Koiramme seuraa minua kaikkialle, miksi juuri minua?
Jos olen alakerrassa, se on alakerrassa, kunnes menen portaita ylös, se nousee heti ja seuraa. Menen portaat alas, se seuraa alas. Pihalla ollessamme jos minä käyn sisällä muiden jäädessä ulos, se haluaa tulla mukaani. Mistä tällainen johtuu ja onko koira jotenkin ahdistunut? Koko perhe huomioi sitä, vie lenkille jne.
Kommentit (66)
Veikkaan että ap on käyttänyt jotain luomudeodoranttia ja nyt kainaloissa kasvaa hyvä metsäntuoksuinen sammal. Koiraa kiinnostaa metästuoksu
Kannattaa ehdottomasti käydä ottamassa täydellinen verenkuva. Siitä selviää miksi koira sua seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Jätit vastaamatta tuohon huumepäilyyn, siinä vastauksesi asiaan.
Missä koira olisi kerennyt huumekoirana toimimaan? Tuli meille pentuna ja on nyt 2-vuotias. Lisäksi vielä sekin, etten ole koskaan käyttänyt minkäänlaisia huumeita. Ap
Hui kauheaa, jos mua alkaisi eläimet seuraamaan. Pelottaa jo lentokentällä ne vainunenät.
Meillä oli hoitokoira, avioeroperheestä. Eron tultua sen maalma järkkyi. Siitä asti se oli aika läheisriippuvainen. Se nukkui meidän makuuhuoneessa (yök ei vuoteella) ja kun jompikumpi kävi yöllä vessassa huojentumassa niin koira heräsi sikiunesta vahtiakseen. Sen vakivpaikka päivällä oli eteinen, spotti josta pysyi näkemään kaikkien huoneiden ovet.
Vierailija kirjoitti:
Toki koira voi siis vahtiakin ihmisiä.
Vahtikoirat seuraa heikointa yksilöä joka paikkaan. Pitävät tarkkaan silmällä. Yleensä kokevat lapset heikoimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä eläimet pitävät seuraa kuolevalle. Kannattaa mennä käymään lääkärillä pika puoliin. Jos on uroskoira niin silloin voi myös huomata sun kiima-ajan ja odottaa pukille pääsyä.
Siinä tapauksessa minä olen tehnyt kuolemaa yli 30 vuotta. Kaikki koiramme ovat aina seuranneet minua. Eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hoitokoira, avioeroperheestä. Eron tultua sen maalma järkkyi. Siitä asti se oli aika läheisriippuvainen. Se nukkui meidän makuuhuoneessa (yök ei vuoteella) ja kun jompikumpi kävi yöllä vessassa huojentumassa niin koira heräsi sikiunesta vahtiakseen. Sen vakivpaikka päivällä oli eteinen, spotti josta pysyi näkemään kaikkien huoneiden ovet.
Kuulostaa stressaavalta tuollainen jatkuva vahtiminen. Lääkitys koiralle, että rentoutuu?
Se vahtii, ettei ap hölmöile. Meidän koira vahtii meidän lapsia, silloin kun heillä on kavereita kylässä. Menee perässä pihalle ja seuraa eri kerroksiin, vaikka olisi kuinka väsynyt. Se on selvästi ärtynyt, kun lapset ovat eri paikoissa. Kulkee tarkistamassa ja aiemmin koitti paimentaa samaan tilaan (se on nyt kielletty).
Onko sulla tapana antaa makupaloja?
Vietin ajoittain aikaa kissataloudessa, ja vaikka en kissan kanssa ollut muuten tekemisissä, niin sillä muodostui tavaksi aina seurata minua keittiöön. Menin keittämään kahvia, ja kun suljin kaapinoven niin takaa paljastui aina tuijottavat kissansilmät.
Enhän voinut olla heittämättä paria herkkunaksua sille.
Hanki keppi, jossa on kelloja. Koira oppii ettei sinua kuulu seurata, jos läimäytät kepillä ja pelottava kello kuuluu. Kun on oppinut sinun tarvitsee vain soitattaa kelloja niin pakenee heti pois
Nuori koira seuraa oppimalla. Eli äitiä seurataan. Laumaeläin. Ehkä on riippuvainen ihmisistä, koska ei ole käsiä ja ei osaa puhua. Kuin eleillä. Koira seuraa liikkuvia ihmisiä ja asioita yleensä. Joku vahtii, ettei haamu tule huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Koirat seuraavat johtajaa.
Väärin, koirat seuraavat henkilöä kenen he luulevat tarvitsevan apua/turvaa. Eli he suojelevat. Yleensä koira valitsee just kenet se kokee perheenjäsenistä heikkommaksi joka tarvitsee suojelusta. Jos koira on koulutettu niin silloin se seuraa sitä kenet se katsoo lauman johtajaksi, mutta suomessa yllättävän vähän koiria koulutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat seuraavat johtajaa.
Väärin, koirat seuraavat henkilöä kenen he luulevat tarvitsevan apua/turvaa. Eli he suojelevat. Yleensä koira valitsee just kenet se kokee perheenjäsenistä heikkommaksi joka tarvitsee suojelusta. Jos koira on koulutettu niin silloin se seuraa sitä kenet se katsoo lauman johtajaksi, mutta suomessa yllättävän vähän koiria koulutetaan.
Perheen ulkopuolista jos koira seuraa niin se saattaa seurata siksi, koska se kokee tämän henkilön uhaksi.
Riippuu siitä mikä asema sinulla on koiran laumassa. Se joka ruokkii ja johtaa on pomo. Sitä joskus seurataan. Lapset on yleensä koiran alapuolella mutta suojeltavia eli seuraa koska vahtii ja paimentaa. Voi tietty olla vaan neuroosi eikä osaa olla yksin ja on leimautunut sinuun.
Tuo perässähiihtely on usein tyypillistä paimenkoiratyyppisille koirille, itsenäisemmät rodut tuota harvemmin tekevät. Ennen kaikkea se on opetuskysymys, ja asia, joka tulisi miettiä jo koiran ollessa pentu. Mitä kauemmin koira on tottunut seuraamaan omistajan perässä koko ajan, sitä vaikeampi tuosta tavasta on opettaa pois. Samahan pätee kaikkiin opittuihin tapoihin. Joitakin omistajia tuo seuraaminen ei häiritse, mutta jos se haittaa, sitä ei tule sallia tai ainakaan rohkaista alun perinkään.
Minulla on monta koiraa, ja jos joku hyppäisi pystyyn heti kun minä liikun, elo olisi aivan liian levotonta. Ei jonkun vessassa käväisyn ole tarkoitus aiheuttaa yleistä härdelliä. Omille koirilleni annan ohjeita pennusta pitäen, eli kerron, mitä tulee tapahtumaan. Sanon tilanteesta riippuen vaikkapa "te odotatte", "menen vessaan" , "haen vain kahvia", "ei ole mitään" jne. Hyvin ovat oppineet tämän jo pentuina. Aikuisina tulleille kodinvaihtajille tämän on joutunut usein erikseen opettamaan, mutta nopeasti nekin sen ovat tajunneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä eläimet pitävät seuraa kuolevalle. Kannattaa mennä käymään lääkärillä pika puoliin. Jos on uroskoira niin silloin voi myös huomata sun kiima-ajan ja odottaa pukille pääsyä.
Siinä tapauksessa minä olen tehnyt kuolemaa yli 30 vuotta. Kaikki koiramme ovat aina seuranneet minua. Eri
Kaikkihan me jossain vaiheessa kuollaan. Se on ihan väistämätöntä.
Joskus väsyn olemaan sen kanssa koko ajan ja menen makkariin ja laitan oven kiinni. Se vinkuu ovan takana. Ap
Minulla on kaksi kissaa. Toinen on jonkin verran itsenäisempi, mutta toinen seuraa minua koko ajan. Se seuraa koko ajan tekemisiäni ja jos menen pihalle, niin se katselee ikkunasta, että mihin menin. Jos olen sisällä, niin sitten se kulkee perässä koko ajan ja haluaa olla kaikessa mukana.Tämä toinen itsenäisempi sitten kyllä haluaa nukkua yöllä vieressä sängyllä. Sitten kun yritän tehdä kotona etätöitä, niin molemmat lojuu työpöydällä läppärin vieressä ja yrittää viedä koko ajan huomion itselleen.
Minusta se on aika liikkistä, kun ne on niin hirveän kiintyneitä (lue: vahtivat, että ruokapalvelu toimii varmasti)