Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömät kokevat huonona asiana sen, että pitää etsiä neljää työtä kuukaudessa?

Vierailija
31.07.2024 |

Olen itsekin nyt hetkellisesti työtön, kun irtisanouduin vanhasta työstä. Haen kuitenkin jopa enemmän kuin neljää työtä, jotta löytäisin uuden työn. 

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä! Itse olen koko ajan työssä, mutta etsin uutta työtä. Laitan helposti 10 hakemusta/kk työn ohella. Mikä siinä on niin vaikeaa? Ettei vaan joutuis tuista luopumaan?

Vierailija
2/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kai koettaisikaan honoksi, että pitäisi ETSIÄ vähintään neljää työpaikkaa. Mutta nykysääntöhän menee niin, että pitää hakea vähintään neljää paikkaa, riippumatta siitä, onko sopivia työpaikkoja tarjolla vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ymmärrän, että työhakemusten tekeminen on raskasta ja jos on voimavarat vähissä, niin ei varmasti jaksaisi vielä täytellä työhakemuksia. Mutta täyttelee hakemuksia omien voimavarojen mukaisesti. 

Tsemppiä kaikille työnhakuun!

Vierailija
4/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on silloin huono asia, jos ei löydy koulutusta vastaavaa työtä ja tietää hakevansa paikkoihin,  mihin ei tule koskaan pääsemään. Jos koulutus on esim. sihteeri, niin ei sitä rakennustyömaalla tai lähihoitajaksi pääse, vaikka hakisi.

Vierailija
5/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on silloin huono asia, jos ei löydy koulutusta vastaavaa työtä ja tietää hakevansa paikkoihin,  mihin ei tule koskaan pääsemään. Jos koulutus on esim. sihteeri, niin ei sitä rakennustyömaalla tai lähihoitajaksi pääse, vaikka hakisi.

Tämä on totta. Itse valmistuin juuri sosiaalialalle ja tältä alalta onkin ehkä helppoa etsiä neljää työpaikkaa kuukaudessa. Kaikilla aloilla ei ole kuitenkaan sama tilanne.

Vierailija
6/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä olet väittämäsi repäissyt? Luuletko sä reppana että työttömät on joku yhtenäinen joukko joka tekee ja ajattelee kaikki samalla tavalla? Itsekin olen työtön ja todellakin haen useampaa kuin neljää paikkaa kuukaudessa. Mutta kun mulla on ikää päälle 50v niin en pääse edes haastatteluihin. Tai tulihan tuossa kokeiltua reilut puoli vuotta vuokratyöntekijänä oloa. Surkealla palkalla koiranvirka. Työtö loppui kun kysyntä heikkeni. Tällä hetkellä on niin huono tilanne etteivät ota ees listoille.

Vierailija
7/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kyykytetään ja pakotetaan ja suhtaudutaan kaikkiin työttömiin oletusarvoisesti työnvälttelijöinä, vaikka 99% haluaa tehdä töitä ja se loppu 1% on luultavasti mt-ongelmaisia eikä kuuluisi työkkärin listalle vaan sairauspäivärahalle/kuntoutustuelle. Ei luoteta siihen, että ihmiset ihan itse haluavat ja osaavat hakea niitä töitä. Esim. tuttuni haki paljon enemmän kuin tuo 4 paikkaa kuukaudessa, ja silti hänellä meni lähes 4 vuotta ennen kuin sai työpaikan. Ja juuri tuo, että mitä tahansa pakotetaan hakemaan, vaikka ei olisi pätevä/muuten sopiva. Suomessa pitäisi olla vastikkeeton sosiaaliturva eli perustulo, joka kannustaisi vastaanottamaan myös lyhyempiä/osapäiväisiä työpätkiä, joita nykypäivänä on jo suuri osa työstä. Sosiaaliturvajärjestelmän pitää mukautua nykyisen työelämän tarpeisiin. Entinen 300 e suojaosa oli hyvä käytäntö, mutta nyt ei työtä kannata enää tehdä, ellei satu saamaan kokopäiväistä työtä. Perustulossa ei olisi tällaista suojaosaakaan, vaan kaikki perustulon päälle tehty työ olisi aina kannattavaa, ei tarvitsisi täytellä turhia lippulappusia ja Kelan ja työkkärin työntekijät kävisivät tarpeettomiksi, mistä tulisi huimat säästöt valtiolle. Perustulo toki hyvin tienaavilta sitten verotettaisiin pois, koska he eivät sitä mihinkään tarvitse.

Vierailija
8/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkään työttömänä, niin kyllä se neljä hakemusta/kuukausi on paljon vaadittu sen vuoksi, että kun ei niitä edes vähänkään sopivia  avoimia työpaikkoja loputtomiin ole (ellei satu olemaan sairaanhoitaja tai lähihoitaja). Kaikilla ei ole realistista mahdollisuuttaa muuttaa työn perässä jonnekin kauas, joten niiden haettavien työpaikkojenkin tulisi olla kohtuullisen matkan päässä.

Ja tämä loputon hakemusrumba on raskasta myös työnantajille, kun jokainen hakemus ainakin periaatteessa pitää lukea läpi ja siihen vastata.

Vierailija
9/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että on huono juttu, että tuo velvoite koskee myös työkyvyttömiä ja mm. työttömyystuella opiskelevia. Tuttuni esim. opiskelee täysipäiväisesti ja saa siihen kahden vuoden ajan työttömyyskorvausta, koska opinnot on katsottu työllistymistä edistäviksi. Silti hänenkin pitää hakea tuota neljää paikkaa kuukaudessa, mikä on pois opintoihin käytetyltä ajalta, eikä hän voisi opintojen aikana vastaanottaa työtä, jotta valmistuu ajallaan. Lääkärin työkyvyttömiksi toteamat taas ei kuuluisi ollenkaan työkkärin listoille. Tapauskohtaisesti kai työkkärissä arvioidaan tuo joutuuko työkyvytön hakemaan yhtään paikkaa, mutta ei kai sekään aina mene kuin Strömsössä. Mutta tällä hetkellä meillä on työttömänä kymmeniätuhansia työkyvyttömiä, joiden paikka olisi sairauspäivärahalla tai kuntoutustuella/työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta Kela on kokoomuksen käskystä entistä nihkeämmin myöntänyt edes sairauspäivärahoja, jossa siinäkin maksimiaika on vain 1 vuosi. Sen jälkeen jos et pääse kuntoutustuelle, niin joudut takaisin työkkärin listalle. Perustulo ratkaisisi tämänkin ongelman, tai sitten pitäisi olla jokin kokonaan toinen etuus työkyvyttömille, jotka ei ole kuntoutustuelle/eläkkeelle päässeet.

Vierailija
10/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri työttömäksi jääneellä asia onkin vähän eri, ei ole vielä ehtinyt turtua siihen, että vastauksia hakemuksiin ei välttämättä tule kovin usein. Itse jaksoin ensimmäiset pari vuotta hakea viikoittain muutamaan paikkaan. Pikku hiljaa ja viimeistään Sipilän hallituksen aktiivimallin tullessa, kun leikkuri leikkasi tukiani, kysyin suoraan mitä pitää tehdä, että tuet palautuvat, niin vastaus oli saada työpaikka. Totesin, että haen vain todella kiinnostavia työpaikkoja. Käytännössä sen vuoden kesänä en hakenut ollenkaan.

Vierailija
11/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut ns. avoimia hakemuksia silloin kun alallani ei ole ollut työpaikkoja haussa. Ensimmäisen hakemuksen laatimiseen kyllä meni aikaa, mutta sen jälkeen homma on ollut helppo pienellä säätämisellä, kunhan vaan riittäisi haettavia kohteita. Onneksi voin hakea eläkkeelle ensi keväänä ja pääsen tästä oravanpyörästä eroon!

Vierailija
12/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta ap? Olet ainoa, joka on hakenut useampaa kuin neljää työtä. Oletpa neropatti.

Vierailija
13/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska työnantajat kokevat, että työttömät työpaikanhakijat hakevat työpaikkaa vastentahtoisesti pakotettuna.

Joidenkin kansanedustajien mielestä, työllistämiskelvottomiksi yhteiskunnan varoilla herjatuilla työttömillä ei ollut tarpeeksi vaikeaa saada palkkatyöpaikkaa, joten he päättivät entisestään vaikeuttaa itsepäisesti palkkatyötä hakevien työttömien mahdollisuuksia saada palkkatyötä.

Näille kansanedustajille oli tärkeää, että työttömät pysyy työttöminä ja hyväksikäytettävinä.

Vierailija
14/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä olet väittämäsi repäissyt? Luuletko sä reppana että työttömät on joku yhtenäinen joukko joka tekee ja ajattelee kaikki samalla tavalla? Itsekin olen työtön ja todellakin haen useampaa kuin neljää paikkaa kuukaudessa. Mutta kun mulla on ikää päälle 50v niin en pääse edes haastatteluihin. Tai tulihan tuossa kokeiltua reilut puoli vuotta vuokratyöntekijänä oloa. Surkealla palkalla koiranvirka. Työtö loppui kun kysyntä heikkeni. Tällä hetkellä on niin huono tilanne etteivät ota ees listoille.

Jos tekee työnsä huonosti niin yht äkkiä keikkaa ei enää ookaan. Se että et edes listoille pääse, kertoo susta kaiken olennaisen. 

Vierailija
15/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ole ikinä ymmärtänyt tuota ininää. Hain työttömänä kaikenlaisiin paikkoihin. Myös määräaikaisiin ja ihan kaupan kassalle ja siivoojaksi, vaikka olen maisteri. Varmaan ainakin 10 hakemusta lähti päivässä, enemmän ja vähemmän tosissaan ajatuksella: Parempi se kaupan kassalla työskentely on kuin työttömyys. Sekä sen työnhakemisen että oman mielen kannalta.

Pääsin lopulta parin kk työttömyyden jälkeen mäkkäriin kääntämään pihvejä. Jatkoin työnhakua ja lopulta sain oman alan töitä valtiolta käytyäni ensin parissa muussa haastattelussa, joissa jäin varasijalle. Kaikissa paikoissa tuo pätkä mäkkärissä noteerattiin haastattelussa positiivisena merkkinä.

Nyt haluaisin haastavampia tehtäviä ja haen taas kaikenlaisia tehtäviä omalta alalta. Ei lähde kymmentä hakemusta päivässä, mutta vähintään sen verran kuukaudessa.

Vierailija
16/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on 2 sairauksien takia. Mun on vaikea löytää työtä mitä pystyn tekemään. Olen 50+ ja ollut 2v. työttömänä. 

Vierailija
17/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin nuorena hain aina uuden työpaikan tuosta vaan, jos entiset hommat oli loppuneet tai sijaisuus päättynyt. Ei ollut ollenkaan ongelma. En edes koskaan mennyt työkkärin listoille vaan pidin omaa lomaa ennen töihin menoa, ja etsin työpaikan siinä samalla  eli en käyttänyt yhteiskunnan rahoja. Nyt kuitenkin jäänyt työttömäsi yli 60 vuotiaana ja muutama vakava  sairauskin on takana ja oman alan työt rakennemuutoksen takia loppuneet. Paikkakunta jossa asun on noin 10 000 asukkaan kunta ja avoimia työpaikkoja on auki suunnilleen 30-40 ja työttömiä useampi sata.  Nuo avoimet paikat ovat ammatti-ihmisille, eli opettajille, vesilaitoksen johtajalle, putkimiehelle, hitsaajalle jne, eikä minulla ole niihin koulutusta. 

Sairaushistorian takia en voi tehdä kovin tressaavaa tai raskasta työtä ja hävettää hakea särmääjäksi tai hitsaajan hommiin, koska tuskin sinne raihnaista vanhaa, kohta eläkkeeelle jäävää vanhaa akkaa ottavat. Sen takia se hakeminen on niin vaikeata, kun ei ole mitä hakea. Enkä osaa tehdä kunnon hakemuskia, eikä minulla ole CV:tä ja vaikka olisikin, en osaisi liittää sitä mihinkään hakemukseen.  Osaan kyllä kirjoitella vauvalle ja hoitaa pankki-ym asiat netissä, mutta tuosta työnhakemisesta on tullut raketitiedettä.  Ja tosiaan oman alan ammattiin ei enää ole asiaa, se ammatti on jo kuollut ja kuopattu. Kun viimeiset tämän alan ihmiset jää eläkkeelle otetaan jo paremmin koulutettu tilalle.

Vierailija
18/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se turhauttavaa keksiä töitä joita hakea muodon vuoksi, kun niitä oikeasti sopivia ja kiinnostavia paikkoja ei ole. Olin 6 kk työttömänä ja pari kuukautta oli sellasia, että jouduin laittaan ihan mitä sattuu hakemuksia, kun ei vaan ollut oikeesti sopivia paikkoja vaikka oli useampi kanava seurannassa ja laittelin avoimiakin hakemuksia.

Vierailija
19/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen markkinointiviestinnän alan asiantuntija ja alallani aukeaa ehkä neljä paikkaa puolessa vuodessa että sillai. Tokmannin hyllyttäjäksi en hae. 

Vierailija
20/93 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan te naiset olette niin tyhmiä että oikeasti haette niitä neljää paikkaa! Olen ollut vuosia työttömänä enkä todellakaan lähetä yhtäkään hakemusta mutta täytän vain sinne järjestelmään neljä oaikkaa, yleensä ulkomailta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan