Mä järkytyin kun tajusin miten puoli-ilmasia asunnot on jossain Pohjois-Suomessa!!
Joo, olen ollut tietämätön mutta nyt vihdoin ymmärrän miksi täälläkin jotkut elää niin hyvää elämää ja on oma talo maksettu jne jne. Jessus, miehen tuttavan 150 neliöinen 80-luvulla valmistunut ja just TÄYSIN ulkoa ja sisältä rempattu upea omakotitalo 800 neliön pihalla alle 50 000 euroa! EI VOI OLLA TOTTA! Eihän täältä pääkaupunkiseudulta saa alle 100000 MITÄÄN, rupusinta yksiötä jossain aivan perseessä. Tarvii vissiin muuttaa sitte tollaseen kylään niin on millä elää. Kiitos kun sain purkautua.
Kommentit (47)
Ymmärrän, että kaikki eivät saisi töitä, mutta ei työnsaanti varmaan ihan mahdotonta ole. Etenkin kun esim monia it-alan töitä voi tehdä etänä. Mua houkuttelisi kauheasti muuttaa johonkin vähän pienemmälle paikalle. Olis iso talo, lapsilla tilaa, lapset vois ulkoilla turvallisin mielin jne. Ja jäis rahaa enemmän matkusteluun ja muuhun.
n.150 neliötä, remontoitu 90-luvun lopussa. tuhannen neliön piha. rauhallinen lähiö, kaupat ja terveyskeskukset ym 1km, päiväkodit ja koulu alle puoli kilometriä. bussi vierestä. tosi nätti paikka, paljon harrastusmahdollisuuksia ja isompiin kaupunkeihin 15min ajomatka. talo alle 70 000e
Otettiin tuolloin 600 000 mk asuntolainaa. Asutaan alle 200 km päässä Helsingistä. Turkuun, Tampereelle, Poriin ajelee noin tunnissa.
Meillä molemmilla on ihan hyvä työ ja meillä on kolme lasta. Tällä hetkellä lainaa on noin 70 000 ¿. Mun työmatka on 10 km ja miehen noin 40 km, joten kaksi autoa tarvitaan, koska julkisia ei kulje. Suosittelen silti kaikille, kyllä pienessä maaseutukaupungissa on mukavaa. ;) Aikaa ja rahaa jää harrastuksille ja pienelle matkustelulle.
Kyllä täytyy sanoa, että kaukana pitää olla isoista kaupungeista, että voi noin halvalla saada..
Ei todellakaan ole jossain Oulussa, Kemissä ja Rovaniemellä halpaa.. Pikkasen vois tarkennella tota aluetta..
Kyllä oma kotitalo.. Se on varmaankin sellasen 20 000 ¿ arvoinen tuolla tornionjokilaaksossa.. =0)
alkaa olla esim oulussa ihan kivan hintaista tämä asuminen
Meillä on täällä maalla kaikkea mitä tarvitsemme ja monia asioita, joista kaupungissa sai vain haaveilla. Talo suurine tontteineen, piharakennuksineen ja pihan laittoineen tuli maksamaan paljon vähemmän kuin vastaava pelkkä talo pk-seudulla. Saatiin vielä autokin uusittua loppulainalla.
Mutta se on tosiaan ihmisestä kiinni mitä ajattelee tarvitsevansa. Palkat meillä on kutakuinkin samat kuin olisi vaikka Helsingissä, ruoka ja bensa täällä on koko maan vertailussa ihan edullisimmasta päästä.
että väli Helsinki-Nurmes on 200 km? Mun tietojen mukaan se lähentelee 600 kilometriä.
Kaupan, apteekin, lääkärin, koulut ja päiväkodit. Mulle on ihan yhdentekevää tämä pääkaupunkiseudun kulttuuritarjonta kun en lasten ja työn ohessa ole ehtinyt siitä nytkään vuosiin nauttia.
olemme kotoisin keski-Suomesta ja välillä oleme muuttoa miettineet kummankin kotipaikkakunnalle. Saisimme nyt olemassa olevalla pääomallamme hienon ja ison omakotitalon kotipaikaltamme, töitäkin olisi (jos ei ole huippuronkeli) ja elämä olisi ns. velatonta. Mutta ajatus pienestä kunnasta, jossa lähimpään isoon kaupunkiin on matkaa melkein 100km ahdistaa meitä aikuisia niin paljon, ettei onnistu. Siis iso kaupunki ja velkaa on meidän valintamme.
Oishan se pitäny arvata, että hesalaisten kanssa puhuessa saa Suomikin ihan uuden pohjois-Suomen.. =0)
Joo ja kehä kolmosen eteläpuoli on siellä jumalan selän takana :oD Sehän vaan vaihtelee mistä päin asiaa katsoo.
Vai Pohjois-Suomessa eli Nurmeksessa? Heh. Itä-Suomessa menee monin paikoin vielä huonommin kuin pohjoisessa. Pohjoisessakin on kasvukeskuksia (siis tietysti eri mittakaavassa kuin pääkaupunkiseudulla), joissa ei ole halpaa, kuten joku jo sanoikin Roi ja Tornio. Myöskään Kittilä ei ole halpa. Kemi taas on, kun siellä ei ole ihmisille oikein töitä tarjolla. Näin tämä on mennyt. Torniossa ovat markkinat kuumentuneet, kun tuli Ikea buumi jne.
Elämä on valintoja!
No, Nurmes ei ole kyllä sielläkään! Etsi kartta käsiisi :)
Ja monesti laadukkaampina kuin isoista kaupungeista. Ja kyllä täältä kulttuuriakin löytyy...
Pikkasen eri asia on puhua jostain hesan ympäristökunnista ja keski-Suomesta pohjois-Suomena..
Turha suuttua jos tarkennusta kysellään.. Myönnä vaan olevasti tyhmä ja tietämätön kehäkolmoslainen.. Ja anna seuraavaksi esimerkiksi joku kunta niin oikeasti tietävät voivat kertoa mihin se Suomessa sijoittuu..
Täältä oikeasta, mutta ei Suomen määrittelyssä, keski-Suomesta, eli Oulusta (pohjois-Suomesta ja pah) pohjois-Suomi on täältä vielä monta sataa kilometriä pohjoiseen..
Nurmes on keskellä jos ajattelee pohjois-etelä -suuntaa.
Hyvä kun tajusitte alotukseni pointin... Tarkoitukseni oli herättää keskustelua ja siinä onnistuin =) Minulla on edessäni Suomen kartta, joten olen hyvin tietoinen missä mikäkin paikka on.
siis OIKEASTI pohjoisessa, ja voin sanoa että kyllä ovat talot halpoja kun vertaa muualle suomeen. kukaan ei maksa edes uudesta täällä yli 120 000, ja uuden rakentaa halvemmalla. Tontit ovat pilkkahintaisia. Täällä on huutava pula omakotitaloista tällä hetkellä, ja kyllä, elämää riittää vaikka pieni kaupunki onkin.
Voi miten täällä olisikin ihana asua jos vain töitä riittää. Ei liikaa ihmisiä, ruuhkaa. Ei ole koskaan yksinäistä koska sukua ja tuttuja riittää. On puhdas luonto ja mahdollisuus luonnossa harrastamiseen ihan lähellä...ainoa pulma on tuo työnsaanti. Itse en koskaan lähtisi suurkeskuksiin maksamaan ylihintoja elämisestä, koska täällä lapissa " köyhäkin" on rikas.
Möi Hesan kaksionsa ja osti samalla hinnalla itselleen melkein uuden omakotitalon omalla tontilla.
Lainoja ei joutunut ottamaan kun kämpät maksoivat saman verran. Kyllä mä ymmärrän että jos on syntynyt Helsingissä ja se on kotikylä, että siellä haluaa asua ja maksaa itsensä kipeäksi. Mutta en jaksa ymmärtää miksi niin monilla sinne on hinku kun asuvat sitten ahtaammin.
Nuo olikin alkaen hintoja kaukana keskustasta ym. palveluista, siis niistä vähistä mitä täällä on, muuten pitää lähteä yli 100 km päähän. Kyllä minusta on kallista ottaen huomioon että pieni paikkakunta, aika syrjäinen sijainti, täällä huonommat palkat kuin pääkaupunkiseudulla jne.