Työttömän pitää hakea lähtökohtaisesti neljää hänelle sopivaa työpaikkaa per kk, eli sellaista johon oikeasti voisi päästä.
Ja se tässä systeemissä sitten tökkiikin, kun laki on suunniteltu niin, että virkailijalla olisi harkintavalta laittaa se hakuvelvollisuus sen mukaan, onko sille henkilölle työnhakualueella ylipäätään paikkoja joita hakea, ja onko se työnhakija niin hyvässä työkunnossa, että voi saada töitä. Mutta siinä kohtaa kun työkkärin virkailijoille tuli ohjeistukset tämän asian tekemiseen, olikin niin, että harkintavaltaa ei juurikaan ole, vaan kaikille pitää laittaa se 4 paikkaa ja vain hyvin erityistapauksissa, käytännössä työkyvyttömille, laitetaan vähemmän.
Toki jotkut rohkeammat kokeneet virkailijat laittavat oman tietämyksensä mukaisesti. Minullekin virkailija sanoi kun olin puolisen vuotta hakenut paikkoja tuloksetta, että pitäisikö sun velvoitetta vähentää, mä sanoin että ei tarvitse, laitan hakemuksia sitten ympäri maan kun kaikki oman maakunnan ja viereisten maakuntien paikat oli jo haettu ja uusia avautuu harvakseltaan. Sainkin sitten töitä 500km päästä, se on perseestä ja tulee kalliiksi, mutta pakko oli mennä kun paikan sai.
Eli, se on väärä harhaluulo, että työpaikkoja pitäisi hakea mitä vaan, joihin ei ole mahdollista päästä, että työnantajille pitää nyt vaan lähetellä turhia hakemuksia. Se on selkeästi kielletty. Jos haettavia paikkoja ei ole tarpeeksi, niin silloin siitä pitää keskustella omavalmentajan kanssa työkkärissä tai kuntakokeilussa, ja yhdessä pohtia mitä tehdään.
Kommentit (69)
Asun ylälapissa, koulutus IT-alalle amkista haettu. Tällä hetkellä töissä onnellisesti kyllä. En tiedä mitä muita kuin IT-alan töitä hakisin jos työttömäksi joutuisin. Voisin kuvitella hakevani kaupan kassalle tai siivoojaksi, mutta pitävätköhän ylikoulutettuna? Opintojen aikana tein siivouskeikkaa. Kun irtisanouduin siitä (ja sain ekan IT-alan työpaikan etelä-suomessa jossa opiskelin) niin esimieheni sanoi, etteivät he enää palkkaisi minua juurikin korkeamman koulutukseni takia.
Että yritä siinä sit työllistyä jos avoimia oman alan työpaikkoja ei ole.
Mikä on sellainen työ, ettei Suomesta löydy paikkaa lähempää kuin 500 km:n päästä? Tuo on melkein puolet rakkaan maamme pituudesta.
Vierailija kirjoitti:
Asun ylälapissa, koulutus IT-alalle amkista haettu. Tällä hetkellä töissä onnellisesti kyllä. En tiedä mitä muita kuin IT-alan töitä hakisin jos työttömäksi joutuisin. Voisin kuvitella hakevani kaupan kassalle tai siivoojaksi, mutta pitävätköhän ylikoulutettuna? Opintojen aikana tein siivouskeikkaa. Kun irtisanouduin siitä (ja sain ekan IT-alan työpaikan etelä-suomessa jossa opiskelin) niin esimieheni sanoi, etteivät he enää palkkaisi minua juurikin korkeamman koulutukseni takia.
Lisään vielä, että asuntolaina, lapset, sukulaiset ja työssäkäyvä mies ovat täällä myös. Eli perheemme hajoaisi jos hakisin satojen kilometrien päähän ja joutuisin asumaan vielä työpaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei pidä hakea yhtään paikkaa. Ei ole työkkäri käskenyt. En ole työkkärissä käynyt 5 vuoteen, sen jälkeen kun haastoin virkailijan oikeuteen ja sain korvauksia. Virkailija puhui minusta törkeitä valeita niin uhkasin hakata sen ja sitten jouduin oikeuteen mutta virkailija oli se joka tuomittiin. Sietä tuli kirje että lopettavat asiakkuuteni olen joku aula asiakas kuulemma.
Mielenkiintoisen tästä tarinasta tekee se, että tämä ei ole totta. Lain mukaan työkkäri ei voi asiakkuutta lopettaa, sen tekee asiakas itse omilla toimillaan.
No jaa. Mulla eukko vaihtoi kerran tietämättäni työnhaun uusimisen minun vastuulleeni ja työnhaku katkesi eli käytännössä lopettivat asiakkuuteni. Laitoin sen toki takaisin voimaan. Eli käytännössä se oli työkkäri joka sen lopeeti vaikka paperilla se oli "oma vikani". Seuraava virkailija kyllä pahoitteli asiaa mutta vasta kun se selvisi heidän omista tiedoistaan.
Tuo hakuvelvoite vain johtanut siihen ettei niitä avoimiin paikkoihin tulevia hakemuksia enää kukaan edes lue ja paikat täytetään (jos täytetään) muita kanavia pitkin.
Ennen tätä pakkohakua vielä töitä saattoikin saada ihan hakemuksella, nyt niihin ei reagoida enää mitenkään.
Entäs nuo sopeutumisrahalla olevat kansanedustajat?
Yle: 33 entistä poliitikkoa nostaa sopeutumisrahaa - "En ole saanut töitä"
https://yle.fi/a/74-20101852#comments
Kosken Susannakin oli aikoinaan sopeutumisrahalla, vaikka tykkäsi työttömiä ohjeistaa kovasti siitä, miten tulisi elää oikeaoppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulee kalliiksi mennä 500km päähän?
Katsos kun ihminen kasvaa aikuiseksi niin äiti ja isi eivät enää maksa kaikkea sinun puolesta. Sinun pitää ensin säästää rahaa palkasta tai päivärahasta että pystyt matkustamaan. Se on aika kallista, voi joutua ihan setelirahalla maksamaan matkan ja yöpymisen hotellissa. Siksi se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Näin kesäaikaan ainakin se ettei töitä ole tarjolla. Mulla on häly työpaikkoihin joita voi hakea ilman koulutusta alalle. Asun yhdessä suomen isoimmista kaupungeista. 14 vuorokauden sisään 150km sisään 17 avointa työpaikkaa. Siitä sit karsitaan ne jotka hälystä huolimatta vaatii koulutuksen, ovat julkisten saavuttamottomissa tai eivät muuten sovi.... vaikeaa saada täyteen. Toki voi sit spämmätä jonkun geneerisen avoimen hakemuksen ja kuitata sillä haun....
Itsekin asun isommassa kaupungissa ja jouduin hakemaan *nuorten ihmisten töihin johon ei iäkäs pääse* ja vastaukset *valintamme ei osunut sinuun*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla vuokra-asunto siellä työpaikkakunnalla ja junaliput maksaa useita kymppejä per sivu kun käy viikonloppuisin kotona. Vai kuvitteletko että se asuminen ja kulkeminen siellä on ilmaista?
Itse nuorempana muutin työpaikan perässä monta kertaa pakkakuntaa/kaupunkia. Toki olin silloin sinkku, eikä mikään sitonut mihinkään tiettyyn paikkakuntaan. En kyllä lähtisi kulkemaan noin pikää matkaa joka viikonloppu vaan muuttaisin paikkakunnalle, jossa työ on, varsinkin, jos työpaikka on vakituinen. Toki perheellisellä vaikeampaa tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hakuvelvoite vain johtanut siihen ettei niitä avoimiin paikkoihin tulevia hakemuksia enää kukaan edes lue ja paikat täytetään (jos täytetään) muita kanavia pitkin.
Ennen tätä pakkohakua vielä töitä saattoikin saada ihan hakemuksella, nyt niihin ei reagoida enää mitenkään.
hih hih
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoivana esimiehenä luen kyllä paljon hakemuksia, jotka ovat niin luokattoman huonoja, ettei ole muuta selitystä, kuin että paikkoja haetaan, koska näin on velvoitettu.
Uskotaan mut ei se ole hakijoiden vaan hallituksen vika.
Onneksi saatiin Filippiineiltä ruokakauppoihin kassatyöntekijöitä Lappiin ja marjanpoimijoita Thaimaasta piakkoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla vuokra-asunto siellä työpaikkakunnalla ja junaliput maksaa useita kymppejä per sivu kun käy viikonloppuisin kotona. Vai kuvitteletko että se asuminen ja kulkeminen siellä on ilmaista?
Itse nuorempana muutin työpaikan perässä monta kertaa pakkakuntaa/kaupunkia. Toki olin silloin sinkku, eikä mikään sitonut mihinkään tiettyyn paikkakuntaan. En kyllä lähtisi kulkemaan noin pikää matkaa joka viikonloppu vaan muuttaisin paikkakunnalle, jossa työ on, varsinkin, jos työpaikka on vakituinen. Toki perheellisellä vaikeampaa tehdä noin.
Itsekin olen muuttanut, ja nyt olen lähes työkyvytön, koska uudella paikkakunnalla oli niin yksinäistä. Työnantaja oli tiuskiva idiootti. Luultavasti putoan yksinäisyyden aiheuttamien ongelmien takia kokonaan pois työelämästä, ellen muuta takaisin kotipaikkakunnalle, jossa on rakkaat sisareni, joiden kanssa vietin aina paljon aikaa. Nämä ei nimittäin viitsi minun luo matkustaa vierailulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä olekkaan tarkoitus työllistyä vaan täyttää lain määräys työttömyysturvan saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeata on lähettää avoin hakemus firmaan/virastoon tms????
Ei virastoihin haeta töihin. Sinne laitetaan ja pakotetaan. Ilman mitään hakemuksia. Valitaan ukkoköörin kesken, että tuo ja tuo nainen laitetaan. Sitten soitetaan sille naiselle ja pyydetään haastatteluun. Toisinaan ei edes mitään haastattelua. Kun vaan päätetään ja laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö hakea vain sellaisia paikkoja jotka on ilmoitettu avoimeksi vai voiko hakemuksia lähettää mihin työpaikkaan tahansa?
Voi laittaa vaikka ei ole avoimena paikkoja. Minä laitan avoin haku paikasta netin kautta, missä työpaikassa sellainen on, en mitään liitteitä laittele, joskus tulee työhaastattelu kutsu joskus ei mitään. Olen myös lähikirppiksiltä kysäissyt ohimennen, kelpaa työkkärille.
Mulla on vain 1 hakuvelvoite koska täällä on niin vähän töitä mitä voisin hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta bussilippu 500 km päähän, niin huomaat mitä maksaa edestakainen matka ja laske samalla matka-aika.
Aivan. Itse muutin toiselle paikkakunnalle, mutta jokainen tyylillään.
Ostitko sieltä asunnon, kakkosasunnon, vuokrasit? Perhe tuli mukana ja puoliso työttömäksi uudelle paikkakunnalle? Menikö vanha asunto kaupaksi heti? Vai muutitte erilleen? Jos siis olet perheellinen.
Eipä mun tarvinnut hakea kuin kahta paikkaa per kk. Pieni kunta, osatyökykyinen jne. Ja kun vielä suurin osa työpaikoista on aloilta, joihin minulla ei ole koulutusta. Löysin kuitenkin piilotyöpaikan.
Mielenkiintoisen tästä tarinasta tekee se, että tämä ei ole totta. Lain mukaan työkkäri ei voi asiakkuutta lopettaa, sen tekee asiakas itse omilla toimillaan.