kannattaa vaan miettiä etukäteen mitä asiasta puhuu, jos kysytään haetuista paikoista.

Kyllä niitä piskokokeena tarkistetaankin. Mutta ei tietenkään kaikkia pysty.

Ei ole keneltäkään tuntemaltani koskaan tarkistettu.

Eihän he sitä tiedä. 

Vierailija
66/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain alennettua kahteen ja haen silti ulkomailta. Ei ole sopivia paikkoja ja olen jo hakenut paikallisesti sellaisiin, jotka ovat sinne päin. Kassamyyjäksi ehkä pääsisin, mutta siinä menee 7 vuotta koulutusta ja useita vuosia hankittua erityisosaamista hukkaan. Ei mitään järkeä

Nyt pakko sanoa, että kannattaa hakea ja mennä. Työnantajat arvostavat enemmän sitä että tekee jotain, kun on vuosia työttömänä. Lyhyet työttömyyspätkät erikseen, mutta vuosien tauko CV:ssä ei anna hyvää merkkiä. Itse pääsin nykyiseen työhöni juuri siksi että olin ollut paskaduunissa töissä, sitä osattiin arvostaa, kun kuulemma osoittaa sen että osaan tehdä töitä ja kunnolla, enkä laiskottele ja nirsoile.

Vierailija
67/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulee kalliiksi mennä 500km päähän?

Osta bussilippu 500 km päähän, niin huomaat mitä maksaa edestakainen matka ja laske samalla matka-aika.

Miksi ei muuta lähemmäksi työpaikkaa? Vaikka 5  km:n päähän. Voi kävellä tai mennä fillarilla.

Ajattelitko siis kävellä tai pyöräillä sen muuton 500km matkalta?

Vierailija
68/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palvotaan ja kumarretaan jotain stanan työkkäriä, vaikka tärkeintä olisi hakea itselle järkeviä työpaikkoja. Siis käyttää kaikki energia ja aivokapasiteetti työnhakuun eikä työkkärin pilkun nussimiseen. 

Vierailija
69/69 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettehan tietoisia, ettei työkkärin ole mahdollista tarkistaa onko niitä paikkoja oikeasti haettu? Kannattaa vaan miettiä etukäteen mitä asiasta puhuu, jos kysytään haetuista paikoista.

Kyllä niitä piskokokeena tarkistetaankin. Mutta ei tietenkään kaikkia pysty.

Ei ole keneltäkään tuntemaltani koskaan tarkistettu.

Eihän he sitä tiedä. 

Mä tiedän koska "hain" joka kuukausi vuoden ajan mun miehen firmaan töihin eikä kertaakaan tarkistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä